وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#علم_اصول مباحث الفاظ 🔰باب مشتق بعد از بیان اقوال و قول مرحوم مظفر و بیان مثالی که مرحوم مظفر برا
هدف از ارسال خلاصه های اصول ارائه نمونه برای خلاصه نویسی است تا دوستان سطح ۱ از نحوه نگارش خلاصه دیدگاه بهتری داشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهنمایاستفاده
#پایگاهاینترنتی
جستجوی مجلات و مقالات علمی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
آدرس:
www.Sid.ir
در این فیلم کوتاه،نحوه بهرهبرداری از پژوهشهای موجود در پایگاه اینترنتی مذکور،آموزش داده میشود.
#مدتزمانآموزش
تقریبا ۷ دقیقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔴🔵 برگزاری کارگاه #پژوهش
💠🔶 سومین دوره مجازی#مقاله_نویسی علمی پژوهشی
با تدریس اساتید برجسته پژوهش علوم انسانی و اسلامی
🔰ارائه #گواهی_معتبر از سوی گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه و مرکز آموزشی پژوهشیار قم
📅 برگزاری دوره: ۱ تا ۷ آبان ۱۳۹۹
👇
❇️ آیدی ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : @Hadis_111
#علم_اصول
مباحث الفاظ
🔰باب مشتق
بعد از بیان مشتق اصولی و نحوی و نسبت بین این و بعد از بیان ماده افتراق و اجتماع،می رسیم به بیان شرایط مشتق اصولی،که دوتا شرط دارد:
✅مشتق اصولی باید بر ذات جاری شود یعنی وصف عنوانی برای ذات باشد و حاکی از ذات باشد علاوه بر این که اسناد داده می شود به ذات،مابین آن دو یک نحوه اتحاد و هو هویت وجود داشته باشدبه طوری که بتوانیم بگوییم این همان است.
مانند اسم فاعل،زید ضارب،اسم مفعول،زید مضروب،اسم مکان،هذا مسجد،اسم زمان،یوم الجمعه مقتل زید،اسم آلت هذه منکسه.
در مورد جامد مانند،زید رق،زید زوج،هذا اخی
با این شرط اول همه ی افعال و مصادر خارج می شوند از مشتق اصولی،چون هر چند افعال و مصادر نسبت داده می شوند به موضوع ولکن وصف عنوانی ذات نیستند و اتحاد در وجود خارجی ندارند ونمی توان گفت این همان است.
✅باید این وصف عنوانی یک نوع وصفی باشد که با زوال آن و انقضای تلبس ذات به آن،خود ذات زائل نشود و باقی بماند یعنی ذات،همان ذات است که گاهی دارای این وصف هستند و گاهی نیست اما در هر دو حال،ذات،همان ذات است و از بین نرفته.مثل،زید ضارب
🔴دلیل این مطلب این است که اگر وصف یک وصفی باشد که با زوال آن،ذات هم زایل و نابود شود،دیگر جایی برای این بحث نمی ماند که آیا استعمال این مشتق در این ذاتی که در گذشته متلبس بود و الان نیست،حقیقت است یا مجاز؟
🔰بحث در مراد از مشتق تموم شد در جلسه ی بعدی وارد بحث بعدی می شویم.
منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
ادامه عناوین تحقیقات
آقایان
احمدی فر
غیبت از منظر امام خمینی و دیگر علماء
جاهدی
بررسی همسر مناسب از منظر فقه اسلامی
بیغم علی
مستحبات بیع از منظر فقه شیعه
حمید رضا رحمانی
ماهیت و شرایط امر به معروف و نهی از منکر
سید علی احمدنیا
بررسی احکام فقهی بیع با کفار
محسن اسکندری
تبیین اختلاف فقها در خرید و فروش خون و راهکار حلیت آن
سجاد زرنگ
نگرشی بر نظریه فقهاءدرمورد ولایت فقیه
احمد آبادی
بررسی جواز نکاح با کافر
یونس سـَمرجانی
همسر ازاری از دیدگاه فقه و حقوق
فاطمی
بررسی حکم خرید و فروش معاطاتی از منظر شیخ انصاری
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
طلاب ذیل عنوان تحقیق ارائه نکردند
اسامی طلاب
ایرانی سید محمد
سید صادق رفیعی
سید علی دادی
صاحب زمانی حجت
در اسرع وقت موضوع تحقیقشان را ارئه کنند و الا برای ایشان ، عنوان تحقیق انتخاب خواهد شد
نکته ۱
به کانال @valiark مراجعه کنید و اسم خودتون رو جستجو کنید اگر عنوان مقاله شما ثبت نشده است اطلاع بدهید تا با مشکلات بعدی مثل کسر نمره یا حذف درس مواجه نشوید
نکته۲
طلاب سطح۲ و۳ که بعد از مراجعه اسم خود را در میان طلابی که عنوان تحقیق را ارائه کردند پیدا نکردند هر چه سریعتر اعلام کنند و الا عواقب آن به عهده خودشان می باشد(طلاب سطح۲ و ۳ در صورت عدم ارائه امکان حذف درس با تحقیقشان وجود دارد )
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#نشست_علمی
#آیه_الله_علیدوست
💢 اگر اصول فقه را توسعه ندهیم، نمیتوانیم نظام را استنباط کنیم/ #روششناسی_استنباط_نظام_اقتصادی اسلام
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدرس خارج فقه بورس:
🔹 ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم. البته نباید بین مباحث و مسائل خلط شود.
🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمیگویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روشها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیت شناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قرادادها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری.
تفصیل مطالب نشست 👈 https://b2n.ir/459379
#اقتصاد_اسلامی
#شهید_صدر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#سخنرانی_علمی
#اقتصاد_اسلامی
🔶 آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست در نشست علمی مطرح کرد:
🔰 نبود سیستم اقتصادی در اسلام را قبول ندارم
🔻 چهار راه برای رسیدن به #اقتصاد_اسلامی؛
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/eghtesadi-2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💠 #ولایت_فقیه از منظر آیت الله علیدوست
🔻 اصل مسئله ولایت فقیه از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) نیست و فقیهان از صدها سال قبل این بحث را با عنوان ولایت حاکم مورد مداقه و مطالعه قرار دادهاند، ولی کسی که این بحث را تئوریزه کرد و از بُعد نظری به بُعد عملی سوق داد، ایشان بود.
🔸 ولایت فقیه بحثی است که وقتی در فضای خود و با شرایط لازم اجرا و در حد وسیع از نظر کارشناسان هر رشتهای استفاده شود، تحکیم و جا انداختن آن در اذهان سخت نیست.
🔸 اگر گاهی برای برخی افراد شبهه ایجاد میشود، یا ناشی از بهانهگیری است که ما با این افراد کاری نداریم، یا ممکن است برخی تصور نادرستی از آن داشته باشند که باید این تصور را اصلاح کنیم.
🔸 برخی هم ممکن است بحث ولایت فقیه را جدا از نظر کارشناسان امین طرح کنند و بگویند فقیه نیازی به نظرات کارشناسی ندارد که این هم درست نیست.
🔸 اگر این مسئله در فضای حقیقی و طبیعی خود و با مناسبات لازم به پیش برود و این اندیشه اجرا شود، اثرات مطلوب خود را دارد و شبهات مطرح شده قابل پاسخ دادن است.
🔹در مورد نظر آخوند خراسانی بحث و گفتوگو وجود دارد؛ یعنی این طور نیست که به راحتی بگوییم نظر آخوند این است که بگوید فقیه میتواند در قضاوت و امور حسبیه دخالت کند ولی در حکومت «بشرط لا» باشد؛ ممکن است فقیهی بگوید اگر زمینه تشکیل حکومت بود، وظیفه فقیه آن است که حکومت تشکیل دهد، ولی تهیه مقدمات و تمهیدات وظیفه فقیه نیست که این مسئله جای بحث دارد و به نظر بنده قابل نقد است.
🔸 تعابیر و کلمات آخوند خراسانی را دیدهام و با اشراف بر کلمات ایشان بیان میکنم که ایشان را باید در یک مجموعه مطالعه کرد نه عبارت خاص.
🔹 در بررسی روایاتی که بنده انجام دادهام به این نتیجه رسیدهام که روایت «هر پرچمی قبل از ظهور، باطل است» که برخی به آن تمسک دارند، به لحاظ سندی و دلالی منطبق بر بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی و ... نیست.
🔻 در بحث ولایت فقیه نباید نگاه سیاسی، جناحی و حزبی داشته باشیم، بلکه باید با نگاه علمی به این موضوع بپردازیم و پیشفرضهای محققانه هم تحمیل نشود.
🔹 اگر فقیه با استمداد از نظر کارشناسان و رأی مردم، حکومتی تشکیل دهد و آرای مردم در جای خود تعریف و نظر کارشناسان در حد گسترده استفاده شود، این بحث مستند به قرآن است. وقتی قرآن برای ارسال رسل، اهدافی بیان فرموده است و از طرفی ما با دوره غیبت روبهرو هستیم که پیامبر و امامی وجود ندارد و اهداف اسلام هم باید اجرا شود، اثبات زعامت فقیه برای حکومت با استناد به قرآن، روایات و عقل دشوار نیست.
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_علیدوست
▫️منبع: iqna.ir/fa/news/3902560
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
570.8K
#ارائه_مقاله
#معرفی_مقالات_استاد_علیدوست
🌀ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
💠 ابوالقاسم علیدوست
🔻چکیده:
برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
♻️ منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62
#ظرفیت_های_فقه
#فقه_پاسخگو
#فقه_نظام_ساز
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#تاریخ_اسلام
#مسئله
#قنبر_کیست؟
آیا جناب #قنبر غلام امیرالمومنین علیهالسلام بود؟
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی پاسخ میدهند.
📍اگرچه هرجا اسم قنبر مطرح میشود با عنوان غلام خاص امیرالمومنین علیه صلاة والسلام شناخته میشود، اما باتوجه به سیره امیرمومنان سلاماللهعلیه وجایگاهی که قنبر دارد باید به یقین گفت که او توسط مولای متقیان علیهصلاةوالسلام آزاد شده بود.
📍منتهی به خاطر عشق و شیفتگی که به ساحت قدسی امیرمومنان علیهالسلام داشت، کماکان خدمت آن وجود مقدس بود و با افتخار، خود را غلام امیرمومنان سلاماللهعلیه میخواند.
📍قنبر افتخار آن را داشت که بیش از دیگر اصحابِ مولای متقیان علیهالسلام، سعادت درک آن وجود مقدس را داشته باشد. به قدری قنبر به امیرالمومنین علیهالسلام عشق وارادت داشت که هرگاه آن وجود مقدس ازخانه بیرون میآمد قنبر بافاصلهایی به صورت مسلح بدون آنکه مولای متقیان علیهالسلام متوجه شده باشند، بیرون میآمد ومراقب آن حضرت بود تا اینکه یک شب امیرمومنان علیهالسلام وقتی ازخانه بیرون آمدند به پشت سر نگاهی کردند و متوجه حضور قنبر شدند. وقتی حضرت علت را از او پرسیدند، او علت را به حضرت عرض کرد.
📍قنبر در مواقع حساس مورد توجه امیرالمومنین علیهالسلام بود و در نقلها داریم که درچنین مواقعی امیرالمومنین سلاماللهعلیه او را میطلبیدند و مأمور کار مهمی میکردند. ظاهراً چنین مواردی بارها اتفاق افتاده است زیرا امیرالمومنین علیهالسلام شعری سرودند و فرمودند: "
هرگاه کاری سخت ودوست نداشتنی پیش میآید، آتش میافروزم و قنبر را فرا میخوانم."
📍قنبر افتخار آن را داشت که درجنگ صفین از فرماندهان سپاه امیرالمومنین علیهالسلام باشد. در این جنگ حضرت پرچمی برای او بست و در همان موقعیت صفین، امیرالمومنین علیهالسلام در شعری که خود سرودند فرمودند:
"چون پیک مرگ نزدیک آمد و حاضر شد، خود را آماده میکنم و قنبر را فرا میخوانم و میگویم پرچم را پیش آور و نترس که مرگ جلوی تقدیر را نمیگیرد.
📍قنبر بعد از شهادت امیرالمومنین علیهالسلام با امام مجتبی علیهالسلام همراه است. اما به نظر میرسد بعد از صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام وقتی که خاندان امیرمومنان سلاماللهعلیه کوفه راترک کردند و به مدینه بازگشتند، قنبر در کوفه مانده است.
📍از زندگی او و عملکرد او در هنگام قیام امام حسین علیهالسلام هیچ اطلاعی دردست نیست، اما بعد از واقعه کربلا وحتی قیام مختار زمانی که زبیریان از بنیامیه شکست خوردند و #عبدالملک_مروان آن خلیفه خونریز و جبار اموی بر عالم اسلام مسلط شد، #حجاج_بن_یوسف ثقفی را بعنوان فرمانروای عراقین منصوب کرد.
📍وقتی حجاج به کوفه آمد، به تعقیب و کشتار اصحاب امیرالمومنین علیهالسلام پرداخت. درنقلها داریم که این موجود پست و خبیث رسماً اعلام کرد که میخواهم یکی از اصحاب ابوتراب رابگیرم و به قتل برسانم و با ریختن خون او به خدا تقرب جویم. به اوگفته شد کسی را سراغ نداریم که بیشتر ازقنبر با ابوتراب سابقه دوستی داشته باشد.
🔸لذا حجاج دستور داد #قنبر را دستگیر کردند و بعد از گفتگو و بگومگو با آن مرد بزرگ الهی، فرمان داد تا قنبر را گردن بزنند و بدین ترتیب قنبر در عصر حاکمی چون حجاج، در کوفه به شهادت رسید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk