eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸| مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی 🔹ما پدر مادرها گاهی فراموشکاریم! یادمان رفته وقتی کنجکاوی‌های زیادی داشتیم یا وقتی قدم به دنیای بلوغ گذاشتیم و دست و پایمان را گم کرده بودیم، دنبال محرم اسراری بودیم تا بتوانیم حرف‌های مگو را با او در میان بگذاریم. انگار فقط این کنجکاوی‌ها و پرسش‌ها برای ما آفریده شده بود و بس. 🔹به محض دیدن رفتارهای شبه جنسی یا شنیدن سؤالات جنسی توسط بچه‌ها، دست و پای خود را گم می‌کنیم. 🔹از پیامدهای تربیت و آموزش جنسی می‌ترسیم و از اینکه پا پیش بگذاریم و در زمینه این نوع تربیت و آموزش پیش قدم شویم، واهمه داریم. پس بیشترمان عطای آن را به لقایش می‌بخشیم و خود را به دنده بی خیالی می‌زنیم. 🔹اما واقعیت را نمی‌توان برای همیشه پنهان کرد. کودک و نوجوان است و اضافه کنید که این نسل با نسل ما خیلی فرق دارند و گاهی نمی‌دانیم با آن‌ها چکار کنیم. 🔹او در کارزار با کنجکاوی‌ها و غریزه جنسی، تنها و بی کس است و برای آنچه پدر و مادر ناآگاه از او دریغ کرده‌اند، دست نیاز به هر کس و ناکسی دراز می‌کند که شاید منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شود. 🔹پدر و مادران عزیز باید مراقب حرف‌های یواشکی فرزندانتان باشید. یک دنیا حرف و سؤال و دغدغه‌های جنسی که قرار نیست حرف‌های یواشکی باقی بماند، پس تا دیر نشده لطفاً سریع و درست اقدام کنید. 🔹کتاب حرف های یواشکی در سه بخش به عنوان‌های؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل جمع آوری شده است. 🌐 vasael.ir/0004F4 🆔 @vasael_ir
🔸 | مطلوب بودن افزایش جمعیت و مبانی فقهی آن 🔹با رجوع به آیات قرآن و احادیثی که از ائمه معصومین (علیهم‌اسلام) به دست ما رسیده است، به این نکته راه می‌یابیم که از دیدگاه اسلام، افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، نیکو و پذیرفته شده است، به گونه‌ای که خداوند متعال در آیات متعددی از فرزند به عنوان یک نعمت الهی یاد می‌کند. 🔹علامه طباطبایی فرموده است: «در جنبه دیگر از مقاصد مهم شارع اسلام، افزایش نسل مسلمانان است و آباد کردن زمین به دست گروه مسلمانان تا شرک و فساد را از بین ببرند». 🔹در باب استحباب تکثیر اولاد از نظر اسلام سه دسته روایات داریم: 1ـ روایاتی که دلالت دارند هنگام ازدواج زنی را انتخاب کنید که فرزند زیاد می‌آورد. 2 ـ روایاتی که تشویق به ازدواج به جهت فرزند آوری می‌کنند. 3 ـ روایاتی که بر مطلوب بودن افزودن بر تعداد فرزندان دلالت می‌کند. 🔹با توجّه به مطالب بیان شده و از مجموع روایات و ادلّه شرعیه این نتیجه به دست می‌آید که دین اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تکثیر اولاد در همه زمان‌ها اهتمام داشته و این‌چنین نبوده که این اهتمام مختص به زمانی باشد که مسلمانان در قلّت باشند. 🔹تعابیر وارده در روایات به‌عنوان یك قضیه حقیقیه و به‌عنوان یك سیاست دائمی و همیشگی دین مطرح است. بنابراین از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمرده‌اند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004F3 🆔 @vasael_ir
🔸 | مهمان خدا نگران نباش 🔹بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد افراد سالم نه تنها در شرایط کرونا مشکلی برای روزه داری ندارند بلکه روزه، عامل تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس است. 🆔 @vasael_ir
🔸نخستین نشست مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ نشست علمی «آثار اقتصادی در سطح ملی و بین‌الملل» 🔹با حضور: حمیدرضا مقصودی و حمزه معلی؛ اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه 🔹زمان: دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 12 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 https://join.skype.com/bVUi8V9R5hGv 🆔 @vasael_ir
🔸آسیب‌های کاهش فرزند از منظر روانشناسی 🔹از جمله معایب تک فرزندی عبارت است از: 1- احساس تنهایی: شما وقتی در جمع بچه ها قرار می گیرید و کسی هم سن و سال خود پیدا نمی کنید احساس تنهایی می کنید بچه ها همین طور هستند، وقتی در جمعی قرار می گیرید که هم سن و سال خود را در آن پیدا نمی کنند خیلی زود خسته می شوند. 🔹2- لوس شدن: تک فرزندها تمام توجه و محبت مادی و معنوی پدر و مادر را به خود جلب می کنند و همین هم موجب می شود لوس وپر توقع بار بیایند. 🔹3- از دست دادن استقلال شخصیت: بسیاری از افرادی که در خانواده های پر جمعیت بزرگ شده اند انسان های مستقلی هستند که در که در زندگی به دیگران اتکا نمی کنند. 🔹آنها در محیط پر جمعیت خانواده متوجه می شوند هر کسی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد و خانواده تنها در اندازه یک زمینه ساز می تواند کمک کارشان باشد. 🔹4- تک فرزندان با دنیای کودکی زود خداحافظی می کنند: کودکی که تک فرزند خانواده است؛ در حالی که در خانه اعتماد به نفس و جایگاه تسخیر ناپذیری دارد؛ اما در انجام بیشتر امور خود حتی گاهی کارهای شخصی، وابستگی شدید به اطرافیان پیدا کرده و این وابستگی آنها را از پرورش خلاقیت دور می کند. 🌐 vasael.ir/0004F5 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان دکتر در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها»🔻 🌐 vasael.ir/0004FG 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان دکتر در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها»: 🔹در پاسخ به اینکه آیا وضعیت کرونایی فعلی می‌تواند مصداق وضعیت اضطراری باشد، باید گفت آری؛ مهمترین دلیل بر این ادعا، تمثیلی بودن (و نه حصری بودن) مصادیقی است که برای شرایط اضطراری بیان می‌شود. 🔹توضیح آنکه، گرایش برخی از نظام‌های حقوقی، بر این است که در قانون اساسی موضوع وضعیت اضطراری ذکر نشود تا انعطاف پذیر باشد و دولت در این شرایط قدرت مانور داشته باشد. به هر حال، ما از جمله نظام‌هایی هستیم که وضعیت اضطراری را در قانون اساسی به عنوان اصل وارد کرده ایم. 🔹برای وضعیت اضطراری مصادیقی ذکر شده است که تمثیلی هستند، مانند جنگ؛ وضعیت جنگ چند خصوصیت و ویژگی دارد که با سرایت آنها به دیگر احوال و الغاء خصوصیت آن‌ها از جنگ، می‌توان گفت وضعیت کرونایی فعلی نیز دارای آن ویژگی هاست، در نتیجه وضعیت فعلی، جزء وضعیت‌های اضطراری است. 🔹اولین ویژگی تهدید عمومی است. یکی از شرایط تعلیق آزادی در میثاقین تهدید ملت است، یا تهدید بالفعل و یا بالقوه؛ و مطمئنا ویروس کرونا این تهدید به همراه دارد، زیرا بر اساس آماری که از نهاد‌های مختلف منتشر شده است، حیات جامعه را به خطر می‌اندازد. 🔹دومین خصوصیت جنگ، فراگیری آن است که ویروس کرونا نیز این خصوصیت را دارد. بنابراین، وضعیت کرونایی فعلی چه به لحاظ میزان خطر و چه به لحاظ فراگیری، می‌تواند مصداق وضعیت اضطراری باشد. 🔹در اصل ۷۹ قانون اساسی مقرر شده است: «دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید». 🔹همانطور که مشاهده می‌شود صلاحیت در این اصل اختیاری است؛ مقنن نمی‌گوید دولت مکلف به اعمال محدودیت است، تا اگر دولت با کفایتی، بتواند با استفاده از قواعد و مقررات عادی (غیر از راهی که اصل ۷۹ مقرر کرده)، از وضعیت اضطراری خارج شود، بر اساس قاعده الاسهل فالاسهل اولویت دارد. 🔹اینکه مقنن در قانون اساسی ابتکار تدوین لایحه را در خصوص وضعیت اضطراری (و مشابه آن، اصل ۵۹ قانون اساسی) از مجلس گرفته و آن را تنها به دولت اختصاص داده (و مجلس را موظف بر نظارت بر اقدامات دولت کرده)، بدین خاطر است که قانون اساسی تعامل دولت و مجلس را اراده کرده است و نخواسته که دولت و مجلس، در شرایط اضطراری جدا از یکدیگر تصمیم گیری کنند. 🌐 vasael.ir/0004FG 🆔 @vasael_ir
🔸عذر خواهی و پذیرش عذر کتاب تا ساحل آرامش / گام‌های موفقیت در زندگی / ۱🔻 🔹در پذیرش عذر، نباید معطل کرد. همین که همسرمان عذرخواهی کرد باید عذر او را بپذیریم که نپذیرفتن عذر، نشانه کمبود عقل بوده و موجب محرومیت از بهره‌های معنوی می‌شود. 🔹در بسیاری از موارد، نپذیرفتن عذر از اشتباهی که همسرمان انجام داده زشت‌تر بوده و موجب می‌شود که انسان از فیض شفاعت، محروم شود. 🔹شاید در اینجا سئوالی پیش آید که: چرا تا این اندازه باید مدارا کرد؟ آیا این موجب نخواهد شد که همسرمان در اشتباهاتش جسارت بیشتری پیدا کند؟ 🔹در پاسخ به این سئوال باید گفت: فرض کنید زن یا شوهری عصبانی شده و در همان حالت، کار ناشایستی انجام داده‌اند که موجب ایجاد کدورت میان آن دو شده است. شخص وقتی به اشتباه خود پی می‌برد، با عذری، خواه درست خواه نادرست، نزد همسر خود آمده و پوزش می‌طلبد. 🔹حالا همسر او می‌تواند دو کار انجام دهد: اول آنکه عذر او را نپذیرفته و او را نبخشد. این کار موجب می‌شود که کدورت ادامه یابد و هیچ حرکت اصلاحی هم نتیجه ندهد. 🔹کار دوم آن است که عذر را قبول نموده و او را ببخشد. با پذیرش عذر روابط به حالت عادی باز می‌گردد. در این حالت است که اگر تصمیم به حرکت اصلاحی گرفتیم، بسیار عاقلانه و منطقی می‌توانیم با در نظر گرفتن قواعدی به سوی اصلاح، قدم برداریم. 🔹بنابراین اصلی‌ترین کارکرد پذیرش عذر، ایجاد فضایی آماده برای ثمر دادن حرکت‌های اصلاحی است. ناگفته نماند که انسان در اموری که از امر خداوند اطاعت کرده و دیگران ناراحت شده‌اند، نباید عذرخواهی کند. 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۲ 🔻 🔹پس از انتشار پیش نویس قانون اساسی، اقدامات زیادی جهت جلوگیری از تصویب قانون اساسی آغاز شد. 🔹جبهه متحد ضد انقلاب با مطرح کردن اشکالاتی در متن قانون اساسی و نحوه تصویب آن، سعی داشت مانع تصویب قانون اساسی صددرصد اسلامی شود. 🔹به همین خاطر در ابتدا با مطرح کردن تشکیل مجلس موسسان جهت بررسی این قانون، نخستین گام را برای تضعیف آن برداشت. 🔹جهت تشکیل مجلس موسسان که مجموع دو مجلس سنا و شورا را در بر می‌گرفت، مدت زمان زیادی لازم بود. 🔹کثرت تعداد نمایندگان و بالطبع تشتت آراء مانع تصویب سریع قانون اساسی و انسجام لازم در این قانون می‌شد. 🔹امام با هوشیاری تمام، این جریان را توطئه دانست و مخالفت خویش را با آن اعلام کرد. 🔹قانون اساسی ایران اسلامی با تکیه بر جنبه اسلامیت نظام و وجهه الهی، مشروعیت یافت و با برجسته سازی نقش مردم و رعایت وجهه جمهوریت، مقبولیت مردمی به دست آورد و یکی از پیشرفته‌ترین قوانین اساسی را ایجاد کرد. 🆔 @vasael_ir