eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
555 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
762 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻انتشار فراخوان دریافت مقالات دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🔸سردبیر این دوفصلنامه ابراز کرد: با رویکرد علمی پژوهشی، جهت فراخوان موضوعی مقالات، محورهای «دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث»، «روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و «جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی حدیث» را عنوان کرده است و آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران محترم می باشد. همچنین ریز موضوعات گسترده مرتبط با هر یک از محور های کلی که توسط کمیته علمی فراخوان تنظیم شده است در سامانه مجله قابل مطالعه می باشد. /06/01می باشد 🌐متن کامل خبر http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898 🌐سامانه مطالعات اعتبار سنجی حدیث http://vsh.journals.hozehkh.com/ ➖➖➖➖ 🆔 @rejalkh •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
VSH_Volume 1_Issue 1_Pages 11-35.pdf
2.83M
📕 عنوان مقاله: بازپژوهی حیات شخصی ابو‌العباس 👥نویسندگان: دکتر سعید طاووسی مسرور ؛ دکتر رسول جعفریان 💾فرمت فایل: PDF •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#ارائه_مقاله_علمی_پژوهشی
📕 عنوان مقاله: بازپژوهی حیات شخصی ابو‌العباس 👥نویسندگان: دکتر سعید طاووسی مسرور ؛ دکتر رسول جعفریان چکیده کتاب مصنفی الشیعة اثر ابو‌العباس احمد‌بن‌علی نجاشی مشهور به مهم‌ترین اثر فهرستی و رجالی امامیه است. با وجود اهمیت و شهرت کتاب نجاشی، از مؤلف آن که جزء اکابر علمای امامیه در نیمۀ اول قرن پنجم هجری بوده در مقایسه با دیگر بزرگان امامیه در آن دوران مانند و اطلاعات اندکی در دست است تا جایی که حتی مسائلی چون کنیه، محل سکونت و تاریخ وفات وی نیز محل اختلاف است. در این مقاله موارد محل اختلاف و دیگر مسائل حیات شخصی نجاشی مانند نسب، اجداد و بستگان بر اساس اطلاعات منابع موجود ارائه شده و در مسائل محل اختلاف با نظر به جدیدترین بحث‌ها دربارۀ ، یکی از اقوال با ارائۀ شواهد و قراین برگزیده شده و به نظرات مخالف پاسخ داده شده است. این مقاله بر وفات نجاشی در سال 450 ﮬ.ق تأکید کرده و نظر برخی محققان دربارۀ زنده بودن وی تا سال 463 ﮬ.ق را نمی‌پذیرد. هم‌چنین به این ادعا که کتاب فهرست، تدوین پسر وی علی‌بن‌احمد بوده نه خود او، پاسخ می‌دهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
خدمات متقابل اسلام و ایران.pdf
6.12M
📚 📖 نام کتاب: (نسخه pdf) ✍ نویسنده:استاد شهید مرتضی مطهری آدرس این کتاب در سایت اینفورس: http://www.infors.ir/studies/zoroastrianism/7050.html •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
(بخش پایانی) سالی که آیت الله بروجردی به دعوت فضلای درجه یک حوزه به قم تشریف فرما شدند حدود ٢٤ سال از تاسیس حوزه می­ گذشت. درآن هنگام مکتب فقهی قم به پیروی از موسس حوزه صبغه ای به خود گرفته بود که آن را از سایر مکاتب جدا می­ ساخت. و اگر عنوان آنرا یک مکتب بگزاریم گزاف نگفته ایم. این مکتب هم در اصول ویژگی هائی دارد وهم در فقه 🔸 ويژگي هاي‌ عمده‌ اين‌ مكتب‌ در اصول‌ عبارتند از: ١- ساده‌ نگاري‌ مباحث‌ اصولي‌ و دوري‌ از پيچيده‌ ساختن‌ مباحث‌ و اجتناب‌ از اغلاق‌. ٢- زدودن‌ دقائق‌ فلسفي‌ و عقلي‌ محض‌ از مباحث‌ اصول و جايگزين‌ كردن‌ بناي‌ عُقَلا و عرف‌ِ خردمندان‌ در ساختار قواعد اصولي‌ و ارائه‌ راهكاري‌ عرفي‌ منطبق‌ با ذوق‌ سليم‌ در مباني‌ استنباط‌ احكام‌ شرعيه‌. ٣- برخوردي‌ نو با مباحث‌ عميق‌ و پيچيدة‌ اصولي،‌ و طرح‌ استدلالات‌ جديد براي‌ اثبات‌ رأي‌ مختار. ااگر دوره ۱۶ ساله مرجعیت ايت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی را دوره نخستین قم معاصر بدانیم و دوره نهضت امام خمینی را دوران (قم تکامل يافته) تلقی کنیم، دوران ۱۶ ساله مرجعیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی را باید دوره «قم میانه» نامگذاری کرد و ریشه بسیاری از تحولات علمی و اجتماعی دوره قم تکامل یافته را در همین دوره میانی قم جستجو نمود. 👌 با این حال برخی دیگر از صاحب نظران , آیت‌الله‌ بروجردی را پایه‌گذار مکتب قم می‌دانند. آیت‌الله بروجردی در حوزه قم تحولاتی را ایجاد کرد، که یکی از مهمترین آنها مقابله با «تورم علم اصول» بود از نکات برجسته مکتب علمی آیت‌الله بروجردی آن است که معظم له پیوسته سعی در ساده نمودن و رفع اغلاق و ابهام از متون اصولی گذشته همچون کفایه الاصول استادشان مرحوم آخوند خراسانی را داشتند. حاصل زحمات اين بزرگمرد، تأليف كتب ارزشمند علمي در زمينه هاي مختلف و تربيت صدها مجتهد اصولي است كه هر يك بعدها منشاء بسياري از خدمات به جهان تشيع شدند. ----------------------------- 🔶 منابع 🔸 صدر، سید حسن، الشیعه و فنون الاسلام،مؤسسه السبطین العالمیه، قم، 1427 ق، الاولی. 🔸 صدر، سید محمد باقر، دروس فی علم الاصول، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر، قم، 1426 ق، الثالثه. 🔸 صدر، سید محمد باقر، المعالم الجدیده للاصول، مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیه للشهید الصدر، قم، 1421 ق، الاولی. 🔸 اصفهانی، محمد حسین، الفصول الغرویه فی الاصول الفقهیه، دار احیاء العلوم الاسلامیه، 1404، اول. 🔸 مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 20، صدرا، قم، 1390 ش، هشتم. 🔸 خراسانی، محمد کاظم، کفایه الاصول، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق، اول. 🔸 علی پور، مهدی، درآمدری به تاریخ علم اصول، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، قم، 1391 ش، سوم. 🔸 دواني ، علي ، شرح زندگاني ايت الله العظمي بروجردي. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
به لطف خدا یک دور تاریخ علم اصول برای دوستان ارائه شد ان شاء الله در آینده نزدیک سلسله مبحث علمی دیگری را مطرح خواهیم کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5981330121091449290.PDF
6.36M
ویژه دوستداران و علاقه مندان به •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📚 (حسن بن یوسف) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶مهلت پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تا پایان تیرماه 99 تمديد شد 🎤در گفتگو با حجت الاسلام جواد معين دبير پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تبیین شد: ✅با توجه به محدوديت هاي ايجاد شده به سبب شيوع بيماري كرونا و عدم دسترسي طلاب به منابع كتابخانه اي و تحقيقاتي، و پيرو درخواست هاي مكرر مدارس علميه، مهلت ارسال آثار تا تاريخ 30/ 04/ 1399 تمديد شد. 🔹 از ابتداي فراخوان پانزدهم (اسفند98) تا كنون، از ميان بیش از 1000 اثر رسيده، 875 اثر در قالب مقاله، 45 اثر در قالب كتاب، 75 اثر در قالب پايان نامه و 10 اثر در قالب نرم افزار به دبيرخانه آثار پژوهشي ارسال شده است. که براساس آمار به دست آمده از سطح تحصيلي شركت كنندگان، طلاب سطح 1، سطح 2، سطح 4 و سطح 3 به ترتيب بيشترين ميزان مشاركت را تا كنون در اين فراخوان داشته اند. 🔸طلاب و اساتيد مي توانند جهت ارسال آثار خود به سامانه فراخوان به آدرس مراجعه نمایند: http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze ☎️جهت راهنمایی با شماره 32008327- 051 (دبيرخانه آثار پژوهشي) تماس بگیرید. 🔺جهت اطلاع از نحوه برگزاری فراخوان، ویژگی‌های فراخوان پانزدهم و بخش های ویژه فراخوان پست های قبلی را مطالعه نمایید.   •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk                                         
allame tbtb.apk
42.72M
⬆️🔹دانلود نرم افزار ☝️ 💽نرم افزار "علامه" 💠 مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره) 📚برخی از کتب موجود در اپلیکیشن: 1. تفسیر المیزان عربی (20 ج) 2. ترجمه المیزان فارسی (20 ج) 3. الحکمه المتعالیه (9 ج) 4. اصول التفسیر و التأویل 5. ترجمه و شرح بدایه الحکمه (4 ج) 6. ترجمه و شرح نهایه الحکمه (3 ج) 7. تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القران (6 ج) 8. مختصر المیزان فی تفسیر القرآن (6 ج) و... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔴 با عنوان ♦️مقدمات پیش از این بحث، لازم است مقدماتی ارائه شود: ♦️۱. موضوع بحث اشتراک دو نوع است: اشتراک لفظی و اشتراک معنوی. اشتراک معنوی به معنای وضع لفظ برای یک معنای کلی و جامعی است که دارای مصادیق فراوان باشد. بنابراین مشترک معنوی لفظی است که برای معنای کلی واحدی که دارای مصادیق متعددی است، وضع شده است؛ مانند لفظ «انسان» که برای معنای انسان که دارای مصادیق متعددی است وضع شده است. از این رو، هر کلمه ای که معنای کلی و جامعی داشته باشد، وضع لفظ برای آن، به صورت اشتراک معنوی خواهد بود. بنابراین در بحث وضع عام، موضوعٌ له عام، وضع به نحو اشتراک معنوی انجام می شود. اما موضوع بحث امر یازدهم از مقدمات اصول، اشتراک لفظی است، که تعریف آن در ادامه خواهد آمد. ♦️۲. تعریف اشتراک اشتراک لفظی به معنای تعدّد معانی حقیقی برای لفظ واحد که با وضع های مختلف انجام شده است؛ به این معنا که یک بار کلمه ی «شیر» را برای شیر بیابانی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر خوردنی، و بار دیگر کلمه ی «شیر» را برای شیر آب وضع کرده اند. همینطور است کلمه ی «عین» در زبان عربی. ♦️شروع بحث مرحوم آخوند مرحوم آخوند درباره ی وقوع اشتراک (لفظی) می نویسند: حق این است که اشتراک لفظی، واقع شده است. دلیل: 1. نقل (نقلِ اهل لغت به وجود و وقوع اشتراک لفظی) و 2. تبادر و 3. عدم صحتّ سلبِ دو معنا یا بیشتر، از یک لفظ واحد. بعضی از علما، اشتراک لفظی را محال دانسته اند. دلیل آنها این است: اشتراک، بر تفهّم که مقصود از وضع است اخلال وارد می کند زیرا قرائن در اشتراک مخفی اند. مرحوم آخوند می نویسد: اولاً: اخلال ایجاد نمی‌شود، زیرا امکان اعتماد بر قرائن واضحه وجود دارد (مثلاً «فی الغابة» و «الجاریه» قرائن واضحه ای است که مراد از «اسد» در «رأیتُ اسداً فی الغابة»، «شیر جنگلی» و مراد از «عین» در «رأیت عیناً جاریاً»، «چشمه» است. ثانیاً: اشتراک مخلّ به حکمت وزع نیست، زیرا گاهی غرضِ متکلم به اجمال گویی تعلق گرفته است. ♦️وقوع اشتراک لفظی در قرآن مرحوم آخوند سپس به بحث استعمال لفظ مشترک در قرآن می پردازد و می نویسد:(علاوه بر امکان و وقوع اشتراک در الفاظ،) استعمال مشترک در قرآن محال نیست، چنانکه بعضی پنداشتند (که محال است) و دلیل آنها این بوده است که: اگر به قرائن اعتماد شود (اگر قرائن در آیات آورده شود)، تطویل بلا طائل (و بلا فایده) لازم می آید. و اگر به قرائن اعتماد نشود (قرائنی در کار نباشد)، اجمال در گفتار پیش می‌آید. و هر دو (از موارد ذکر شده؛یعنی تطویل و اجمال) شایسته ی کلام خداوند نیست. ♦️دلیل مرحوم آخوند در عدم استحاله ی استعمال اشتراک در قرآن 1. اگر به قرائن حالیه یا قرائن مقالیه که برای هدفی دیگر آمده، اعتماد شود تطویل لازم نمی آید. 2. اینکه اجمال گوئی لایق کلام خداوند متعال نیست، قبول نداریم با این که غرض به آن تعلق می گیرد، و الا (اگر غرض به آن تعلق نمی گرفت) مشتبه در کلام خداوند واقع نمی شد (منظور آخوند، «متشابه» است ولی تعبیر درستی به کار نبرده است، زیرا «مشتبه» با «متشابه» کاملاً تفاوت دارد). و خداوند، خود از وقوع مشتبه در کتابش خبر داده و فرموده است: مِنْهُ آياتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ . ♦️نظر صاحب فصول در وجوب وقوع اشتراک در لغات (لغات در این جا، به معنای «زبان‌ها» است نه «لفظ» ها) مرحوم آخوند سپس نظر صاحب فصول را می آورد و می نویسد: گاهی گمان می شود که وقوع اشتراک در زبان ها واجب است. به این دلیل که معانی، نامتناهی اند و الفاظ مرکبات، متناهی اند پس به ناچار باید (در حد وجوب) قائل به اشتراک در زبان ها شویم. ♦️رد این نظر در کلام مرحوم آخوند مرحوم آخوند در رد قول مرحوم صاحب فصول می نویسد: این نظر باطل است زیرا (اولاً:) اشتراک لفظی در این معانی (معانیِ نامتناهی) محال است چون مستلزم وضع های نامتناهی خواهد بود. (ثانیاً): حتی اگر وضع های بی نهایت، ممکن باشد (مثلاً بگوئیم که واضع لغت خدا است و قادر بر وضع بی نهایت است)، فایده نخواهد داشت مگر در مقدار متناهی (زیرا چون استعمال کننده، انسان ها هستند، پس حاجت به بی نهایت معنا ندارند بلکه به همان اندازه ی استعمالات خود، نیاز خواهند داشت). (ثالثاً:) علاوه بر این که (می توان برای معانیِ کلّی، وضع کرد، و) معانی کلّی، متناهی اند، و اگر چه جزئیات این معانیِ کلّی، غیر متناهی اند اما وضع الفاظ به ازای معانی کلّی، ما را از وضع الفاظ به ازای جزئیات بی نیاز می کند. (رابعاً:) علاوه بر این باب مجاز باز است. ( آخوند در آخر می فرمایدفافهم، فافهم ممکن است اشاره به این باشد که علاقه ی مطلوبه در مجاز، همیشه ـ مثلاً در این جا ـ فراهم نیست) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              🆔️@valiasrk
💢 ✔️ شامل شش درس‌گفتار از اساتید برجسته‌ای همچون: حجج‌اسلام احمد واعظی، نجف لک‌زایی، محمدجواد ارسطا، غلامرضا بهروزی لک، حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینی‌پور می‌باشد. 🔹 این درس‌گفتار پیش از این توسط دفتر تبلیغات اسلامی در شهرهای قم، تهران و اصفهان به صورت حضوری برگزار گردیده است. 🔹 شایان ذکر است در نسخه جدید این بسته آموزشی، دو درس‌گفتار دیگر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین جوان آراسته و دکتر مسعود معینی‌پور در جهت تکمیل مباحث قبلی افزوده شده است. بررسی وجوه کلامی نظریه ولایت‌فقیه، و همچنین بررسی زمینه‌های تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایت‌فقیه توسط امام خمینی (ره)؛ از مباحثی است که به این مجموعه افزوده شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk