eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
754 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 پاسخ مدرّس دانشگاه به مدعیات عجیب احمدالحسن بصری دکتر وحید باقرپور کاشانی پژوهشگر کلام اسلامی و دانش آموخته حوزه علمیه است که در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، به ذکر مدعیات خاص احمد الحسن بصری و نقدهای جدی به این اظهارات و مدعیات پرداخت که در ذیل مشروح مباحث مطرح شده آمده است:👇 hawzahnews.com/news/961683 منبع :خبرگزاری‌حوزه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️سالگرد رحلت امام خمینی ره تسلیت⬛️ به یاد عزاداری امام خمینی ره مرثیه خوانی مرحوم کوثری در رثای امام حسین (ع) آه از آن ساعتی که با تن چاک چاک نهادی ای تشنه لب صورت خود روی خاک تنت به سوز و گداز تو گرم راز و نیاز سوی خیام حرم دو چشم تو مانده باز آمده از خیمه گه خواهر غم دیده ات دید و که شمر از جفا نشسته بر سینه ات گفتو بده مهلتی تا برسم بر سرش برادرم تشنه است مبر سر از پیکرش. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
1_1042373562.pdf
1.03M
🚨همه باید وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند 🔻رهبر انقلاب: ، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. ⚠️کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. ۱۳۷۷/۳/۱۴ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
نمودار موضوعی وصیت نامه امام رحمةالله علیه.pdf
408.6K
نمودار موضوعی وصیت نامه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیلی مایه تاسف است که امروز بدون توجه به معمار و بنیانگذار انقلاب اسلامی که یک فقیه ،مجتهد و مرجع تحصیل کرده در حوزه علمیه بوده است و بعد از آن باز سی و سه سال است که کشور با همه خباثتهای خارجی و خیانت کاران داخلی توسط یک مجتهد و مرجع بالنده از حوزه علمیه اداره شده است و امروز اگر مردم تحول را در قوه قضاییه می بینند حاصل از یک فقیه برآمده از مکتب تحصیلی حوزه است ، برخی به این رکن اساسی انقلاب اسلامی هتاکی می کنند ؛ بی چاره هایی که خود را مهندس و دکتر می دانند نمی دانند اگر همین انقلاب اسلامی ناشی از فکر مراجع انقلابی نبود اکنون باید به عنوان پادو و حمال های مستشاران آمریکایی و انگلیسی می بودند. آنچه در ذهنم آمده این است که عقل را خداوند به انسان داده تا از آن نعمت بزرگ بهره ببرد بلکه بهره جستن از آن واجب عینی است ؛ هر چند میدانم فهم مطالب عالیه واجب کفایی است و از هر نابخردی توقع آن نمی رود . 🖋 با افتخار شیخ محمد صادق رجایی فوق لیسانس فلسفه و دکترای فقه جزایی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
216167_407.mp3
2.21M
روضه شهادت حضرت امام صادق علیه السلام باز روضه ها به کوچه کشید... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
🏴 شهادت جانسوز شیخ الائمه، بنیانگذار مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به محضر حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا فداه و شیعیان آن امام همام تسلیت میگوئیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار امام صادق علیه السلام منحصر به کار فرهنگی بوده است ، ایشان در سیاست دخالت نمیکرد و الگوی علمای شیعه باید ایشان باشد. پاسخ از مقام معظم رهبری بیانات معظم له ۱۲ . ۳. ۱۳۶۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
⚫️ کتابخانه جامع‌ مطالعاتی حضرت (ع) + دانلود 📖 ۳۹ کتاب و مقاله سودمند را دانلود کنید؛ با کلیک کردن روی عنوان اثر ✍️ محور 1️⃣: کتابشناسی موضوعی امام صادق (ع) : آثار منسوب به حضرت یا نگارش‌یافته درباره ایشان 1. كتابشناسي امام صادق (ع) / ناصرالدين انصاری - بوستان كتاب 2. کتابشناسی و پایان‌نامه شناسی امام صادق (ع) / نیره خداداد شهری – پایگاه دین آنلاین 3. معرفی برخی آثار منسوب به امام صادق(ع) / علی اکبر ضیایی - کیهان اندیشه 4. تفسیر امام جعفر صادق (ع) / مدخل دانشنامه جهان اسلام - محمدتقی سبحانی و محمدتقی کرمی 5. الشعر المنسوب الی الامام الصادق (ع) / مصطفوی‌نیا، عسکری، معصومی - نشریه نصوص معاصره ✍️ محور 2️⃣ زندگی، شخصیت و معارف امام صادق (ع) 0. مدخل امام جعفر صادق (ع) در دائره المعارف بزرگ اسلامی / احمد پاكتچي 1. بحار الانوار؛ ترجمه ج ۱۱؛ مخصوص به امام صادق (ع) / علامه مجلسی (ره) 2. الامام الصادق و المذاهب الاربعة (4 جلدی) / اسد حيدر – عتبه کاظمیه (ع) "قوی‌ترین کتاب" 3. الامام الصادق علیه السلام (جلد اول و جلد دوم) / علامه محمدحسین مظفر - جامعه مدرسین 4. مسند الامام الصادق (ع) «پنج جلدی» / الشيخ عزيز الله العطاردي – ناشر: عطارد 5. الصحيفة الصادقية / باقر شريف القرشي - دار الكتاب الإسلامي قم 1410 ق 6. موسوعه الامام الصادق (ع) / سید کاظم قزوینی: دارای مجلدات گوناگون و دنباله دار و در دست تکمیل تا امروز (لینک کتابشناسی) 7. الامام الصادق عليه السلام قدوة و أسوة / السيد محمد تقي المدرسي: ناشر و مولف 8. معالم حیاة الإمام الصادق / آیت الله سید علی خامنه‌ای - نشریه بقیةالله لبنان؛ جمادی الأخری 1419 9. الامام الصادق (ع) خصائصه و ممیزاته / محمد جواد فضل الله - دار الزهراء قم 10. اشعه من بلاغه الامام الصادق (ع)؛ خطب، رسائل، مواعظ؛ / الشيخ عبد الرسول الواعظي - دار الهداية، طهران 1383ق 11. الإمام الصادق (ع) والتنظير للتنمية البشرية / السید محمدرضا الخرسان – الکلمة الطیبة النجف الاشرف 1436 ق 12. شخصیت باعظمت امام صادق (ع) / حاج سراج انصاری – دارالسلام؛ شهریور 1330 13. جایگاه علمی امام صادق (ع) / سید محمدحسین حسینی - ماهنامه مبلغان 14. امام صادق (ع) و شکل‌گیری مکتب جعفری / خلیل حقیقی – نشریه علوم اسلامی؛ پاییز 1386 15. انقلاب فرهنگي و سياسي در سيره امام صادق (ع) / محمد محمدي اشتهاردي 16. امام صادق (ع) و نظام‌سازی در اجتهاد / عزت السادات میرخانی – فصلنامه فقه و حقوق خانواده ✍️ محور 3️⃣ سیره سیاسی امام صادق (ع) 1. حیات سیاسی امام صادق (ع) / محمد خطیبی – نشریه پیام 2. امام صادق (ع) و قیام‌هاى زمان / عباس کوثری - فرهنگ کوثر 3. قیادة الإمام الصادق (ع) / آیت الله سید علی خامنه‌ای – فصلنامه رسالة الثقلین؛ خرداد 1374- 4. المنهج السیاسی لفکر الامام جعفر الصادق (ع) / خضر الخفاجی – جامعه بغداد ✍️ محور 4️⃣ سیره تربیتی و اخلاقی 1. روش های تربیت اجتماعی در سیره امام صادق (ع) / سمیه سادات موسوی – نامه جامعه 1394 2. مکتب اخلاقی امام صادق (ع) / شهید محمد مفتح- مکتب تشیع۱۳۴۲ 3. پندهای امام صادق (ع) به ره‌جویان صادق / آیت الله مصباح یزدی - موسسه امام خمینی ره ✍️ محور 5️⃣ بینش و منهج قرآنی امام (ع) 1. گونه شناسی روایات تفسیری امام صادق (ع) / حسین خاکپور - فصلنامه حسنا 2. شخصیت قرآنی امام صادق(ع) / مینا شمخی؛ فرشته زاده عطار - بینات ✍️ محور 6️⃣ : اولاد و ذریّه ‌شناسی حضرت 1. المعقبون من آل ابی طالب (ع) (ج 2: شامل اعقاب الصادقیه) / سید مهدی رجایی - موسسه عاشورا 2. اَلْفَخْری فی أنْسابِ الطّالبیّین / سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی (عالم قرن ششم) ✍️ محور 7️⃣ امام (ع) از نگاه خاورشناسان غربی 1. امام صادق علیه السلام از دیدگاه خاورشناسان / محمد احسانی - نشریه سیمای تاریخ 1389 2. الإمام الصادق عليه السلام كما عرفه علماء الغرب / دکتر نورالدین آل علی – دارالجوادین (ع) "نقادانه مطالعه کنید" ✍️ محور 8️⃣ دشمن‌شناسی و انحراف‌ستیزی امام (ع) 1. جزاء اعداء الامام الصادق (ع) في دار الدنيا / هاشم موسوی جزائری 2. امام صادق (ع) و مبارزه با بدعت صوفی‌گری / داود الهامي - درسهايي ازمكتب اسلام 1371 3. امام صادق (ع) و اصلاحات فرهنگی / علی رفیعی – نشریه پیام 4. شیوه‌های مقابله امام صادق (ع) با جریان‌های انحرافی / عبدالحسین شورچه - پژوهش‌نامه علوم حدیث تطبیقی ◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنای تایید همه محتوای آن نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔@valiasrk
شهادت امام صادق علیه السلام.mp3
6.25M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 بمناسبت سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق [علیه السلام] 🎙«سخنران»: استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین رجایی پور •-------------•••🔸🏴🔹•••------------• ☑️واحد فرهنگی-تبلیغی مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اللّٰهُمَّ عَجِّلْ‌ لِوَلِیِّڪ َ‌الفَرَجْ🌤
64حلقه زعامت در دوران غيبت از كليني تا آیت الله خامنه اي 🔙1-نام زعيم :كليني (260-329يا 330 ه .ق) استقرار زعامت:ري ، بغداد دوره زعامت :سال نخستين غيبت كبري نوع نهضت :علمي –فرهنگي با گرايش حديثي –سياسي در ري به صورت علني و دربغداد به صورت مخفي منصب: متصدي مرجعيت ،‌زعامت و رياست امت در پايان غيبت صغري و آغاز غيبت كبري 🔙 2-نام زعيم :ابن قولويه قمي (290-368ه . ق) دوره زعامت :38سال استقرارزعامت:قم وبغداد نوع نهضت :علمي – فرهنگي با گرايش حديثي –فقهي –سياسي به صورت نيمه مخفي منصب :متصدي منصب فقاهت و مرجعيت ،‌از رجال شيعه وبزرگان اماميه درفقه وحديث 🔙 3-نام زعيم :شيخ صدوق(307 -381ه.ق) دوره زعامت:13سال استقرار زعامت:ري ،‌خراسان وبغداد نوع نهضت :علمي – فرهنگي با گرايش حديثي- فقهي –سياسي به صورت علني منصب :متصدي منصب مرجعيت ‌،رياست وزعامت مطلق شيعيان ،‌رئيس محدثان شيعه، داراي موقعيت عالي و پرنفوذ درحكومت شيعي آل بويه 🔙 4- نام زعيم :شيخ مفيد(336-413 ه .ق) دوره زعامت 32سال استقرار زعامت: بغداد نوع نهضت :علمي –فرهنگي با گرايش حديثي –فقهي –كلامي –سياسي به صورت علني منصب:عهده دار منصب، زعامت رياست و مرجعيت مطلق برشيعيان موقعيت عالي و پرنفوذ درحكومت شيعي آل بويه ، موسس مكتب كلامي شيعه نماينده جريان معتدل و عقل گراي شيعه 🔙 5-نام زعيم: سيد مرتضي علم الهدي (355-436 ه .ق) دوره زعامت :23سال استقرار زعامت :بغداد منصب:عهده دار مرجعيت وزعامت مطلق شيعه پس از استادش شيخ مفيد پدر عقل گرايي درمكتب شيعه عهده دار منصب هاي حكومتي همچون نظارت بر ديوان مظالم(عالي ترين مقام رسمي در ديوان عالي كشور) 🔙 6-نام زعيم :شيخ طوسي (385-460 ه.ق) دوره زعامت :24 سال استقرار زعامت :بغداد ونجف نوع نهضت :علمي –فرهنگي با گرايش حديثي –فقهي –سياسي به صورت علني منصب:مرجعيت ،‌رياست وزعامت مطلق بر شيعيان ،‌ملقب به شيخ الطائفه (شيخ طائفه شيعه)صاحب بزرگ ترين منصب علمي بغداد و جهان اسلام بنيان گذار حوزه علميه نهصد ساله نجف 🔙 7-نام زعيم: ابن براج طرابلسي (400-481 ه .ق ) دوره زعامت :21سال استقرار زعامت :لبنان منصب :مقام مرجعيت و زعامت شيعيان به ويژه در لبنان ،‌مصر سوريه ولي فقيه اعزامي شيخ طوسي به منطقه طرابلس (شمال لبنان) نوع نهضت:علمي فرهنگي با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت علني 🔙 8-نام زعيم :ابوعلي طوسي ملّقب به مفيد ثاني (م بعد از 515ه .ق) دوره زعامت :34سال استقرار زعامت :نجف نوع نهضت :علمي فرهني با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت نيمه مخفي منصب مقام مرجعيت رياست و زعامت امت تا سه دهه پس از پدرش شيخ طوسي صاحب بزرگ ترين منصب: فقه در حوزه علميه نجف 🔙9-نام زعيم: ابو علي فضل بن الطبرسي (48ه.ق) دوره زعامت :33 سال استقرار زعامت :خراسان نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي حديثي سياسي به صورت مخفي منصب :زعامت و مرجعيت شيعيان سرآمد فقيهان مفسران و محدثان عصر خويش 🔙10-نام زعيم ضياءالدين راوندي (م 550 ه .ق) دوره زعامت :حدود 35سال استقرار زعامت :كاشان منصب :زعامت ومرجعيت شيعيان ازبزرگ ترين فقها و استاد علماي عصر خويش 🔙11-نام زعيم :قطب الدين راوندي(م 573ه .ق) دوره زعامت 58 سال استقرار زعامت :كاشان نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت نيمه مخفي منصب :زعامت و مرجعيت شيعيان بزرگ فقيهان ،‌مفسران و محدثان عصر خويش 🔙 12-نام زعيم :سيد بن زهره حلبي(511- 585ه.ق) زعامت :12سال منصب :مرجعيت رهبري زعامت شيعيان مقام قضاوت و نقابت علويان 🔙 13-نام زعيم ابن ادريس حلّي (543-598ه.ق) دوره زعامت 13سال استقرار زعامت :حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت علني منصب: مرجعيت و زعامت شيعيان فقي بزرگ و به اوج رساننده مكتب جد خويش جناب شيخ طوسي 🔙 14-نام زعيم :سيد شمس الدين فخاربن معد موسوي،‌معروف به فخار (م 630ق) دوره زعامت :32سال استقرار زعامت حله نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت علني منصب: مرجعيت وزعامت شيعيان فقيه ،‌دانشمند اديب شاعر ونسب شناس بزرگ جهان اسلام 🔙 15-نام زعيم :ابن نماي حلّي (565- 645ه .ق) دوره زعامت :15سال استقرار زعامت :حله نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش حديثي فقهي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان 🔙 16-نام زعيم:خواجه نصيرالدين طوسي(597-673ه.ق) دوره زعامت 28سال استقرار زعامت :بغداد نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش حديثي كلامي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت رهبري وزعامت جهان اسلامي،‌پذيرش وزارت و صدارت در حكومت هلاكوخان مغول 🔙 17-نام زعيم:محقق حلي (602-676 ه.ق) دوره زعامت :3سال استقرار زعامت :حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي اصولي سياسي به صورت علني منصب:مرجعيت وزعامت شيعيان ،‌فقيه برجسته ونقاد جهان اسلام ادامه دارد
🔙18-نام زعيم:يحيي بن سعيد حلّي (601-690ه.ق) دوره زعامت :۱۴ استقرار زعامت :حله نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي اصولي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛شيخ اماميه درعصر وزمان خويش 🔙19- نام زعيم :علامه حلي (648-726 ه .ق) دوره زعامت :36سال استقرار زعامت :حلّه – ايران نوع نهضت :علمي فرهنگي با گراييش فقهي كلامي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت وزعامت شيعيان ، شيخ الاسلام ومجتهد بزرگ بنيان گذار مذهب تشيع در ايران با نفوذ در حكومت سلطان اولجاتيوي مغول . 🔙 20-نام زعيم علي بن زهره (675-749 ه .ق ) دوره زعامت :23سال استقرار زعامت:حلّه نوع نهضت علمي فرهنگي با گرايش فقهي اصولي سياسي به صورت علني منصب: زعامت و مرجعيت مطلق شيعيان از بزرگان علماي اماميه ،‌فقيه ،‌اصولي ،‌متكلّم به تعبير حلّه افضل اهل عصر علي الاطلاق؛ با فضيلت ترين دانشمندان عصر خويش به طور مطلق 🔙 21-نام زعيم :فخر المحققين محمدبن حسن بن يوسف المطهر الحلي (فرزند علامه حلي)(682-771ه.ق) دوره زعامت :22سال استقرار زعامت :حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي اصولي سياسي به صورت نيمه مخفي منصب: زعامت و مرجعيت مطلق شيعيان رياست حوزه علميه حلّه 🔙 22-نام زعيم :شهيد اول(محمدبن مكي عاملي) (734-786 ه.ق) دوره زعامت :15سال استقرار زعامت :جبل عامل لبنان منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛ فقيه محدث رجالي و اصولي بزرگ جهان اسلام صاحب القاب (امام الفقه، تاج الشيعه ،‌فخر الشيعه) 🔙23-نام زعيم :فاضل مقداد (م 826 ه.ق) دوره زعامت :40سال استقرار زعامت :نجف اشرف منصب :مرجعيت وزعامت شيعيان،محقق ،‌اصولي محدث ومفسر جهان اسلام 🔙24:نام زعيم :ابن فهد حلي (757 -841ه.ق) دوره زعامت :15سال استقرار زعامت :كربلا حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي كلامي سياسي به صورت مخفي منصب :مرجعيت وزعامت مطلق شيعيان از اكابر علما و فقهاي قرن 9هجري اماميه ملقّب به جمال الدين 🔙25-نام زعيم :صيمري (حدود 880ه .ق) دوره زعامت :حدود 39سال استقرار زعامت :حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي سياسي به صورت مخفي منصب:مرجعيت و زعامت شيعيان از بزرگان و فقيهان اماميه كه فتاواي او در زمان معاصرش مشهور شد . 🔙26-نام زعيم: علي بن هلال جزائري (م910ه.ق) دوره زعامت :حدود 30سال استقرار زعامت :نجف منصب :زعامت رياست و مرجعيت شيعيان 🔙 27-نام زعيم :عبدالسميع بن فياض اسدي حلي (بعداز 918 ق) دوره زعامت :حدود 19سال استقرار زعامت :حلّه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي كلامي سياسي به صورت مخفي منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛ از فقهاي بزرگ اماميه ؛ فقيه و متكلم مشهور عصر خويش 28-نام زعيم :محقق ثاني (كركي)(868-940 ه.ق) دوره زعامت :حدود 21سال استقرار زعامت :نجف واصفهان نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي اصولي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛ عزيمت به ايران و پذيرش مناصب حكومتي به دعوت شاه اسماعيل صفوي؛ نظريه پرداز و شيخ الاسلام رسمي دولت صفوي 🔙 29- نام زعيم :شهيد الثاني(زين الدين جبل عاملي)(911- 965ه .ق) دوره زعامت :26سال استقرار زعامت :جبل عامل لبنان و مكه نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي حديثي سياسي به صورت نيمه مخفي منصب: مرجعيت و زعامت شيعيان از بزرگ ترين فقهاي اماميه 🔙30-نام زعيم عزالدين عاملي (پدر شيخ بهايي )(918 -984 ه .ق) دوره زعامت :19سال استقرار زعامت :جبل عامل لبنان ،‌قزوين خراسان منصب:مرجعيت وزعامت شيعيان فقيه محدث مفسر اصولي و اديب برجسته جهان اسلام 🔙31-نام زعيم :شيخ علي منشار(علي بن هلال كركي) (م 984 ه .ق) دوره زعامت :يك سال استقرار زعامت :اصفهان منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛‌ولي فقيه شيخ الاسلام وامام جمعه اصفهان 🔙32-نام زعيم: مقدس اردبيلي(993 ه.ق) دوره زعامت :9سال استقرار زعامت : نجف نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي كلامي سياسي به صورت نيمه مخفي منصب:زعامت ومرجعيت شيعيان ؛ عالم وزاهد برجسته قرن 10هجري 🔙33- نام زعيم :صاحب معالم (جمال الدين حسن)(959-1011ه .ق) دوره زعامت :18سال استقرار زعامت:نجف و جبل عامل منصب :فقيه اصولي اديب شاعر محدث رجالي 🔙34-نام زعيم :قاضي نور الله شوشتري (956 -1019 ه .ق) دوره زعامت :8سال استقرار زعامت :هند نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي حديثي سياسي به صورت علني ونيمه مخفي منصب :مرجعيت وزعامت شيعيان ؛ فقيهي يگانه و صاحب فتوا و قضا در سرزمين هند مفسر محدث اصولي جهان اسلامي 🔙35-نام زعيم شيخ بهايي (953-1030ه .ق) دوره زعامت :11 سال منصب :مرجعيت و زعامت مطلق شيعيان ؛ چهره درخشان جهان اسلام در فقه حديث اصول كلام نجوم رياضي هندسه شعر طب تاريخ 🔙36- نام زعيم :ميرداماد (محمد باقر استر آبادي) (970- 1040ه .ق) دوره زعامت :10سال استقرار زعامت:اصفهان منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ‌،فيلسوف ،‌فقيه رجالي و
انديشمند بزرگ جهان اسلام شيخ الاسلام حكومت صفوي ادامه دارد...
نام زعيم :مجلسي اول (1003-1070ه.ق) دوره زعامت:30سال منصب:مرجعيت و زعامت شيعيان فقيه و محدث مشهور جهان اسلامي تصدي مقام امامت جمعه از طرف حكومت صفوي 🔙38-نام زعيم :محقق سبزواري (1017-1090ه.ق) دوره زعامت :20سال استقرار زعامت :اصفهان منصب :مرجعيت وزعامت شيعيان امام جمعه و شيخ الاسلام حكومت صفوي حكيم متكلّم محدث و فقيه مشهور جهان اسلام 🔙39-نام زعيم :محقق خوانساري(1016-1098 ه .ق) دوره زعامت :8سال استقرار زعامت :اصفهان نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي حديثي سياسي به صورت علني منصب :مرجعيت رياست و زعامت شيعيان 🔙40-نام زعيم علامه مجلسي (محمد باقر مجلسي دوم )(1037-1110ه .ق) دوره زعامت :12سال استقرار زعامت :اصفهان منصب:مرجعيت و زعامت شيعيان نويسنده محقق فقيه برجسته اماميه تصدي مقام امامت جمعه و مقام شيخ الاسلامي ايران در دوران شاه سلطان حسين صفوي 🔙41- نام زعيم :آقا جمال خوانساري معروف به جمال المحققين (1120ه .ق) منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان 🔙42-نام زعيم :فاضل هندي(1062-1137ه.ق) زعامت :اصفهان منصب : از فقهاي به نام شيعه، در اواخرعهد صفوي صاحب تعليمات و خطب و اجازه كه سلسله اجازه او از طريق پدرش به شيخ صدوق و پدرش مي رسد. 🔙43-نام زعيم :سيد احمد جزائري(1151ه.ق) دوره زعامت :14سال استقرار زعامت :نجف منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان ؛ مجتهد برجسته اماميه رياست حوزه علميه نجف 🔙44-نام زعيم :سيد عبدالله جزايري (1112-1173ه .ق) منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان فقيه محدث امام جمعه 🔙45-نام زعيم وحيد بهبهاني (1117-1205) استقرار زعامت :كربلا منصب :مرجعيت و زعامت شيعيان مشهورترين مجتهد جامع الشرايط عصر خويش 🔙 46-نام زعيم :سيد محمد مهدي بحرالعلوم (1155- 1212ه.ق) منصب :مرجعيت رياست و زعامت مطلق شيعيان 🔙 47-نام زعيم شيخ جعفر كاشف الغطاء (1156-1227 ه.ق) دوره زعامت :15سال منصب :مرجعيت رياست و زعامت مطلق شيعيان 🔙48-نام زعيم موسي بن جعفر كاشف الغطاء(فرزند شيخ جعفر كاشف الغطاء) (حدود11800- 1242ه. ق) دوره زعامت :14سال منصب:مرجعيت و زعامت شيعيان ؛ از بزرگ ترين فقها و مراجع شيعه پس از پدرش شيخ جعفر كاشف الغطاء 🔙 49-نام زعيم :علي بن جعفر كاشف الغطاء(فرزند شيخ جعفر كاشف الغطاء) (حدود 1197-1253ه.ق) دوره زعامت :12سال منصب:مرجعيت وزعامت شيعيان ؛‌پس از برادرش موسي كاشف الغطاء 🔙 50-نام زعيم :سيد محمد باقر شفتي معروف به حجت الاسلام (1175-1260) دوره زعامت :7سال استقرار زعامت :اصفهان منصب:مرجعيت و زعامت جهان تشيع ؛ صاحب مقام قاضي القضاتي ايران 🔙 51-نام زعيم :محمد حسن نجفي(صاحب جواهر)(1199-1266ه.ق) دوره زعامت:6سال استقرار زعامت :نجف منصب:مرجعيت و زعامت مطلق شيعيان 🔙 52-نام زعيم :شيخ مرتضي انصاري (1214-1281ه.ق) دوره زعامت :15سال استقرار زعامت :نجف نوع منصب :صاحب لقب «خاتم الفقهاءو المجتهدين» 🔙53-نام زعيم :محمد حسن ميرزاي شيرازي (سيد مجدد)(1230- 1312ه .ق) دوره زعامت :31سال استقرار زعامت :سامرا منصب:مرجعيت و زعامت شيعيان ؛‌مرجعيت علي الاطلاق جهان تشيع 🔙54:نام زعيم شيخ فضل ا... نوري (م 1327ه.ق) دوره زعامت :15سال منصب:عهده دار مقام زعامت قضاوت و مرجعيت شيعيان ايران به نمايندگي از ميرزاي شيرازي ؛ از صاحبان فتوا ومجتهدان طراز اول تهران 🔙 55-نام زعيم :آخوند خراساني (1255-1329ه.ق) دوره زعامت :2سال منصب:زعامت و مرجعيت جهان اسلام 🔙56-نام زعيم :سيد كاظم يزدي (1247-1337ه.ق) دوره زعامت:8سال منصب:زعامت رياست و مرجعيت علي الطلاق جهان تشيع 🔙57-نام زعيم :محمد تقي شيرازي (ميرزاي شيرازي دوم) (1270-1338ه.ق) استقرار زعامت:سامرا منصب :زعامت و مرجعيت جهان تشيع 🔙 58-نام زعيم شيخ الشريعه اصفهاني (1266-1339 ه.ق) منصب :زعامت ومرجعيت شيعيان 🔙59-نام زعيم :ميرزا محمدحسين ناييني (1277-1355ه.ق) زعامت:نجف اشرف منصب:زعامت ومرجعيت شيعيان 🔙60-نام زعيم :عبدالكريم حائري يزدي(1276-1355) نوع نهضت :علمي فرهنگي با گرايش فقهي سياسي به صورت مخفي منصب :زعامت ومرجعيت مطلق جهان تشيع 🔙61-نام زعيم : سيدابوالحسن اصفهاني (1284-1365ه.ق) نوع نهضت:علمي فرهنگي با گرايش فقهي سياسي به صورت مخفي 🔙62-نام زعيم :آيت الله العظمي بروجردي (1292-1380ه.ق) دوره زعامت :15سال منصب :زعامت رياست و مرجعيت مطلق جهان شيعه 🔙 63-نام زعيم :حضرت امام خميني(ره)(1320-1409ه.ق) دوره زعامت:29سال منصب :زعامت ومرجعيت مطلق جهان تشيع؛بنيان گذار نخستين حكومت اسلامي با رهبري مطلق ولي فقيه ولي امر جهان اسلام ادامه دارد...
🔚64-نام زعيم :امام خامنه اي حفظه الله (متولد 28صفر 1358ه .ق) منصب:زعامت ومرجعيت جهان تشيع
*⚫امام صادق علیه السلام ، نماد وحدت اسلامی* *🔻 تمام امامهاى اهل تسنن يا بلاواسطه و يا مع الواسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردى كرده‏ اند. در رأس ائمه اهل تسنن ، ابو حنيفه است،* *🔻نوشته‏ اند ابو حنيفه دو سال شاگرد امام بوده و اين جمله را ما در كتابهاى خود آنها مى‏ خوانيم كه گفته‏ اند او گفت:* *«لَوْ لَا السَّنَتانِ لَهَلَكَ نُعْمانُ»* *: اگر آن دو سال نبود نعمان از بين رفته بود. (نعمان ، اسم ابو حنيفه است)* *🔻مالك بن انس كه امام ديگر اهل تسنن است نيز معاصر امام صادق است.او هم نزد امام مى‏ آمد و به شاگردى امام افتخار مى‏ كرد.* *همين مالك مى‏ گويد: «ما رَأَتْ عَيْنٌ وَ لا سَمِعَتْ اذُنٌ وَ لا خَطَرَ عَلى قَلْبِ بَشَرٍ افْضَلُ مِنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»* *: چشمى نديده و گوشى نشنيده و به قلب بشر خطور نكرده مردى بافضيلت‏ تر از جعفر بن محمد.* *🔻شافعى در دوره بعد بوده ولى او شاگردى كرده شاگردان ابو حنيفه را و خود مالك بن انس را.* *🔻احمد حنبل نيز سلسله نسبش در شاگردى در يك جهت به امام مى‏ رسد. و همين‏طور ديگران.* *🔻امروز خيلى از علما در دنيا هستند كه با اينكه با مذهب تشيع فوق‏ العاده دشمن و مخالفند ولى براى شخص‏ امام صادق كه اين مذهب به او منتسب است احترام قائل‏ند.* *▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج‏18، ص: 75-73- با تلخیص و ویرایش جزئی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
انواع منبع به لحاظ امدادرسانی به محقق.pdf
61.5K
💠انواع منابع به لحاظ امداد رسانی به محقق •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
🔰تأمین 🏠؛ رویای محقق شده در 🎤 دکتر افشین پروین‌پور پژوهشگر حوزه مسکن و عضو سابق شورای عالی مسکن کشور 📚محورها: ✅مسکن: حق مردم و وظیفه دولت در قانون اساسی ✅نقد برنامه‌ها و عملکرد دولت‌های گذشته در حوزه مسکن ✅آسیب‌شناسی مسائل مسکن در اقتصاد ایران ✅برنامه‌های عملیاتی دولت جوان انقلابی برای خانه‌دار شدن ایرانیان ✅ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در حل معضلات مسکن 📆دوشنبه ١٧ خردادماه ⏰ ١٨-٢٠ 💬پخش زنده از طریق: 1️⃣صفحه اینستاگرام هیئت https://www.instagram.com/eghtesadhozehkh 2️⃣اینستاگرام پژوهشکده http://www.instagram.com/fum_ishm 3️⃣سامانه آموزش مجازی حوزه به نشانی: https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/eqtesadona39 @eghtesadhozehkh معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی. ج1عربشاهی 1400.mp3
17.65M
🎙 ❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️ ✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨ جلسه اول 🔸اهم مطالب ارائه شده ✅تبیین جهات مورد بحث در کارگاه ✅تبیین ضرورت تحقیق و نگارش مقاله ✅ویژگی های تحقیق ✅فهرست اجمالی اجزای یک مقاله علمی پژوهشی ✅چگونگی انتخاب یک موضوع مناسب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی ج2عربشاهی1400.mp3
13.46M
🎙 ❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️ ✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨ جلسه دوم 🔸اهم مطالب ارائه شده ✅🎙 ❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️ ✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨ جلسه دوم ✨اختصاصی کانال وارثین✨ 🔸اهم مطالب ارائه شده ✅تبیین جایگاه عنوان در مقالات علمی ✅ویژگی های عنوان علمی ✅معرفی نویسنده ✅تبیین جایگاه چکیده ✅ویژگی های چکیده مقالات علمی و پژوهشی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی ج3عربشاهی1400.mp3
17.56M
🎙 ❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️ ✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨ جلسه سوم ✨اختصاصی کانال وارثین✨ ✳️اهم مطالب ارائه شده در جلسه سوم ✅ چگونگی انتخاب کلیدواژه های تحقیق ✅ویژگی های کلید واژه مناسب ✅چگونگی نگارش مقدمه و نکاتی که ذکر آن در نگارش مقاله ضروری است . ✅تبیین پیشینه و چرایی توجه به آن در مقاله علمی ✅چگونگی نگارش بدنه اصلی تحقیق ✅نحوه ارائه نتیجه در مقالات علمی ✅شیوه های اسناد دهی و بیان انواع آن ✅چگونگی عنوان بندی مناسب تحقیق ✅تعریف مجله و انواع مجلات علمی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
🔻شركت‌ در انتخابات است 📛اینکه برخی می‌گویند رأی من چه تاثیری می‌تواند داشته باشد، فاقد بنیان علمی است 💠 آیت الله ابوالقاسم ➖شرکت در انتخابات در مکان‌های دیگر دنیا حق است ولی در کشور ما و وظیفه است؛ البته نیز می‌تواند باشد از این نظر که فرد صالح مورد انتخاب قرار می‌گیرد. ➖ شرکت در انتخابات وظیفه ملی به عنوان دفاع از کشور و وظیفه انسانی است به طوری که اگر با این شرکت نظامی را تثبیت کنیم و نظامی موفق باشد به این وسیله به انسان‌‌ها خدمت می‌شود. ➖مردم با شرکت در انتخابات زمینه خدمت‌ را برای اشخاص فراهم می‌کنند و دشمنان با مشاهده شرکت حداکثری مردم در انتخابات مأیوس می‌شوند. ➖ اگر مردم توجیه شوند در انتخابات شرکت می‌کنند زیرا شرکت مردم در انتخابات یک امر دستوری نیست مردم باید قانع شوند و بپذیرند تا شرکت کنند. ➖استاد علیدوست با بیان اینکه سخن کسانی که می‌گویند رأی من چه تاثیری می‌تواند داشته باشد را می‌توان از نظر فقهی، حقوقی و عقلی بررسی کرد گفت: این سخن پایه حقوقی و فقهی در دنیا ندارد و فاقد بنیان علمی است زیرا از نظر فقهی و حقوقی هر انسانی مکلف به تکلیف خود است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💢بررسی سه مولفه قانونیت، شرعیت و اجتهاد در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای ✔️از چند ماه پیش از عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری، امام خمینی به دو اقدام مشخص که ارتباط وثیقی با مسئله‌ رهبری در جامعه اسلامی داشت مبادرت کردند. این دو اقدام عبارت بود از نخست، زمینه‌سازی بازنگری و اصلاح قانون اساسی مصوب سال ۱۳۵۸، و دوم، بیان برخی اشارات به یاران و مسئولان کشور، پیرامون موازین و مصادیق مطلوب برای رهبری آینده‌ی نظام اسلامی. مطابق با روایات تاریخی، این رهنمودها به دو دسته تقسیم می‌شوند: یکی اشاراتی که امام درباره‌ نوع و مدل مطلوب رهبری، یعنی رهبری فقهای سیاستمدار دارد و یکی اشاراتی که درباره‌ یک مصداق خاص، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای داشته است. با آغازِ به کارِ شورای بازنگری قانون اساسی در بهار ۶۸، امام با صدور نامه‌ای در پاسخ به اظهار علاقه‌ی اعضای شورا مبنی بر دانستن پیشنهادهای ایشان درباره‌ بازنگری، صرفاً یک پیشنهاد را مطرح کرد و آن هم ضرورت حذف شرط و لفظ مرجعیت از قانون اساسی و اکتفا به اجتهاد و عدالت برای رهبری نظام اسلامی بود. در گفتگوهای شفاهی با اعضای کمیسیون رهبری شورا هم، امام بر ضرورت حذف احتمال رهبری شورایی از قانون اساسی پافشاری کرده بود. با رحلت امام، بازنگری قانون اساسی بدون آنکه به سرانجام مطلوب برسد، دچار تعطیلی شد. قانون اساسی نخستین، همچنان ملاک تصمیم خبرگان برای تعیین رهبری باقی ماند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s90114 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج)
💠 🔻 (؛) نقطه براي مكث هاي طولاني تر و حدّفاصل بين ويرگول و نقطه است و به نقطه نزديكتر است كه موارد كاربرد آن به شرح زير است: الف) قبل از كلمه ها و عبارت هاي توضيحي مانند: (مثلاً، يعني، اما و…) اگر به مفهوم جمله قبل برگردد: شيخ الرئيس گفته است كه: «از گاو مي ترسم؛ براي اينكه گاو شاخ دارد و عقل ندارد»؛ يعني اينكه از قدرتمند كم عقل بايد گريخت. ب) اجزاي وابسته به يك موضوع كلّي، هرگاه به صورت جمله هاي متعددِ ظاهرا مستقل بيان شود: فراق، كوه را هامون كند؛ هامون را جيحون كند؛ جيحون را پرخون كند؛ پس با اين دل ضعيف چون كند؟ ج) هرگاه در بين اجزاي قسمت هاي مختلف يك جمله، ويرگول هاي متعدد به كار رفته باشد، نقطه ويرگول براي جدا كردن مجموعه آن قسمت ها از يكديگر به كار مي رود: محمد، احمد، حسن؛ علي و محمود را زدند. د) هرگاه موضوع يك جمله كامل، فهرست وار دسته بندي شده باشد، پس از پايان هر دسته، نقطه ويرگول، و در آخرين دسته، نقطه مي آيد؛ مانند: ساختمان واژه هاي فارسي، چند صورت است: ۱) ساده: گل، دل، خرد؛ ۲) پيشوندي: همدل، بينوا، نادان؛ ۳) پسوندي: كارگر، شنونده؛ ۴) مركب: گلخانه، دلنواز، سخنگو؛ ۵) گروهي: بي دست و پا، آب از سرگذشته. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 🔻 (.) نشانه مكث كامل است كه در پايان جمله هاي خبري و امري مي آيد و موارد كاربرد آن به شرح زير است: الف) پس از توضيحات پاورقي ها، جدول ها، نمودارها. ب) در پايان جمله و پس از ذكر مشخصات منابع كه در متن استناد شده است؛ مانند: (مطهري، ۱۳۷۷، ص ۲۵). ج) براي مشخص كردن حرف هاي اختصاري، لازم است پس از هر حرف (به جز حرف آخر) نقطه گذاشته شود؛مانند: ه.ق (هجري قمري)، ق.م (قبل از ميلاد) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 🔻 (:) نشانه توضيح است و به جاي كلمه ها و عبارت هاي توضيحي (نظير، مانند، مثل، ازقبيل و…) به كار مي رود، بدين معني كه آنچه بعد از دونقطه آمده توضيح مثالِ قبل است؛ مانند: تنها ره سعادت: ايمان، جهاد، شهادت. الف) قبل از نقل قول ها دو ْنقطه مي آيد: او در كتاب خود گفته است: «شما بوديد كه رفتيد…». ب) براي جداكردن رقم هاي جزئي از كلي نيز از دونقطه استفاده مي كنند (در متن هاي فارسي رقم كلي در سمت راست و رقم جزئي سمت چپ مي آيد)، مثلاً جلد سوم صفحه چهل و يك، را به صورت، «۳ :۴۱» نشان مي دهند. ج) گذاشتن دونقطه پس از عنوان هاي كتاب، مقاله، عنوان اصلي، فرعي و امثال آن لازم نيست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 🔴مفردات الفاظ القرآن نام ديگر آن المفردات فى غريب القرآن تأليف حسين بن محمد راغب اصفهانى 🔻در اين واژه‌نامه كه بر بنياد موادّ اصلى كلمه سامان داده شده، مسلك راغب چنين است كه نخست ماده را با معناى حقيقى‌اش مى‌آورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مى‌كند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقۀ حقيقت و مجاز عرضه مى‌دارد.وى بر اين همه، اولاّ از قرآن،ثانيا از حديث و ثالثا از سروده‌ها و اقوال عرب گواه مى‌جويد. 🔻او همچنين به ياد كرد قراآت وارده، اقوال صحابه و تابعين و حكماء و نيز تفسير قرآن به قرآن، دست مى‌يازد.به عنوان نمونه در مادۀ «خبث»، ابتدا معناى حقيقى آنرا ذكرمى‌كند،«الخبت»: المطمئن من الارض، و...سپس معناى مجازى را متعرض مى‌شود،«ثم استعمل الاخبات استعمال اللين و التواضع». 🔻بعد از آن علاقۀ حقيقت و مجاز را بازگو مى‌كند: «و العلاقة بينهما المشابهة»، پس از آن تفسير قرآن به قرآن را نمايان مى‌دارد، «قال الله تعالى:«و أخبتوا الى ربهم»، و قال:«بشّر المخبتين»اى المتواضعين، نحو«لا يستكبرون عن عبادته». 🔻در ادامه جلوه‌اى ديگر از تفسير قرآن به قرآن را نشان مى‌دهد و مى‌نويسد:و قوله تعالى «فتخبت له قلوبهم»اى:تلين و تخشع.و الاخبات هنا قريب من الهبوط فى قوله تعالى:«و إنّ منها لما يهبط من خشية الله»با اين مثال مى‌توان بيان داشت كه مفردات راغب خود تفسيرى پر بار و عميق و مختصر است و فوائد و فرائد گوناگونى را داراست. 🔻گاه به نقد و ردّ آراء ديگران(با ابراز نظرات و آراء خود) به نيكى مى‌پردازد و در اين حوزه از علوم، صاحب مرتبۀ اجتهاد است. 🔴مصادر 🔻راغب در مفردات به مؤلفات پيشينيان عنايت ويژه‌اى نشان داده و از كتبى چون «المجمل فى اللغة(ابن فارس)، الشامل فى اللغة(ابومنصور جبان)، تهذيب الالفاظ(ابن سكيت)، معانى القرآن(فرّاء)، المسائل الحلبيات(ابوعلى فارسى)، معانى القرآن(زجاج)، العين(خليل بن احمد)، تفسير ابومسلم اصفهانى، تفسير غريب القرآن(ابن قتيبة)، كتاب سيبويه، معانى القرآن(اخفش)، مجاز القرآن(ابوعبيدة)، الحجة للقراءات السبعه(فارسى)، غريب الحديث(ابن قتيبة)، غريب الحديث(ابوعبيدة)، الغريب المصنف(ابوعبيد) و...استفاده نموده است. 🔻در تفسير از على بن ابيطالب(ع)، امام صادق(ع)، ابن عباس، ابن مسعود، عمر بن الخطاب، مجاهد، قتاده، حسن بصرى، شعبى، سفيان و برخى ديگر، نقل اقوال مى‌نمايد. 🔻از لغويين مانند:مبرد، كسائى، سيبويه، يونس، ابوزيد، توزى، اصمعى و ابن عربى مطالبى مى‌آورد.و در قرائت از حمزه، يعقوب و نقاش، نقل مى‌كند.اقوال جبائى، ابوالقاسم بلخى و ابوبكر علاف را از متكلمين بازگو مى‌نمايد و سخنان حكما را بدون ذكر افراد يادآور مى‌شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk