eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
155 عکس
36 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 هایدگر درک سنتی از حقیقت را به‌مثابه مطابقت بین سخن و جهان به همان صورت می‌پذیرد، اما می‌پرسد این مطابقت چگونه ممکن است؟ 🔹 ذات حقیقت، که وی به‌دنبال آنست، به‌معنای شرط یا روشنگاهی است که سخن گفتن درباره موجودات و بررسی صحت آن‌ها را ممکن می‌سازد. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 درست است که غرب با اراده به جهان صورت جدید بخشیده است و با اراده می‌شود جهان را تغییر داد، اما این اراده، اراده ساری در جهان جدید و متحد علم و پشتوانه ای آن است. یعنی اراده قرین با علم، کارساز جهان می‌شود. 🔹 شاید فهم مقام اراده در جهان جدید آسان نباشد، زیرا این‌جا اراده به معنی یک امر نفسانی که در روان‌شناسی از آن بحث می‌شود، نیست. 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۲۴ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 فقط برمبنای سروکار داشتن گشوده، یعنی شیوه‌ای از رفتار که اجازه می‌دهد چیزی خود را به ما عرضه کند، می‌توانیم درباره آن حکمی صادر کنیم یا تأیید کنیم که آن احکام با آن چیز مطابقت دارند. 🔹 در این «ناحیه انفتاح» یا روشنگاهی که موجودات و سخنان «خود را عرضه می‌کنند» است که مقایسه و تطبیق بین این موجودات ناهمسان ممکن می‌شود. 🔸 اگر گشودگیِ سروکار داشتن، شرط لازم حقیقت به‌مثابه مطابقت است، آنگاه آن گشودگی سلوک و رفتار، ذات حقیقت است، به این معنا که به‌حقیقت اجازه رخ دادن می‌دهد. 🔹 «اگر درستی (حقیقتِ) حکم فقط از طریق این گشودگی سلوک امکان‌پذیر شود، آن چیزی که در درجه اول درستی را ممکن می‌سازد محق‌تر است که به‌عنوان ذات حقیقت در نظر گرفته شود». 🔸 فقط درصورتی‌که گربه خود را به من عرضه کند و خود را همچون روی-حصیر-بودن به من عرضه کند، می‌توانم این تصدیقِ صادق را بیان کنم که «گربه روی حصیر است» یا صحتِ آن را بررسی کنم. 🔹 این بدان معناست که جایگاهِ سنتی حقیقت، که صرفاً در جمله هاست، دیگر محفوظ نیست. «حقیقت دراصل در گزاره سکونت ندارد»، بلکه در ناپوشیدگیِ موجودات سکنی دارد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 خیلی روراست به شما بگویم! با فارابی و ابن‌سینا و ملاصدرا نمی‌توانید مسائل این زمان را حل کنید. 🔹 اگر فکر می‌کنید مسائل این زمان که همه، مسائل غربی است را می‌توانید با این‌ها حل کنید بر خطایید. 🔸 غرب در سراسر وجود عالم نفوذ کرده‌است. همه‌چیز غربی است. همه‌چیز متجدد است. خب با همه چیز متجدد می‌خواهیم مواجه شویم، باید ببینیم این مواجهه چگونه است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۰۹ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 بخش عمده‌ای از گفته‌های هایدگر هنگامی‌که با معانی سنتی تفسیر شوند، عجیب به‌نظر می‌رسند، اما هدف او دقیقاً به چالش کشیدن و دگرگونی این راه‌های تفکر است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 همه عمر از سی سالگی، اگر نگویم از بیست و پنج سالگی راجع‌به وضع کنونی تفکر در ایران فکر کردم. 🔹 همه آن‌چه که در این چهل سال نوشته‌ام شرح همان نوشته‌ی کوتاهی (کتاب وضع کنونی تفکر در ایران) است که می‌شناسید. 🔸 همیشه گسسته حرف می‌زدم. بهترین کاری که در عمرم کردم "وضع کنونی تفکر در ایران" است که یک ذره نظم و ترتیب دارد. بقیه کارهایم نظم و ترتیبی که دلم می‌خواسته نداشته است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۷۰۷ و ۵۶۸ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مشکل فهم اومانیسم به مثابه عالَم 🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی ⏱ سه دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هایدگر آزادی را این‌گونه تعریف می‌کند: «مجال بودن به موجودات دادن» یا «آزاد بودن در برابر آن‌چه در ناحیه‌ای گشوده، گشوده می‌شود». 🔹 او غالباً این ناحیه‌ی گشوده را «روشنگاه» می‌نامد. استعاره‌ای که از پیاده روی‌های مداوم او در جنگل الهام گرفته شده‌است. 🔸 در حین قدم زدن در میان جنگل‌های متراکم با قابلیت دید اندک، ناگهان ممکن است وارد مکانی باز شوید که درختان «سبک‌تر» یا تنک‌تر هستند و مجال می‌دهند نور به داخل جریان یابد و به چیزها فضایی برای آشکار کردن خودشان بدهد. 🔹 یکی از ایده‌های اساسی هایدگر این است که دازاین یا انسان همچون روشنگاهی در میانه‌ی واقعیت است: ما همان «دا» یا آن‌جایی هستیم که موجودات می‌توانند خود را در آن نشان دهند و مجال دیده شدن و اندیشیده شدن بیابند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 همه فلسفه هایدگر تمام می‌شود به پرسش از سوبژکتیویته‌ای که حوالت تاریخ است، سوبژکتیویته موضوعیت نفسانی بالذات جدید است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 سیداحمد فردید ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مضطرب شدن توجه به موجودات 🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی ⏱ پنج دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
📚 📔 پژوهشی درباره دازاین انسان و مابعدالطبیعه: 30book.com/book/151488 📔 ملال (هایدگر): iranketab.ir/book/127077 📔 نامه‌ای در باب انسان گرایی (هایدگر): bookroom.ir/book/109500 ‌ ‌ ‌ ‌ 🔺 @varastegi_irوارَستِگی ‌ ‌
غزه، یگانه راه آباد کردن این دنیا.mp3
19.34M
‌ ‌ 🎧 غزه یگانه راه آباد کردن این دنیا 🎙 شهاب‌الدین کرمانی و سید رسول فاطمی ⏱ زمان: ۴۴ دقیقه 🗓 ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
درک مساله غزه با نگاه شهدا.mp3
10.94M
‌ ‌ 🎧 درک مساله غزه با نگاه شهدا 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه 🗓 ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
‌ ‌ ‌ ‌ صوت جلسات با موضوع غزه را می‌توانید با هشتگ بیابید. ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و رونمایی از سه اثر دکتر داوری اردکانی صبح دیروز ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این مراسم از کتاب‌های «بر نامه فیلسوف» و «داوری در ترازوی داوری» و «نقدنامه کتاب فارابی مؤسس فلسفه‌ی اسلامی» رونمایی شد. در این مجلس دکتر داوری اردکانی ضمن تشکر از پژوهشگاه علوم انسانی و بانیان مراسم، سخنانی ایراد کرد: ibna.ir/news/502353 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 تأمل براین‌که "درستی" در اصل چیست ما را به سمت آن چیزی سوق می‌دهد که در وهله اول این درستی را امکان‌پذیر کرده و بنیاد این امکان است. 🔹 برای‌اینکه یک بازنمایی بتواند با موجودات به‌عنوان معیار مطابقت داشته باشد، موجودات باید از قبل، و از برای این انطباق، خود را به آن نشان دهند و بدین ترتیب از قبل در گشودگی ایستاده باشند. 🔸 این ناحیه‌ی گشوده و گشودگی‌اش، مقوم امکان درستی یک بازنمایی است. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 مارتین هایدگر ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اراده مدار جامعه جدید است و البته این اراده را قوه نفسانی صرف نباید دانست. 🔹 ما نمی‌توانیم هر کاری که می‌خواهیم بکنیم. اراده تغییر جهان و علم کارساز در تجدد متحد شده و در این اتحاد هم ضرورت هست هم امکان و اختیار. هم تبعیت است هم قدرت. 🔸 از علم باید تبعیت کرد و با اراده تکنیک، جهان را دگرگون کرد. تکنولوژی و علم دو جلوه امر واحدند. در یکی ضرورت ظاهر است و در دیگری قدرت و اختیار. 🔹 نشناختن این دو وجه و نسبت انسان با آن گهگاه موجب پدید آمدن این توهم شده‌است که تکنیک را به هر راهی می‌توان برد و از آن برای رسیدن به هر مقصودی استفاده کرد و کار به آن‌جا هم رسیده است که گمان می‌کنند که حتی علم هم به‌صورت دلخواه درمی‌آید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۲۵ ‌ ‌ ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اومانیسم یعنی تکنیکال شدن وجود بشر (تصرف دو ساحتی؛ تصرف سابق و تصرف لاحق) 🎙 دکتر مهدی بنایی جهرمی ⏱ چهار دقیقه 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 علوم اجتماعی به جهان متجدد تعلق دارد اما نمی‌دانیم که جهان دینی به علم اجتماعی چه نیازی دارد و مگر نه این‌که تا وقتی جهان دینی بود به علوم اجتماعی نیاز نداشت. 🔹 به این جهت علاقه‌ای که به علم اجتماعی دینی اظهار می‌شود، به‌آسانی قابل فهم نیست. زیرا جهان دینی را آدمیان نمی‌سازند و اداره آن جهان هم بر وفق دستورالعمل‌های دینی است و اگر جز این باشد تفاوت اساسی میان جهان متجدد و جهان دینی منتفی می‌شود. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۲۵ ‌ ‌