🔸 من پروایی ندارم که بپذیرم تفکر هرگز از عمل جدا نیست، اما اینکه تفکر و علم ناظر به دگرگون کردن و تسخیر جهان باشد امری است که به بشر جدید و دوره تجدد تعلق دارد. علم جدید نظری نیست، تکنولوژیک است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۲۷
🔸 مجال بودن دادن، ذاتاً، درعینحال پوشیده کردن نیز هست...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 مارتین هایدگر
🔸 توسعه از آن جهت برای ما ضرورت دارد که راه دیگری نمیشناسیم و البته اگر بشناسیم این ضرورت رفع میشود.
🔹 من امکان گذشت از تاریخ تجدد را رد نمیکنم اما تاریخ کنونی تاریخ تجدد است و مگر راهی جز راه تجدد گشوده شدهاست که بتوان در آن سیر کرد.
🔸 اکنون که تجدد در جان و روح همهی ما نفوذ کردهاست و ما نمیتوانیم ازآنرو بگردانیم، باید به خود رجوع کنیم تا معنی ضرورت توسعه را دریابیم.
🔹 ضرورت های زندگیمان را با اوهامی از این قبیل که توسعه، غربی شدن است مهمل نگذاریم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۱
🔸 هایدگر بهدنبال پاسخ درست نیست، زیرا این کار فقط پوشیده ماندن درون ایستای مصرّانه سایر امکانات را تداوم خواهد بخشید.
🔹 در عوض، او میخواهد رابطه ما با وجود را از مفروض گرفتن فراموشکارانه به مراقبت سپاسگزارانه تغییر دهد.
🔸 ما همیشه از پیش در حقیقتِ وجود یا روشنگاه هستیم، اما باید صراحتاً از آن و پنهان شدن همزمان با آن آگاه شویم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 خدا ما را از اختیاری که تفکر متافیزیکی معتزلیان اثبات میکند آزاد نگه دارد!
🔹 عالم تماما در قبضه خداست و ما میتوانیم ناظر شکوه حضور خدا باشیم، اما به این معنی که:
این معیت با حق است و جبر نیست
این تجلیِ مَه است، این ابْر نیست
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 وجود، همیشه ممکن است فهمی جدید عطا کند، بنابراین ما باید با فروتنی در برابر آنچه بر ما ظاهر میشود گشوده باشیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 وقتی برای اولینبار در جایی خواندم که فلسفه جدید اروپایی و بهخصوص فلسفه دکارت چه قرابتها با اشعریت دارد، متحیر شدم، زیرا میپنداشتم اگر بخواهیم در تاریخ تفکر اسلامی نظیر و شبیهی برای راسیونالیسم دکارتی پیدا کنیم کلام معتزلی مناسبترین است ولی چه کنیم که دکارت اشعری است.
🔹 اختلاف اصلی اشعری مذهبها با فیلسوفان این است است که آنها علم را بر اراده مقدم میدانستند و اشعری به تقدم اراده قائل بود.
🔸 دکارت هم اراده را بر عقل مقدم میدانست و معتقد بود که خداوند در کار خلق دائم است. تفاوت دکارت با اشعری این است که اشعری اراده را اراده الهی میدانست و دکارت از اراده انسانی میگفت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۸۱
هدایت شده از وحید یامین پور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️
ایمان بیاور تا بفهمی
#یادگاری_صوتی (۵)
🆔️ @yaminpour
🔸 خلاص شدن از شر تمایزها، برای یافتن «وجود حقیقی» در پس آنها، مانند مثال بهیادماندنی ویتگنشتاین است که برگها را از کنگر فرنگی بیرون میکشد تا به ذات واقعی آن برسد، درحالیکه یکی از واقعیات در خصوص این میوه این است که کنگر فرنگی همان برگهایش است.
🔹 هایدگر متعهد شده که نواحی ناهمگن را حفظ کند بدون آنکه آنها را به یکدیگر یا به یک نحوه "وجود بنیادین" تقلیل دهد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 رویگردانیِ هایدگر از «اراده» به سوی «گلاسنهایت» که رهایی از «ارادهگرایی» است، منوط به حضور در نسبتی است که انسان میتواند با عبور از مدرنیته که اراده معطوف به قدرت است، با خدا پیدا کند.
🔹 این همان انتظار در زمان و مکانِ تاریخی است که ما در آن قرار داریم و میتوان در رابطه با آن سخن بگوییم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 من از اصول فکری خود منصرف نشدهام الا اینکه چهل سال پیش، حادثه دینی شدن نظم زندگی و فکر و عمل را سهل میانگاشتم.
🔹 اکنون دریافتهام که وجود و پدید آمدن هر جهانی مسبوق به تفکر آمادهگر و درک آینده و گشایش افق امکانهای تاریخی و اخلاقی آنست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۲
هدایت شده از وحید یامین پور
کوشش، برای رسیدن به مقصود نیست، که برای نرسیدن است. برای نائل شدن به مقام عجز است. عجز از رسیدن به مقصود. در لحظهی عجز، مقصود چونان عطیهای الهی در برابر تو مینشیند.
پس آنکه برای رسیدن به مقصود دست و پا میزند تا آنگاه که به "خود" برای فراچنگ آوردنِ مقصود امید دارد، به آن نمیرسد. و در آن لحظهی طلایی که از پا در میآید، گوهر مقصود را در آغوش میکشد. ما چارهای نداریم جز آنکه بکوشیم تا آنگاه که بیچاره در میانهی راه بمانیم... ناگاه از غار حرای وجود به رسالت مبعوث میشویم...
گر چه وصالش نه به کوشش دهند
هر قدَر ای دل که توانی بکوش
#بشنو_از_نی
#ظهور
🆔️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه
🎥 بحران خرد جدید
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ پنج دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#خرد_مشترک #تقوا #هوش_مصنوعی #دولت_الکترونیک #عقل_تکنیک #توسعه_نیافتگی #غربزدگی
🔸 عقل، مانند هر شکل دیگری از آشکارگی، برخی از جنبههای واقعیت را نشان میدهد درحالیکه دیگر جنبه ها را پنهان میکند، و هایدگر مکرراً شرح میدهد که فلسفه، با تمرکز انحصاری روی این یک نحوه از دسترسی، چه چیزهایی را از دست داده است.
🔹 البته احوال و کارهای هنری نیز پنهان میکنند، اما ما ۲۵ قرن برای کاویدن ژرفای عقل تلاش کردیم اکنون وقت آن است که دریابیم چه چیز دیگری وجود دارد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 داعیه ساختن جامعه به هر صورت که باشد، یک اندیشه جدید و متعلق به تجدد است.
🔹 متقدمان هرگز داعیه ساختن جامعه نداشتند. ریاضی و فیزیک و پزشکی و مهندسی و علوم انسانی دورانساز هم نداشتند و نمیتوانستند داشته باشند.
🔸 حتی پیامبران با اینکه تحول فکر در مردمان و در نظام زندگی و اجتماعات اقوام پدید آوردهاند، مأموریت الهی داشتند و خود را مربی و معلم میدانستند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۴
هدایت شده از رسول صادقیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب مدظله: «مردم اصفهان در یک روز پیکر ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند، همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند.»
۴۰ سال پیش در شهر اصفهان و در روز ۲۵ آبان مردم اصفهان ۳۷۰ شهید پرپر و جوان به خون نشسته خود را تشییع کردند و در همان روز هزاران جوان دیگر را به سوی میدانهای نبرد بدرقه نمودند!
آن روز روز حماسه ایثار مردم اصفهان نام گرفت و امروز پس از ۴۰ سال در گوشهای دیگر از این کشور پهناور مردمی که شاهد شهادت و قطعه قطعه شدن دهها نفر از عزیزان خود از زن و کودک و مرد بودند؛ در حالی که هنوز شرایط ناامن است و هنوز تشییع شهدا برگزار نشده و تکلیف مجروحین و مفقودین حادثه
معلوم نشده است؛ پرشورتر از قبل، به زیارت حاج قاسم آمدهاند، تا بگویند: ما هنوز همانیم که بودیم و هستیم بر آن عهد که بستیم. تا خمینی کبیر با آن سروش رحمانی خود دوباره بگوید: در کجای دنیا چنین شهری پیدا میشود که ......
ساحت انتظار وجود.mp3
4.01M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 ساحت انتظار وجود
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ هفت دقیقه
🔸 بخشی از جلسه چهارم "فیلسوف فردا"
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
بازخوانی انقلاب اسلامی با نگاه به غزه.mp3
15.79M
🎧 بازخوانی انقلاب اسلامی با نگاه به غزه
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۳۵ دقیقه
🗓 ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
👆🏻 همه "قواعد" محکوم به شکست است و روی هیچ چیز نمیشود حساب کرد جز فضل خدا
🔺 @varastegi_ir
✍🏻 حجتالاسلام شیخ جعفر ناصری
🔸 لازمه بروز تحیر، سادگی است. آدمی هنگامیکه در برابر امری ساده دچار حیرت شود به ساحت فتوح و گشایش راز وارد میشود. دراینحال آدمی با امر قدسی در طوری ورای مقوله، مواجهه پیدا میکند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۱۰
🔸 برای دگرگون شدن نظم جهانی، روح جهان باید دگرگون شود. تا زمانیکه روح تجدد حاکم است، قانون و دستور زندگی هم از آن روح پیروی میکند.
🔹 نگویید که این جبر است. همآوایی با زمان و هماهنگی با جهان جبر نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۵
🔸 یونان زدگی آنجا آغاز میشود که انسان نسبت خود را با وجود و مبدأ قدسی فراموش میکند و بهجای وجود خود فردی و جمعی (انانیت و نحنا نیت) یا عالم را اصیل میپندارد.
🔹 پس یونان زدگی عبارت است از «نسبت مطلق یافتن» انسان با غیر وجود و بسندگی به موجود که نهایتاً در غرب در نسبت مطلق یافتند با خود به تمامیت میرسد. از ممیزات یونان زدگی حجیت عقل جزوی و بوالفضول عقل است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر محمد مددپور
📗 کتاب حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی
🔖 صفحه ۹
🔸 من ذات گرا نیستم، اما به دورانها و عوالم تاریخی قائلم و میگویم هر جهانی، امکانها و اقتضاهای خاص و نظم معینی دارد و در هر نظمی چیزها جایی دارند و امور بههم پیوستهاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۴۶۶
✍🏻 سید احمد فردید:
🔸 سقراط، مسیلمه کذاب است! که پرتو وَحی به او میافتد این وحی کالییوگا است. غربزدگی با افلاطون و سقراط رسماً شروع شد. غربزدگیِ غیر مضاعف که در قرن نوزدهم مبدل به غربزدگیِ مضاعف شد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی