eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
553 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اثبات امامت💠 ⁉️ پرسش: لطفاً دلایل عقلی اثبات امامت و ضرورت وجود امام را بیان کنید. ✅ پاسخ: مسئله‌ امامت در اسلام از اهمیت خاصی برخودار است و آخرین سیر تکاملی انسان است. این مقام گاهی با مقام نبوت و رسالت، جمع شده؛ مثل: امامت حضرت ابراهیم علیه‌السلام و پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و گاهی جدای از مقام نبوت بوده است؛ مانند: امامت ائمه علیهم‌السلام. 🍀 درباره ضرورت وجود امام در جامعه باید گفت: همان‌طور که وجود پیامبران برای رشد و تکامل بشر لازم و ضروری است، وجود امام هم برای حفظ دین و ادامه برنامه پیامبر ضرورت دارد. 🍀 ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الاهی در همه زمان‌ها با استناد به دلایل متعدد عقلی در امامت عامه است. 🍀 یکی از دلایل، این است که نبوت و امامت یک فیض معنوی از جانب خداوند است و بر اساس قاعده لطف چنین لطفی باید همیشگی باشد. 🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 wikiporsesh.ir/اثبات_امامت •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📗 فقه وقف و چالش‌های آن ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده نظام‌های اسلامی اثر تازه خود را با عنوان «فقه وقف و چالش‌های آن» مکتوب کرد. 📚 این کتاب شامل شش فصل می‌باشد که عبارتنداز: «ماهیت وقف و مشروعیت آن»، «پیشتازی پیامبران و امامان در امر وقف»، «جایگاه وقف در مکتب اقتصادی اسلام»، «جایگاه وقف در فقه»، «چالش‌های فقهی وقف» و «الگوی مطلوب (فقهی ـ‌ مکتبی) پیشنهادی برای اصلاح نهاد وقف». ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/225966 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 شهید صدر مبنای تمدن اسلامی را تشکیل حکومت اسلامی‌ می‌داند/ ایشان درس خارج را با نیاز روز تدریس‌ می‌کرد ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی شاملی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔹 شهید صدر در علوم حوزوی حلقات اصول را نوشت و در درس خارج، در زمان معین متناسب، با نیاز روز تدریس‌ می‌کرد. یکی از نوآوری‌های ایشان در بحث تمدن اسلامی است. شهید صدر دیدگاه‌ها و نظریه‌ها و مبانی نظری برای احیا تمدن اسلامی ارائه کرد و مبنای این تمدن را تشکیل حکومت اسلامی‌ می‌داند. 🔹 شهید سید محمدباقر صدر نابغه و تکاور عالم شیعه است و بزرگان شیعه متفق القول گفته‌اند او شخصیت علمی و معنوی و تقوایی بی‌نظیری دارد. ایشان در دروس رایج حوزه سرآمد زمانه خود بوده و در همان دروس و غیر آن نوآوری‌های مطرح‌ می‌کند. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/482818 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📚آشنایی با جدیدترین آثار انتشارات حوزه علمیه خراسان 📕نام کتاب : از متن خوانی تا متن پژوهشی نام پدید آورنده : جناب آقای دکتر احدفرامرز قراملکی قیمت به ریال 180/000 نوبت چاپ : اول تاریخ انتشار :1399 قطع کتاب : رقعی زبان : ‌فارسی 🔶 توضیحی در مورد کتاب: نظام آموزشی علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه، اغلب، متن محور است. متن محوری چالش ها و مسایل گوناگون راهبردی و اجرایی فراوانی پیش روی سیاستگذاران، مدیران و مدرسان قرار می دهد. یکی از این مسایل گونه مواجهه یاد دهنده و یادگیرنده با متن است که اهمیت فراوان در تعلیم و تربیت دارد. مواجهه با متن گونه های فراوان دارد. آن ها را در چهار گروه عمده شناختی، احساسی، وجودی و کنشی می توان تقسیم کرد. متن خوانی رایج ترین مواجهه با متن درمقاطع مقدماتی و سطوح میانی است. کیفیت آموزش در مواجهه متن خوانی مشروط به شرایطی است. در این اثر با بیان شرایط افزایش کیفیت متن خوانی، بر مواجهه متن پژوهانه و شیوه های آن تاکید می شود. مواجهه متن پژوهانه سبب ارتقای یادگیری، تقویت روحیه پژوهشی و رشد علم می گردد. 🔹جهت تهیه این کتاب و صدها عنوان کتاب دیگر با تخفیف حداقل 20 درصد می توانید به انتشارات حوزه علمیه خراسان مراجعه کنید . ☎️دفتر نشر: 05132008165 ☎️فروشگاه: 05132008609 ┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈ 💐با ما همراه باشید ❣️دوستان‌تان را نیز دعوت کنید؛ 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔 @howzehpajohesh
دقیقاً چه مدت از نزول دفعى و تدریجى قرآن گذشته است؟ نزول دفعى قرآن در شب قدر اتفاق افتاد،و از آن‌جا که قرآن می‌فرماید: ماه رمضان ماهى است که قرآن در آن نازل شد، پس شب قدر هم در ماه رمضان می‌باشد. اما این‌که شب قدر کدام شب از شب‌هاى ماه رمضان است، دقیقاً معلوم نیست و اختلافاتى در این زمینه مشاهده می‌شود،ولى به نظر می‌رسد که در بین احتمالات موجود، این احتمال که شب بیست و سوم، شب قدر باشد، قوی‌تر است؛ زیرا روایات و قراین زیادى آن‌را تأیید می‌کنند. در عین حال مشخص نیست که در چه سالى این امر مبارک اتفاق افتاد. اما می‌توان گفت: اگرچه شب قدر، شب نزول قرآن در نشأه طبیعت بود، اما شب عروج پیامبر(ص) هم محسوب می‌شد؛ زیرا قرآن در ام الکتاب، نزد پروردگار است،و انسان تا عروج نکند نمی‌تواند قرآن را در ام الکتاب دریابد. از این‌جا می‌توان فهمید که نزول دفعى قرآن در زمان رسیدن پیامبر اکرم(‏ص) به این مرحله از کمال بود. بنابراین، می‌توان حدس قوى زد که این نزول در همان سال اول رسالت؛ یعنى حدود «56» روز بعد از بعثت بود. این عدد با در نظر گرفتن زمان بعثت (27 رجب) و شب قدر (23 رمضان) و با فرض 30 روز بودن ماه‌هاى رجب و شعبان به دست آمده است. در خصوص نزول تدریجى قرآن که مقارن بعثت بود، به جهت اختلاف موجود در تاریخ دقیق بعثت،نیز اختلاف نظر وجود دارد. نظر مشهور این است که پیامبر اسلام(ص) در روز دوشنبه 27 رجب مطابق با اول فوریه 610 میلادى، به رسالت مبعوث شد،و در این هنگام، پنج آیه اول سوره علق بر آن‌حضرت نازل گردید. سپس نزول آیات دیگر قرآن به تدریج تا پایان عمر حضرت ادامه داشت و مدت 23 سال به طول انجامید. عده‌اى بر این عقیده‌اند که زمان بعثت با زمان نزول تدریجى قرآن، به عنوان یک کتاب آسمانى، فرق دارد. در نظر آنان اگرچه پنج آیه از سوره علق در هنگام بعثت بر پیامبر(ص) نازل شد، اما آن‌حضرت مأمور به تبلیغ عمومى نبوده است. او بعد از سه سال دعوت مخفیانه، مأمور به دعوت عمومى گردید،و از این هنگام بود که قرآن به عنوان کتابى که از آسمان نازل می‌شد، به کتابت در آمد و... از این‌رو اگر چه بعثت در ماه رجب بود، اما شروع نزول تدریجى قرآن، بعد از سه سال، در شب قدر از ماه رمضان بود. مؤید این عقیده، روایاتى است که زمان نزول قرآن را مدت بیست سال بیان می‌کنند. بنابر این نظر و عقیده، زمان نزول تدریجى قرآن به عنوان کتاب آسمانى، در سال چهارم بعثت؛ یعنى حدوداً سه سال و پنجاه و شش روز بعد از بعثت بوده و تا پایان عمر حضرت رسول(ص)؛ یعنى 28 صفر سال یازدهم هجرت ادامه داشت. در نتیجه، با توجه به این‌که تاکنون 1428 سال از زمان هجرت پیامبر گذشته و بعثت پیامبر(ص) تقریباً سیزده سال قبل از هجرت بوده است، اگر مبناى اول را بپذیریم، از اولین آیه‌اى که نازل شده حدوداً 1440 سال قمرى می‌گذرد؛ و اگر مبناى دوم را بپذیریم، از نزول اولین آیه، 1437 سال سپرى شده است. ناگفته نماند که بنا به گزارش برخى از مورّخان، زمان بعثت در اول فوریه 610 میلادى بود و از آن‌جا که اکنون در سال 2007 میلادى هستیم، می‌توانیم زمان نزول اولین آیه را بر اساس سال میلادى محاسبه نماییم.  •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
✍🏻 هدف کلی هر چیست؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📝 معیارهای انتخاب عنوان مقاله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✍🏻بخش‌های تشکیل‌دهنده چکیده مقاله علمی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔆🌺مژده 🎊 مژده 🎊مژده🌺🔆 ✅جشنواره عید تا عید🎉 💎با هر هزار تومان خرید هزار تومان کتاب بگیرید 🏆 ➕امتیاز شرکت در قرعه کشی ویژه عید غدیر با جوایز ویژه ⏳ فقط تا روز عید غدیر ⛪️ آدرس فروشگاه: خیابان امام خمینی (ره) ، بین امام خمینی 32 و 34، انتشارات حوزه علمیه خراسان ⏰ساعت حضور : 8 صبح تا 20 یکسره ☎️تلفن راهنما: ۰۵۱۳۲۰۰۸۶۰۹ •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• ❣️دوستان‌تان را دعوت کنید؛💐 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔 @howzehpajohesh 🔰☝️ مشاهده لیست کتب در پست قبلی
💢 نقد یک ادعا ✔️ یادداشت/ سیدمحمدحسن جواهری: 🔹 اخیراً کلیپی از آقای عبدالعلی بازرگان منتشر شده که در آن ادعا کرده پیامبر(ص) از نگارش حدیث منع کرده‌اند و دلیل آن نگرانی پیامبر اکرم (ص) از به وجود آمدن دکان دیگری در برابر قرآن و نیز بی‌اعتباری نقل شفاهی از آن حضرت است. 🔹 وی ادعا کرده در صد سال نخست هیچ‌کس هیچ چیز ننوشته است و نیز ادعا کرده امامان شیعه علیهم السلام نه چیزی نوشته‌اند و نه به نوشتن تشویق کرده‌اند. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن جواهری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به این مدعا پاسخ داده است. 📜 متن این یادداشت بدین شرح است👈 https://b2n.ir/638959 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 پاسخی به یادداشت «تأملی در ابتناء حقوق شهروندی بر ایمان و کفر» ✔️ مطلب وارده/ آیه الله محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹 به دنبال پاسخ به شبهه‌‌ی «عدم سرایت ایمان و کفر در حقوق شهروندی»، یکی از طلاب محترم یادداشتی به عنوان نقد در فضای مجازی قرار داده است، تحت عنوان «تأملی در ابتناء حقوق شهروندی بر ایمان و کفر»، انتظار آن بود که بعد از دعوت این‌جانب از جناب آقای دکتر محقق داماد(دام عزه) برای مناظره و گفتگو، خود وارد بحث می‌شدند و برای دفاع از نظریه خویش مطالب خود را بیان می‌کردند. 🔹 بهر حال، مناسب دیدم جهت تنویر اذهان و تعمیق بحث، خود اقدام به پاسخ نمایم. لازم می‌دانم از برخی مراجع معظم تقلید که نسبت به مقاله قبل عنایت و از این‌جانب تقدیر نمودند تشکر نمایم و نیز از برخی شاگردان که بحمدالله خود صاحب کرسی تدریس خارج در حوزه مقدسه قم می‌باشند و اعلام آمادگی برای پاسخ نمودند تشکر و قدردانی دارم. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/410409 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش اول یکی از قواعد مهم حقوق اسلامی قاعده «اصالة الصحة » است، که کاربرد فراوانی در فقه و حقوق اسلامی دارد و به اشکال مختلف مورد استفاده واقع می گردد. این اصل، معانی مختلفی در فقه و حقوق دارد که ذیلا به تعریف و توضیح دو معنای معروف و مشهور آن پرداخته می شود: 1- اصل صحت به مفهوم جواز تکلیفی منظور از اصل صحت در این معنا، آن است که اعمال دیگران را بایست حمل بر صحت و درستی کرد و مشروع و حلال انگاشت و مادامی که دلیلی بر نادرستی و حرمت آن پیدا نشده است، نبایستی در صورت دوران امر بین احتمال صحت و مشروعیت از یک طرف و عدم مشروعیت از طرف دیگر، اعمال افراد را نامشروع و نادرست پنداشت; مثلا اگر کسی را ببینیم مایعی می نوشد و احتمال بدهیم که آب یا شراب است، بنابر اصل صحت که مسلمان فعل حرام انجام نمی دهد، بنا را بر حلالیت می گذاریم و می گوییم آن، آب آشامیدنی است، نه شراب. اصل مذکور بر مبنای فطرت، استوار است و این حقیقت را اثبات می کند که اسلام، آدمی را به دور از خطا و گناه می شمارد و اصل را احتراز از زشتی و دنائت می داند مگر آن که عکس مطلب اثبات گردد و این همان اصلی است که در قوانین کیفری کشورهای مختلف راه یافته است زیرا تا هنگامی که تقصیر و خطای کسی اثبات نشده است، او را مجرم نمی شناسند و کیفرش نمی دهند. علاوه بر تکلیفی که گفته شد، باید باطنا و قلبا هم اعمال و رفتار دیگران را صحیح تلقی کنیم حال، ممکن است گفته شود قبول و تایید قلبی و باطنی، امری است غیر ارادی که تحت کنترل انسان نیست و قلب و ضمیر شخص بدون اراده او به ارزیابی پدیده ها می پردازد ولی در واقع این طور نیست زیرا زمینه انفعالی بشر قطعا و مستقیما بر روی قضاوتش نسبت به اعمال و رفتار دیگران تاثیر می گذارد یعنی اگر این اصل نبود و مکلف نبودیم که بادیدن کارهای دیگران آنها را صحیح بپنداریم چه بسا پیش داوری های مبتنی برشک و سوء ظن و بدبینی، قضاوت قلبی و باطنی ما را نیز نسبت به افعال دیگران تحت تاثیر قرار می داد که در آن صورت هم اعمال مردم، ناصحیح و حرام تلقی می گردید و آثار سوء و مخربی به همراه داشت. بنابراین، هردو مرحله رفتار ما در مقابل اعمال دیگران در واقع مرتبط باهم و مکمل یکدیگرند یعنی هم در ظاهر و هم در باطن باید حکم کرد که افراد اصولا فعل حرام و غیرصحیح مرتکب نمی شوند. اصل صحت به این معنا به مفهوم جواز تکلیفی است و امری است شخصی یعنی آن اعمال و رفتاری که از انسانها سر می زند و به حکم این اصل محمول به صحت تلقی می گردد، مربوط به رابطه فاعل با خدای خودش است و اثر چندانی در زندگی دیگران ندارد و به موجب آن رفتار و اعمال، روابط و مناسبات مخصوصی با صاحب آن برگزار نمی گردد و به اصطلاح، جنبه تکلیفی محض دارد و آثار وضعی بر آن مترتب نیست. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk