فقه سیاسی - جلسه 19.mp3
14.43M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه نوزدهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه بحث از مقومات حکومت اسلامی
تاریخ جلسه: 97/12/08
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فراخوان_مقاله
📜فراخوان مقالات دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث
#گروه_پژوهشی #رجال_پژوهی
🎤حجتالاسلام سید محمد جواد سید شبیری، سردبیر دو فصلنامه تخصصی مطالعات اعتبار سنجی حدیث گفت:
#دو_فصلنامه_علمی_مطالعات_اعتبارسنجی_حدیث با رویکرد علمی پژوهشی،آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران محترم در محورهای ذیل می باشد:
«دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث»،
«روششناسی پژوهشهای رجالی»
«جریانهای کهن و نوپدید اعتبارسنجی حدیث»
همچنین ریز موضوعات گسترده مرتبط با هر یک از محور های کلی که توسط کمیته علمی فراخوان تنظیم شده است.
⏳مهلت ارسال مقالات تا تاریخ یکم شهریور 99 می باشد
🌐علاقمندان می توانند مقالات خود را به نشانی دو فصلنامه به آدرس زیر ارسال نمایند:
http://rejalkh.ir/vsh.journals.hozehkh.com
🌐متن کامل خبر
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898
http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=38098
📚گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان،
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛💐
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
4_5767139513629410759.pdf
237.4K
🌼 #پایان_نامه 🌼
موضوعات پیشنهادی پایان نامه علوم قرآن و حدیث
تفسیر
علوم قرآنی
فقه و حقوق
مدیریت
اقتصاد
و...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ #روششناسی_فقه_رسانه
🔹ارائه: حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی #نهاوندی
🔹زمان: پنجشنبه ۲۶ تیر، ساعت ۱۷
مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه
🔹درگاه ورود مجازی به نشست: https://bit.ly/2YjFIpz
@fotooh
@feghherasane
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 نظر آقای داماد و صدر درباره «حق الطاعه» را قبول نداریم/ چون کفایه خواندهایم، از عرف دور شدهایم!/ مشهور، محمد بن سنان را ثقه نمیدانند ولی از نظر ما ثقه است
✔️ گزارش تقریرات گعده آیتالله شبیری زنجانی🔻
🔹 شیخ انصاری هرچند در مسائل علمی چندان به صاحب جواهر اعتنا نداشت، ولی در مسأله تقلید همه را به او ارجاع میداد و احترامش را حفظ میکرد.
🔹 روایتی که هیچ جمع عرفی با قرآن ندارد، ولو اگر صحیحالسند باشد باید کنار گذاشته شود. ولی اگر صرفاً مخالف ظاهر قرآن بود نوبت به بحثهایی مثل بحث سندی میرسد.
🔹 نوسان ارزش پول در زمان ائمه(ع) مثل حالا زیاد نبوده و لذا ائمه(ع) میگفتند که این تفاوتهای جزئی در پرداخت دیون لحاظ نشود.
🔹 شیخ انصاری شاگرد صاحب جواهر نبوده و شاید احتراما مدتی در درس ایشان شرکت کرده باشد. در زمان خود صاحب جواهر، عدهای شیخ را اعلم میدانستند ولی شیخ حاضر به عرض اندام نبود.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/961574
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_مسئله
#بررسی_فقهی
#نکاح
#شرائط_مهریه
🔸 شرایط مهریه چیست؟
🔹 چيزهايى كه مهر قرار داده مىشوند، شرايطى دارند كه عبارتند از:
▫️ 1. قابليت ملكيت - چيزهايى كه قابليت ملكيت دارند و مسلمان از نظر شرعى مىتواند مالك آنها شود، مىتوانند مهر قرار گيرند. بر اين پايه، امور زير را مىتوان مهريه قرار داد:
- عين، مانند: خانه، باغ، دام، پول نقد، طلا و نقره؛ - دَيْن، مانند: طلب، چك، سفته و برات؛
- منفعت، مانند: منافع خانه، باغ و حيوان؛
- كار مباح، مانند: ساختن خانه و دامدارى؛
- آموزش، مانند: آموختن صنعت و حرفه؛
- حقوق مالى، مانند: حق تحجير و نشان گذارى زمين.
▪️ 2. ماليت داشتن - چيزى كه مهر قرار مىگيرد بايد ماليت و ارزش اقتصادى داشته باشد و بتوان با آن معامله كرد. بر اين پايه، مهر قرار دادن چيزى كه ماليت ندارد يا از نظر كم بودن از ماليت خارج شده، صحيح نيست.
▫️ 3. معين بودن - مهريه بايد به گونهاى معين شود كه آن را از ابهام درآورد. بنابراين، اگر يكى از دو چيز را به طور مبهم قرار دهد، يا كار دوختن يكى از دو لباس را مثلًا مهر قرار دهد، مهريه باطل مىگردد؛ اما عقد صحيح است و چنانچه مرد با زن مباشرت كند، بايد مهر او را مطابق مهر زنهايى كه مثل او هستند، بدهد.
▪️ 4. مقدار مهريه مهريه، مقدار معينى ندارد؛ بلكه هر مقدار كه مورد رضايت و توافق زن و مرد قرار گيرد، خواه كم باشد يا زياد. البته كم قرار دادن مهريه در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است. امام على (ع) مىفرمايد: مهريه زنان را گزاف و سنگين قرار ندهيد كه موجب دشمنى مىشود.
🔸 در اسلام، حدّى براى مهريه به نحو لزوم معيّن نشده، ولى مستحب مىباشد كه مخارج ازدواج و همچنين مهريّه را كم كنند، و نيز مستحب است مقدار مهريّه از مهر السّنّة كه پانصد درهم است زيادتر نباشد. متأسفانه با همه اين سفارشها، امروزه شاهد افزايش بىرويه مهريهها هستيم. آموزههاى اسلامى، تقوا و پاكدامنى را وسيله برترى و بزرگى معرفى مىكند؛ اما بعضى از افراد مهريههاى سنگين، جهيزيههاى بالا و تجملات زندگى را مايه فخر و فضل و موجب تداوم و استحكام زندگى مىپندارند. مهريههاى سنگين، باعث تدوام زندگى نمىشود، بلكه تأخير در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج، نتيجه مهريههاى سنگين است.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 31
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#یک_مسئله
#بررسی_فقهی
#نکاح
#احکام_اقتصادی
#نفقه
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش اول
🔹 نفقه در لغت، به معناى هزينه و خرجى است و در اصطلاح، عبارت است از مالى كه براى ادامه زندگى، صرف مخارج ضرورى همسر و فرزندان، خويشاوندان و مانند آنها مىشود؛ اعم از خوراك، پوشاك، مسكن و غيره.
▫️ نفقه به سه سبب: «زوجيت»، «قرابت و خويشاوندى» و «مملوك بودن»، انسان باشد يا حيوان، واجب مىشود.
▪️ در ازدواج دائم، پرداخت نفقه زن بر شوهر واجب است. حق نفقه در اسلام، نوعى تسهيل براى زنان است و اگر چنين حقى براى آنها قرار داده نمىشد به سختى مىافتادند؛ چون زن در ازدواج دائم، مسئوليتهايى را در طول زندگى مشترك بر عهده دارد كه توان جسمى او را مىطلبد و فرصتى را از او مىگيرد؛ مسئوليتهايى مانند شوهردارى، خانه دارى، باردارى، تربيت فرزند؛ از اين رو، نفقه، حقى است كه اسلام براى زن قرار داده است.
▫️ در قرآن كريم، آيات متعددى درباره وجوب نفقه زن نازل شده است، مانند سوره بقره آیه 233: مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شير مىدهند. (اين) براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند و بر پدر، لازم است خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدت شير دادن) بپردازد (حتى اگر طلاق گرفته باشد).
▪️ روايات بسيارى نيز درباره وجوب نفقه زن وارد شده است. حريز مىگويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: آن كه نفقهاش بر من لازم است و (در صورت نپرداختن) بر آن مجبور مىشوم، كيست؟ آن حضرت فرمود:؛ پدر و مادر، فرزند و همسر.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 38
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#یک_مسئله
#بررسی_فقهی
#نکاح
#احکام_اقتصادی
#نفقه
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش دوم
▫️ ماهیت نفقه
نفقه، چيزى است كه زن به طور متعارف براى گذران زندگى خود به آن نياز دارد. بر اين پايه، امورى كه شامل نفقه واجب مىشود و شوهر از نظر شرعى مكلف است براى همسرش فراهم كند، عبارتند از:
خوراك؛ پوشاك؛ مسكن؛ اثاث خانه؛ خدمتكار در صورتى كه به داشتن آن عادت داشته باشد و ديگر امور ضرورى و لازم از قبيل تهيه وسايل سرما و گرما، داروهايى كه به طور متعارف كمتر كسى در طول ماه و سال از آنها بىنياز باشد و مانند آن. تأمين ديگر نيازهاى زن، غير از آنچه ذكر شد، مانند دادن پول براى خريد كتاب، انفاق به فقيران و هديه دادن، بر شوهر واجب نيست.
▪️ شرايط وجوب نفقه
1. دائمى بودن همسر؛ در ازدواج موقت، زن نفقه ندارد مگر اينكه دادن نفقه، شرط شده يا عقد مبنى بر آن جارى شده باشد.
2. اطاعت از شوهر؛ بر اين پايه، زن ناشزه، نفقه ندارد.
موارد اطاعت زن از شوهرش عبارت است از: تمكين - برطرف كردن چيزهاى تنفرآورى كه با استمتاع و التذاذ ضدّيت دارند - خارج نشدن از منزل شوهر بدون اجازه او - نظافت و آرايش در صورتى كه شوهر بخواهد
3. عدم ارتداد؛ بر پايه اين شرط، اگر زن مرتد شود و از اسلام برگردد، استحقاق نفقه ندارد، مگر اينكه در ايام عدّه دوباره به اسلام برگردد كه در اين صورت استحقاق نفقه نيز برمىگردد.
4. قابليت كامجويى: شرط ديگر وجوب نفقه آن است كه براى زن و شوهر، امكان استمتاع و التذاذ جنسى از يكديگر وجود داشته باشد.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 39.
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk