eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
188 عکس
47 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
🔸 در دوران قبل‌از تجدد، آدمیان سازندگان جهان نبودند بلکه جهان و هرچه در آن بود، ساخته قدرت برتر بود.
‌ ‌ 👆🏻 از دیروز که این مطلب را گذاشتم داشتم به این فکر می‌کردم که اگر "داعیه تغییر جهان" به تجدد تعلق دارد؛ "داعیه پیچیدن نسخه رهایی از نیهیلیسم" نیز آخرین منزل نیست‌انگاری است. یاد این جمله از هایدگر افتادم که می‌گوید سودای گذر از متافیزیک را خود متافیزیک طرح می‌کند و این آخرین منزل آن است. امروز صوت زیر را گوش می‌دادم، گویی شرحی بود بر سخن بالا از دکتر داوری: ‌ ‌
ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم.mp3
50.32M
‌ ‌ 🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۱۳۷ دقیقه 🗓 ۴ آبان ۱۴۰۲ (جلسه سوم "آخرین دوران رنج") __________________ ➕ جلسات مرتبط با این جلسه: سلوک در زمانه نیهیلیسم: eitaa.com/varastegi_ir/574 ویس شماره دو: eitaa.com/varastegi_ir/565 درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ: eitaa.com/varastegi_ir/601 ویس شماره شش: eitaa.com/varastegi_ir/602 نيهيليسم، ما و قرآن: eitaa.com/varastegi_ir/331 نیهیلیسم، ما و کربلا: eitaa.com/varastegi_ir/471 گنج حیرت: eitaa.com/varastegi_ir/308 وقوف به جهل خود: eitaa.com/varastegi_ir/320 __________________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخ
‌ ‌ 🔻علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه: 🔸 از بایزید بسطامی نقل است که گفت روز اول دنیا را ترک کردم و روز دوم عقبی را ترک کردم و روز سوم از ماسوی الله گذشتم و روز چهارم پرسیدند: ماتُرید؟ (چه می‌خواهی؟) گفتم: أرید أن لا أرید (می‌خواهم که نخواهم). 🔹 و مراد از قطع طمع در نزد سالکین عبارت از این مرحله است که بسیار عظیم و کریوه‌ای مشکل است و عبور از آن صعب و دشوار و به این آسانی‌ها دست ندهد، چه سالک پس از تأمل و دقّت فراوان باز می‌یابد که در تمام مراحل سیر در این مرحله خالی از قصد و نیت نبوده است، بلکه غایت و مقصودی را در سویدای دل خود منظور داشته است، 🔸 اگرچه آن غایت عبور از مراحل ضعف و نقص و وصول به کمال و کمالات باشد و اگر سالک با وسیله و آلت تجرید ذهن و خاطر بکوشد و بارها به خود فشار آورد تا بخواهد از این عقبه عبور کند و خود را از این معانی و مقصودها عاری و مجرد کند، هیچ نتیجه‌ای عاید او نخواهد شد، 🔹 چه نفس این تجرید مستلزم عدم تجرید است، به علت آنکه لابدّ این تجرید را سالک به داعیه غایتی به جا می‌آورد و خود این داعیه و نظر به غایت، نشانه و علامت عدم تجرید است. ادامه دارد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔻علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه: 🔸 از بایزید بسطامی نقل است که گفت روز اول دنیا را ترک کردم و ر
ادامه قبل... 🔸 روزى با استاد خود مرحوم آقاى حاج میرزا على آقاى قاضى ـ رضوان اللَه علیه ـ این راز را در میان نهادم و استفسار و التماس چاره‌اى نمودم، فرمود: 🔹 «به وسیله اتّخاذ طریقه احراق مى‌توان این مسئله را حلّ نموده و این معضله را گشود. و آن بدین‌طریق است که باید سالک به حقیقت ادراک کند که خداوند متعال وجود او را وجودى طمّاع قرار داده است و هر چه بخواهد قطع طمع کند چون سرشت او با طمع است لذا مُنتجِ نتیجه‌اى نخواهد شد و قطع طمع از او ناچار مستلزم طمع دیگرى است و به داعیۀ طمعى بالاتر و عالى‌تر از آن مرحلۀ دانى قطع طمع نموده است. بنابراین چون عاجز شد از قطع طمع و خود را زبون یافت طبعاً امر خود را به خدا سپرده و از نیّت قطع طمع دست برمى‌دارد. این عجز و بیچارگى ریشۀ طمع را از نهاد او سوزانیده و او را پاک و پاکیزه مى‌گرداند». 🔸 البتّه باید دانست که ادراک این معنى نظرى نیست و با نظر هم نتیجه نمى‌دهد بلکه ادراک واقعى آن احتیاج به ذوق و پیدایش حال دارد. 🔹 اگر کسى یک مرتبه این معنى را ذوقاً ادراک کند خواهد فهمید که ادراک تمام لذّات دنیا و ما فیها برابرى با این حقیقت نمى‌کند. 🔸 و علّت اینکه این طریقه را اِحراق نامند براى آنست که یکباره خرمن هستیها و نیّتها و غصّه‌ها و مشکلات را مى‌سوزاند و از ریشه و بن قطع مى‌کند و اثرى از آن در وجود سالک باقى نمى‌گذارد. (رساله لب اللباب، ص۱۲۲) 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخ
‌ ‌ 👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بی‌ارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است... ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بی‌ارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است... ‌ ‌
‌ ‌ وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه می‌کردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "بی‌ارادگی" چیست مطرح شد؛ چون در خود "بی‌ارادگی" یک نحوه اراده مستور است: اراده به اراده نکردن! ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه می‌کردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "ب
‌ ‌ چنانچه یکی از عرفا گفته بود: وقتی از بایزید سوال شد چه می‌خواهی، گفت: اُرید اَن لا اُرید (می‌خواهم که نخواهم) همچنان گرفتار اراده خویش بود چون گفته بود اُرید... اما بعد از مدتی او را دیدند و پرسیدند چه می‌خواهی؟ بایزید سکوت کرد... ‌ ‌
49.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ...بهشت خوبان... نمیدانم ای مادر در چه تقدیری قرار گرفتی که خود را در این صحنه یافتی... در جهان امروز که فرزندان‌مان یکی پس از دیگری بی ثمر و پوچ در فضای مجازی روزگار می‌گذرانند تا شاید بر اثر کرونا یا سرطان یا... به زیر خاک بروند و ما نمی‌دانیم چرا برایشان اشک می‌ریزیم، ما پدران و مادران غبطه این اشک تو را می‌خوریم... آری تو توانستی فرزندت را تا بهشت بدرقه کنی و نگذاری جهان پر از اوهام ما فرزندت را نفله کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
《اللّهم انصُرِ الاِسلامَ و المسلمين و أَلِّف قُلوبَهم و اخذُل الكفرِ و المنافقين و شتّت أمرَهم إنك على كلِّ شيء قدير و صلّ على محمد و آله و الحمدلله رب العالمين》 ‌ ‌ 📿ختم صلوات جهت کمک به مقاومت: https://eitaa.com/joinchat/3014066756C3fa4a43bb8 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 سید احمد فردید: 🔸 گذشت از متافیزیک گذشت از بن بست تاریخی است... هایدگر گوید: هندی‌ها متافیزیک نداشته‌اند... پریروز و پس فردا متافیزیک ندارد... 🔹 هایدگر گوید: متافیزیک موقوف حوالت تاریخی است و اعتراض علیه متافیزیک یعنی همان آش و همان کاسه... 🔸 انسان در وجودش با فلسفه به جنگ برمی‌خیزد حتی چنانچه از فلسفه خبر نداشته باشد... انسان با تفکر باید بپرسد متافیزیک چیست، به شرط آنکه تسلیم آن نشود. اگر تسلیم آن نشد، تفکر دیگری در وجودش با فلسفه به جنگ برمی‌خیزد. 🔹 اگر انسان از فلسفه خبر نداشته باشد بیشتر گرفتار متافیزیک است و نمی‌داند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اگر تاریخ اعصار وجود است و ما در انقلاب اسلامی حضور خدا را تجربه کردیم ولی پس از مدتی با روزمرّه‌گی‌ها از روح انقلاب فاصله گرفتیم و عملاً از او که معنای ما بود، فاصله گرفتیم؛ در همان راستا انقلاب با حاضرشدن در تاریخی که با غزه به ظهور آمده، حضور بیشتری را به میان آورد و ما در واقع وجه متعالی انقلاب اسلامی را که از آن غفلت کرده بودیم، در منظر خود می‌یابیم. 🔹 غفلت از حقیقتی که به سوی ما آمده تا ما را در معنایی بسی اصیل‌تر وارد کند. این است آنچه ما در غزه می‌یابیم و این اندازه احساس یگانگی با آن داریم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 راز را نباید با معلومات و با علمی که به‌تدریج حاصل می‌شود اشتباه کرد. راز مسئله‌ای نیست که باید حل شود. 🔹 مسئله، غیر از راز است. مسأله طرح می‌شود و راه‌حل خود را پیدا می‌کند و جزو علم می‌شود. 🔸 راز چیزی است که ما آن را می‌یابیم و حس می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم آن را بگوییم، اگر هم بتوانیم به زبانی می گوییم که هر گوشی نشنود. راز جز با رازدان انباز نیست. 🔹 این‌که گاهی می‌گویند رازهای طبیعت را، علم کشف می‌کند مسامحه در تعبیر است. 🔸 راز در نسبت من و دوست است. نسبت من و دوست است غیر از نسبت من و میز من و شغل من و هر چیز دیگری است که از آن استفاده می‌کنم. 🔹 بدین‌جهت، رازدان کسی است که از قلمرو اطلاعات علمی معمولی بالاتر می‌رود و افق دیگری برویش گشوده می‌شود و عالم دیگری را می‌بیند که در عقل و فهم عادی نمی‌گنجد و دیده‌ها و شنیده‌های دین را نمی‌توان به زبان تفهیم و تفاهم و عبارت بیان کرد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب فلسفه در دام ایدئولوژی 🔖 صفحه ۴۳۹ ‌ ‌ ‌ ‌
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتاق تربت کربلاء در کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
(۳ آبان ۱۴۰۲) 🔻رضا داوری اردکانی، استاد ممتاز فلسفه و عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مقاله اخیر خود در اولین شمارۀ مجلۀ «نقدنامه علوم انسانی» که به نقد و بررسی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او یعنی «فارابی موسس فلسفه اسلامی» اختصاص دارد به بحث دربارۀ مقام این فیلسوف ایرانی در تاریخ فلسفه اسلامی پرداخته است. متن کامل این مقاله را در لینک زیر خواهید خواند: http://ibna.ir/x6fQp 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
05 عالم طلبگی.mp3
35.22M
‌ ‌ 🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه پنجم 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۷۱ دقیقه 🗓 ۸ آبان ۱۴۰۲ ______________ ➕لینک جلسه قبل: eitaa.com/varastegi_ir/633 ______________ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
🎥 تصاویری از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتاق تربت کربلاء در کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام
💠 هدیه ویژه‌ای که حاج قاسم از کرمان برای رهبر انقلاب برد 🔸 اواخر اسفند٩۵ بود که گفتند حاج قاسم فقط ربع ساعت فرصت دارند تا از کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر اباعبدالله در کرمان بازدید کنند. 🔹 از بخش های مختلف کارگاه بازدید کردند و اتاق تربت آخرین بخشی بود که پذیرای قدوم حاج قاسم سلیمانی شد. اتاقی که حاوی تربت‌ هایی است که از اطراف مرقد مطهر امام حسین برداشته و برای انجام آزمایش به کرمان منتقل شده است. 🔸 وقتی شنید این تربت از نزدیک‌ترین مکان به قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام که شاهد ماجراهای کربلاست برداشته شده، بی‌قرار شد، با ادب و احترام آن را بوئید و بوسید، چشم بر تربت گذاشت و با مولای خود نجوا کرد. 🔹 دقایقی فرصت خواست تا تنها باشد. در این خلوت عارفانه چه گفت و چه شنید، فقط خدا می‌داند؛ احتمالا همان دعای همیشگی‌اش بود که با چند سال تاخیر و البته حکماً به‌وقت خودش محقق شد. 🔸 بعد از این زیارت بود که درخواست کرد مقداری از آن تربت را برای هدیه به رهبری برایش جدا کنند. هدیه‌ای نابی که سردار دلها برای رهبر عزیز تدارک دید. و خلاصه‌ی کلام، بازدیدی که قرار بود ربع ساعته تمام شود، سه ساعت به طول انجامید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
52.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 متن گفتار روایت فتح شهید آوینی برای فلسطین ۱۴۰۲ با استفاده از هوش مصنوعی! 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
ببار حضرت باران که وقت باران است هزار اصغر مظلوم روی دستان است و وقت قالو بلا آمده ست و کرببلا دوباره عهد ببندیم، وقت پیمان است ببار حضرت باران به ی عطشان ببوس و سرمه ی چشمت بکن تو خاک آن رسان سریع خودت را به پهنه ی دریاش شریک جمعیتش باش موقع طوفان یزیدیان همه در دست خویش تیغ بلا عدو شده سبب خیر و گشته کرببلا حسینیان همه در غزه جمع یارانند و کشته خواست ببیند خدا حسینش را حکیم طوس! دوباره بکن رجز خوانی سرایشی ز سیاووش های قربانی حکیم طوس! دوباره ز پهلوانی گو که غزه پر شده از رستمان دستانی نزول می کند آیات بر زمین قدس محمد است به معراج در زمین قدس و آیه های خداوندیش بر آنجا ریخت که داده است هزاران ثمر زمین قدس ۱۰/آبان/۱۴۰۲ ✍🏻 شعر از سعید صاعدی (@esharenakhana) ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
#خبر (۳ آبان ۱۴۰۲) 🔻رضا داوری اردکانی، استاد ممتاز فلسفه و عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی
‌ ‌ تعالیم فیلسوفان گذشته، برای اهل نظر در این زمان باید راهنمای تفکر باشد. شواهد حاکی از آن است که تلقی کنونی ما از فلسفه، تلقی راهنما نیست؛ یعنی ما نمی‌خواهیم به مدد فلسفه، راه بجوییم. شاید اعتنا و بی‌اعتنایی به کتاب فلسفۀ مدنی فارابی هم ناشی از نیازمندی جمعی اندک و بی‌نیازی دیگران به راهنما باشد. در این کتاب، فارابی گشایش‌گر راه و راهنماست؛ اما مدت‌هاست که دیگر فلسفه در نظر اهل فلسفۀ دیار ما راه نیست، حقیقت است. حقیقت هم ثابت است. من که فکر کرده‌ام فلسفه یک امر تاریخی است و تفکر را در نسبت با زمان در نظر آورده‌ام، در زمانی که خطابه‌ها و حرف‌های سطحیِ هر روزی، فلسفه قلمداد شده و غوغای عام آن را پسندیده است، نباید انتظار داشته باشم که نوشته‌ام دربارۀ فیلسوفی مثل فارابی، در عداد آثار قابل اعتنا و فلسفی قرار گیرد. ادامه... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ تعالیم فیلسوفان گذشته، برای اهل نظر در این زمان باید راهنمای تفکر باشد. شواهد حاکی از آن است که
ادامه... وقتی می‌گوییم فلسفه زمانی و تاریخی است، یکی از نتایجش این است که فلسفه، علم صرفاً مسموع نیست، بلکه باید با جان پیوند یابد و جان‌ها در عالم خاصشان به هم پیوسته‌اند و فلسفه نیز به تحکیم این پیوستگی کمک می‌کند و خرد جمعی را قوّت می‌بخشد. اکنون دیگر فلسفه راه نشان نمی‌دهد؛ آینده را هم روشن نمی‌بیند. ظاهر این است که جهان به سمت قهر و خشونت بی‌حساب می‌رود و شاید در غیاب تفکر و فلسفه، زبان و قلم هم به خدمت قهر و خشونت و رذیلت درآید. نمی‌گویم تفکر نیست؛ آنچه که هست، آینده‌سازی نمی‌کند. در تاریخ فلسفه، فیلسوفان طرح‌های تازه می‌یافتند و پیش می‌آوردند. اکنون دیگر طرحی در کار نیست. در دوران اسلامی، فارابی نیز به تلقی تازه‌ای از وجود و ماهیت رسیده و بر اثر این فیض، راه و مسیر فلسفۀ دورۀ اسلامی را طراحی کرده است. این طراحی نقشۀ راه نبود، بلکه گزارش چشم‌انداز مبهم تاریخی بود که به ملاصدرا ختم شد. بعد از ملاصدرا چشم‌انداز دیگری نداشتیم. توجه کنیم که هیچ فلسفه‌ای سخن نهایی نیست. فلسفه‌ها درس تفکرند. ما هم باید از فارابی و دیگر فیلسوفان درس بیاموزیم و گرچه زمانمان زمانی دشوار و پرآشوب و خشن و بخیل و سطحی‌پرور است، همچنان به تفکر و تجدید عهد با آن امیدوار باشیم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
❓سؤال: شباهت‌ها و تفاوت‌های خرد توسعه با خرد تجدد در چیست؟ و چه نسبتی با تاریخ ما دارد؟ 🔸 پاسخ دکتر داوری: خردی که در تجدد ظهور کرد و با آن راه دویست سیصد ساله جهان جدید پیموده شد، خرد گالیله‌ای- دکارتی- نیوتنی- کانتی- هگلی بود. این خرد با نظر به چشم‌اندازی که در افق اروپا پدیدار بود، راه‌گشایی و کارسازی می‌کرد و با وجود و سریان آن در زندگی دوران تجدد بود که رشد و پیشرفت بدون برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت. 🔹 اما راه توسعه گرچه شبیه به راهی است که اروپا در طی دوران اخیر پیموده است، عین آن نیست زیرا توسعه چشم‌انداز آینده ندارد و نیرویی مثل عقل تجدد آن را راه نمی‌برد بلکه نظرش به راه طی شده در جهان توسعه‌یافته است و راهی کم‌وبیش شبیه به راه تجدد را طی می‌کند. عقل توسعه حتی اگر از حیث ماهیت با عقل تجدد اختلاف نداشته باشد، صورت ضعیف آن است و با اصل خود تفاوت درجاتی دارد. این عقل نمی‌تواند دوران‌ساز باشد بلکه در بهترین صورت، بیشتر مصلحت‌اندیش است. 🔸 اگر عقل تجدد خیلی زود حساب خود را از عقل قدیم جدا کرد، عقل توسعه دعوی و داعیه استقلال ندارد و حتی بیرون از خودآگاهی اشخاص با سنن قدیم درمی‌آمیزد و متأسفانه کم‌تر با فلسفه و هنر نسبت دارد. ما از آن جهت به شناخت عقل تجدد نیاز داریم که باید شرایط امکان تغییر و عمل را بشناسیم و کارگزاران توسعه به مدد آن بتوانند تناسب امور و جای هر چیز و وقت هر کار را کم‌وبیش بدانند، زیرا اگر قرار باشد هر کاری را در هر وقت و هرجا ممکن بدانند و به صرف این‌که چیزی را دوست می‌دارند و درست می‌انگارند رسیدن به آن را سهل پندارند، خودبینی دوران جدید را پذیرفته و به خرد آن پشت کرده‌اند. این پشت کردن معمولاً آگاهانه نیست یا کم‌تر آگاهانه است. 🔹 شاید همه ما به ضبط و ربط امور با یکدیگر قائل نباشیم و مخصوصاً ندانیم که جهان کنونی، نظام به‌هم بسته چیزهایی است که با بهره‌مندی از نیروی وحدت‌بخش خرد جدید به‌هم پیوند یافته‌اند. جهان توسعه‌نیافته نیز از طریق رسوخ در فلسفه و علوم اجتماعی می‌تواند به این خرد راه پیدا کند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۵۲ ‌ ‌ ‌ ‌
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 در شرایط کنونی جهان و به‌خصوص در وضع توسعه‌نیافتگی هر تغییر به سوی پیشرفت با برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی محدود در مدرنیته و مدرنیزاسیون است و با آن صرفاً مشکلات موضعی و موقت را می‌توان رفع کرد و تا حدودی از پریشانی و بیهوده‌کاری و مشغول شدن به اختلاف‌ها و نزاع‌ها و دشمنی‌ها کاست. 🔹 اما جهان و آدمی و تفکر او را با برنامه‌ریزی نمی‌توان دگرگون کرد زیرا برنامه‌ریزی براساس تفکر خاص ممکن می‌شود و مگر هرگز هیچ تحول بنیادی و گذر از یک دوران به دوران تاریخی دیگر با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته است؟ 🔸 برنامه‌ریزی، خود به دوره اخیر مدرنیته تعلق دارد نه این‌که مدرنیته را با برنامه‌ریزی پدید آورده و آن را به قدرت کنونی رسانده باشند. 🔹 رو کردن به برنامه‌ریزی نیز مقتضای ضرورت‌های درون مدرنیته بوده‌است و با آن هر کاری نمی‌توان کرد و از طریق آن به هر مقصدی نمی‌توان رسید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۵۸ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 من انقلاب اسلامی را با نظر به پایان تجدد و اعتقاد به دوستی و آزادی و حق‌پرستی تفسیر می‌کردم. 🔹 حوادث نشان داد که تجدد هنوز چندان قدرت دارد که به‌آسانی میدان تهی نمی‌کند و حتی اگه در آثار تفکر دیگری ظاهر شود، تا آن‌جا که بتواند، مجال ظهور آن را تنگ می‌کند تا نابودی خود را به تأخیر اندازد. 🔸 آیا در دهه‌های اخیر جلوه تفکری که به آینده تعلق داشته باشد پیدا شده‌است؟ حرف و دعوی زیاد است اما من از تفکر می‌پرسم و از سلطنت غریزه بر عقل که در همه‌جای جهان و مخصوصاً در اروپا و آمریکا آثار آن ظاهر شده‌است، می‌ترسم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۳۱ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 تامس مور خزانه‌دار انگلیس و رئیس دیوان کشور بود. می‌بایست به طلاق شاه حکم بدهد. برای‌اینکه شاه می‌خواست زن دیگری بگیرد. هر چه فشار آوردند، گفت من خلاف دستور کلیسا عمل نمی‌کنم و بالاخره او را کشتند. 🔹 شاید شنیده باشید فیلمی برایش ساختند به‌نام مردی برای تمام فصول، این تامس مور است. این آقا یک کتابی دارد به‌نام یوتوپیا. 🔸 یوتوپیا، طرح جامعه جدید، نزدیک به جامعه ماست. هیچ اثری از دین در آن نیست. هیچ جایی از دین در آن نمی‌بینید. 🔹 برای من امر فوق‌العاده عجیبی است. آدمی که جان بر سر دین می‌گذارد، آدمی که شهید کلیساست، طرح جامعه جدید که مطرح می‌کند، به کتاب یوتوپیا مراجعه کنید، حرفی از دین نمی‌زند. 🔸 کتاب یوتوپیا یکی از خواندنی ترین کتاب‌هایی است که برای شناخت عالم جدید باید آن را خوانده باشید. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۲۷ ‌ ‌
خاطره‌ای از مرحوم آیةالله سید احمد نجفی 📿 در مشکلات مملکت با این تسبیح، به سجّاده پناه می‌برم... 📍 چندین سال پیش خدمت رهبر معظم انقلاب تسبیح تربتی را هدیه دادم. ایشان فرمودند: چه وقت مناسبی آوردید! تسبیحی را که آقا سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) به من هدیه داده بودند تا در مشکلات مملکت با این تسبیح به سجاده پناه ببرم. آنقدر با آن ذکر گفتم که اخیراً سائیده شده و دانه هایش از بین رفته بود... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ▫️آیت الله سید احمد نجفی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هایدگر ثابت می‌کند انسان می‌تواند از مرتبه موجود انگاری نسبت‌به وجود موجودات با احوال قلبی که گهگاه به او دست می‌دهد تعالی پیدا کند. 🔹 دو گونه حال وجود دارد که هایدگر به‌تفصیل از آن سخن می‌گوید: اول حال هیبت که موضوع اصلی کتاب "متافیزیک چیست؟" است و دوم حال حیرت که موضوع اصلی کتاب "فلسفه چیست؟" است. 🔸 نخستین حالی که بر انسان وارد می‌شود هیبت است زیرا با چنین حالی است که انسان از غفلت تام و تمام نسبت‌به وجود خارج می‌شود و پس‌از آن است که حال حیرت دست می‌دهد و به‌دنبال آن تفکر فلسفی آغاز می‌شود. 🔹 این هر دو حال همانند یکدیگرند و تفاوت آن‌ها در این است که در اولی "عدم" سبب هیبت است و در دومی وجود مایه حیرت. 🔸 به عبارت دیگر، عدم هیبت انگیز است و وجود حیرت‌انگیز. هیبت تجربه‌ای انکشافی است که در آن آدمی جمیع موجودات را بر بنیاد عدم استوار می‌بیند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 فقط به‌دلیل تجلی "عدم" در بنیان هستی آدمی است که فقر تام و تمام موجودات بر ما پدیدار می‌شود. 🔹 و تنها هنگامی‌که فقر موجودات به‌طور کامل بر ما آشکار شود، بیدار می‌شویم و به حیرت فرومی‌رویم. 🔸 و تنها به‌دلیل حیرت، یعنی انکشاف عدم است که "چرا" بر زبان ما جاری می‌شود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 "عدم در وجود عین وجود، وجود در عدم عین عدم" ✍🏻 بخش از مکاتبات عبدالرحمن اسفراینی با علاءالدوله سمنانی، انتشارات انستیتو ایران و فرانسه، چاپ اول، ۱۳۵۱، صفحه ۵۷ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 غرض هایدگر این است که اِعمال نظریه‌ی علیت در باب تمام موجودات مورد تجدیدنظر فکری قرار گیرد. 🔹 او بر این نکته اصرار می‌ورزد که جستن یک علت برای تمامی موجودات آن‌چنان که گویی همه یک شی اند و معلول‌هایی شبیه یکدیگرند، کار غلطی است. 🔸 او "چرا"ی ناشی از پرسش بنیادی خود را با "عدم" پاسخ نمی‌گوید بلکه اصرار دارد آن‌قدر بی‌جواب بماند تا حیرت و هیبت بر ما مستولی شود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌