eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
529 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
714 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
عناوین تحقیق طلابی محترمی که در گروه پژوهشی استاد معزز پارسا هستند ۱. محمد جواد باغبان، جایگاه مسجد در نظام حکومتی اسلام ۲. اسماعیل اسماعیل زاده : بررسی کاربردی استصحاب در فقه شیعه و ادله حجیت آن ۳.سعید رحمانی:نگرشی بر چگونگی وچرایی نماز مسافر درفقه امامیه. ۴.برات مایوانی:نگرشی برنظرفقهاء درمورد بیع فضولی. ۵.علی رحمتی:بررسی حجیت استصحاب از صحیحه اول زراره. ۶.حسین زنده دل: حکم خرید وفروش صبی ازمنظر فقها شیعه ۷. سلیمانی ماهیت فرزندخواندگی از منظر شیعه ۸. میلاد محمدی احکام سقط جنین در نگاه شیعه ۹. علی ثاقب نگرشی بر نظر فقها در مورد خرید و فروش شخص مکره ۱۰. عشقی نژاد نگرشی بر منظر اصولیین در شبهات حکمیه تحریمیه ۱۱. رضادوست جایگاه عقلانیت معنویت عدالت در جامعه مهدوی ۱۲. امیر حسین خواجه جایگاه مردم سالاری در تحقق و دوام حکومت اسلامی ۱۳. محمد زوارمی پذیرش شهادت کافر ذمی از منظر فقهای شیعه
عناوین تحقیق طلاب محترمی که در گروه پژوهش استاد معزز غیور هستند 1. قربانی بررسی فقهی شروطی که در عقدنامه های ازدواج آمده است(شروط ضمن عقد) 2. فلکی قائده لاضرر از منظر فقهاء معاصر 3. مصطفوی بررسی اقوال و ادله در حکم خمس ارث ، هدیه و زمین 4. پولادیان تجری از منظر امام و رهبری 5. غیاثی بررسی فقهی حجاب در قانون اساسی جمهوری اسلامی 6. غزنوی مقدمه واجب از منظر امام و رهبری 7. محمدیان اهداء عضو از منظر فقه 8. فیاضی بانکداری اسلامی آسیبهه و مشکلات و راه حل 9. یزدانی علی بررسی فاعلیت کلامی علیت فلسفی 10. رسایی بررسی آیات دال بر حجیت خبر واحد 11.مرادمند مبانی فقهی غنا و موسیقی از منظر قرآن کریم 12. ایرانمنش ازدواج مسلم با غیر مسلم ۱۳.مهدی مرادمند مبانی فقهی غنا و موسیقی از منظر قرآن کریم ۱۴.رسایی بررسی آیات دال بر حجیت خبر واحد ۱۵. مهدی غزنوی بررسی مقدمه واجب و اقسام آن
عناوین تحقیقات طلابی که در گروه پژوهشی مسئول پژوهش مدرسه (رجایی) بودند مهدی اکبری نیا (بررسی کاشفه یا ناقله بودن اجازه در بیع فضولی) مهدی امینی بررسی خرید و فروش علائم مقدس سایر ادیان به مسلمانان امیر حسین باغبان بررسی حکم خرید و فروش بیت کویین حسین باقری تولایی بررسی احکام خرید و فروش محرمات به کفار ابراهیم پرچم بررسی خرید و فروش آلات موسیقی حسین پرونده راهکارهای فقر زدایی در اقتصاد اسلامی احمد رضا جمالزیی (مطالعه تطبیقی وضو از منظر مذاهب اسلامی) سجاد ده جوریان(جواز ساخت سلاح کشتار جمعی و استفاده از آن) حسن ساربانی بررسی نظر مقام معظم رهبری پیرامون موسیقی در کتاب غنا محمد رضا سعیدی بررسی نظافت، مصادیق و احکام آن در اسلام یونس سمرجانی بررسی صحت خرید و فروش صبی و ادله آن از منظر شیخ انصاری رضا علیمرادی بررسی صحت بیع معاطات و اثر آن از منظر شیخ انصاری زارع مهرجویی تبیین احکام بازار یابی شبکه ایی سید کاظم ممتازی از اندلس تا ایران سیدعلی صداقت: دو جریان اخباریه و سلفیه در مواجهه با عقلانیت تشریعی
طلاب محترمی که اسمشون در لیستهای ارائه شده اساتید نیست تنها تا فردا فرصت دارند موضوع تحقیقشان را برای بنده ارسال کنند و الا با کسر نمره و در نهایت در صورت ادامه کوتاهی در پژوهش و یا ارائه تحقیق کپی با حذف درس روبه رو خواهند شد
طلاب ذیل عنوان تحقیق ارائه نکردند اسامی طلاب ایرانی سید محمد سید صادق رفیعی سید علی دادی صاحب زمانی حجت در اسرع وقت موضوع تحقیقشان را ارئه کنند و الا برای ایشان ، عنوان تحقیق انتخاب خواهد شد نکته ۱ به کانال @valiark مراجعه کنید و اسم خودتون رو جستجو کنید اگر عنوان مقاله شما ثبت نشده است اطلاع بدهید تا با مشکلات بعدی مثل کسر نمره یا حذف درس مواجه نشوید نکته۲ طلاب سطح۲ و۳ که بعد از مراجعه اسم خود را در میان طلابی که عنوان تحقیق را ارائه کردند پیدا نکردند هر چه سریعتر اعلام کنند و الا عواقب آن به عهده خودشان می باشد(طلاب سطح۲ و ۳ در صورت عدم ارائه امکان حذف درس با تحقیقشان وجود دارد ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
نقد محتوای فوق این که حکم چند نفر رو موضوعا به همه تسری بدیم اسمش در منطق استقراء ناقصه که هر کسی منطق خونده میدونه که باطله و غیر قابل قبوله حالا هر چقدر خوشگل گفته بشه یا نوشته بشه همچنین مقایسه چند نفر از نظر حکم هم اسمش در منطق تمثیل است که باز هم هر کسی منطق خوانده باشه میدونه استدلال باطلیه و چیزی رو ثابت نمیکنه هر چقدر خوشگل و شکیل هم گفته بشه این ایراد این مطلب از نظر ساختار منطقی! اما از نظر محتوا طبعا این مطربها نبودند که بچه هاشون رو فرستادن به صنعت موشکی ایران یا برای صنعت هوا و فضای ایران تربیت نکردند یا صنعت پهبادی و دفاعی ایران و سامانه های راداری طبعا نتیجه کار بچه هایی که پدرشون از پول حروم نون در آوردن نیست اونهایی که بچه هاشون رو فرستادن ۸ سال جنگ و بعدها هم جلوی داعشی ها ایستادن طبعا این بچه مطربها نبودند بلکه همین بچه حزب اللهی هایی بودند که پول حلال و نون حلال بزرگشون کرده بود اونهایی که افراد رشوه خوار و دزد و اختلاس گر رو گرفتند همین شیر پاک خورده ها بودند. بله اینها دانشمندان واقعی و افتخارات اصیل ایرانی هستند که بخاطر بودن اینها کشور با همه تحریمهای خارجی و خیانت خیانتگران داخلی همچنان پابرجاست پ.ن از قدیم گفتن تخم به تره میره حسنی به باباش حالا مگه همایون و حافظ چی شدن ته تهش شدن یه مطرب مثل باباشون 😊 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
ادامه عناوین تحقیق طلاب حمید تفضلی نژاد خودکشی ، احکام و آثار آن از منظر فقه حطیطه راههای ثبوت هلال ماه از نظر شهید اول محسن محمدی حکم مصرف وام و تسهیلات بانکی در خارج از موضوع قرار داد مرتضی شکاری بررسی بدعتهای فقهی خلیفه دوم جورکش بررسی استفاده از ماسک در نماز علیدادی بررسی امکان تفسیر قرآن به قرآن و نقد آن احمدی فر غیبت از منظر امام خمینی و سایر فقها صبا امیرحسین بررسی قضاوت و فتوای عامه جورکش بررسی حکم زدن ماسک در نماز
کشورهای محور مقاومت و امت؛ از شکل گیری تا نحوه مقابله با استکبار جهانی.mp3
47.54M
هفتمین کنگره های بین المللی اربعین من المعهد مع الحسین علیه السلام حتی اللقاء( فایل صوتی) 🔹اربعین و امت سازی از خودسازی تا تمدن سازی2 📒هم اندیشی با حضور جمعی از محققان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔶 کشورهای محور مقاومت و امت؛ از شکل گیری تا نحوه مقابله با استکبار جهانی ⏰ سه شنبه 15مهر 1399 ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۳۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📥جهت دانلود نرم افزارهای دلخواه خود، روی لینک ذیل هر نرم افزار کلیک کنید سپس نرم افزار را نمایید، 🔻اغلب نرم افزارها رایگان هستند 🔻 💽 الغدیر (مجموعه یازده جلدی کتاب نفیس الغدیر) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1570 💽جامع التفاسير الشیعه (شامل ۲۸ ترجمه و ۶ تفسیر از تفاسیر مطرح شیعه) https://eitaa.com/howzehpajohesh/769 💽 جامع الروایات (دسترسی آسان به بیش از ۲۵ کتاب روایی من جمله کتب اربعه و....) https://eitaa.com/howzehpajohesh/716 💽جامع الاحادیث (شامل 400 هزار روایت از 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه و ترجمه‌ها و شروح) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1135 💽مقاله نویسی آسان و کاربردی https://eitaa.com/howzehpajohesh/1552 💽فقه و حقوق در قرآن https://eitaa.com/howzehpajohesh/1402 💽 پژوهش و حوزه https://eitaa.com/howzehpajohesh/1260 💽 دانشنامه حدیث شیعه https://eitaa.com/howzehpajohesh/1199 💽 آشنایی با مفاهیم پژوهشی https://eitaa.com/howzehpajohesh/1176 💽 مهارت روش نقد https://eitaa.com/howzehpajohesh/1121 💽علامه (مجموعه آثار مرحوم علامه طباطبایی(ره) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1049 💽نور مطهر(حاوی مجموعه کامل آثار و سخنرانی‌های استاد شهید مرتضی مطهری) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1036 💽 بحار الأنوار https://eitaa.com/howzehpajohesh/853 💽 معجم المعانی https://eitaa.com/howzehpajohesh/828 💽 سراج سعادت ( 500 خلاصه از مقالات سایت نورمگز) https://eitaa.com/howzehpajohesh/1554 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 @howzehpajohesh
مباحث الفاظ 🔰باب مشتق بعد از بیان اقوال و قول مرحوم مظفر و بیان مثالی که مرحوم مظفر برای روشن شدن بحث اوردند،چهار مطلب را در تحریر محل نزاع ذکر می کنند: ۱:مراد از مشتق: الف:مشتق در اصطلاح اصولی چیست؟ ب:مشتق در اصطلاح نحویین چیست؟ پ:نسبت بین مشتق اصولی و نحوی از نسب اربع چیست؟ ج:شرایط مشتق اصولی ۲: آیا نزاع در مشتق در اسم زمان هم جاری است؟ ۳:اختلاف مشتقات به خاطر اختلاف مبادی انها ۴:استعمال مشتق به لحاظ حال تلبس،همیشه حقیقت است. ✅انشاالله از جلسات بعدی به تحریر محل نزاع،چهار مطلب را که بالا ذکر کردیم،می پردازیم و بعد از چهار مطلب،نتیجه گیری می کنیم و قول بهتر را در زمینه ی مشتق ارائه می کنیم. منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
مباحث الفاظ 🔰باب مشتق در بحث های گذشته قرار شد که در بابا مشتق چهار مطلب را در تحریر محل نزاع بررسی کنیم،حال به مطلب اول می پردازیم: مراد از مشتق چیست؟ ما قبل از ورود به بحث مشتق و چهار شاخه ای که مراد از مشتق را مشخص می کند باید سه مقدمه ذکر بکنیم: ✅مقدمه اول:مشتقاتی که بر ذات حمل می شوند و وصف عنوانی برای ذات واقع می شوند و به این ذات،عنوان جدیدی می بخشند،سه دسته اند؛ ۱:صفاتی که داخل در ذات موصوف و ماهیت هستند؛مثل الانسان ناطق یا الانسان حیوان. ۲:صفاتی که خارج از ذات هستند و لکن لازمه ذات هستند،یعنی انفکاکشان از ذات موصوف،محال است،مثل زوج بودن برای اربعه یا النار حاره ۳:صفاتی که خارج از ذات هستند ولی از اعراض مفارقه می باشند یعنی انفکاکشان از ذات بلا مانع است،مثل کتابت یا علم برای انسان. ✅مقدمه دوم: صفات خارجی مفارقه هم بر سه قسم هستند: ۱:از اموری که در خارج حقیقتا موجود می شوند و ما به ازای خارجی دارند،مثل قیام و قعود. ۲:از امور انتزاعی یعنی اموری که در خارج وجود ندارند و ما به ازای خارجی ندارند،مثل فوق و تحت. ۳:از امور اعتباری یعنی اموری که نه ما به ازای خارجی دارند و نه منشا انتزاعی خارجی،مثل ملکیت عبا برای زید و همچنین زوجیت. 🔴جلسه ی بعدی مراد از مشتق رو با توجه به این دو مقدمه بررسی خواهیم کرد. منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
مباحث الفاظ 🔰باب مشتق مراد از مشتق چیست؟ با توجه به ذکر دو مقدمه در جسله ی قبل وارد بحث مشتق می شویم که آیا مراد از مشتق چیست،ایا مشتق اصولی مد نظر است یا مشتق نحوی،که ما به بررسی انها می پردازیم: ۱:مشتق نحوی؛عبارت است از هر لفظی که از لفظ دیگر گرفته شود و مشتمل بر حروف اصلی آن باشد و موافقت در ترتیب هم با او داشته باشد.مثل ضارب که مشتق از یضرب است. ۲:مشتق اصولی:عبارت است از هر وصف عنوانی که حکایت کننده از ذات باشد و حمل شود بر ذات به خاطر وجود یک خصوصیتی و صفتی در آن ذات که اولا خارج از ذات است،ثانیا قابل زوال استیعنی با از بین رفتن صفت،ذات از بین نمی رود.مثل کاتب بودن انسان. ✅نسبت بین این دو مشتق از نسب اربع،عموم و خصوص من وجه است که یک ماده اجتماع دارند و دو ماده افتراق . ماده اجتماع: عبارت از اسم فاعل،مفعول،صفت مشبهه،صیغه مبالغه که هم مشتق اصولی و هم مشتق نحوی بر آنها صدق می کند. ماده افتراق: ۱:از جانب مشتق نحوی؛آن است که افعال و مصادر،در نزد نحویین،از مشتقات هستند ولی مشتق اصولی نیستند. ۲:از جانب مشتق اصولی؛آن است که در مانند زوج، اخ،رق،اینها در اصطلاح اصولیان،از مشتقات هستند،اما نزد نحویین اینها جامد می باشند. 🔴شرایط مشتق اصولی و نتیجه گیری در مباحث بعدی خواهد امد انشاالله. منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدف از ارسال خلاصه های اصول ارائه نمونه برای خلاصه نویسی است تا دوستان سطح ۱ از نحوه نگارش خلاصه دیدگاه بهتری داشته باشند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جستجوی مجلات و مقالات علمی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی آدرس: www.Sid.ir در این فیلم کوتاه،نحوه بهره‌برداری از پژوهش‌های موجود در پایگاه اینترنتی مذکور،آموزش داده می‌شود. تقریبا ۷ دقیقه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔴🔵 برگزاری کارگاه 💠🔶 سومین دوره مجازی علمی پژوهشی با تدریس اساتید برجسته پژوهش علوم انسانی و اسلامی 🔰ارائه از سوی گروه معارف اسلامی دانشگاه ارومیه و مرکز آموزشی پژوهشیار قم 📅 برگزاری دوره: ۱ تا ۷ آبان ۱۳۹۹ 👇 ❇️ آیدی ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : @Hadis_111
مباحث الفاظ 🔰باب مشتق بعد از بیان مشتق اصولی و نحوی و نسبت بین این و بعد از بیان ماده افتراق و اجتماع،می رسیم به بیان شرایط مشتق اصولی،که دوتا شرط دارد: ✅مشتق اصولی باید بر ذات جاری شود یعنی وصف عنوانی برای ذات باشد و حاکی از ذات باشد علاوه بر این که اسناد داده می شود به ذات،مابین آن دو یک نحوه اتحاد و هو هویت وجود داشته باشدبه طوری که بتوانیم بگوییم این همان است. مانند اسم فاعل،زید ضارب،اسم مفعول،زید مضروب،اسم مکان،هذا مسجد،اسم زمان،یوم الجمعه مقتل زید،اسم آلت هذه منکسه. در مورد جامد مانند،زید رق،زید زوج،هذا اخی با این شرط اول همه ی افعال و مصادر خارج می شوند از مشتق اصولی،چون هر چند افعال و مصادر نسبت داده می شوند به موضوع ولکن وصف عنوانی ذات نیستند و اتحاد در وجود خارجی ندارند ونمی توان گفت این همان است. ✅باید این وصف عنوانی یک نوع وصفی باشد که با زوال آن و انقضای تلبس ذات به آن،خود ذات زائل نشود و باقی بماند یعنی ذات،همان ذات است که گاهی دارای این وصف هستند و گاهی نیست اما در هر دو حال،ذات،همان ذات است و از بین نرفته.مثل،زید ضارب 🔴دلیل این مطلب این است که اگر وصف یک وصفی باشد که با زوال آن،ذات هم زایل و نابود شود،دیگر جایی برای این بحث نمی ماند که آیا استعمال این مشتق در این ذاتی که در گذشته متلبس بود و الان نیست،حقیقت است یا مجاز؟ 🔰بحث در مراد از مشتق تموم شد در جلسه ی بعدی وارد بحث بعدی می شویم. منبع:اصول الفقه مرحوم مظفر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
ادامه عناوین تحقیقات آقایان احمدی فر غیبت از منظر امام خمینی و دیگر علماء جاهدی بررسی همسر مناسب از منظر فقه اسلامی بی‌غم علی مستحبات بیع از منظر فقه شیعه حمید رضا رحمانی ماهیت و شرایط امر به معروف و نهی از منکر سید علی احمدنیا بررسی احکام فقهی بیع با کفار محسن اسکندری تبیین اختلاف فقها در خرید و فروش خون و راهکار حلیت آن سجاد زرنگ نگرشی بر نظریه فقهاءدرمورد ولایت فقیه احمد آبادی بررسی جواز نکاح با کافر یونس سـَمرجانی همسر ازاری از دیدگاه فقه و حقوق فاطمی بررسی حکم خرید و فروش معاطاتی از منظر شیخ انصاری
طلاب ذیل عنوان تحقیق ارائه نکردند اسامی طلاب ایرانی سید محمد سید صادق رفیعی سید علی دادی صاحب زمانی حجت در اسرع وقت موضوع تحقیقشان را ارئه کنند و الا برای ایشان ، عنوان تحقیق انتخاب خواهد شد نکته ۱ به کانال @valiark مراجعه کنید و اسم خودتون رو جستجو کنید اگر عنوان مقاله شما ثبت نشده است اطلاع بدهید تا با مشکلات بعدی مثل کسر نمره یا حذف درس مواجه نشوید نکته۲ طلاب سطح۲ و۳ که بعد از مراجعه اسم خود را در میان طلابی که عنوان تحقیق را ارائه کردند پیدا نکردند هر چه سریعتر اعلام کنند و الا عواقب آن به عهده خودشان می باشد(طلاب سطح۲ و ۳ در صورت عدم ارائه امکان حذف درس با تحقیقشان وجود دارد ) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 اگر اصول فقه را توسعه ندهیم، نمی‌توانیم نظام را استنباط کنیم/ اسلام ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدرس خارج فقه بورس: 🔹 ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم. البته نباید بین مباحث و مسائل خلط شود. 🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمی‌گویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روش‌ها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیت شناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قراداد‌ها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری. تفصیل مطالب نشست 👈 https://b2n.ir/459379 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 آیت الله در نشست علمی مطرح کرد: 🔰 نبود سیستم اقتصادی در اسلام را قبول ندارم 🔻 چهار راه برای رسیدن به ؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/eghtesadi-2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠 از منظر آیت الله علیدوست 🔻 اصل مسئله ولایت فقیه از ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) نیست و فقیهان از صدها سال قبل این بحث را با عنوان ولایت حاکم مورد مداقه و مطالعه قرار داده‌اند، ولی کسی که این بحث را تئوریزه کرد و از بُعد نظری به بُعد عملی سوق داد، ایشان بود. 🔸 ولایت فقیه بحثی است که وقتی در فضای خود و با شرایط لازم اجرا و در حد وسیع از نظر کارشناسان هر رشته‌ای استفاده شود، تحکیم و جا انداختن آن در اذهان سخت نیست. 🔸 اگر گاهی برای برخی افراد شبهه ایجاد می‌شود، یا ناشی از بهانه‌گیری است که ما با این افراد کاری نداریم، یا ممکن است برخی تصور نادرستی از آن داشته باشند که باید این تصور را اصلاح کنیم. 🔸 برخی هم ممکن است بحث ولایت فقیه را جدا از نظر کارشناسان امین طرح کنند و بگویند فقیه نیازی به نظرات کارشناسی ندارد که این هم درست نیست. 🔸 اگر این مسئله در فضای حقیقی و طبیعی خود و با مناسبات لازم به پیش برود و این اندیشه اجرا شود، اثرات مطلوب خود را دارد و شبهات مطرح شده قابل پاسخ دادن است. 🔹در مورد نظر آخوند خراسانی بحث و گفت‌وگو وجود دارد؛ یعنی این طور نیست که به راحتی بگوییم نظر آخوند این است که بگوید فقیه می‌تواند در قضاوت و امور حسبیه دخالت کند ولی در حکومت «بشرط لا» باشد؛ ممکن است فقیهی بگوید اگر زمینه تشکیل حکومت بود، وظیفه فقیه آن است که حکومت تشکیل دهد، ولی تهیه مقدمات و تمهیدات وظیفه فقیه نیست که این مسئله جای بحث دارد و به نظر بنده قابل نقد است. 🔸 تعابیر و کلمات آخوند خراسانی را دیده‌ام و با اشراف بر کلمات ایشان بیان می‌کنم که ایشان را باید در یک مجموعه مطالعه کرد نه عبارت خاص. 🔹 در بررسی روایاتی که بنده انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که روایت «هر پرچمی قبل از ظهور، باطل است» که برخی به آن تمسک دارند، به لحاظ سندی و دلالی منطبق بر بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی و ... نیست. 🔻 در بحث ولایت فقیه نباید نگاه سیاسی، جناحی و حزبی داشته باشیم، بلکه باید با نگاه علمی به این موضوع بپردازیم و پیش‌فرض‌های محققانه هم تحمیل نشود. 🔹 اگر فقیه با استمداد از نظر کارشناسان و رأی مردم، حکومتی تشکیل دهد و آرای مردم در جای خود تعریف و نظر کارشناسان در حد گسترده استفاده شود، این بحث مستند به قرآن است. وقتی قرآن برای ارسال رسل، اهدافی بیان فرموده است و از طرفی ما با دوره غیبت روبه‌رو هستیم که پیامبر و امامی وجود ندارد و اهداف اسلام هم باید اجرا شود، اثبات زعامت فقیه برای حکومت با استناد به قرآن، روایات و عقل دشوار نیست. ▫️منبع: iqna.ir/fa/news/3902560 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
570.8K
🌀ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر 💠 ابوالقاسم علیدوست 🔻چکیده: برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. ♻️ منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk