🔸سبک زندگی و رفتاری حضرت علی اکبر الگویی برای جوانان
🔹از جمله صفات حضرت این بود که: هرگز عیب جویی نمی کرد و از مداحی نابه جا و شنیدن چاپلوسی افراد دوری می کرد. تمامی انسان ها را بندگان خدا می دانست و از تحقیر آنان خودداری می ورزید.
🔹در طول عمر خویش به کسی دشنام نداد و ناسزا نگفت. از دروغ تنفر داشت و صداقت و راستگویی شیوه همیشه او بود. بخشنده بود و آنچه به دست می آورد، به دیگران به ویژه نیازمندان انفاق می کرد.
🔹به عیادت بیماران می رفت. برای همسالان برادری مهربان و برای کودکان پدری پرمحبت بود و مسلمانان را مورد لطف و عطوفت خویش قرار می داد. امور دنیوی و اضطراب های مادی او را متزلزل نمی ساخت.
🔹زندگی علی ساده بود و در آن از تجمل و اسراف اثری دیده نمی شد. آنان که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته داشتند، همیشه مورد تکریم و احترام وی بودند و خویشاوندان از صله او بهره مند می شدند. از صبری عظیم برخوردار بود و از هیچ کس توقع و انتظاری نداشت.
🔹زندگی این جوان بزرگ و شجاع برای همه انسانها به خصوص نسل جوان و قهرمانان، الگوی بسیار مناسبی است.
🔹لازم است جوانان در همه ایام به خصوص در این ایام که دشمنان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن حق و حقیقت به کار میبرند با الهام گرفتن از زندگی حضرت علی اکبر «علیهالسلام» در راه شناخت حق و دفاع از حق و حقیقت جان و عمر خود را فدا نمایند و در همه عرصهها شجاعانه در مقابل تهدیدات و تهاجمات دشمنان بایستند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004DW
🆔 @vasael_ir
🔸من فوروارد میکنم، پس هستم
🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را به همراه آورده است. به قول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: «غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد».
🔹این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود به نام «در لحظه زندگی کن».
🔹در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی چیستی نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و اوردوز اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: من فوروارد می کنم پس هستم...
🔹زبان حال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد می کنم تا از گمنامی به در آیم.
🔹نتیجه چنین کنش های فاقد عقلانیت، چیزی جز تشدید از خودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری به عنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهار نشده نخواهد داشت.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0004DZ
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نظریه خطابات قانونیه امام خمینی و پیامدهای آن در فقه سیاسی
🔹نظریه خطابات قانونیه از آنجا که یک مبنای عام و تاثیرگذار در مباحث مربوط به حكم شناسی می باشد، پیامدهای متعددی را در دانش فقه و اصول فقه به دنبال دارد.
🔹مطابق این نظریه، خطابات کلی قانونی به تعداد افراد مکلفین، به خطابات متعدد منحل نمیگردند به نحوی که هر یک از آنها خطاب مخصوص به خود را دارا باشند بلكه خطاب عمومی قانونی، خطاب واحدی است که متعلق آن كلی و موضوع آن، عنوان می باشد.
🔹همچنین مطابق این نظریه اراده تشریعی در صدور احکام شرعی، اراده قانونگذاری و جعل به نحو عموم است و صحت این نحوه از جعل حکم، عقلائیا متوقف بر مدنظر قرار دادن شرایط جعل عمومی قانونی می باشد.
🔹در نزد عقلا، صحت چنین جعلی متوقف بر انبعاث همه مکلفین نیست، بلکه منبعث شدن برخی از مکلفین در صحت کفایت می کند.
🔹آنچه که این پژوهش بدان دست یافته است اثبات تاثیر گذاری این نظریه بر مسائل مختلفی از فقه سیاسی می باشد.
🔹در این پژوهش پیامدهای این نظریه در فقه سیاسی در مباحثی همچون «لزوم اقدام بر تأسیس حکومت اسلامی حتی با عدم احراز قدرت»، «لزوم اقدام بر اصلاح انحرافات حکومت در فرض شک در قدرت»، «تقدم رویکرد امنیتی جامعه گرا بر رویکرد فردگرا»، «لزوم جستجو از مالک در اموال اهدایی توسط حاکمان غیرمشروع»، «عدم اشتراط امر به معروف و نهی از منکر به احراز قدرت» بررسی شده است.
🌐 vasael.ir/0004Df
🆔 @vasael_ir
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقتهای همسرانهای در قرنطینه
📝 فاطمه ترزفان
🌐 vasael.ir/0004DS
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقتهای همسرانهای در قرنطینه 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقتهای همسرانهای در قرنطینه
🔹در این شرایط زنان میتوانند فرصت خانه نشینی را به یک فرصت طلائی در خانواده تبدیل کنند که علاوه بر نزدیک شدن به همسر و فرزندان در جهت رفع نیازها و تمایلات آنان و خودشان تلاش و کوشش کنند که این هدف در هم صحبتی و تبادل عاطفی بین اعضای خانواده محقق میشود.
🔹در واقع ناامنیهای احساسی و عاطفی بسیاری از مشکلات را بر خانواده تحمیل میکند که گاه حل این مشکلات سالها زمان و انرژی را میطلبد در حالی که اگر این نیاز به درستی و هدفمند از سوی همه اعضای خانواده تأمین شود حاصل آن شور و نشاط و حرکت رو به پیشرفت خانواده است که سرمایه آن محبت و مهرورزی و درک متقابل اعضاء است.
🔹از آنجا که خانواده به عنوان نخستین و مهمترین نهاد در تربیت روانی و جسمی و اندیشه و افکاری انسان اثرگذار است لذا توجه به ساختارها و چگونگی تنظیم روابط درون و برون خانوادگی در جوامع مختلف در رأس هرم ساختاری خانوده که از سوی والدین طراحی میشود و از طرفی روابط بین خود والدین نیز در این فرآیند موثر است.
🔹بهترین راهکار آموزش هم کلامی و هم صحبتی افراد در درون خانواده برای رسیدن به زبان مشترک عشق ورزی و محبت است که نهایتا در درون این خانواده افرادی موفق و سازنده و به دور از کمبودها و کاستیهای عاطفی تربیت میشوند که جامعه را به سمت آرامش و تکاپوی سازنده رهنمون میسازند.
🔹در همین زمینه میتوان اشاره به سخن حضرت علی(ع) کرد که میفرمایند: سلامت زندگی در مدارا کردن است البته در تفسیر این سخن حکیمانه منظور مدارای منفعل از روی عجز و ناتوانی نیست بلکه مدارایی در جهت جستجوی مسیری برای ارتباط با افراد است که بتوان با آنان هم کلام شد و طریق صحیح را به آنان نشان داد که منجر به انتخابی عاقلانه و منطقی شود.
📝 فاطمه ترزفان
🌐 vasael.ir/0004DS
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مقابله حکیمانه با ویروس کرونا
🔹با اینکه این ویروس در حال حاضر بیش از 90 کشور جهان را درگیرخود کرده، ولی در کشور ما به طور خاص مورد توجه و تمرکز دشمنان و رسانههای آنان قرار گرفته است.
🔹به طوریکه دشمن ـ چه دشمنان خارجی و چه منافقان داخلی ـ از ابزارهای رسانهای خود به طور تمام وقت درصدد بیان ناکارآمدی نظام اسلامی در برابر این ویروس، بیان شبهاتی از شیوع آن از شهر مقدس قم و حمله به قشر روحانیت و همچنین زیر سؤال بردن مقدسات دینی و... برآمدهاند تا افکار عموم مردم را بر علیه دین و نظام اسامی جهت دهی کنند.
🔹کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا، بیان مبانی و حقائق و پاسخ به شبهات پبرامون ویروس منحوس کرونا می باشد که از سوی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است.
🔹لزوم توجه به مسائل فکری و اعتقادی در برخورد با حوادث در حوادث، اتفاقات عالم و بحران هایی که برای بشر پیش میآید، توجه به مسائل زیربنایی، مسائل فکری و اعتقادی، بسیار مهم و راهگشا بوده و توجه به این مسائل است که جهت گیریهای انسان را در برخورد با حوادث مشخص میکند.
🔹نمیتوان بدون مبنا، با حوادث برخورد عاقلانه و صحیح داشت. باید دانست که موجودات در عالم و حتی خودمان چه جایگاهی داریم.
🌐 vasael.ir/0004D
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی | حکومت نه شأنی از شئون امام بلکه عین امامت است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004Di
🔹فقه القضا | استناد به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0004DG
🔹فقه القضا | اقوال فقها پیرامون شکایت بر علیه قاضی معزول(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Da
🆔 @vasael_ir
🔸تقدسزدائی دینی در معرکه کرونا / جدا کردن خدا از متن زندگی، آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
🔹پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبهای با عنوان «خدا به هر دردی نمیخورد!» به مسائلی متعرض شده است که سؤالات و ابهاماتی فراوانی در اذهان پدید آورد.
🔹دکتر #عباس_جوارشکیان، دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگویی به مطالب مطرح شده پاسخ گفته است.
نظر به اهمیت موضوع، متن کامل مصاحبه پیش روی شما فرهیختگان گرامی قرار میگیرد:
🌐 vasael.ir/0004Dq
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | مبانی، شیوهها و موانع توسعهی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل
🔹بین نظریه ولایت و رهبری از یک طرف و دولت و حکومت از طرف دیگر در اندیشه سیاسی شیعه فرق است بدین معنی که گستره ولایت و رهبری ولی فقیه جامع الشرایط، همانند مرجعیت و فتاوای مرجع تقلید عام و جهان شمول می باشد و مرزهای جغرافیایی مانع از سرایتش به کشورها و مقلدانش در جهان نمی شود.
🔹اما دولت و حکومت اسلامی به معنای دستگاه سیاسی برای اداره جامعه، شامل محدوده جغرافیایی و جایی که زمینه و امکانش باشد می شود. که مسؤلیت رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط عام و جانشمول بوده و لکن مسؤولیت های فرامرزی دولت (دستگاه سیاسی ) اسلامی شامل داخل مرز جغرافیایی و جایی که بسط ید برای ولی فقیه باشد و مانع نباشد، می شود.
🔹نسبت به جایی که مانع وجود دارد به مقدار مانع هم از حکومت و هم از مسلمانان ومردم سایر کشورها سلب تکلیف می شود.
🔹پايان نامه «مبانی، شیوهها و موانع توسعهی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل» توسط عليرضا بي نياز در مقطع دكتري با نظارت علمي استادان راهنما حجت الاسلام و المسلمين نجف لك زايي و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی و استاد مشاور حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی به رشته تحرير درآمده است.
🌐 vasael.ir/0004Ds
🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۱
#دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻
🔹مسائل حقوقی و جزایی تا پیش از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ شمسی، بیشتر تابع احکام قضایی شریعت اسلام، مشی سیاسی حکومت ها، مشی فردی پادشاهان و امرای محلی و برخی آرای علمای مسلمان و غیرمسلمان بوده است.
🔹در عصر قاجار، دو نوع محکمه با رویه و منابع متفاوت فعال بود؛ محاکم عرفی و محاکمه شرعی. نداشتن قانون مدون، نبودن وحدت رویه در آرای قضایی و فقدان استقلال قاضی، از اشکالات جدی در روند رسیدگیهای قضایی در آن ایام به شمار میرفت.
🔹با آغاز نهضت مشروطه و فراگیر شدن نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی و اجتماعی، زمینه تدوین نخستین قانون اساسی مدون ایران با به رسمیت شناختن حقوق «همه مردم ایران» فراهم شد.
🔹در این زمان، هیچ قانون خاصی برای طرز رسیدگی محاکم در امور جزایی به مانند امور حقوقی وجود نداشت و محاکم، نوعاً به نظر خود عمل، و حتی وظیفه دادستان را نیز خود اعمال میکردند و در مسائل مهم نیز با استفتا یا استعلام از علما و مراجع شرعی عمل میکردند.
🔹شاید بتوان نخستین دستور رسمی صادره در خصوص طرز رسیدگی به کار محاکم را در این زمان، در دستورهای کلی مطرح شده از سوی میرزا حسن خان پیرنیا مشیرالدوله، وزیر عدلیه وقت یافت.
🔹پس از به توپ بستن مجلس و دوره استبداد صغیر و در پی بازگشایی مجلس شورای ملی و انتصاب میرزا حسن خان به عنوان وزیر عدلیه، وی از سوی مجلس اجازه یافت تا در شش ماه نسبت به تدوین قانون تشکیلات و اصول محاکمات اقدام کند.
🌐 vasael.ir/0004Dn
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفههای «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر
📝 محمد حائری شیرازی
🌐 vasael.ir/0004E4
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفههای «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.i
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفههای «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر
🔹اولین رکنی که شهید صدر در امر تولید ضروری و مهم میداند و یکی از ابزار رشد تولید تلقّی میکند، آزادی در تولید است اما در چارچوب ارزش های معنوی و اخلاقی.
🔹آزادی در این زمینه به این معنا است که هر مرکز و واحد تولیدی در شرایط برابر و عادلانه به تولید خود بپردازد و حکومت وظیفه دارد نسبت به انحصاری شدن تولید به طور جدّ جلوگیری کند.
🔹رکن دیگری از ارکان تولید در اندیشه شهید صدر، تولید کردن بر اساس نیاز و احتیاج مصرف کننده است.
🔹اگر تولید کننده، کالایی را تولید کند که مصرف کننده نسبت به آن احساس نیاز نمیکند، نه تنها چرخه تولید با جهش مواجه نمیشود بلکه به سمت ورشکستگی و تعطیل شدن آن تولید منجرّ خواهد شد.
🔹یکی از مشکلات تبادل کالا به وسیله پول و کنار گذاشتن تبادل کالا با کالا این شده است که تولید کننده اگر سرمایهای دارد، تا زمانی که از سود بالای حاصل از تولید خویش اطمینان حاصل نکند، سرمایه خود را در بانک ذخیره میکند و سود بانک را بر سود حاصل از تولید ترجیح میدهد.
🔹شهید آیت الله صدر با تصریح بر اینکه این مسئله یکی از معضلات اقتصادی برای هر جامعهای به خصوص جامعه و حکومت اسلامی است. به همین دلیل میبایست از ذخیره سرمایه در بانک پرهیز کرد چراکه یکی از موانع اصلی جهش تولید است.
🔹از دیدگاه شهید صدر اسلام این اجازه را به دولت اسلامی داده است تا به عنوان ناظر، کنترل همه جانبهای بر جریان گردش، بازارها و تولیدی ها داشته باشد.
🔹در بخش دیگر، شهید آیت الله صدر(ره) مقرّراتی را که از منظر اسلام، موجب رشد و جهش تولید میشود، ذکر میکند و معتقد است که دولت و حکومت اسلامی وظیفه دارد در برخی موارد، با إعمال قانون اسباب رشد تولید را فراهم آورد
🔹طبق دیدگاه مولّف کتاب اقتصادنا، اسلام افزایش تولید را مشروط به عادلانه بودن توزیع و رفاه عمومی و حیات بشر دانسته است. در حقیقت افزایش ثروت یک وسیله است و نه هدف نهایی تولید.
📝 محمد حائری شیرازی
🌐 vasael.ir/0004E4
🆔 @vasael_ir
🔸درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک
🔹آیت الله #علی_اکبر_رشاد
کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 eshia.ir/userManual
🆔 @vasael_ir
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا میدرخشد
دکتر #محمد_جواد_توکلی در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0004EB
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا میدرخشد دکتر #مح
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا میدرخشد
دکتر #محمد_جواد_توکلی در گفتگو با #وسائل:
🔹یک اقتصاددان به نام مارک بلاگ یک کتابی نوشته است با نام اقتصاددانان بزرگ جهان و به شرح حال و افکار 220 اقتصاددان بزرگ جهان پرداخته است.
🔹در این کتاب، شهید صدر به عنوان یکی از آن 220 نفر معرفی شده است و در این لیست غیر از شهید صدر، هیچ کس به عنوان اقتصاددان اسلامی مطرح نشده است.
🔹شهید صدر علاوه بر کتاب اقتصادنا که نظام اقتصادی اسلام و مبانی آن را معرفی میکند، در کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام (بانک بدون ربا در اسلام) ایده و الگوی بانکداری اسلام را معرفی میکنند.
🔹در کتاب الاسلام یقود الحیاه (اسلام راهنمای زندگی) که بعد از انقلاب نوشته شد، ایشان اندیشه های اقتصاد اسلامی خود را در قالب 13 اصل استخراج میکنند و حتّی راهبردهایی هم آنجا مطرح میکنند.
🔹شهید صدر یک شخصیت ناشناخته در دانشگاهها و حتّی مراکز حوزوی ما است. اگر شما از دانشجویان ما از آدام اسمیت بپرسید، به شما پاسخ میگویند ولی وقتی از شهید صدر میپرسید، این چنین نیست.
🔹متاسفانه حتی در حوزه، بعد از شهید صدر، مولّد نبودیم و خیلی از مواقع نظریات وی تکرار شده است و آن گونه که شایسته است اندیشههای شهید صدر به جلو نرفته است و این ناشی از عدم آشنایی با آثار و مبانی شهید صدر است.
🔹به نظر من آثار شهید صدر باید بازنویسی و بازخوانی شود. آثار شهید صدر باید به قلمهای مختلف در سطوح مختلف نوشته شود تا زمینه گسترش آثار ایشان فراهم شود تا دیگران نیز ردّ این آثار را بگیرند و به جلو ببرند.
🔹من امید دارم با توجه به نیروی انسانی که در حوزه و دانشگاه با رویکرد اقتصاد اسلامی تولید شده است، زمینه معرفی بیشتر شهید صدر وجود داشته باشد.
🔹بسیاری از مشکلات اقتصادی که الان داریم، زمینههای آن در آثار شهید صدر وجود دارد و بازنویسی آثار ایشان میتوانیم باعث حل مشکلات جامعه اسلامی شویم.
🔹حقیقت این است که الگوی بانکداری جمهوری اسلامی ایران از الگوی بانکداری ایشان اخذ شده است. کسی که 45 سال عمر کرده است و در طول این عمر شریف چند کتاب مهم در اقتصاد اسلامی نوشتند و هنوز باید این کتابها در دانشگاههای ما تدریس شود.
🔹شاید ما باید این اشکال را به خود کنیم که چرا علمای ما یک کتاب در حد کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام ننوشتند. ادعای بنده این است که رویکرد شهید صدر تاسیسی است و رویکرد بسیاری از علمای ما استفتائی است. رویکرد استفتائی جزء نگر، مولِّد سیستم نیست.
🔹ایشان تا جایی که عمرشان کفاف داد، سعی کردند پازلهای اقتصاد اسلامی را تکمیل کنند و اگر به شهادت نمیرسیدند قطعا آن را جلوتر میبردند.
🌐 vasael.ir/0004EB
🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالشهای بینالمللی
🌐 vasael.ir/0004E7
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالشهای بینالمللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالشهای بینالمللی
🔹در استراتژی امام خمینی و آیت الله خامنه ای، قدرت نرم به عنوان قدرت اصلی و قدرت سخت، مكمل و در خدمت قدرت نرم است. در این تفكر دین و اعتقادات دینی بر منافع ملی تقدم دارند.
🔹حكومت برای مردم و در خدمت مردم است و شیوه مقابله و منازعه، مقاومت و قیام های مردمی دفاع همه جانبه و تقویت قدرت بازدارندگی است.
🔹حضرت آیت الله خامنه ای با پیروی از راه امام خمینی از تمام ظرفیت های اعتقادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی بهره گرفت و در دهه 90 در مواجهه با تهدید فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایستاد.
🔹به گونه ای كه به گواه كارشناسان آمریكایی (كاندولیزا رایس) رهبر ایران می توان نقشه هایی را كه بهترین ذهن ها با صرف بیشترین بودجه ها در زمانی طولانی كشیده و جریانی ماهر آن را به عهده گرفته اند، با یك سخنرانی یك ساعته خنثی كند.
🔹بر پایه آنچه در این مقاله آمده است، پیشنهادهای زیر برای نگارش راهبردهای جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیده ای بین المللی، منطبق با معیارها مبانی بنیانگذار جمهوری اسلامی و تأكیدهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، قابل ارائه است:
1. تكیه بر ایمان و تقویت بنیان های اعتقادی امت اسلامی با محوریت اصل توحید
2. جدی گرفتن اصل وحدت امت اسلامی
3. پایبندی به اصل ولایت و امامت و رهبری ملت بر مبنای مردم سالاری دینی و اصل مترقی ولایت فقیه
4. تكیه بر اصول ظلم ستیزی، كرامت ذاتی انسان، عدالت، برابری، حمایت از مستضعفان
5. تأكید بر اصل نه شرقی و نه غربی و تكیه بر اصل مقاومت و پایداری و سازش ناپذیری و تحمیل اراده بر دشمن
🌐 vasael.ir/0004E7
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| روش شناسی شهید صدر درباره شکل گیری علم اقتصاد اسلامی
🔹علم اقتصاد اسلامی، به عنوان يكی از شاخه های علوم انسانی بايد ايجاد شود؛ البته استناد اين علم به اسلام بايد واقعی باشد.
🔹از اين رو، اقتصاددان در صورتي كه فقط با قضايای علم اقتصاد آشنايی داشته باشد، نمیتواند گزارههای علمی مشتمل بر متغير مستقل و تابع را با آموزههای دينی هماهنگ و جايگاه منطقی اين گزارهها را در آموزههای دينی تعيين کند.
🔹چون فرض بر اين است كه فقط گزارههای علم اقتصاد را میداند و از مدلول مطابقی و التزامی گزارههای دينی آگاهی لازم ندارد تا بين اين دو حوزه تعامل منطقی برقرار سازد.
🔹تنها اقتصاددانی كه هم با علم اقتصاد آشنايی كافی و هم اطلاعات لازم از آموزههای اسلامی درباره موضوعات اقتصادی دارد، میتواند چنين تعامل و رابطه منطقی و علمی بين اين دو حوزه علم اقتصاد و معرفت اقتصاد اسلامی برقرار كند.
🔹اقتصاددانان بر اساس شناخت متغيرات جامعه، توصيههای سياستی متناسب با شناخت خود را ارائه میدهند كه مورد استفاده سياستمداران قرار میگيرد.
🔹بنابراين مبنای شهيد صدر در تفسير علم اقتصاد كه به كشف رابطه تأثيرگذاری بين پديدههای اقتصادی میپردازد و در نهايت شكل گيری علم اقتصاد اسلامی ترجيحا از طريق تحليل علمی رويدادهای اقتصادی متأثر از تطبيق مكتب اقتصادی اسلام انجام میپذيرد، مورد تجديد نظر قرار گرفته است.
🌐 vasael.ir/0004ED
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| بنابر اصل عقلی جواز تصرف فرع ملکیت است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004Dz
🔹فقه روابط اجتماعی| اخلاقی یا فقهی بودن قاعده اصالة الصحة(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0004EG
🔹فقه سیاسی| نخستین گام در مواجهه با دشمن مرزبندی عقیدتی است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Dh
🆔 @vasael_ir
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد
حجت الاسلام والمسلمین #نصرتی در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0004ER
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد حجت الا
🔸جهانی سازی ایمان؛ هدف غایی حکومت اسلامی / دیپلماسی ما نباید محدود به مرزهای جغرافیایی باشد
حجت الاسلام والمسلمین #نصرتی در گفتگو با #وسائل:
🔹ما در حال جنگ تمام عیار بین حكومت دینی و حكومت های سكولار هستیم. حكومت های سكولار اصلا اجازه نمی دهند.
🔹لیبرالیزم كه در حال جهانی سازی است اجازه نمی دهد كه حكومت دینی تشكیل بشود و قوام لازم را داشته باشد و بتواند تأثیر گذار باشد و بتواند خودش را رشد و گسترش دهد.
🔹بنابراین ما در حال نبرد دائمی هستیم لذا باید اولا خودمان را اثبات كنیم و ثانیا رشد و گسترش دهیم و تا آنجا كه در توان ما است باید مرزهای حكوت دینی را گسترش دهیم و به جلو ببریم.
🔹لذا وظیفه ما این است كه پوشش حمایتی خود را به دیگر جوامع و سرزمین هایی که هم جهت شده و برای اقامه عدالت قیام کرده اند گسترش دهیم.
🔹انقلاب اسلامی که اکسیر حرکت اسلامی تمدن ساز است خود رونده است و مرز نمی شناسد و انقلابیون مسلمان در هر کجا که باشند خود را متعهد به حمایت از همدیگر، صرف نظر از مرزهای جعلی سیاسی و جغرافیایی می دانند.
🔹دولت اسلام و نظام اسلامی باید به دنبال جهانی سازی در راستای تمدن سازی حركت كند. لذا این مطلب را به وضوح درمی یابیم كه امكان سازش میان ایمان و كفر وجود ندارد.
🔹نمیشود که ما در گوشه ای از این عالم برای خودمان دولت اسلامی تشكیل دهیم و نظام سلطه هم برای خودش كفر و الحاد داشته باشد و مسالمت آمیز با هم زندگی كنیم؛ انقلاب اسلامی اولین مرحله شکل گیری دشمنی ملحدان و مستكبران عالم با ما است.
🔹ما نباید با كسی تعارف داشته باشیم بلكه باید اعلام كنیم كه ایمان به دنبال جهانی سازی است و باید در تمام جهان گسترش پیدا كند و این هدف تشكیل حكومت اسلامی است كه همان تمدن سازی نوین جهانی بر مبنای اسلام است.
🌐 vasael.ir/0004ER
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی «کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحرانها»
🔹ارائه دهنده: دکتر سید احمد حبیب نژاد
🔹زمان: دوشنبه 25 فروردین ـ ساعت 20:15
🔹محل ارائه: صفحه پژوهشگاه مجازی حقوق در اینستاگرام
🆔 @vasael_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد
حجت الاسلام دکتر #یوسفی در گفتگو با #وسائل:
🔹وقتی گفته میشود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت میشود و از حساب یارانه بگیران برداشت میشود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است.
🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود.
🔹دولت میتوانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود.
🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی میکند و این اشکال دارد.
🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد.
🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم.
🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟!
🌐 vasael.ir/0004Eg
🆔 @vasael_ir
🔸رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهمترین راه نجات در بنبستهای زندگی
حجت الاسلام دکتر #عباسی_آغوی در گفتگو با #وسائل:
🔹در شرایط سخت و مشکلات چه فردی و اجتماعی یکی از راهکارهای حیاتی رعایت تقوی فردی و اجتماعی است، رعایت تقوی علاوه بر اینکه در برون رفت از مشکلات کمک میکند، بهترین توشه برای آخرت هم هست.
🔹اگر تقوی را رعایت کنید، خداوند شما را از بن بست بیرون میبرد و راه را برای شما باز میکند و دوم اینکه ما را تأمین میکند و از آن جایی که فکر نمیکنیم رزق او را میرساند.
🔹در این شرایط کرونایی حائز اهمیت است این است که متاسفانه بعضی فراغت و فرصت بدست آمده را برای خواندن شبهات در فضای مجازی سپری میکنند که این هم با تقوی ناسازگاری دارد و هم اعتقادات ما را خدشه دار میکند.
🔹با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و فراغت و فرصت بیشتری برای ما فراهم شده مطالعات اعتقادی خود را بیشتر کنیم و از این طریق اعتقادات خود را قوی کنیم.
🔹وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه میکنیم به اندازه نیازمان کالا برداریم و قناعت پیشه کنیم. خداوند متعال قناعت ورزی را باعث بی نیازی ما قرار داده است و این را بدانیم که بی نیازی در حرص قطعاً نیست.
🌐 vasael.ir/0004Et
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| آرامش در زندگی از منظر اسلام
🔹اساسا انسان هائی که در زندگی خویش آرامش ندارند در زندگی خویش دائما احساس پوچی میکنند و گمان میکنند که در این دنیا عبث و بیهوده آفریده شدهاند.
🔹حال این که هدف و غایت خلقت خدای تعالی ما انسانها را بدین جهت بوده که بنده شویم و از این بندگی معرفت کسب نمائیم و پیرو آن به امنیت و آرامش هم در این دنیا و هم در سرای آخرت ببریم
🔹باید دانست که معمولا در زندگیهای ما انسانها آسایش بسیار یافت میشود و متاسفانه بسیاری از ما انسانها دنبال آسایش زیاد میگردیم ولی آرامش و امنیت خاطر به ندرت یافت میشود.
🔹اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این که در زندگیهای ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت میشود ولی چیزی که ابدا یافت نمیشود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی میباشد.
🔹آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسانها دارد.
🔹در زندگی فردی و چه اجتماعی ما انسانها بایستی خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم. به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست میآید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفتهاند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر میآیند.
🔹باید توجه داشت که نفس انفاق کردن چون که یک لطف الهی است به انسان آرامش میدهد. زیرا ما هر چه داریم از خدای تعالی است و لذا باعث اطمینان و آرامش میگردد.
🌐 vasael.ir/0004Ex
🆔 @vasael_ir