eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
155 عکس
36 ویدیو
16 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ #عرفان #تفکر #فلسفه #هنر #انقلاب_اسلامی ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است)
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ 🔸 وقتی برای اولین‌بار در جایی خواندم که فلسفه جدید اروپایی و به‌خصوص فلسفه دکارت چه قرابت‌ها با اشعریت دارد، متحیر شدم، زیرا می‌پنداشتم اگر بخواهیم در تاریخ تفکر اسلامی نظیر و شبیهی برای راسیونالیسم دکارتی پیدا کنیم کلام معتزلی مناسب‌ترین است ولی چه کنیم که دکارت اشعری است. 🔹 اختلاف اصلی اشعری مذهب‌ها با فیلسوفان این است است که آن‌ها علم را بر اراده مقدم می‌دانستند و اشعری به تقدم اراده قائل بود. 🔸 دکارت هم اراده را بر عقل مقدم می‌دانست و معتقد بود که خداوند در کار خلق دائم است. تفاوت دکارت با اشعری این است که اشعری اراده را اراده الهی می‌دانست و دکارت از اراده انسانی می‌گفت. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۸۱ ‌ ‌
هدایت شده از وحید یامین پور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ ایمان بیاور تا بفهمی (۵) 🆔️ @yaminpour
‌ ‌ 🔸 خلاص شدن از شر تمایزها، برای یافتن «وجود حقیقی» در پس آن‌ها، مانند مثال به‌یادماندنی ویتگنشتاین است که برگ‌ها را از کنگر فرنگی بیرون می‌کشد تا به ذات واقعی آن برسد، درحالی‌که یکی از واقعیات در خصوص این میوه این است که کنگر فرنگی همان برگ‌هایش است. 🔹 هایدگر متعهد شده که نواحی ناهمگن را حفظ کند بدون آن‌که آن‌ها را به یکدیگر یا به یک نحوه "وجود بنیادین" تقلیل دهد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 رویگردانیِ هایدگر از «اراده» به سوی «گلاسنهایت» که رهایی از «اراده‌گرایی» است، منوط به حضور در نسبتی است که انسان می‌تواند با عبور از مدرنیته که اراده معطوف به قدرت است، با خدا پیدا کند. 🔹 این همان انتظار در زمان و مکانِ تاریخی‌ است که ما در آن قرار داریم و می‌توان در رابطه با آن سخن بگوییم. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 من از اصول فکری خود منصرف نشده‌ام الا این‌که چهل سال پیش، حادثه دینی شدن نظم زندگی و فکر و عمل را سهل می‌انگاشتم. 🔹 اکنون دریافته‌ام که وجود و پدید آمدن هر جهانی مسبوق به تفکر آماده‌گر و درک آینده و گشایش افق امکان‌های تاریخی و اخلاقی آنست. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۶۲ ‌ ‌
هدایت شده از وحید یامین پور
کوشش، برای رسیدن به مقصود نیست، که برای نرسیدن است. برای نائل شدن به مقام عجز است. عجز از رسیدن به مقصود. در لحظه‌ی عجز، مقصود چونان عطیه‌ای الهی در برابر تو می‌نشیند. پس آنکه برای رسیدن به مقصود دست و پا می‌زند تا آنگاه که به "خود" برای فراچنگ آوردنِ مقصود امید دارد، به آن نمی‌رسد. و در آن لحظه‌ی طلایی که از پا در می‌آید، گوهر مقصود را در آغوش می‌کشد. ما چاره‌ای نداریم جز آنکه بکوشیم تا آنگاه که بی‌چاره در میانه‌ی راه بمانیم... ناگاه از غار حرای وجود به رسالت مبعوث می‌شویم... گر چه وصالش نه به کوشش دهند هر قدَر ای دل که توانی بکوش 🆔️ @yaminpour
‌ ‌ 🔸 عقل، مانند هر شکل دیگری از آشکارگی، برخی از جنبه‌های واقعیت را نشان می‌دهد درحالی‌که دیگر جنبه ها را پنهان می‌کند، و هایدگر مکرراً شرح می‌دهد که فلسفه، با تمرکز انحصاری روی این یک نحوه از دسترسی، چه چیزهایی را از دست داده است. 🔹 البته احوال و کارهای هنری نیز پنهان می‌کنند، اما ما ۲۵ قرن برای کاویدن ژرفای عقل تلاش کردیم اکنون وقت آن است که دریابیم چه چیز دیگری وجود دارد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 داعیه ساختن جامعه به هر صورت که باشد، یک اندیشه جدید و متعلق به تجدد است. 🔹 متقدمان هرگز داعیه ساختن جامعه نداشتند. ریاضی و فیزیک و پزشکی و مهندسی و علوم انسانی دوران‌ساز هم نداشتند و نمی‌توانستند داشته باشند. 🔸 حتی پیامبران با این‌که تحول فکر در مردمان و در نظام زندگی و اجتماعات اقوام پدید آورده‌اند، مأموریت الهی داشتند و خود را مربی و معلم می‌دانستند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۶۴ ‌ ‌
هدایت شده از رسول صادقیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب مدظله: «مردم اصفهان در یک روز پیکر ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند، همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند.» ۴۰ سال پیش در شهر اصفهان و در روز ۲۵ آبان مردم اصفهان ۳۷۰ شهید پرپر و جوان به خون نشسته خود را تشییع کردند و در همان روز هزاران جوان دیگر را به سوی میدان‌های نبرد بدرقه نمودند! آن روز روز حماسه ایثار مردم اصفهان نام گرفت و امروز پس از ۴۰ سال در گوشه‌ای دیگر از این کشور پهناور مردمی که شاهد شهادت و قطعه قطعه شدن ده‌ها نفر از عزیزان خود از زن و کودک و مرد بودند؛ در حالی که هنوز شرایط ناامن است و هنوز تشییع شهدا برگزار نشده و تکلیف مجروحین و مفقودین حادثه معلوم نشده است؛ پرشورتر از قبل، به زیارت حاج قاسم آمده‌اند، تا بگویند: ما هنوز همانیم که بودیم و هستیم بر آن عهد که بستیم. تا خمینی کبیر با آن سروش رحمانی خود دوباره بگوید: در کجای دنیا چنین شهری پیدا می‌شود که ......
ساحت انتظار وجود.mp3
4.01M
🎧 💠 ساحت انتظار وجود 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ هفت دقیقه 🔸 بخشی از جلسه چهارم "فیلسوف فردا" 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
بازخوانی انقلاب اسلامی با نگاه به غزه.mp3
15.79M
‌ ‌ 🎧 بازخوانی انقلاب اسلامی با نگاه به غزه 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 🗓 ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
‌ ‌ 👆🏻 همه "قواعد" محکوم به شکست است و روی هیچ چیز نمی‌شود حساب کرد جز فضل خدا 🔺 @varastegi_ir ✍🏻 حجت‌الاسلام شیخ جعفر ناصری ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 لازمه بروز تحیر، سادگی است. آدمی هنگامی‌که در برابر امری ساده دچار حیرت شود به ساحت فتوح و گشایش راز وارد می‌شود. دراین‌حال آدمی با امر قدسی در طوری ورای مقوله، مواجهه پیدا می‌کند. ‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر محمد مددپور 📗 کتاب حکمت دینی و یونان‌زدگی در عالم اسلامی 🔖 صفحه ۱۰ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 برای دگرگون شدن نظم جهانی، روح جهان باید دگرگون شود. تا زمانی‌که روح تجدد حاکم است، قانون و دستور زندگی هم از آن روح پیروی می‌کند. 🔹 نگویید که این جبر است. هم‌آوایی با زمان و هماهنگی با جهان جبر نیست. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۶۵ ‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 یونان زدگی آن‌جا آغاز می‌شود که انسان نسبت خود را با وجود و مبدأ قدسی فراموش می‌کند و به‌جای وجود خود فردی و جمعی (انانیت و نحنا نیت) یا عالم را اصیل می‌پندارد. 🔹 پس یونان زدگی عبارت است از «نسبت مطلق یافتن» انسان با غیر وجود و بسندگی به موجود که نهایتاً در غرب در نسبت مطلق یافتند با خود به تمامیت می‌رسد. از ممیزات یونان زدگی حجیت عقل جزوی و بوالفضول عقل است. ‌ ‌ 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر محمد مددپور 📗 کتاب حکمت دینی و یونان‌زدگی در عالم اسلامی 🔖 صفحه ۹ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 من ذات گرا نیستم، اما به دوران‌ها و عوالم تاریخی قائلم و می‌گویم هر جهانی، امکان‌ها و اقتضاهای خاص و نظم معینی دارد و در هر نظمی چیزها جایی دارند و امور به‌هم پیوسته‌اند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۶۶ ‌ ‌
‌ ‌ ✍🏻 سید احمد فردید: 🔸 سقراط، مسیلمه کذاب است! که پرتو وَحی به او می‌افتد این وحی کالییوگا است. غرب‌زدگی با افلاطون و سقراط رسماً شروع شد. غرب‌زدگیِ غیر مضاعف که در قرن نوزدهم مبدل به غربزدگیِ مضاعف شد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 در چه وضعی بسر می بریم؟ این پرسشی است که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده است و با دیدن مشکلات و مسائل گوناگون در اطرافمان این پرسش جدی‌تر می‌شود. باید مجالی برای تامل بر وضعیت کنونی جهانمان بیابیم. شاید بگویی این تامل به چه کار می‌آید؟ 🔹 تامل در وضعیت، انسان را از نزاع و جدل بیرون می‌کشد و بجای آنکه بدنبال مقصر اوضاع باشد آماده برعهده گرفتن مسئولیت می‌شود. 🔻 مجموعه جلسات "در چه وضعی به سر می‌بریم؟" در سال ۱۴۰۱ باحضور حجت‌الاسلام نجات بخش در سرای هنر و اندیشه برگزار شده است. برای خود بنده گوش دادن این جلسات نقطه شروعی بود جهت مطالعه جدی‌تر کتب دکتر داوری و نسبت آن با وضع کنونی ما در انقلاب اسلامی، از همین جهت به مخاطبین کانال توصیه می‌کنم از این جلسات استفاده کنند👇🏻 https://soha-sima.ir/3162 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 زبان نیچه، زبان تبدیل شدن انسان است به وجود مطلق... 🎙 سید رسول فاطمی 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 عرفا حضور در عالم را داشتند اما در فردیت خودشان اما اکنون ما حضور در عالم در نسبت با عالم داریم این جاست که ما به هایدگر نزدیک می‌شویم. 🔹 ما حضور در عالم را می‌خواهیم اما نسبت با جهانی که در آن گشوده می‌شویم، همان گشودگی که در گلاسنهایت از آن حرف زده می‌شود. 🎙 استاد طاهرزاده 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌‌ ‌
‌ ‌ 🔸 هایدگر در مقابل حیرت دربرابر راز (که لازمه‌اش سادگی است)، از شگفتی متعارف سخن می‌گوید. 🔹 در نظر او شگفتی متعارف در برابر اشیاء و امور عجیب و عظمت خیالی، دون حیرت در برابر هستی است. 🔸 یونان در دوران مابعدالطبیعه همواره در قلمرو شگفتی و پیچیدگی به سر برده بود اما دین مسیحی با تعلیمات ساده حضرت عیسی، آدمی را به‌سادگی و تحیر دعوت می‌کرد. همین سادگی موجب تفوق آن بر آیین‌های پیچیده شرق و غرب گردید. 🔹 غرب نمی‌توانست با این سادگی همراه شود لذا در شرح‌وبسط مابعدالطبیعی دین اهتمام ورزید. 🔸 دین شهودی شرق اکنون در قالب‌های انتزاعی فکر یونان زده منجمد می‌شد و تعلیمات ساده و انضمامی به قواعد و براهین انتزاعی-منطقیِ ذیلِ اصل هو هویت تحویل می‌گردید. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر محمد مددپور 📗 کتاب حکمت دینی و یونان‌زدگی در عالم اسلامی 🔖 صفحه ۱۰ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 بشر جدید وقتی ابژه خودش شد دیگر کاری به نسبتش با بیرون ندارد و تطابق ذهن با عین برایش بی معنا می‌شود. 🔹 علامه در بدایع الحکمه خیلی زحمت کشیده که نسبت صور ذهنیه که عارض بر ذهن است را با خارج از ذهن بگوید. آیا 500 سال پیش این تقابل چیستی و هستی آنقدر ظاهر بود؟ خیر. چون بشر خودش را با عالم تطبیق می داد و نسبت هستی عالم را با هستی خودش به گونه ای شکل داده بود و تقابل سوبژه و ابژه به این شدت نبود. 🔸 ولی بخواهید نخواهید از زمان کانت این تقابل مسئله بشر شد. حالا که مسئله بشر شد و گفتند اصالت با چیستی هاست در مقابلش اصالت با هستی مطرح شد... 🎙 استاد طاهرزاده 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 علوم اجتماعی علم به روابط خاصی در جامعه خودبنیاد است و این جامعه عمرش از چهارصد سال بیشتر نیست. 🔹 علم جامعه خودبنیاد علم نظارت‌کننده و سامان‌بخش است. جامعه جدید به علوم انسانی نیاز داشته و این علوم براثر نیاز به‌وجودآمده است اما جامعه دینی اگر تجدید شود با احکام دین اداره می‌شود و نیازی به علم اجتماعی ندارد. 🔸 استقرار نظم دینی و قرار دین در زندگی کنونی کاری آسان نیست، اما به‌هرحال اگر تجدید عهد دینی ممکن باشد و عملی شود به علم اجتماعی سابق بر آن نیازی نیست. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 دکتر داوری اردکانی 📗 کتاب بر نامه فیلسوف 🔖 صفحه ۴۷۳ ‌ ‌ ‌