eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹بررسی حکم خرید و فروش چک و سفته‌های مدت‌دار (آیت الله سبحانی) 🌐 yon.ir/OuOov 🔹حسنه در اندیشه امام خمینی به معنای تشکیل حکومت و اقامه جامعه اسلامی است (آیت الله اراکی) 🌐 yon.ir/LtJzb 🔹چگونگی استدلال به "آیه اولی الامر" در وجوب اطاعت از ولی فقیه (آیت الله مقتدایی) 🌐 yon.ir/cq7Mc 🔹بررسی امکان استناد به خطبه 105 نهج البلاغه در اثبات اشتراط عدالت در امر به معروف (آیت الله شب زنده دار) 🌐 yon.ir/y4g3n 🔹نسبت سنجی بیت‌المال با حقوق شهروندی حلقه مفقوده فقه (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 yon.ir/duBfx 🔹بررسی اقوال مختلف در موضوع پیوند عضو (حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی) 🌐 yon.ir/102wI 🔹رسالت بورس حذف واسطه گری بانک بین واحدهای تجاری و مردم است (استاد غرویان) 🌐 yon.ir/ROd03 🆔 @vasael_ir
🔸«اخلال در نظام اقتصادی» تعریف دقیقی در قانون ندارد 🔹اصل 24 قانون اساسی آزادی نشریات و مطبوعات در بیان مطالب را مشروط به عدم اخلال به مبانی اسلام و حقوق عمومی دانسته است. 🔹برای نمونه قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور - مصوب 1369- بدون اینکه اخلال را معنا کند تنها به بیان مصادیق آن پرداخته است تا از این طریق بتواند حوزه اقتدار این قانون را مشخص نماید. 🔹در مقام بیان مفهوم واژه «اخلال» در اصل 24 قانون اساسی برخی بهترین معادل آن را «خدشه وارد نمودن» دانسته اند و برخی دیگر آن را به معنای «متوقف یا تعطیل نمودن امری» معرفی کرده اند. 🔹در خصوص معنای واژه «مخل» در عبارت «مخل به مبانی اسلام» می توان آن را به معنای «ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم» معنا کرد و از سوی دیگر این واژه در عبارت «مخل به حقوق عمومی» به معنای «تعرض یا تجاوز به حقوق عمومی» معنا می دهد. 🔹با توجه به اینکه اخلال در معانی همچون آشفته کردن اذهان و یا اختلال در امور جاری و ... تعریف شد، باید نتیجه گرفت حسن نیت یا سوء نیت شخص در تحقق آن اثری ندارد. 🌐 yon.ir/q0HTd 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«امام صادق(ع) در اواخر دوران بنی‌امیه، شبکه‌ی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه‌ی امامت آل‌علی(ع) و تبیین درست مسأله‌ی امامت بود، رهبری می‌کرد.»  ۵۸/۳/۲۱ 🆔 @vasael_ir
🔸 تحزب و کار تشکیلاتی پشتوانه کارآمدی نظام اسلامی است گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام روح الله شریعتی: 🔹روش احزاب بهترین روش‌ها است که حزب با قدرت و سیطره سیاسی که در جامعه ایجاد کرده است می‌تواند حاکمیت را امر و نهی کند. 🔹 اگر در جامعه اسلامی تعاون بر برّ و تقوا با بحث حزب مؤثر شود تعاون بر برّ و تقوا هم کمک به حاکم اسلامی و کمک به حاکمیت قانون الهی همان برّ و تقوا است. 🔹برخی معتقدند که حزب مکانیزمی است برای بقا و فعال بودن نظام‌های سیاسی دموکراتیک. در جامعه‌ای که نظام سیاسی دموکراتیک وجود نداشته باشد معنایی ندارد که بگوییم حزبی در آنجا بروز و ظهور داشته باشد. 🌐 yon.ir/bhbh5 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی جرم سیاسی با تأکید بر مفهوم بَغی گفتگوی اختصاصی وسائل با روح الله اکرمی، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه قم: 🔹بعد از انقلاب اسلامی بحث جرم سیاسی وارد قانون اساسی شد و به دلیل این که خاستگاه آن، فقهی و شرعی نبود؛ هنگامی که پیش‌نویس آن در مجلس خبرگان قانون اساسی تبیین و به رأی گذاشته شد، سعی کردند این بحث را با ملاحظات شرعی مورد حُکم قرار دهند. 🔹با قیدی که قانون‌گذار در ماده یک قانون جرم‌ سیاسی آورده است؛ در عمل جرایم علیه امنیت، فاکتور گرفته شده و این دسته جرایم مشمول عنوان جرم سیاسی نمی‌شوند. 🔹اگر فردی جاسوسی کند یا مرتکب «بغی» شود یا مرتکب جرایمی شود که علیه کلیت ساختار سیاسی است و به عنوان مثال جرایمی که در گذشته در قالب «محاربه» و امروزه در قالب «افساد فی‌الارض» شناخته می‌شوند؛ این دسته جرایم در عمل از مشمول جرم سیاسی خارج شده است. 🔹واقعیت این است که قانون جرم سیاسی به شیوه دقیقی با موازین اسلامی تطبیق داده نشده و به نظر بنده این قانون در جاهای متعدد، ابهامات و اشکالات متعددی دارد که باید روی آن بازنگری صورت گیرد. 🔹بسیاری از اعمالی که در طول حکومت معصومین(ع)، زمان رسول‌اکرم(ص) یا دوران حضرت علی(ع) انجام شده است با اکثر ضابطه‌هایی که امروزه برای جرم سیاسی می‌شناسیم؛ قابلیت انطباق دارد و من از نظر عینی و عملی بحثی ندارم. 🌐 yon.ir/zi0Fo 🆔 @vasael_ir
🔸همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت جرم سیاسی و امنیتی با تأکید بر فتنه 88 گفتگوی اختصاصی وسائل با روح الله اکرمی، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه قم (بخش دوم): 🔹از منظر قانون‌گذار ما نسبت به جرایم امنیتی، این حساسیت را از ابتدا داشته که این‌ها را به صورت تخصصی از جرم سیاسی خارج دانسته است. 🔹در قانون جرم سیاسی که این اواخر تصویب شد در ماده سه آن، قانون‌گذار به صراحت جرایم علیه امنیت داخلی و امنیت خارجی را از شمول جرم سیاسی خارج کرد؛ پس قانون‌گذار ما، جرایم امنیتی را مصداق جرم سیاسی نمی‌داند. 🔹درباره آن دسته از جرایم امنیتی که سبقه حدی ندارند و تعزیری هستند، نباید به آنها یک نگاه کلی داشت، بلکه باید نگاه مصداقی داشت؛ برخی جرایم امنیتی هستند که از لحاظ ماهیت، با جرم سیاسی تفاوت و فرقی ندارند. 🔹آن دسته مجرمان امنیتی که به اصل نظام معتقدند؛ اما به دلیل انگیزه اصلاح، علیه نهادهای سیاسی، اقداماتی انجام می‌دهند، در بعضی موارد می‌توان آنها را تحت شمول جرم سیاسی قرار داد. 🔹در فتنه سال 88، فقط بحث نقد یک قانون نبود؛ بلکه اغتشاش‌گران کلیت نظام را زیر سؤال بردند، به عنوان مثال منکر اصول قانون اساسی بودند؛ اصل جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را مورد خدشه قرار داده بودند. 🔹بنابراین جرایمی که در فتنه 88 رخ داد، جرایم امنیتی هستند و در بعضی جاها، صدق جرم علیه اشخاص(قتل) و علیه اموال عمومی(آتش زدن اتوبوس‌ها و بانک‌ها) می‌کند؛ از این‌رو قطعاً مصداق جرم سیاسی نیستند. 🌐 yon.ir/MMGrW 🆔 @vasael_ir
🔸مبنای فقهی الزام حکومت به حجاب گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی: 🔹حتی اگر به عنوان یک پدیده شخصی هم به حجاب نگاه شود، فرد نمی‌تواند مدعی شود که چون یک مسئله شخصی است حکومت و یا افراد جامعه حق دخالت در مسئله شخصی من را ندارند. 🔹حکومت اولاً باید با به کار بستن تمام توان فرهنگی و تبلیغی خود بتواند حجاب را در جامعه نهادینه کند، ثانیاً اگر کمبودی در این زمینه وجود داشت یا عده‌ای به خاطر لجاجت قبول نکردند، بتواند با وضع قوانین منسجم در قانون اجرا را به قوه مجریه بسپارد و با کسانی که تخلف می‌کنند برخورد قضائی صورت بگیرد. 🌐 yon.ir/eVLmI 🆔 @vasael_ir
🔸حجاب، لباس فعالیت اجتماعی #پوستر 🆔 @vasael_ir
🔸 الزام حکومت به حجاب از منظر فقه مسلم و قطعی است گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین فقیهی: 🔹حجاب می‌تواند اجبار باشد که از نظر شرعی نیز اجبار، اشکالی ندارد. اگر نظام عدم اجبار را مصلحت ببیند، تصمیم آنها است و اینگونه نیست که ما بگوییم حتما باید اجبار شود یا اینکه حتماً نباید باشد. خیر اجبار و عدم اجبار در اختیار نظام اسلامی است. 🔹هر محرماتی که علناً انجام شود مثل اینکه کسی علناً روزه‌خواری کند، شراب‌خواری کند و یا گناهی که به نظر همه علما گناه و معصیت کبیره است را در بین مردم انجام دهد، باید جلویش گرفته شود، شارع مقدس می‌تواند جلوی آنرا به اجبار بگیرد. 🔹در سخنرانی‌ها از حجاب گفته می‌شود، نصیحت می‌شود، اما با پخش فیلم هایی که در آن رعایت حجاب نمی شود همه این سخنرانی ها و نصیحت ها در مورد حجاب بی اثر می شود. 🌐 yon.ir/FZ1rt 🆔 @vasael_ir
🔸چرا باید حجاب در حکومت اسلامی اجباری باشد؟ گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری: 🔹اصل فلسفه حکومت اسلامی برای این است که احکام اسلام در جامعه جاری شود و جامعه اسلامی شود. 🔹انسان‌های مؤمن در جامعه اسلامی غیرت دارند، یعنی برای خداوند احترام قائل هستند و اجازه نمی‌دهند کسی به خداوند دهن‌کجی کند. بحث حجاب هم در همین‌جا می‌آید. 🔹 زنی که بدون حجاب وارد جامعه می‌شود، مستقیماً حکم الهی را هتک می‌کند یعنی حرمت خداوند را می‌شکند. 🔹حکومت اسلامی در برابر فسق فردی وظیفه‌ای ندارد اما در مقابل تجاهر به فسق و هتک حرمت پروردگار در سطح جامعه قطعاً وظیفه دارد و باید جلوگیری کند. 🌐 yon.ir/977O4 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظریه "تمدن نوین اسلامی" طرحی در برابر "نظم نوین جهانی" است 🔹دکتر موسی نجفی 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹ربا خوار نمی‌تواند در متماثلین اعمال نفوذ کند (آیت الله سبحانی) 🌐 yon.ir/TVo7a 🔹شناسایی و خنثی کردن توطئه های دشمن از وظایف ولی فقیه است (آیت الله مقتدایی) 🌐 yon.ir/lJngx 🔹«تردید» ویژگی انسان‌های ناقص‌الایمان است (آیت الله اراکی) 🌐 yon.ir/Epe89 🔹روایت مورد استفاده صاحب جواهر بدلیل ضعف سندی قابل استناد نیست (آیت الله شب زنده دار) 🌐 yon.ir/bfZT2 🔹اصل رعایت تفاوت ها در مباحث تربیتی (آیت الله اعرافی) 🌐 yon.ir/uJp9q 🔹فقه سنّتی در پاسخگویی به موضوعات مستحدثه کارایی لازم را ندارد (آیت الله مبلغی) 🌐 yon.ir/xYMT0 🔹چگونگی استفاده از «ارتکاز» در اثبات جواز ارتزاق قاضی از بیت‌المال (حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 yon.ir/T5Poh 🔹بررسی عناصر و ارکان حزب با تأکید بر موضوع شناسی (حجت‌الاسلام نعیمیان) 🌐 yon.ir/SqFkd 🆔 @vasael_ir
🔸رابطه محدودیت های غریزه جنسی در اسلام و سلامت کانون خانواده 🔹در این یادداشت می خوانید: در جامعه غرب که بر اساس نظریه افرادی هم چون فروید و راسل، آزادی جنسی بی قید و شرط و شهوت رانی را پذیرفته است، آمار فرزندان نامشروع بی سرپرست، پیدا شدن در زباله دانی ها و توالت ها، کورتاژها، قتل ها و دیگر آسیب های اخلاقی و انسانی ناشی از آزادی جنسی روز به روز در حال افزایش است. 🔹شهید مطهری در زمینه غریزه جنسی و برخی غرائز دیگر معتقد است که برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را می میراند و طبیعت را هرزه و بی بند و بار می کند، در این مورد هر چه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش می یابد. 🌐 yon.ir/m9704281 🆔 @vasael_ir
🔸 لزوم توسعه گستره علم اصول با ساختاری جدید آیت الله ابوالقاسم علیدوست در این نشست مطرح کرد: 🔹علم اصول فقه یک علم بومی اسلامی است که در بستر نیاز به وجود آمده است و اگر احیاناً تورّمی هم داشته باشد در برخی از مباحث و قیل و قال‌هاست علاوه بر اینکه بسیاری از مسائل وجود دارد که در اصول سنّتی به آن پرداخته نشده که باید با ساختاری جدید در اصول فقه گنجانده شود. 🔹برای اینکه یک ساختار جدیدی در اصول ارائه دهیم باید در نقطه محور ابزار شناسی کشف شریعت و تحصیل عذر را قرار دهیم که این اصطلاح برگرفته شده از این است که برخی اصول را علمی جهت کشف شریعت و برخی دیگر آن را علمی برای تحصیل عذر قلمداد می‌کنند. 🌐 yon.ir/m9704282 🆔 @vasael_ir
🔸بازار یک نهاد شگفت آور است! برشی از کتاب «اخلاق و بازار» اثر ربکا بلنک و ویلیام مک گرن 📚 #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸 حقوق بشر اسلامی برای غیرمسلمانان هم برنامه‌ای دارد؟ علی ربیع زاده در نشست علمی حقوق بشر اسلامی از دیدگاه شهید صدر: اندیشه‌های شهید صدر افزون بر عمق فقهی، کلامی و اصولی از ابعاد اجتماعی و نظام سازی برخوردار است و این فضایی را فراهم می‌کند که بتوان با استفاده از این اندیشه‌ها به‌صورت کاملاً روشمند و هدفمند نظریه‌پردازی را دنبال کرد. جامعیت نسبی و برتری قدرت تبیین‌کنندگی، داشتن امکان معرفتی و ارائه مجموعه‌ای از هنجارها و قواعد اعتباری و انشائی در نظام حقوقی اسلام از مهم‌ترین مؤلفه‌های تعریف مختار از حقوق بشر اسلامی است که بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده از آثار شهید صدر (ره) به‌دست‌آمده است. 🌐 yon.ir/m9704283 🆔 @vasael_ir🔹🔹
🔸 بررسی الگوی توسعه اقتصاد شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر سید کاظم صدر برادرزاده امام موسی صدر تبیین کرد: 🔹امام موسی صدر برای رشد سرمایه‌های انسانی در بازار و جوامع دنبال ایجاد پیوند بود که طوایف آن را به ضرر خود نبینند، بنابراین با تمام روحانیون شیعه و مسیحی ارتباط دایمی داشتند، نمونه‌های این ارتباطات مراسم تاج گذاری پاپ در واتیکان بود که برای دو سال شرکت کردند. 🔹ساخت دارالایتام برای یتیمان، ساخت مدرسه برای دختران، ایجاد نهاد های آموزشی در بیروت و بسیاری فعالیت‌های دیگر به نفع مردم سبب شد که مورد توجه مردم لبنان قرار گیرد. 🌐 yon.ir/m9704284 🆔 @vasael_ir
🔸آيت الله كاشف الغطاء: ولایت فقیه همه مصالح اسلام و مسلمین را در بر می گیرد. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت‌های کمتر شنیده شده مرحوم آیت‌الله حاج‌ آقا مرتضی تهرانی درباره رهبر معظم انقلاب 🔹به مناسبت رحلت آیت الله مرتضی تهرانی #فیلم 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹امکان شرطیت عدالت در امر به معروف و نهی از منکر مقاتله ای ( آیت الله شب زنده دار ) 🌐 yon.ir/m9704311 🔹فرقی بین ربای مصرفی و تولیدی نیست ( آیت الله سبحانی) 🌐 yon.ir/m9704312 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی رابطه میان جامعه بشری و رسانه 📚 برشی از کتاب «شهررسانه» اثر اسکات مک کوایر #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸برگزاری کرسی علمی امکان‌سنجی پارلمانتاریسم در نظام جمهوری اسلامی ایران این نشست امروز سه شنبه 2 مرداد ۱۳۹۷، ساعت ۱۸ در قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، ساختمان نورالثقلین برگزار می‌شود 🆔 @vasael_ir
🔸حقوق و تعهدات اقلیت‌ها در نظام حقوقی بین‌الملل 🔹 در بخشی از این نوشتار که به بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی می پردازد می خوانیم: در سایر نظام‌ها و اسناد حقوق بشری علاوه بر حقوق، تعهداتی نیز برای اقلیت‌ها ایجاد می‌شود. 🔹 به عنوان نمونه در ماده (27) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تعهد به وفاداری به نظام سیاسی داخلی کشور، برای اقلیت‌ها درج شده است و مناسب بود در این اصل نیز ایجاد تعهد به نفع نظام ذکر می‌شد. 🌐 yon.ir/m970521 🆔 @vasael_ir