.
بازی فقط وقتگذرانی نیست.
کودک با بازی، چیزهایی را میگوید که هنوز بلد نیست با کلمه بیان کند.
وقتی یک بازی مدام تکرار میشود،
معمولاً ذهن کودک درگیر یک احساس یا تجربهی حلنشده است.
نقشی که کودک در بازی انتخاب میکند هم مهم است؛
قوی، ضعیف، نجاتدهنده یا کنترلگر بودن
اغلب بازتاب چیزی است که در رابطهها تجربه میکند یا دلش میخواهد تجربه کند.
قانونهایی که کودک در بازی میسازد
نشان میدهد دنیا را چقدر امن و قابل پیشبینی میبیند.
و مهمتر از همه:
وقتی بازی بدون دخالت و اصلاح زیاد ادامه پیدا میکند،
احساسات کودک آرامتر میشود.
بازی، جایی است که کودک خودش را نشان میدهد؛
نه برای درستکردن،
برای فهمیدن.
.
وقتی فضای جامعه ناآرام میشود،
بچهها بیشتر از آنچه فکر میکنیم متأثر میشوند؛
حتی اگر اخبار را مستقیم دنبال نکنند.
وظیفهی فرزندپروری در این زمانها
توضیح دادن همهچیز نیست،
آرام نگه داشتن فضاست.
بچهها قبل از فهمیدنِ کلمات،
حسِ والد را دریافت میکنند.
اضطراب، ترس یا خشمِ حلنشدهی ما
ناخواسته به آنها منتقل میشود.
در زمانهای پرتنش:
•لازم نیست کودک را در معرض حجم زیاد خبر قرار دهیم
•لازم نیست پاسخ همهی سؤالها را کامل بدهیم
•اما لازم است احساساتش را انکار نکنیم
گفتنِ جملههایی مثل:
«میبینم نگران شدی»
یا
«طبیعیه که گیج بشی»
به کودک کمک میکند بداند تنها نیست.
مهمترین کار ما در این روزها
ساختن یک دایرهی امن کوچک است؛
خانهای که در آن
احساسات دیده میشوند
و بزرگسالها، تا حد ممکن، قابل پیشبینیاند.
فرزندپروری در بحران
یعنی کمتر توضیح دادن،
بیشتر حضور داشتن.
.
خیلی از والدها آگاهاند.
کتاب خوندن، دوره رفتن،
بلدن چی درسته ✅
اما با این حال…
📚 هنوز خستهاند
😓 زود عصبانی میشن
😠 و بعدش حالشون بد میشه.
مسئله این نیست که بلد نیستیم ✅
خیلی وقتها، دانستن
تو لحظهای که احساسات بالا میگیره
کمکی نمیکنه 😅
چون واکنشهای ما
بیشتر از آگاهی،
از قسمتهایی درون خودمون میاد که هنوز خوب نشناختیم 💭
✨ وقتی همیشه با یک موضوع تکراری در رابطه با فرزندتون به چالش میخورید،
یه لحظه بایستید و فکر کنید:
کجاها بیشتر گیر میکنید؟
کدام واکنشها باعث میشه اوضاع سخت بشه؟
✨ یه تمرین ساده برای این هفته :
به رابطهتون با فرزندتون نگاه کنید و ببینید
کجاها بیشتر گیر میکنید؟
کدام لحظهها باعث میشه حس کنید اوضاع سخت بشه وکنترل از دستتون در بره ؟
.
سلام به همراهان عزیز 🌱
خوشحالم اینجایید.
امیدوارم اینجا براتون شروع یه مسیر امن باشه.
.
.
دیروز که دربارهی جاهایی حرف زدیم که تو رابطه با فرزندمون گیر میکنیم،
خیلی از شما شاید یه جور حس آشنایی یا حتی کمی گیجی و سردرگمی داشتید…🧐
.