🔸 وقتی اهداف ما در ترس آگاهی درهم میشکنند، شیوههای عادی ما برای تعریف خودمان نیز از کار میافتتد.
🔹 در ترس آگاهی من به طرحهایم اهمیتی نمیدهم، عالمم را رها میکنم تا در بیاهمیتی سقوط کند. نقشهایی که معمولاً کیستی و کار ما را تعریف میکنند دیگر معلوم نیست که متعلق به من، یا خودِ من هستند. من بدون این طرحها و فعالیتهای خود تعین بخش، چه کسی هستم؟ «ما از چنگ خود بیرون میلغزیم».
🔸 درست همانطور که ترس آگاهی موجودات را از معانی این جهانی شان برهنه میکند تا موجودات بماهی را آشکار کند زد، بههمین ترتیب از بین رفتن هویتهای معمول ما میتواند «گذار انسان به آنجا-بودنش را که هر موردی از ترس آگاهی در ما سبب میشود به انجام رساند».
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 علم و تکنولوژی کنونی با قصد و اراده اخلاقی و سیاسی به وجود نیامده است. هرچند که میان علم و سیاست و فرهنگ تناسب هست. علم را دانشمندان مییابند.
🔹 البته ارادهای هم در این یافت دخیل است، اما این اراده سیاسی نیست و در خودآگاه دانشمند جایی ندارد، بلکه اراده مقوم جهان جدید است که با عقل جدید پیوستگی دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۲
هدایت شده از سید رسول فاطمی
👥 گروه گعده آنلاین فلسفی
🔸 با حضور سیدرسول فاطمی
✍🏻 گفتگوی متنی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
🗣 گفتگوی آنلاین:
🗓 شنبه تا سه شنبه هر هفته
⏱ ساعت ۱۰ صبح در لینک زیر:
http://skyroom.online/ch/sohasima/sohaqom
🔸 حیرت به ما اجازه میدهد گشودگی یا تواناییمان برای آگاه بودن را، که معمولاً آن را چون امری مفروض میگیریم، بهعنوان چیزی خارقالعاده درک کنیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 «چرا موجودات هستند و نه، بهجای آنها، عدم؟ ». عدم، با آشکار ساختن موجودات به طوریکه گزافی و زائد هستند، این پرسش را ایجاب میکند.
🔹 توجه به آنجا بودگیِ ساده آنها ما را به این پرسش سوق میدهد که چرا آنها آنجا هستند؟
🔸 هنگامیکه ما بهوضوح تصور میکنیم "هستی" هست، راه برای این پرسش گشوده است که بپرسیم چرا هست؟
🔹 اگرچه این یک پرسش متافیزیکی سنتی است، هایدگر آن را به روش متعارف مطرح نمیکند. او برای این پرسش که چرا واقعیت آنجا هست بهدنبال دلیل یا توضیح (مثلاً علت الهی آن) نیست.
🔸 این سنخ، پاسخ باعث بروز اشتباهی میشود که او «انتوتئولوژی» مینامد، یعنی توضیح وجود یا آنجا بودگی ساده هر چیز از رهگذر یک موجود خاص.
🔹 این کار هیچ کمکی نمیکند، زیرا هر علتی هنوز وجود را بهعنوان موجود پیشفرض میگیرد.
🔸 این پرسش، بهجای آنکه نیازمند اطلاعات باشد، میخواهد کانون توجه یا حالت پرسنده را تغییر دهد. اشتغال به این تحقیق باید منتج به یک تحول شود نه یک واقعیت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🔸 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم" ✍🏻 دکتر داوری اردکانی ▪️ بخش سوم 🔺 @varaste
من شکست خورده ام و این شکست را می پذیرم (varastegi_ir) 4.pdf
369.1K
🔸 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
▪️ بخش چهارم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هیچ اتفاقی در زندگی دانشگاهی من نظم مطالعه و خواندن و نوشتنم را بههم نزده است
🔹 و من به قول حافظ مقام فراغت کتابخوانی را به دنیا و آخرت نمیدهم و خوشبختانه نمیتوانم بهکار دیگری جز مطالعه دل بدهم
🔸 و جز به سخن فلسفه به صورتی که در من یافتهام، به چیزی پروای جدی نکردهام و در جلسههای تشریفاتی جز در موارد ضروری حاضر نشدهام.
🔹 راستی چرا یک امر بسیار ساده در نظر ما اینهمه مهم آمدهاست؟
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ
🔖 صفحه ۷۶
🔸 کار فلسفه تا حدی قدس زدایی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سید احمد فردید
50.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند کوتاه «راهی که از سر گرفتیم»
🔸 لینک با کیفیت این ویدیو:
aparat.com/v/PXi5E
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا.mp3
23.63M
🎧 غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا
🎙 شهابالدین کرمانی و سید رسول فاطمی
⏱ زمان: ۴۷ دقیقه
🗓 ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
🔸 سیاست ما نمیتواند سیاست توسعه باشد. درست هم هست. برایاینکه سیاست دینی است و هوای عالم دیگری دارد. هوای توسعه ندارد.
🔹 من و شما که طالب توسعه نیستیم و برای توسعه سینه نمیزنیم. من میگویم ما که بچههایمان را مسلمان بار نیاوردیم، بچههایمان را اخلاقی بار نیاوردیم، اداراتمان که اخلاقی نیستند، بانکهایمان که دزد هستند و... لااقل بیاییم یک مقداری توسعه اینها را تعدیل کنیم.
🔸 برویم به سمت توسعه اما نه برای توسعه. بلکه برایاینکه توسعه یک قدری صلاح و اصلاح دارد. نمیشود یک کسی بیست میلیارد تومان پول کشور را بردارد و فرار کند. در توسعه نمیشود این کار را کرد. ما میکنیم! ما ماندیم که چکار کنیم.
🔹 گاهی فکر میکنم واقعاً باید برای اسلام گریبان چاک زد. مدام حدیث شریف را تکرار میکنم که اسلام با غربت آغاز شد و غریب است.
🔸 چهکار کنیم؟ با عالم به نوعی کنار آییم نه اینکه عالم را قبول کنیم. ما با تلویزیون چهکار میکنیم؟ شما در خانهتان تلویزیون هست. چهل سال پیش در خانه روحانیها تلویزیون نبود. بهگونهای باید با تلویزیون کنار بیاییم. نه اینکه حاکمیت تلویزیون را بپذیریم. ما نتوانستیم کنار بیاییم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۵۶۲
🔸 متافیزیک فراتر از موجودات جزئی درپی خصوصیات مشترکی است که وجود این موجودات را تعیین میکند، اما این سؤال را نمیپرسد که این معانی وجود از کجا آمدهاند یا چرا به این نحو هستند.
🔹 این معانی را نمیتوان با اشاره به موجودات توضیح داد، زیرا آن معانی هستند که تعیین میکنند ما چگونه موجودات را تجربه و فهم کنیم.
🔸 موجودات همواره نسبتبه چیزی که از آنها میسازیم دست ما را در حنا میگذارند. متافیزیسینها غالباً به توضیحات اتوتئولوژیک متوسل میشوند: چیزها اینگونه هستند به این دلیل که بهرهمند از مُثُل هستند، یا به این دلیل که خداوند آنها را اینچنین آفریده است.
🔹 اما این فقط پرسش را یک قدم به عقب میکشد: چرا مُثل یا خدا همهچیز را به این شیوه ساختهاند؟
🔸 توضیح موجودات از طریق موجودات دیگر، حتی موجودات متعالی، منجر به تسلسل یا توقف گزافی بر سر امری نامعلوم میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 علمی که تابع روش است، علم حصولی و تحصلی کارساز کنونی و تابع ضرورت عقلی است اما اگر افق تازهای گشوده شود چهبسا علمی پدید آید که علم تصرف نباشد و جهانی گشایش یابد که در آن علم و عمل بهم پیوسته باشد،
🔹 چنانکه در جهانهای پیشین هم کموبیش چنین بودهاست. در اسلام علم و عمل با هم بود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۵۶
🔸 هایدگر درک سنتی از حقیقت را بهمثابه مطابقت بین سخن و جهان به همان صورت میپذیرد، اما میپرسد این مطابقت چگونه ممکن است؟
🔹 ذات حقیقت، که وی بهدنبال آنست، بهمعنای شرط یا روشنگاهی است که سخن گفتن درباره موجودات و بررسی صحت آنها را ممکن میسازد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 درست است که غرب با اراده به جهان صورت جدید بخشیده است و با اراده میشود جهان را تغییر داد، اما این اراده، اراده ساری در جهان جدید و متحد علم و پشتوانه ای آن است. یعنی اراده قرین با علم، کارساز جهان میشود.
🔹 شاید فهم مقام اراده در جهان جدید آسان نباشد، زیرا اینجا اراده به معنی یک امر نفسانی که در روانشناسی از آن بحث میشود، نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۴
🔸 فقط برمبنای سروکار داشتن گشوده، یعنی شیوهای از رفتار که اجازه میدهد چیزی خود را به ما عرضه کند، میتوانیم درباره آن حکمی صادر کنیم یا تأیید کنیم که آن احکام با آن چیز مطابقت دارند.
🔹 در این «ناحیه انفتاح» یا روشنگاهی که موجودات و سخنان «خود را عرضه میکنند» است که مقایسه و تطبیق بین این موجودات ناهمسان ممکن میشود.
🔸 اگر گشودگیِ سروکار داشتن، شرط لازم حقیقت بهمثابه مطابقت است، آنگاه آن گشودگی سلوک و رفتار، ذات حقیقت است، به این معنا که بهحقیقت اجازه رخ دادن میدهد.
🔹 «اگر درستی (حقیقتِ) حکم فقط از طریق این گشودگی سلوک امکانپذیر شود، آن چیزی که در درجه اول درستی را ممکن میسازد محقتر است که بهعنوان ذات حقیقت در نظر گرفته شود».
🔸 فقط درصورتیکه گربه خود را به من عرضه کند و خود را همچون روی-حصیر-بودن به من عرضه کند، میتوانم این تصدیقِ صادق را بیان کنم که «گربه روی حصیر است» یا صحتِ آن را بررسی کنم.
🔹 این بدان معناست که جایگاهِ سنتی حقیقت، که صرفاً در جمله هاست، دیگر محفوظ نیست. «حقیقت دراصل در گزاره سکونت ندارد»، بلکه در ناپوشیدگیِ موجودات سکنی دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 خیلی روراست به شما بگویم! با فارابی و ابنسینا و ملاصدرا نمیتوانید مسائل این زمان را حل کنید.
🔹 اگر فکر میکنید مسائل این زمان که همه، مسائل غربی است را میتوانید با اینها حل کنید بر خطایید.
🔸 غرب در سراسر وجود عالم نفوذ کردهاست. همهچیز غربی است. همهچیز متجدد است. خب با همه چیز متجدد میخواهیم مواجه شویم، باید ببینیم این مواجهه چگونه است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۰۹
🔸 بخش عمدهای از گفتههای هایدگر هنگامیکه با معانی سنتی تفسیر شوند، عجیب بهنظر میرسند، اما هدف او دقیقاً به چالش کشیدن و دگرگونی این راههای تفکر است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 همه عمر از سی سالگی، اگر نگویم از بیست و پنج سالگی راجعبه وضع کنونی تفکر در ایران فکر کردم.
🔹 همه آنچه که در این چهل سال نوشتهام شرح همان نوشتهی کوتاهی (کتاب وضع کنونی تفکر در ایران) است که میشناسید.
🔸 همیشه گسسته حرف میزدم. بهترین کاری که در عمرم کردم "وضع کنونی تفکر در ایران" است که یک ذره نظم و ترتیب دارد. بقیه کارهایم نظم و ترتیبی که دلم میخواسته نداشته است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۰۷ و ۵۶۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه #اومانیسم
🎥 مشکل فهم اومانیسم به مثابه عالَم
🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی
⏱ سه دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هایدگر آزادی را اینگونه تعریف میکند: «مجال بودن به موجودات دادن» یا «آزاد بودن در برابر آنچه در ناحیهای گشوده، گشوده میشود».
🔹 او غالباً این ناحیهی گشوده را «روشنگاه» مینامد. استعارهای که از پیاده رویهای مداوم او در جنگل الهام گرفته شدهاست.
🔸 در حین قدم زدن در میان جنگلهای متراکم با قابلیت دید اندک، ناگهان ممکن است وارد مکانی باز شوید که درختان «سبکتر» یا تنکتر هستند و مجال میدهند نور به داخل جریان یابد و به چیزها فضایی برای آشکار کردن خودشان بدهد.
🔹 یکی از ایدههای اساسی هایدگر این است که دازاین یا انسان همچون روشنگاهی در میانهی واقعیت است: ما همان «دا» یا آنجایی هستیم که موجودات میتوانند خود را در آن نشان دهند و مجال دیده شدن و اندیشیده شدن بیابند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 همه فلسفه هایدگر تمام میشود به پرسش از سوبژکتیویتهای که حوالت تاریخ است، سوبژکتیویته موضوعیت نفسانی بالذات جدید است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 سیداحمد فردید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه #ملال #اضطراب #وجود
🎥 مضطرب شدن توجه به موجودات
🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی
⏱ پنج دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📚 #تازه_های_نشر
📔 پژوهشی درباره دازاین انسان و مابعدالطبیعه:
30book.com/book/151488
📔 ملال (هایدگر):
iranketab.ir/book/127077
📔 نامهای در باب انسان گرایی (هایدگر):
bookroom.ir/book/109500
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی