eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | نظریه خطابات قانونیه امام خمینی و پیامد‌های آن در فقه سیاسی 🔹نظریه خطابات قانونیه از آنجا که یک مبنای عام و تاثیرگذار در مباحث مربوط به حكم شناسی می باشد، پیامدهای متعددی را در دانش فقه و اصول فقه به دنبال دارد. 🔹مطابق این نظریه، خطابات کلی قانونی به تعداد افراد مکلفین، به خطابات متعدد منحل نمی‌گردند به نحوی که هر یک از آنها خطاب مخصوص به خود را دارا باشند بلكه خطاب عمومی قانونی، خطاب واحدی است که متعلق آن كلی و موضوع آن، عنوان می باشد. 🔹همچنین مطابق این نظریه اراده تشریعی در صدور احکام شرعی، اراده قانونگذاری و جعل به نحو عموم است و صحت این نحوه از جعل حکم، عقلائیا متوقف بر مدنظر قرار دادن شرایط جعل عمومی قانونی می باشد. 🔹در نزد عقلا، صحت چنین جعلی متوقف بر انبعاث همه مکلفین نیست، بلکه منبعث شدن برخی از مکلفین در صحت کفایت می کند. 🔹آنچه که این پژوهش بدان دست یافته است اثبات تاثیر گذاری این نظریه بر مسائل مختلفی از فقه سیاسی می باشد. 🔹در این پژوهش پیامدهای این نظریه در فقه سیاسی در مباحثی همچون «لزوم اقدام بر تأسیس حکومت اسلامی حتی با عدم احراز قدرت»، «لزوم اقدام بر اصلاح انحرافات حکومت در فرض شک در قدرت»، «تقدم رویکرد امنیتی جامعه گرا بر رویکرد فردگرا»، «لزوم جستجو از مالک در اموال اهدایی توسط حاکمان غیرمشروع»، «عدم اشتراط امر به معروف و نهی از منکر به احراز قدرت» بررسی شده است. 🌐 vasael.ir/0004Df 🆔 @vasael_ir
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 🔹در این شرایط زنان می‌توانند فرصت خانه نشینی را به یک فرصت طلائی در خانواده تبدیل کنند که علاوه بر نزدیک شدن به همسر و فرزندان در جهت رفع نیاز‌ها و تمایلات آنان و خودشان تلاش و کوشش کنند که این هدف در هم صحبتی و تبادل عاطفی بین اعضای خانواده محقق می‌شود. 🔹در واقع ناامنی‌های احساسی و عاطفی بسیاری از مشکلات را بر خانواده تحمیل می‌کند که گاه حل این مشکلات سال‌ها زمان و انرژی را می‌طلبد در حالی که اگر این نیاز به درستی و هدفمند از سوی همه اعضای خانواده تأمین شود حاصل آن شور و نشاط و حرکت رو به پیشرفت خانواده است که سرمایه آن محبت و مهرورزی و درک متقابل اعضاء است. 🔹از آنجا که خانواده به عنوان نخستین و مهمترین نهاد در تربیت روانی و جسمی و اندیشه و افکاری انسان اثرگذار است لذا توجه به ساختار‌ها و چگونگی تنظیم روابط درون و برون خانوادگی در جوامع مختلف در رأس هرم ساختاری خانوده که از سوی والدین طراحی می‌شود و از طرفی روابط بین خود والدین نیز در این فرآیند موثر است. 🔹بهترین راهکار آموزش هم کلامی و هم صحبتی افراد در درون خانواده برای رسیدن به زبان مشترک عشق ورزی و محبت است که نهایتا در درون این خانواده افرادی موفق و سازنده و به دور از کمبود‌ها و کاستی‌های عاطفی تربیت می‌شوند که جامعه را به سمت آرامش و تکاپوی سازنده رهنمون می‌سازند. 🔹در همین زمینه می‌توان اشاره به سخن حضرت علی(ع) کرد که می‌فرمایند: سلامت زندگی در مدارا کردن است البته در تفسیر این سخن حکیمانه منظور مدارای منفعل از روی عجز و ناتوانی نیست بلکه مدارایی در جهت جستجوی مسیری برای ارتباط با افراد است که بتوان با آنان هم کلام شد و طریق صحیح را به آنان نشان داد که منجر به انتخابی عاقلانه و منطقی شود. 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS 🆔 @vasael_ir
🔸 | مقابله حکیمانه با ویروس کرونا 🔹با اینکه این ویروس در حال حاضر بیش از 90 کشور جهان را درگیرخود کرده، ولی در کشور ما به طور خاص مورد توجه و تمرکز دشمنان و رسانه‌های آنان قرار گرفته است. 🔹به طوریکه دشمن ـ چه دشمنان خارجی و چه منافقان داخلی ـ از ابزارهای رسانه‌ای خود به طور تمام وقت درصدد بیان ناکارآمدی نظام اسلامی در برابر این ویروس، بیان شبهاتی از شیوع آن از شهر مقدس قم و حمله به قشر روحانیت و همچنین زیر سؤال بردن مقدسات دینی و... برآمده‌اند تا افکار عموم مردم را بر علیه دین و نظام اسامی جهت دهی کنند. 🔹کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا، بیان مبانی و حقائق و پاسخ به شبهات پبرامون ویروس منحوس کرونا می باشد که از سوی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. 🔹لزوم توجه به مسائل فکری و اعتقادی در برخورد با حوادث در حوادث، اتفاقات عالم و بحران هایی که برای بشر پیش می‌آید، توجه به مسائل زیربنایی، مسائل فکری و اعتقادی، بسیار مهم و راهگشا بوده و توجه به این مسائل است که جهت گیری‌های انسان را در برخورد با حوادث مشخص می‌کند. 🔹نمی‌توان بدون مبنا، با حوادث برخورد عاقلانه و صحیح داشت. باید دانست که موجودات در عالم و حتی خودمان چه جایگاهی داریم. 🌐 vasael.ir/0004D 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | حکومت نه شأنی از شئون امام بلکه عین امامت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Di 🔹فقه القضا | استناد به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0004DG 🔹فقه القضا | اقوال فقها پیرامون شکایت بر علیه قاضی معزول(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Da 🆔 @vasael_ir
🔸تقدس‌زدائی دینی در معرکه کرونا / جدا کردن خدا از متن زندگی، آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش 🔹پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه‌ای با عنوان «خدا به هر دردی نمی‌خورد!» به مسائلی متعرض شده‌ است که سؤالات و ابهاماتی فراوانی در اذهان پدید آورد. 🔹دکتر ، دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگویی به مطالب مطرح شده پاسخ گفته است. نظر به اهمیت موضوع، متن کامل مصاحبه پیش روی شما فرهیختگان گرامی قرار می‌گیرد: 🌐 vasael.ir/0004Dq 🆔 @vasael_ir
🔸 | مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل 🔹بین نظریه ولایت و رهبری از یک طرف و دولت و حکومت از طرف دیگر در اندیشه سیاسی شیعه فرق است بدین معنی که گستره ولایت و رهبری ولی فقیه جامع الشرایط، همانند مرجعیت و فتاوای مرجع تقلید عام و جهان شمول می باشد و مرزهای جغرافیایی مانع از سرایتش به کشورها و مقلدانش در جهان نمی شود. 🔹اما دولت و حکومت اسلامی به معنای دستگاه سیاسی برای اداره جامعه، شامل محدوده جغرافیایی و جایی که زمینه و امکانش باشد می شود. که مسؤلیت رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط عام و جانشمول بوده و لکن مسؤولیت های فرامرزی دولت (دستگاه سیاسی ) اسلامی شامل داخل مرز جغرافیایی و جایی که بسط ید برای ولی فقیه باشد و مانع نباشد، می شود. 🔹نسبت به جایی که مانع وجود دارد به مقدار مانع هم از حکومت و هم از مسلمانان ومردم سایر کشورها سلب تکلیف می شود. 🔹پايان نامه «مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل» توسط عليرضا بي نياز در مقطع دكتري با نظارت علمي استادان راهنما حجت الاسلام و المسلمين نجف لك زايي و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی و استاد مشاور حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی به رشته تحرير درآمده است. 🌐 vasael.ir/0004Ds 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۱ 🔻 🔹مسائل حقوقی و جزایی تا پیش از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ شمسی، بیشتر تابع احکام قضایی شریعت اسلام، مشی سیاسی حکومت ها، مشی فردی پادشاهان و امرای محلی و برخی آرای علمای مسلمان و غیرمسلمان بوده است. 🔹در عصر قاجار، دو نوع محکمه با رویه و منابع متفاوت فعال بود؛ محاکم عرفی و محاکمه شرعی. نداشتن قانون مدون، نبودن وحدت رویه در آرای قضایی و فقدان استقلال قاضی، از اشکالات جدی در روند رسیدگی‌های قضایی در آن ایام به شمار می‌رفت. 🔹با آغاز نهضت مشروطه و فراگیر شدن نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی و اجتماعی، زمینه تدوین نخستین قانون اساسی مدون ایران با به رسمیت شناختن حقوق «همه مردم ایران» فراهم شد. 🔹در این زمان، هیچ قانون خاصی برای طرز رسیدگی محاکم در امور جزایی به مانند امور حقوقی وجود نداشت و محاکم، نوعاً به نظر خود عمل، و حتی وظیفه دادستان را نیز خود اعمال می‌کردند و در مسائل مهم نیز با استفتا یا استعلام از علما و مراجع شرعی عمل می‌کردند. 🔹شاید بتوان نخستین دستور رسمی صادره در خصوص طرز رسیدگی به کار محاکم را در این زمان، در دستور‌های کلی مطرح شده از سوی میرزا حسن خان پیرنیا مشیرالدوله، وزیر عدلیه وقت یافت. 🔹پس از به توپ بستن مجلس و دوره استبداد صغیر و در پی بازگشایی مجلس شورای ملی و انتصاب میرزا حسن خان به عنوان وزیر عدلیه، وی از سوی مجلس اجازه یافت تا در شش ماه نسبت به تدوین قانون تشکیلات و اصول محاکمات اقدام کند. 🌐 vasael.ir/0004Dn 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.i
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 🔹اولین رکنی که شهید صدر در امر تولید ضروری و مهم می‌داند و یکی از ابزار رشد تولید تلقّی می‌کند، آزادی در تولید است اما در چارچوب ارزش های معنوی و اخلاقی‌. 🔹آزادی در این زمینه به این معنا است که هر مرکز و واحد تولیدی در شرایط برابر و عادلانه به تولید خود بپردازد و حکومت وظیفه دارد نسبت به انحصاری شدن تولید به طور جدّ جلوگیری کند. 🔹رکن دیگری از ارکان تولید در اندیشه شهید صدر، تولید کردن بر اساس نیاز و احتیاج مصرف کننده است. 🔹اگر تولید کننده، کالایی را تولید کند که مصرف کننده نسبت به آن احساس نیاز نمی‌کند، نه تنها چرخه تولید با جهش مواجه نمی‌شود بلکه به سمت ورشکستگی و تعطیل شدن آن تولید منجرّ خواهد شد. 🔹یکی از مشکلات تبادل کالا به وسیله پول و کنار گذاشتن تبادل کالا با کالا این شده است که تولید کننده اگر سرمایه‌ای دارد، تا زمانی که از سود بالای حاصل از تولید خویش اطمینان حاصل نکند، سرمایه خود را در بانک ذخیره می‌کند و سود بانک را بر سود حاصل از تولید ترجیح می‌دهد. 🔹شهید آیت الله صدر با تصریح بر اینکه این مسئله یکی از معضلات اقتصادی برای هر جامعه‌ای به خصوص جامعه و حکومت اسلامی است. به همین دلیل می‌بایست از ذخیره سرمایه در بانک پرهیز کرد چراکه یکی از موانع اصلی جهش تولید است. 🔹از دیدگاه شهید صدر اسلام این اجازه را به دولت اسلامی داده است تا به عنوان ناظر، کنترل همه جانبه‌ای بر جریان گردش، بازارها و تولیدی ها داشته باشد. 🔹در بخش دیگر، شهید آیت الله صدر(ره) مقرّراتی را که از منظر اسلام، موجب رشد و جهش تولید می‌شود، ذکر می‌کند و معتقد است که دولت و حکومت اسلامی وظیفه دارد در برخی موارد، با إعمال قانون اسباب رشد تولید را فراهم آورد 🔹طبق دیدگاه مولّف کتاب اقتصادنا، اسلام افزایش تولید را مشروط به عادلانه بودن توزیع و رفاه عمومی و حیات بشر دانسته است. در حقیقت افزایش ثروت یک وسیله است و نه هدف نهایی تولید. 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
🔸درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک 🔹آیت الله کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 eshia.ir/userManual 🆔 @vasael_ir
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004EB 🆔 @vasael_ir