eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
753 دنبال‌کننده
395 عکس
166 ویدیو
414 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
methodology12.mp3
11.49M
درس 👤 دکتر مجتبی رستمی کیا 📅 تاریخ: 1401/12/02 جلسه دوازدهم ( جلسه آخر) مدرسه مصباح الهدی در این فایل می شنوید: 🔸 جمع بندی قسمت های مقاله روش نوشتن یک چکیده حرفه ای ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یکی از قوی‌ترین استدلالها در اثبات وجود خداوند است. برهان علیت میگوید: هر ممکن الوجودی نیازمند به است...وخداوند علت تامه ممکنات است. البته این را برخی اشتباه تقریر کرده ومیگویند: هر موجودی نیازمند به خالق است. آیا خدا، موجود نیست؟ قاعدتا هست...پیش‌تر گفتیم...هرموجودی نیازمند خالق است...براین اساس خداوند هم به عنوان یک موجود، نیازمند خالق است...اگر خدا خالق ندارد ومیتواند از قانون علیت مستثنی باشد پس سایرموجودات هم میتوانند مستثنی باشند. درحالی که اگر قانون علیت، به نحو صحیح تقریر وبیان شود، اِشکال فوق مطرح نمیشود. واما بیان دقیق قانون علیت این است که: هر ممکن‌الوجودی نیازمند به علت، موجِد وخالق میباشد.نه این هر موجودی نیازمند به علت است. توضیح آنکه: موجودی است که و برایش ضرورت ندارد، به تعبیری وجود وعدم در تعریفش اخذ نشده وذاتی آن نیست. در تعریف انسان میگوییم: جسمِ جوهری نامی حیوانِ ناطق در این تعریف وجود وعدم جزء مقومات وذاتیات تعریف انسان نیست، این بدان معنا است که وجود وعدم جزء ذاتیات واجزاء تشکیل دهنده ماهیت بشر نمی‌باشد. لذا چنین ماهیتی بین وجود وعدم سرگردان است. به خودی خود، نه ضرورتی بروجودش است ونه ضرورتی برعدمش. این حالت را میگویند وچنین موجودی را ممکن الوجود میخوانند. حال اگر ممکن الوجودی، موجود شود وبوجود آید، نشانه آن است که کسی او را به سمت وجود حرکت داده، زیرا خودش به تنهایی حائز وجود نیست پس به تنهایی نمیتواند موجود شود. آیا تصور صندلی که در ذهن من است به تنهایی وخودبخود میتواند از ذهن من خارج شود وموجود بشود؟ قاعدتا خیر...پس هیچ ممکن الوجودی نمیتواند به تنهایی موجود شود. لذا هرگاه ممکنی را موجود دیدیم بدان معناست که علت ایجاد کننده داشته که وجود رابه او افاضه کرده است. علت یک ممکن الوجود، یا خودش ممکن الوجود است یا ممکن نیست. اگر ممکن باشد، آن علت هم برای وجودش نیاز به علت دیگر داشته واین سلسله (وابستگی ممکن فعلی به علت مقدم) ادامه پیدا میکند... ( وجود یک سلسله‌ بهم وابسته که ابتدا ومبدا ندارند) عقلا محال است...این سلسله باید مبدائی داشته باشد، آن مبدا نباید یک موجود ممکن الوجود باشد، چون دوباره نیاز به موجِد وعلت پیدا میکنند وتسلسل ادامه می‌یابد، آن مبدا باید باشد، یعنی وجود ذاتی اوباشد وازکسی به عاریت نگرفته باشد.موجودی که وجود ذاتیش است در موجود بودنش به علت مقدمی متکی نیست، خداوند میباشد. پس هر ممکن الوجودی برای رهایی از سرگردانی بین وجود وعدم نیاز به علت دارد، خداوند ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است، یعنی بین وجود وعدم سرگردان نیست، پس نیازمند به علت وخالق دیگری ندارد. ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
✍🏻 | یک وجب بیا... 👤 آیةالله حاج شیخ محمّد بهاری قدّس سرّه در هر مرتبه که هستی، آن نیم رمق که داری، آنقدر را که به سهولت می توانی به عمل آوری. اگر در آن مسامحه نکردی آن را به جا آوردی، یک چنین هم بر قوّت تو می افزاید بلکه زیاده؛ زیرا که فرمود: تو یک وجَب بیا، من یک ذراع. و اگر نه، مسامحه کردی، آن مقدار قوّتت هم در معرض زوال است. 📚 «تذکرة المتّقین» ص۱۱ @vajeazeh
هدایت شده از المرسلات
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی (13.12.1401)..mp3
45.93M
🔊| نشست علمی با موضوع «نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی» 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جلسه ضمن اشاره به تاریخ فلسفه و بزرگان فلسفه مشاء و اشراق و صدرائی، نکاتی را در مورد فلسفه نوصدرائی و‌ مبدأ تکون آن بیان کرده و بیان فرمودند برخی از بزرگان قائل اند که علامه طباطبایی موسس مکتب نوصدرائی است یعنی موسس یک مکتب جدید در فلسفه است. 💢استاد معظم در این جلسه، نوآوری های علامه طباطبایی را در دو جنبه و مطرح کردند و در ناحیه نوآوری های محتوای در فلسفه نشان دادند که علامه یک سنخ‌ نوآوری مبتنی بر مبانی حکمت صدرا و یک سنخ نوآوری های بنیادین در فلسفه دارند. 💢استاد در این جلسه نقطه شروع فلسفه و نقطه پایان فلسفه از نگاه علامه را توضیح فرمودند و‌ جایگاه علم حصولی در سیستم فلسفی علامه تبیین کردند و با اشاره به تفکیک حیث تبویب مسائل فلسفی از محتوای فلسفی، اهمیت رعایت سیر ریاضی در ادراکات را از منظر علامه بیان کردند. حتما . 📚نشست علمی (مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر) 13/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
44.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| مرحوم علامه طباطبایی در حاشیه اسفار مطالب ملاصدرا را منظم کرده و از این طریق نوآوری هایی بر اساس مبانی صدرا دارند/ اشکال حکیم جلوه به اسفار ملاصدرا و دو پاسخ از زبان آیت الله جوادی به اشکال ایشان 🎙استاد علی فرحانی ⭕️گزیده نشست علمی. 13/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
movafaqat.mp3
22.2M
🔸 نشست علمی موافقت معنایی 🔰 صوت نشست 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 23 اسفندماه1401، ساعت 19 👈 به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
TAFSIR_517_Anam-a-100-103_14011224.mp3
23.57M
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی جلسه 517 (چهارشنبه 24-12-1401) ✳️ تفسیر سوره انعام 💠 ادامه بررسی آیه شریفه 100 و 101 سوره انعام وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يَصِفُونَ﴿۱۰۰﴾ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴿۱۰۱﴾ 💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 102 و 103 سوره انعام ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ﴿۱۰۲﴾ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴿۱۰۳﴾ 🔸صحبت های استاد عابدی در انتهای جلسه امروز 🔹 زیاد خواندن قرآن 🔹علامه طباطبایی(ره) و تفسیر المیزان 🔹مطرح کردن بحث های اخلاقی و مشکلات خانوادگی در منبرها 🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=6811 _____________________________ سایت: 🌐https://ahmadabedi.com کانال عمومی: 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسی: 🆔 @ahmad_abedi2
🔻 در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان؛ 📲از نرم‌افزار همراه "نورالجنان" رونمایی شد نرم‌افزار "نورالجنان" نسخه همراه، از جدیدترین محصولات مرکز نور با موضوع دعا و زیارت است. 📎 دریافت نرم افزار @vajeazeh
01-AkhlaghTohidi-128K.mp3
47.55M
مبانی اخلاق توحیدی1 تعریف اخلاق راه های اصلاح اخلاق @vajeazeh
02-AkhlaghTohidi1-28K.mp3
44.97M
مبانی اخلاق توحیدی2 تفاوت اخلاق توحیدی با مکاتب اخلاقی دیگر: تفاوت در اهداف تفاوت در روش تفاوت در برنامه @vajeazeh