🔸 امام رضا علیه السلام :
🔹مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ؛
🔹هر كس از مؤمنى گره بگشايد، خداوند در روز رستاخيز، از دل وى گره خواهد گشود.
📚 الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، ص۳۹۰
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸علامه؛ بنیان گذار فلسفه نوصدرایی/ نقش فلسفه در تمدن سازی 🌐 vasael.ir/0003zZ
گزارشی از نشست«علامه طباطبائی و فلسفه نوصدرایی»🔻
حجت الاسلام #مهدی_زمانی:
🔹روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است.
🔹اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است.
🔹به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد.
دکتر #محمد_فنایی_اشکوری:
🔹یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود.
🔹در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است.
🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است.
🔹با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است.
🔹در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است.
🌐 vasael.ir/0003zZ
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است
🌐 vasael.ir/0003za
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻
حجت الاسلام #احمد_قدسی:
🔹نگارنده تصریح می کند که قاعده عدالت و نفی ظلم جدا از عقل در مستقلات عقلیه است.
🔹این جمله مبهم است چراکه وقتی ما در مستقلات عقلیه ورود پیدا می کنیم، می گوییم مرکز ثقل این بحث، حسن عدل و قبح ظلم است.
🔹حال چگونه می شود که قاعده عدالت یا نفی ظلم که اساس مستقلات عقلیه است، با این مطلب تفاوت کند؟
دکتر #محمود_حکمتنیا:
🔹سوال این است که جایگاه قاعده نفی ظلم با ادبیاتی که بیان شد، در درون فقه است یا بیرون فقه؟ بخشی از این مباحث، برون فقهی است.
🔹توضیح آنکه، در فلسفه حقوق برخی (عقل گرایان) معتقدند که مقنن در صدد فهم است، نه تشریع. یعنی مقنن فهم عقلی را بیان می کند تا مردم استنباط نکنند. اما برخی (وضع گرایان) نیز معتقدند که مقنن فهم نمی کند، بلکه وضع می کند.
🔹ما در قانون گذاری دو نوع قاعده داریم؛ قواعد ناظر بر قانون گذار و فرآیند قانون گذاری و قواعد ناظر بر محتوای قانون. در ادامه بحث این است که نسبت دستگاه قانون گذار با واقعیت و عقل چیست؟ نسبت مکلف با دسته اول قواعد چیست؟
حجت الاسلام #حسنعلی_علی_اکبریان:
🔹ارائه دهنده مدعی است جایی که مستنبط به ظالمانه بودن حکم قطع دارد، از محل بحث خارج است.
🔹باید گفت اگر معیارِ ظالمانه بودن در «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» ظلم عقلایی است، و اگر مقصود این است که فقیه قطع داشته باشد که حکم عند العقلاء ظلم است.
🔹در این حالت (که طبق قاعده باید همین حالت مقصود باشد) هیچ تفاوتی با نظر اول نمی کند. اما اگر مراد دلیل عقلی است، این مطلب در بیان مدعی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین #محمد_قائینی:
🔹بر اساس نظریه نفی ظلم مثلا رجم در زمان بدء شریعت ظلم محسوب نمی شد و مفاد ادله این بود که رجم مشروع است؛ حال پس از 1400 سال عقلای امروز معتقدند که رجم (که مفاد اطلاق حکمی است) ظلم است، و در نتیجه باید گفت که پس از این، رجم مشروع نیست.
🔹یعنی فعل واحدی، در یک زمان به اعتقاد عقلا ظلم نیست، پس باید از آن اطاعت کرد، امروز که عقلا آن را ظلم می دانند، در لوح تشریع نشده است.
حجت الاسلام #سیف_الله_صرامی:
🔹در پاسخ به اینکه قاعده نفی ظلم، درون فقهی است یا برون فقهی؟ همانطور که تاکید شد، بحث ما لفظی است، پس درون فقهی است، نه برون فقهی و فلسفی.
🔹نکته دیگر آنکه، صاحب تشریع می تواند خصوصیات تشریع خود را بگوید، همانطور که در یکی از خصوصیات تشریع گفته است که تشریعات، حرجی نیست.
🔹اشکال شد که فهم عرف در ادبیات تشریع معتبر نیست. ما معتقدیم خیر، اگر شرائط فهم عرفی باشد، همانطور که ما بدان اشاره کردیم، معتبر خواهد بود.
🌐 vasael.ir/0003za
🆔 @vasael_ir
🔸جلسه مسئولان مشترک «وسائل» و مدرسه فقهی امام باقر
🔹دکتر داودی در ابتداء این جلسه ضمن معرفی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، اظهار داشت: در صدد هستیم تا ارتباط خود را با طلبههایی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فقه حکومتی هستند بیشتر کنیم تا ضمن شکوفایی استعداد طلّاب، بتوانیم از ظرفیت های بالای ایشان در این موضوع استفاده کنیم.
🔹سردبیر وسائل با تمجید از فعالیتهای مدرسه امام باقر(ع) گفت: این مدرسه جزء پیشتازان تخصصی شدن فقه و اصول در حوزه علمیه است. همچنین در موضوع فقه و اصول کم نظیر است و زمینه ساز ایجاد مراکز فقهی دیگر در حوزه علمیه قم شده است. پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در نظر دارد نسبت به ایجاد زمینههای ارتباطی بیشتر با مدرسه امام باقر (ع) همکاری داشته باشد.
🔹حجت الاسلام حسینی اصل نیز به معرفی مدرسه فقهی امام باقر(ع) پرداخت و بیان داشت: این مدرسه در راستای تقویت بنیه علمی طلاب و پرورش آنان در حوزه فقه و اصول، اوایل دهه ۸۰ زیر نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی شروع به کار کرده است و اساسا به صورت چراغ خاموش به دنبال جذب، تربیت و معرفی طلّاب به جوامع علمی است.
🌐 vasael.ir/0003zh
🆔 @vasael_ir
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | نباید در حکومت اسلامی به فردی که سوء سابقه دارد مسئولیت بدهند
🔸حجت الاسلام والمسلمین #حاج_ابوالقاسم
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها:
🔹فجعل الله…اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة.
🔹خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.
📚بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸
🆔 @vasael_ir
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری
🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟
🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند.
🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند.
🌐 vasael.ir/0003zR
🆔 @vasael_ir