eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
922 دنبال‌کننده
539 عکس
179 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 من مداح هستم، زن و دختران من در ایران چادری و در آمریکا مانتو و روسری دارند ...
📌ویژگی های درس حضرت امام خمینی ◾️آیت الله خاتم یزدی : ۱- روش ایشان در بحث این بود که ابتدا نظر صاحب کتاب را با دقت تمام و به خوبی نقل می نمود و سپس اگر اشکالی متوجه آن نظر میشد طرح می‌کرد و بعد اقوال سایر اعلام و بزرگان مثل مرحوم نایینی و اصفهانی و صاحب عروة و گاهی نیز انظار مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم ایروانی را مورد نقد و بررسی قرار می‌داد. ۲- ویژگی دیگر حضرت امام در تدریس که ایشان را از سایر علما و بزرگان معاصرش ممتاز میکرد داشتن ابتکار و نوآوری در درس بود. به عنوان نمونه در اصول فقه در مباحثی همچون حجیت خبر واحد یا شهرت با تشکیل مقدمات جدیدی که دیگران متعرض نشده بودند مدعا را اثبات می کرد. در اصل مثبت نیز راهی که ایشان ارائه می نمود به ذهن نزدیک تر بود و بهتر از طرق دیگر عدم حجیت اصل مثبت را اثبات می کرد. همچنان که مبنای ایشان در تقدم اصل موضوعی بر حکمی مبنای حقیقی این مسئله بود. در بحث ترتب ایشان مطلبی را عنوان کرده است که من از هیچ کس ندیده ام، مطلب این است که در موضوعات و موارد متضاد بدون ترتب هم میتوان بر روی هر یک از موضوعات جعل، حکم و قانون نمود. به عبارت دیگر ایشان ترتب از هر دو طرف را صحیح می دانست. ۳- ویژگی دیگر حضرت امام در تدریس این بود که ایشان با تمام تسلط و احاطه ای که بر فلسفه و علوم عقلی داشت هیچگاه مباحث عقلی محض را به بحث های فقهی که باید با همان معیارهای عرفی سنجیده شود راه نمی‌داد. از اشکالات عمده اش بر مرحوم محقق اصفهانی هم این بود که چرا ایشان احکام فقهی را با دید دقیق عقلی و فلسفی طرح کرده است . ۴- حضرت امام از بیان رسایی برخوردار بود و از اطاله و تکرار بحث که باعث کسالت و خستگی شاگردان می‌شد پرهیز می‌کرد. به جهت تحقیق و تتبع و تفکری که پشتوانه درسش بود غالباً مطالب نو و تازه را مطرح می‌کرد و این بر جذابیت و کشش درس ایشان می افزود . ۵- حضرت امام برخلاف مرحوم آقای خویی روحیه شاگرد پروری بالایی داشت و معمولاً به شاگردان که اشکالی در ذهن داشتند به ویژه افرادی که اشکالات پخته و حساب شده ای را مطرح می‌کردند مجال سخن گفتن می داد و بعد به تناسب پاسخ وی را می داد و اگر پاسخ اشکال آسان نبود و نیاز به تفکر بیشتری داشت پاسخ اشکال را به روز بعد موکول می‌کرد. 📗برگرفته از خاطرات آیت الله خاتم یزدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ص ۷۷- ۸۳
📌 عقب‌نشینی از انقلابی‌گری 🔹برخی از افراد (دانشجو _ طلبه‌هایی) که در مقطعی به تفسیر تند و تیز از انقلاب و ولایت‌فقبه می‌پرداختند و حوزه و روحانیت را به کم‌کاری و فاصله داشتن با انقلاب متهم می‌کردند، اخیرا تحت تاثیر برخی از استادان حوزه به بازاندیشی در تفکرات تند و تیز گذشته خود پرداخته‌اند و با فاصله گرفتن از عقبه‌های فکری خود، به انتقاد از تفسیر انقلابی امام خمینی، شهید مطهری و حضرت آقا از اسلام و قیام عاشورا و مهدویت می‌پردازند و به طور خیلی ظریفی آنها را به زیدی‌گری متهم می‌کنند و نهایتا به صورت غیرمستقيم از ایده‌ی سکون و توقف در عصر غیبت دفاع می‌کنند که چندان بیگانه از ایده‌های عصر حیرت و عصر اضطرار نیست. 🔸رمی هر تفسیر انقلابی و مبارزاتی به زیدی‌گری و عدم تأمل در شرایط اجتماعی و تاریخی پدیده‌های اجتماعی نشان از کم دقتی و بلند بلند فکر کردن دارد که نیازمند مشورت با صاحبان فن و توجه به دستگاه اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی دارد. 🔹 مکتب انقلاب اسلامی و تفسیر مجاهدانه از تاریخ اسلام، روایتی قرآنی و در چارچوب مکتب اصیل اهلبیت است و با مراجعه به چند روایت نمی‌توان به برچسب زنی‌های بی‌پایه پرداخت.
هدایت شده از غرب‌ گرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت‌های شنیدنی از اندیشمندان و شخصیت‌های دینی غیر مسلمان در توصیف امام حسین (ع) 🔹 دکتر ادوارد کسلر، مدیر موسسه وولف دانشگاه کمبریج: امام حسین علیه السلام، الگوی خرد، عدالت اجتماعی و مصلح اجتماعی است، او یک مثال شگفت انگیز در اسلام است. 🔸 بونی اوانس، کشیش: یک جمله است که من به طرق مختلف تکرار می‌کنم؛ هر روز عاشوراست، همه جا کربلاست. @AskWest
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری سید جمال‌الدین اسدآبادی در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد مهدی موسوی ▫️زمان : سه شنبه ۱۰ مرداد ماه ساعت ۱۷ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری علامه جعفری در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد مهدی موسوی ▫️زمان : پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه ساعت ۱۷ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 💢 ظرفیت نظام فکری آیت الله خامنه ای در تحول علوم انسانی ⭕️ با ارائه: استاد مهدی موسوی ▫️زمان : شنبه ۱۴ مرداد ماه ساعت ۱۷ ▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی (فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی) ✍ سید مهدی موسوی 🔹انقلاب اسلامی محصول و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گسترده‌ی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود. 🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاه‌آبادی آغاز شد که بزرگترین دانش‌آموخته این مدرسه بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهده‌دار شد. 🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطه‌ی آن عموم جامعه به ابعاد زندگی‌ساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود. 🔹 البته نقش علامه‌ی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزه‌های علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به دارایی‌های بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند. 🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاش‌های قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیش‌قراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست. 🔹 شخصیت‌های ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی‌آملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیان‌های فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقی‌های اراده‌گرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند. 🔸 پس از وفات رهبر حکیم و فقیه بی‌نظیر حضرت ایت‌الله العظمی امام خمینی، زعامت انقلاب اسلامی به حکیم و فقیه نظام‌پرداز حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رسید که از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند و از همرزمان سایر حکیمان و متفکران در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی بودند. آیت الله خامنه ای همچون امام خمینی این نهضت فکری و فلسفی را ارج نهاده و بر گسترش آن و امتداد حکمت متعالیه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تاکید داشتند و علی‌رغم دشمنی‌ها و مخالفت‌های چهره‌های معروف با فلسفه و عرفان اسلامی، به حمایت تمام قامت از آن پرداختند. از یک سو به تبیین ابعاد فکری و فلسفی مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی می‌پردازند و از عقلانیت توحیدی آن دفاع می‌کنند و برای آشنایی با مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی. همه ساله همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص نسل جوان را به مطالعه‌ی همه‌ی آثار فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیت‌الله مطهری سفارش می‌کنند. 🔹 آیت الله العظمی خامنه‌ای با پیشنهاد و پیگیری تاسیس مجمع عالی حکمت در حوزه علمیه قم سنگ بنای بقا و پویایی فلسفه و حکمت را گذاشتند و با معرفی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به عنوان استوانه‌های فلسفی انقلاب اسلامی در دوران جدید، ادامه مسیر نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی راتثبیت کردند. 🔸 به همت متفکران وفیلسوفان انقلاب اسلامی نسل جدیدی ازفلاسفه ومتفکران انقلابی تربیت شده‌اند که علاوه برتضلع در حکمت اسلامی درصدد گسترش فکر وفرهنگ انقلاب اسلامی هستند ودر خلأ فلاسفه‌ی نسل قبل، اماده‌ی راهبری نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی هستند. برخی از معروفترین متفکران وفیلسوفان والاهیدانان نسل جدیدانقلاب اسلامی عبارتنداز: حضرات آیات: استاد غلامرضا فیاضی استاد حمید پارسانیا استاد سید یدالله یزدانپناه استاد علی ربانی‌گلپایگانی استاد محمدرضا عابدینی استاد حسن رمضانی استاد علیرضا اعرافی استاد علی‌اکبر صادقی رشاد 🔹 ان شاءالله در سلسله یاداشت‌هایی معرفی خواهند شد. https://eitaa.com/hekmat121
💥اثری منحصر به فرد از حزب جمهوری اسلامی! 📚کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی به‌صورت پرسش و پاسخ ناشر: حزب جمهوری اسلامی واحد آموزش تیراژ: ۵۰۰۰ جلد تاریخ: ۱/ ۱/ ۱۳۶۲ چاپ: چاپخانه دانشگاه مشهد مهندس شریفخانی زمانی دبیر حزب جمهوری اسلامی استان اصفهان بود که پس از حادثه تروریستی انفجار هفت تیر، به عنوان مسئول آموزش دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به تهران فراخوانده شد. کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم به صورت پرسش و پاسخ» حاصل تلاش های آن ایام است. اندیشیدن به این مساله که چرا یک حزب سیاسی باید یک کتاب فلسفی را به زبان ساده تبدیل و منتشر کند، ما را با بینش متعالی عمیق و وظیفه شناسی دقیق اعضای حزب جمهوری اسلامی بیشتر آشنا می کند که نیازهای روز جامعه خود را به خوبی تشخیص می دادند. این کتاب به خوبی خلاصه شده است و گه‌گاه، مطالب را کمی جابجا کرده، اما تنظیم متن به هم نخورده و این نشان دهنده مطالعه و فهم خوب کتاب علامه طباطبایی است. در بعضی صفحات دقیقا متن علامه را آورده، ولی اکثرا، خلاصه‌ای از شرح شهید مطهری را هم ذکر کرده است. در خلاصه سازی از حواشی که از غرض اصلی کتاب دور بوده صرف نظر کرده، مثل داستان شوپنهاور و افلوطین و… . غرض اصلی، رفع شبهات زمان بوده و با این غرض سوالات تنظیم شده است و مثلاً تفاسیر مربوط به ملاصدرا را، هرچند از نظر شهید مطهری مهم بوده اند، چون آنچنان تاثیری در رد ماتریالیسم نداشته، بیان نکرده است. کانال استاد 👇 🔴 @shahid_hashemi_nejad
اصول-فلسفه-و-روش-رئالیسم به صورت پرسش و پاسخ .pdf
1.12M
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی و شهید مطهری به‌صورت پرسش و پاسخ کانال استاد شهید هاشمی نژاد👇 🔴 @shahid_hashemi_nejad
🌑 ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(ع) 🎙استاد محمدهادی یوسفی غروی 1⃣«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» 2⃣«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» ◾️این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که به عنوان سخنانی از امام حسین(ع) به ایشان نسبت داده می شود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول این است: «اگر دین پیامبر برپا نمی گردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده است. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده است. در این قصیده تصویری از امام(ع) ترسیم می شود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار می رفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين و بيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ◽️ و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، به نام احمد شوقي. بیت کاملش این است: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(ع) [و به عنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یک بار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(ع) نسبت داد. مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری می گفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری به وجود می آورد و دستاویز گروههای منحرف شده است.» به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که می گویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً می گویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمی تواند صادر شود! این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. به نقل از،: کانال نشریه معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️خطر بزرگی که آیت الله مصباح در اواخر عمر خودشان به انقلابی‌ها گوشزد کردند!!! ▫️برخی می گویند فکر یک رهبر دیگر باشیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 بدون تعارف با کسی که تروریست داعشی حرم شاهچراغ(ع) را زمین گیر کرد 🔹"بدون تعارف" جمعه بعد از خبر۲۰:۳۰
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
صبح امروز (پنجشنبه 26 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه استان مازندران برگزار گردید. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...»... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📌اعتراض شنیده نشده و چوبِ خورده شده این چند دقیقه مربوط می‌شود به سال ۹۶، زمانی که خیلی‌ها رشیدپور رو نمی‌شناختند ولی حاتمی‌کیا خوب می‌دانست اینها که هستند و از چه قماشی می‌باشند؛ ببینید... 🔍ببینیم و نشر دهیم تا بماند برای تاریخ
🌀 چرا کودتای 28 مرداد پیروز شد؟ 🔹در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲، مردم ما به دو نوع رهبری دینی و سیاسی ایمان و اعتقاد داشتند...در آن موقع ملت ما، هم با اعتقاد و اعتماد به رهبری روحانیت مبارز، که در آن زمان چهره برجسته پیشگامش مرحوم آیت‌الله کاشانی بود، وارد معرکه شدند و هم با اعتقاد و اعتمادی که به یک چهره سیاسی پرسابقه، یعنی مرحوم دکتر مصدق، داشتند. 🔹 پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در گروه‌های مختلف، به جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل حوادث پرداختیم و این جمع‌بندی‌ها در چند مورد به این نتیجه رسید که حتی مرحوم دکتر مصدق از همکاری یک مجموعه متشکل سازمان یافته خط دار محروم بود. یعنی نه تنها مرحوم آیت‌الله کاشانی و روحانیت و مردمی که با اعتماد و اعتقاد به روحانیت وارد معرکه شده بودند، دارای تشکل کافی مؤثر نبودند، بلکه مرحوم دکتر مصدق هم فاقد چنین یاران و همکاران متشکلی بود. 🔹به همین جهت، پیروزی‌های به‌دست آمده از مبارزات دلیرانه و فداکارانه مردم، از طرف گروه‌های متشکل دیگری که خط داشتند، مورد تهدید قرار و آن شد که خوانده‌اید و شنیده‌اید. 🔹ما از همان موقع این تجربه را اندوختیم که یک نهضت و انقلاب با حضور همگانی ناس، عامه، عوام، خلق و توده، به سمت درهم شکستن نیروی دشمن جلو می‌رود و احیانا وقتی از رهبری واحد، آگاه، شجاع و قاطع برخوردار باشد، به پیروزی‌های ارزنده‌ای هم دست می‌یابد و می‌رسد. 🔹اما نگهداشت این پیروزی در خط اصيل مبارزه، به‌خصوص پس از پیروز شدن و مسئولیت‌ها را برعهده گرفتن، شرطش این است که نیرویی سازمان یافته و متشکل، دارای مواضع مشخص و روشن و خطی آینده‌نگر و برنامه‌هایی متناسب با نیازها، مسئولیت را به عهده بگیرد و این نیروی متشکل نیرویی باشد متکی به همان مردمی که مبارزه کردند. 🔹بنابراین، داشتن تشکیلات سیاسی اجتماعی دارای فرهنگ اصیل انقلاب و مورد اعتماد مردم و برخوردار از پایگاه توده‌ای و مردمی و ناسی و عمومی و عوامی، شرط موفقیت در تداوم یک مبارزه و انقلاب است. 📖 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۵۳۴ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ از موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
خوانش خامنه‌ای به نقل از اندیشکده آمریکایی کارنگی 🔹 بخش اول 🔻 اندیشکده کارنیگی، یکی از مهم‌ترین اندیشکده‌های جهان، در مقاله‌ای با عنوان ": جهان‌بینی قدرتمندترین رهبر ایران"، به بررسی جایگاه و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در نظام سیاسی ایران و فهم جهان‌بینی ایشان می‌پردازد. در این مقاله آمده است: "مانند خمینی، نوشته‌ها و سخنرانی‌های خامنه‌ای بدون شک دقیق‌ترین بازتاب اهداف و اقدامات سیاست داخلی و خارجی ایران است. بیانات وی اگرچه بدبینانه است، اما یک را به تصویر می‌کشد که دارای جهان‌بینی بسیار استوار(باثبات و استمرار) و منسجمی است. خواه مخاطبان او دانشجویان ایرانی باشند یا مقامات خارجی، خواه موضوع سخنرانی او سیاست خارجی باشد یا کشاورزی، او از هر فرصتی جهتِ اشاره به فضیلت‌های انقلاب 1979 – از جمله عدالت، استقلال، خودکفایی و اسلام- استفاده می‌کند. وی انزجار عمیق خود را نسبت به اسرائیل و جاه طلبی‌های آمریکا ابراز می کند." 📚 منبع: https://carnegieendowment.org/2008/03/10/reading-khamenei-world-view-of-iran-s-most-powerful-leader-pub-19975 ┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄ در عضو شوید 👇 @sadidmedia
ترجمه کتاب استاد شهید مطهری توسط شهید سید محمدباقر صدر مصاحبه شونده : دعایی، سید محمود منبع : پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر 📌اندیشه های شهید صدر را چقدر به آثار شهید مطهری و مرحوم علامه طباطبایی نزدیک می بینید؟ 🔹بسیار زیاد. علت هم این است که افکار همه این بزرگان، ریشه در تعالیم وحیانی دارد و طبیعی است که همه آنان به نتیجه نسبتا یکسانی برسند. شهید صدر بسیار به شهید مطهری علاقه داشتند. حتی یک بار به خودم فرمودند: «می خواستم از آقای مطهری اجازه بگیرید کتاب فلسفه حجابشان را در اینجا ترجمه و چاپ کنم». 📌 می توانستند فارسی بخوانند؟ 🔹فارسی ایشان ضعیف بود و کتاب های فارسی را به کمک خواهرشان، شهیده بنت الهدی و همسرشان می خواندند. 📌 پیغام ایشان را به شهید مطهری رساندید؟ 🔹بله، همان سال به حج مشرف شده بودم و پیام را خدمت شهید مطهری دادم. ایشان بسیار استقبال کردند و فرمودند: « اجازه بدهید چاپ سوم کتاب در بیاید، چون مطالبی جدیدی را به آن افزوده ام. بعد که چاپ شد نسخه ای را خدمت آقای صدر می فرستم و ایشان به هر شکلی که صلاح می دانند، عمل کنند». بعد هم که کتاب چاپ شد، آن را برایم فرستادند و من هم برای شهید صدر بردم. ایشان هم کتاب را به شهیده بنت الهدی دادند. مقداری هم ترجمه شد که بعد بازداشت، محاصره و حبس پیش آمد. 📌 شهید صدر و شهید مطهری با هم ارتباط هم داشتند؟ 🔹هر دو بسیار به هم علاقمند بودند. یک بار هم که شهید مطهری به عراق آمدند، ساعت ها پیش آقای صدر بودند و با هم گفتگو کردند.
🔰 اصالت و استقلال زن ▪️ قسمت اول 🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود. 🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود: 💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. ✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد. ❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده ❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند. ❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند. ✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. 💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود: « مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.»
کارنامه 🔸برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تقویم تاریخ با رفع مشکلات گزارش داده شده در دسترس قرار گرفت. 🔷 نظام اسلامی پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از عمر آن، چه دستاوردهایی داشته است؟ آیا آنچنان که دشمنان انقلاب تبلیغ می‌کنند، نظام اسلامی فاقد هرگونه ره‌آورد مثبت بوده و نه تنها هیچ گونه پیشرفتی را به ارمغان نیاورده، بلکه موجب عقب‌گرد و پس‌روی ایران و ایرانی شده است؟ 🔹 برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه با معرفی خدمات و توفیقات نظام اسلامی در طول چهار دهه گذشته به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. کارنامه تلاش دارد تا با استخراج، تجمیع و انتشار کام‌یابی‌های نظام اسلامی، دستاوردهای انقلاب را در معرض داوری افکار عمومی قرار داده و به سهم خود گامی در جهت جهاد تبیین بردارد. 🔰 نسخه اول کارنامه شامل بیش از ۷۰۰۰ مدخل و ۷۵۰ محتوای توضیحی با چهار درگاه مستقل "پیشرفت"، "جوایز"، "خاطرات" و "دیگران" بوده و به مرور زمان در نسخه‌های بعدی بر محتوا و امکانات فنی آن افزوده می‌شود تا نهایتا دایره‌المعارف همراه دستاوردهای انقلاب اسلامی را شکل دهد. 🔶 نصب برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 🔶 نصب کارنامه از مایکت: https://myket.ir/app/com.hamrayan.karname_proj
📌صدر اسلام و زایش سرمایه داری معرفی کتاب صدر اسلام و زایش سرمایه داری تز بسیار بدیعی را مطرح می کند. سرمایه داری برای اولین بار در عربستان ظهور کرد، نه در شهرهای ایتالیایی اواخر قرون وسطی که معمولاً فرض می شود. اسلام اولیه سهم اساسی اما عمدتا ناشناخته ای در تاریخ اندیشه اقتصادی داشت: اسلام تنها دینی است که توسط یک کارآفرین پایه گذاری شده است. حضرت محمد (ص) که از سلسله ای نخبه متشکل از رهبران مذهبی، مدنی و تجاری تبار بود، پیش از تأسیس اسلام تاجر موفقی بود. به این ترتیب، دین جدید در مورد تجارت، حمایت از مصرف کننده، اخلاق تجاری و مالکیت حرف های زیادی برای گفتن داشت. همانطور که اسلام به سرعت در سراسر منطقه گسترش یافت، آموزه های اقتصادی اسلام اولیه نیز گسترش یافت، که در نهایت به اروپا راه یافت. اسلام اولیه و تولد سرمایه‌داری نشان می‌دهد که چگونه نهادها و شیوه‌های تجاری اسلامی در ونیز و جنوا پذیرفته و اقتباس شدند. این نوآوری های مالی شامل اختراع شرکت، تکنیک های مدیریت کسب و کار، محاسبات تجاری و اصلاحات پولی است. مؤسسات اسلامی دیگری نیز در اروپا جذب شده بودند: مؤسسات خیریه، وقف و مؤسسات آموزش عالی، مدارس، الگوهایی برای قدیمی ترین دانشکده های آکسفورد و کمبریج بودند. به این ترتیب به حق می توان گفت که این جنبه های اساسی اندیشه سرمایه داری همگی دارای پیشینه های اسلامی هستند.
▪️فرازی از صلوات بر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام: «لَمْ يَتَوَسَّلِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى الله بِوَسِيلَةٍ هِيَ أَعْظَمُ حَقّاً وَ لَا أَوْجَبُ حُرْمَةً وَ لَا أَجَلُّ قَدْراً عِنْدَهُ مِنْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ لَاخَلَّفَنِيَ الله عَنْكُمْ بِذُنُوبِي‏» آنانی که به درگاه خداوند متوسل شدند، دست به دامان واسطه‌ای نشدند که از نظر حقانیت و حرمت و جایگاه، بزرگتر و برجسته‌تر از شما اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد. خداوند به‌خاطر گناهانم مرا از شما محروم نکند. 🔺 بحار الأنوار؛ ج‏98؛ ص226
🏴 سوگنامه اربعین؛ اشعاری از آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه درباره مراجعت اهل بیت علیهم السلام از شام، خطاب به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ای نموده آفتاب رخ نهان اندر حجاب / سبط پیغمبر، سرش بر نی، تنش در آفتاب داد از سفیانیان، فریاد از مروانیان / دختر زهرا ز جور کوفیان شد بی حجاب یک دم شه خیمه اجلال زن در کربلا / ناقه عریان ببین و دختران بوتراب یا ولی الله! ببین، ای حجت روی زمین / یوسف آل محمد (ص) را به چنگ آن ذئاب(۱) آن کسان کز روی ایشان شرمسار است آفتاب / یک زمان در کوفه بنگر، گاه در شام خراب یا ولی! الثار آمد و شد عزا / کاروان رفته باز آمد از رخ نقاب جابر انصاری از یک سو نگر با اشک و آه / سوی دیگر بین اسیران، دل پریش از اضطراب محشر کبری شد آنگه چون بدیدند آن زنان / آه آه از آن ذهاب و داد داد از آن ایاب ناگهان افکند خود را از فراز اشتران / هر زنی قبری به بر بگرفت و با وی در خطاب از طپانچه نیلگون ز آن بی کسان بنگر عذار / زخم زنجیر و غل آنان را به دست و دل، کباب گفت لیلی (لیلا) قبر اکبر را چو او در بر کشید: / خیز از جا مادرت برگشته با چشم پر آب زینب مظلومه بنگر با زبان پر گله / می دهد شرح ستم از کوفه تا شام خراب گاه گوید ظلم های مجلس ابن زیاد / گه ز شام و از یزید شوم و از جام شراب وقت آن شد تیغ موعود از نیام آری برون / جامه صبر محبان چاک شد تا کی غیاب نوری محزون ز بهرت روز و شب در انتظار / الغیاث ای سرّ پنهان العجل بنما شتاب (۱) ذئاب: جمع ذئب: گرگها ________________________ فقیه بزرگ عصر ما، (مرجع شهید علامه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه) که تقدیر، سرنوشت برایش رقم زده بود، در فصل پایان زندگی-کشاکش سخت مشروطه-همواره صحنه های را پیش چشم داشت و یاد آور حوادث شگفت آن بود...فرجام سرخ شیخ نیز، بی شباهت به سرگذشت خونبار مولایش علیه السلام نبود.../ بر گرفته از کتاب، تنهای شکیبا و خانه بر دامنه آتشفشان؛مرحوم ابوالحسنی منذر
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢تبیین فلسفی نقش «زیارت» در کمال «زائر» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محقق فیاض (م۱۰۷۱ق) از متکلمان بزرگ شیعی قرن یازدهم در کتاب بسیار ارزشمند «گوهر مراد»، در فصلی با عنوان «در بيان سبب اجابت دعوات و حدوث امور خوارق عادات و سرّ انتفاع از زيارت‏ قبور مؤمنين و مراقد صالحين‏» در جمع‌بندی سخنان فیلسوفانی چون ، ، و ... درباره زیارت، می‌نویسد: «سرّ انتفاع از زيارت قبور و اتيان مشاهد آن است كه نفس را دو گونه علاقه با بدن حاصل است: يكى از جهت صورت شخصيّه بدن معيّن مخصوص و به موت لا محاله اين علاقه منقطع شود؛ و ديگر از جهت مادّه محفوظة التشخص في ضمن أيّة صورة كانت بدنيّة، أو ترابيّة أو غير ذلك؛ و اين علاقه به موت باطل نشود؛ بلكه باقى ماند. پس نفس مفارقت كرده از بدن، هميشه متوجّه و متوقّع ماده بدنيه خود باشد، از مقوله سفركرده كه ياد خانه و منزل خود كند. پس هرگاه نفس، مؤمن و صالح باشد و بالجمله كمالى و طهارتى و علمى و عملى كسب كرده بود، هرآينه مورد اشراقات انوار الهيّه و فيوضات ربّانيّه گردد و نفس زائر نيز هرگاه به توجّه تمام به مرقد مزور حاضر شود و اين حضور مرقد را حضور و صحبت او داند لا محاله از فيض وارد به نفس مزور پرتوى در نفس زائر افتد و به قدر استعداد، لا محاله منتفع شود. ... و شيخ ابوعلى گفته: كه نفس كامل شده در علم و عمل چون مفارقت كند شبيه عقل فعّال شود و مانند او تصرّف در اين عالم تواند كرد. و چون نفس زاير به وسيله زيارت مستمد از آن نفس كامل شود، در طلب خيرى و سعادتى يا دفع شرّى و اذيّتى، لا بد است كه به قدر استمداد مدد وى كند و تأثير عظيم ظاهر گردد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹