پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت مراعات هنجارهای فقه و نگاه مقاصدی در استنباط گزارشی از در نشست «ارائه
🔸ضرورت مراعات هنجارهای فقه و نگاه مقاصدی در استنباط
گزارشی از در نشست «ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه»🔻
آیت الله #علیدوست:
🔹استفاده از مقاصد در فقه شیعه بی سابقه نیست اما نهادینه هم نیست یعنی کسی نگوید اصلاً فقهای ما از مقاصد، استفاده نکرده اند. اما اینکه بگوییم مقاصد را به عنوان یک نهاد پذیرفتند و یک مشی ثابتی دارند، نه اینطور هم نیست.
🔹شما در آثار محقق اصفهانی، مرحوم امام خمینی (ره)، صاحب عروه، مرحوم آقای حکیم، آقای صدر، حضرت آقای سیستانی، صاحب جواهر، شهید اول استفاده از مقاصد را می بینید ولی آیا به طور نهادینه و تعریف شده؟ خیر اینگونه نیست.
🔹اگر خواستید یک مورد را آدرس بدهم جلد 9 مستمسک عروة الوثقی صفحه ۳۷۰ را ببینید؛ وقتی صاحب عروه در بحث زکات از مقاصد استفاده می کند تا جریان بخشش زکات را زیر سئوال ببرد، ایشان می گوید این مطلب فی الجمله در برخی از موارد قابل قبول است.
🔹مرحوم امام خمینی(ره) از کسانی است كه در بحث حیل ربا از مقاصد استفاده میکنند حتی روات را متهم می کنند که اینا ظاهرا صراف بودند که می خواستند به نحوی قضیه حیل را درست کنند ولی ایشان در مقابل محقق اصفهانی یك جای دیگر در بحث خیار غبن که از مقاصد استفاده می کند می گوید نخیر حرف شیخ درست است.
🔹فقیه نباید بر روی بعضی از ادله جمود داشته باشد و از اقتضائات زمان و مکان فارغ باشد و کاری به اجرای این اصول نداشته باشد. نباید فارغ از حوادث واقع باشد و از آن طرف هم انسان هنجارشکنی کند و فارغ از هنجارهای شناخته شده اجتهاد کند و اتفاقا حرف های شیک هم می زند و مردم هم می پسندند و می گویند آفرین این فقیه است.
🔹اگر می خواهید فقهی را رقم بزنید که امام زمان علیه السلام راضی باشد باید از یک طرف هنجارهای فقه رعایت بشود و از سوی دیگر اقتضائات زمان و مکان، مقاصد، نظام هم مراعات بشود.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00048c
🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی
آنچه در حوزه علمیه در حال رخ دادن است
#نشست_علمی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت مراعات هنجارهای فقه و نگاه مقاصدی در استنباط گزارشی از در نشست «ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکال
عصرانه علمی- آقای علیدوست.mp3
15.17M
🔊 #صوت| نشست تخصصی با موضوع «ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه»
🔸آیت الله #علیدوست
🆔 @vasael_ir
🔸ویژگیهای نماینده تراز انقلاب اسلامی
رهبر معظم انقلاب:
🔹انتخابات در ایران جزو سالمترین انتخابات در جهان است؛ وقتی شما به دروغ می گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست انتصابات است، مردم دلسرد می شوند.
🔹چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است.
🔹در انتخابات مجلس بارها بعضی افراد نامه دادند که تقلب شده یا اشکال دارد، بنده نیز هیأت هایی تعیین کردم که با دقت رسیدگی کردند و بعد معلوم شد این گزارش ها و نامه ها درست نبوده است.
🔹«مجلس قوی» از مؤلفه های قوی شدن ایران است و تشکیل مجلس قوی نیز به رأی بالای ملت وابسته است.
🔹باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد.
🔹فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.
🔹باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه دارند.
🔹مردم باید افرادی با چنین ویژگی هایی را بشناسند و به آنها رأی دهند اما اگر خودشان نمی توانند به شناخت برسند، از راهنمایی و مشورت افراد بصیر و مورد اعتماد استفاده کنند.
🔹بنابراین هیچ کسی نباید بگوید چون افراد را نمی شناسم رأی نمی دهم. همه باید با اتکاء به خداوند وارد میدان شوند و رأی دهند.
🌐 vasael.ir/00048m
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| ادله اثبات کیفری در اسلام (مبانی و موارد تفکیک از ادله اثبات مدنی)
🔹این کتاب از جمله جدیدترین کتابهایی که توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است که توسط دکتر احمد حاجی ده آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نگاشته شده است.
🔹پژوهش حاضر در سه فصل سامان یافته است: فصل نخست، به مشروعیت یا عدم مشروعیت تفکیک میان امور کیفری و مدنی اختصاص یافته است.
🔹در این فصل در دو گفتار، نخست به موارد و حوزههای گسست امور کیفری از امور مدنی در نظامهای حقوقی و سپس به حوزه های گسست این دو ازمنظر فقه میپردازیم.
🔹فصل دوم، به نظام حاکم بر ادله اثبات جرم و موضع نظام حقوق کیفری اسلام و ایران اختصاص دارد که پس از تبیین مفهوم و ویژگیهای دلیل، ابتدا به تبیین تفاوتهای متعددی که میان نظـام ادله قانونی و نظام ادله معنوی است، پرداخته میشود، آنگاه نظام ادله در حقوق اسلام و ایران بررسی خواهد شد.
🔹ارزیابی تفصیلی ادله اثبات دعوی کیفری و مدنی و به تعبیر دیگر واگرایی ادله اثبات دعوی کیفری و مدنی، در فصل سوم بحث میشود. در گفتار نخست از اقرار، در گفتار دوم، از شهادت و در گفتار سوم، از قسم و قسامه بحث خواهد شد.
🌐 vasael.ir/000483
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکت
#پرونده_ویژه
🔸تصویب طرح بانکداری؛ اشتباه فاحشی نظیر برجام / این طرح جلوی صوری شدن قراردادها را نمیگیرد
حجت الاسلام دکتر #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل/ 2🔻
🌐 vasael.ir/000486
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸تصویب طرح بانکداری؛ اشتباه فاحشی نظیر برجام / این طرح جلوی صوری شدن قراردادها را نمی
#پرونده_ویژه
🔸تصویب طرح بانکداری؛ اشتباه فاحشی نظیر برجام / این طرح جلوی صوری شدن قراردادها را نمیگیرد
حجت الاسلام دکتر #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل/ 2:
🔹همان رویه سابق را اینجا مکتوب کردید که بانک ها باید خارج از ضوابط اعلامی بانک مرکزی خلق پول نکنند؛ همین الان هم بانک ها در سایت های خود می گویند ما خارج از ضوابط بانک مرکزی خلق پول نمی کنیم.
🔹حاج آقای موسویان در فصل آخر کتاب بانکداری اسلامی مبانی نظری و تجارب عملی می فرمایند: بانکداری بدون ربا حالتی خاص از بانکداری اسلامی است؛ آیا شما به عنوان یک مجموعه ای که در زمینه فقه حکومتی کار می کنید، باور دارید که این بانکداری بدون ربا، حالتی از بانکداری باشد که اسلام می گوید؟
🔹این طرح در اصل پروژه تحقیقاتی آقای موسویان بوده و ایشان صوری بودن را به عنوان اولین آسیب فعالیت های بانکی مطرح می کنند؛ سئوال ما از ایشان این است که کجای طرح شما جلوی صوری شدن فعالیت های بانکی را می گیرد؟ بانک ها به دنبال استخر مشاع اند و وجود سپرده سرمایه گذاری عام، نقض غرض از اضافه کردن سپرده سرمایه گذاری خاص است.
🔹در کجای این قانون قید صوری نبودن عملیات بانکی ذکر شده است؟ شورای فقهی می خواهد جلوی صوری نبودن را با آن ترکیب اعضایش بگیرد؟ شورای فقهی چرا طی این دو سال که مصوباتش لازم الاجراء بود نتوانست جلوی صوری نشدن فعالیت های بانک ها را بگیرد؟
🔹جای مدعی و منکر نباید عوض شود؛ ما باید از شورای فقهی مطالبه کنیم که چرا با اینکه می دانید مشارکت های بانکی صوری اجرا می شود، چرا جلوی آن را نگرفتید؟
🔹متن نامه 21 اقتصاد دان یک اصلاحیه ایست که بدون پشتوانه مالی نگارش شده است. شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی از طرف حوزه علمیه به کمیسیون اقتصادی مجلس نامه می نویسد و می گوید ما حاضریم در کمیسیون اقتصادی جلوی نماینده های کمیسیون بیاییم و اصلاحیه های خودمان را ارائه دهیم و دلائل خود را بیان کنیم اما بیش از سه ماه از تاریخ آن نامه گذشته و هنوز پاسخ مناسبی به شورای راهبردی داده نشده است.
🔹ما حدودا سی ساعت در جلسات مستمر با آقای دکتر بحرینی جلسه داشتیم و نکات و اصلاحات خودمان را به ایشان گفتیم؛ البته در آن زمان طرح 67 ماده داشت که از طرح فعلی بسیار موفق تر بود. آقای بحرینی در آن جلسات می گفتند من همه این نکات شما را قبول دارم.
🔹حاج آقای میرمعزی، معاون پژوهشی حوزه به عنوان داور از طرف آیت الله اعرافی تعیین شده بودند؛ ایشان حق را به ما دادند و فرمودند نکات اصلاحی این آقایان حق است و آقای بحرینی هم حرفی برای گفتن نداشتند اما متاسفانه ایشان اقدامی در جهت اصلاح طرح نکردند و آقای میرمعزی هم خطاب به ایشان گفتند شما جانب تقوا را رعایت نکردید!
🔹یک مشکلی که ما با این بزرگواران داریم این است که معتقدند حوزویان موضوع شناسی ضعیفی دارند و متوجه موضوع نمی شوند؛ اتفاقا حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید خیلی خوب می فهمند شما چه نوشته اید و می خواهید تصویب کنید. قبل از اینکه این آقایان اقتصاد بخوانند آیت الله نوری همدانی اقتصاد خوانده و تدریس کرده اند.
🌐 vasael.ir/000486
🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی
آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است
#نشست_علمی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸امتداد توحید در سیاست گزارش نشست«فلسفه سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»
🔸امتداد توحید در سیاست
گزارش نشست«فلسفه سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #پارسانیا:
🔹این كتاب (طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ رهبر معظم انقلاب) نه یك كتاب فقهی است نه كلامی و فلسفی بلكه امتداد اجتماعی باور به توحید را بیان می كنند.
🔹از اول تا آخر كتاب یك استدلال بر وجود خدا نمی آورد یا بحث توحید افعالی و صفاتی و ... دیده نمی شود، نه اینكه منكر این مباحث است، خیر اصلا ناظر به این مباحث نیست در مقام بیان این مسائل نیست.
🔹دلالت اجتماعی این باور را می بیند آن هم در فضای روشنفكری جامعه، فضای ماركسیسم و اندیشه های دیگر كه اصلا توحید را افیون توده ها معرفی می كنند.
🔹در چنین فضایی این مباحث را رهبر معظم انقلاب مطرح می كنند كه این مباحث معارفی به چه میزان ظرفیت یك زیست فعال و تدوین یك نظام اجتماعی را دارد.
🔹در واقع یك تفسیر قرآنی است در پاسخ به پرسش هایی كه نه از ناحیه حوزوی كه در رجوعش به قرآن نیازهای فقهی، كلامی و فلسفی خودش را دنبال می كند، بلكه در محیط فرهنگ عمومی جامعه كه گروه گروه جوانان با تبلیغات و هژمونی این «ایسم ها و ایست های» غربی كه آمده اند یك تصویر ناخوشایندی از دین ارائه می كنند، همه پرسش آنها مسائل اجتماعی است و از این منظر نسبت به عالم و آدم داوری می كنند.
🔹ایشان در این كتاب می خواهند نشان دهند كه از این منظر به قرآن نگاه كنید و ببینید چقدر از این حساسیت های اجتماعی كه شما دارید و مكاتب شما روی آن مانور می دهد را قرآن چگونه جواب می دهد.
🔹بنابراین نوع ورود به این كتاب برای جامعه حوزوی ما، برای جامعه اسلامی ما، برای مبلغین و كسانی كه درد دین دارند و دفاع از دین می كنند یك رویكرد نویی است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00048r
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه معاملات ربوی | لزوم جبران کاهش ارزش پول با استناد به عمومات ناهیه از ظلم(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/00048A
🔹فقه بورس | عدم مشروعیت بورس مستلزم اختلال نظام است(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی)
🌐 vasael.ir/00048V
🔹اقتصاد مقاومتی | ملاک حرمت فروش سلاح به دشمن(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/00047u
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸بررسی فقهی الزام حکومتی در مسئله حجاب
گزارش نشست «بررسی فقهی الزام حکومتی در مسئله حجاب»🔻
حجت الاسلام #علی_صالحی_منش:
🔹مهم ترین دلیل الزام حجاب در حکومت اسلامی امر به معروف و نهی منکر است که در ضرورت و وجوب آن بحثی وجود ندارد.
🔹سه مرحله انکار قلبی، تذکر زبانی و استفاده از قدرت برای آن شمرده شده است که نشان می دهد در اسلام استفاده از اجبار در حکم شرعی جایز است.
🔹البته در صورت شرایط و حفظ حدود؛ نکته مهم این است که عموم فقها استفاده از قدرت را مختص به حکومت دانسته اند که این نکته نشان می دهد استفاده از قدرت در امر به معروف و نهی از منکر از وظایف حکومت است.
🔹از سوی دیگر موضوع امر به معروف و نهی از منکر عام است که شامل تمام وظایف شرعی از جمله حجاب می شود.
🔹یکی دیگر از ادله، دلیل تعزیر است که عموم فقها ادله تعزیر را نسبت به گناهان عام می دانند یعنی حاکم حق دارد در مقابل هر گناهی، گناهکار را تعزیر کند البته امام خمینی(ره) و برخی از فقها آن را به گناه کبیره مقید کرده اند و برخی قیود دیگر مانند مصلحت را بیان کرده اند.
🔹حتی طبق نظر ضیق امام اگر فرض کنیم بی حجابی گناه کبیره نیست و تعزیر نیز مقید به گناه کبیره و برای افرادی است که از مطلق گناه کبیره اجتناب کنند، باز هم می توان از ادله تعزیر استفاده کرد زیرا اصرار بر گناه صغیره نیز گناه کبیره شناخته شده است.
🔹در مسئله ما اگر فردی یک شب بی حجاب بود ادله تعزیر شامل آن نمی شود اما اگر فردی همیشه بی حجاب باشد ادله تعزیر نیز شامل آن می شود.
🌐 vasael.ir/00048u
🆔 @vasael_ir