eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دلالت قاعده نفی سبیل بر لزوم رفع زمینه سلطه کفار بر مسلمانان از نشست «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» حجت الاسلام دکتر ایزدهی:🔻 🔹در ادبیات فقهی، مجموعه کشور‌های اسلامی را به مثابه یک دار واحد تلقی می‌کند و آن را تحت کل واحد با عنوان «دارالاسلام» می‌شناسد که نقطه مقابل آن، یا دارالحرب است یا دارالکفر. 🔹برای استقرار هر حکومتی باید چهار ویژگی وجود داشته باشد: حکومت، حاکمیت، جمعیت و سرزمین. اسرائیل نه جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارد، نه سرزمینی که متعلق به خود باشد، نه منطق حاکمیتی مقبول و نه کارگزار مشروعی. 🔹طبق دیدگاه اسلام (اعم از فقه جعفری و فقه اهل سنت) اگر سلطه کفار وجود دارد، باید آن را دفع کرد و از بین برد و اگر زمینه آن وجود دارد و یا در مظان وجود است، باید آن رفع کرد و بستر آن را نیز از بین برد. 🔹رژیمی که مردم و جمیعت نداشته باشد اصلا وجود ندارد؛ طبق منطق مقاومت باید در برابر اسرائیل به گونه‌ای رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد، این مهم می‌تواند یا با تدابیر امنیتی شکل بگیرد و یا با تدابیر اقتصادی، فرهنگی و مانند این ها. 🆔 @vasael_ir
🔸نحوه مواجهه با حکومت ناشایست و مقاومت در برابر ظلم گزارش از نشست «نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین (ع)» حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی:🔻 🔹در تفکر شیعی طبق اصل و روال عادی اولین وظیفه این است که جلوی تشکیل حکومت ناشایست گرفته شود. 🔹این بحث بسی مهم است که امر به معروف و نهی از منکری که امام حسین (ع) مد نظر دارند، از ساختار فاسد حکومت یزید است. بدترین منکر، حاکمیت طاغوت یعنی نامشروع است و بهترین معروف، تاسیس حکومت اسلامی است. 🆔 @vasael_ir
🔸اصل تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹توجه به مظلوم و پاسخ دادن به ندای او، یکی از مندرجات اصلی و مهم قانون اساسی ما است که در اصول ابتدایی قانون اساسی بدان اشاره شده است. 🔹چه از باب امر به معروف و نهی از منکر و چه در قالب عنوان مستقل مبارزه با ظلم و پاسخ دادن به ندای مظلوم که نظام مکتبی جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن بنیانگذاری شده است، می توان حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیسم را توجیه کرد. 🔹مبانی حقوق بین الملل برگرفته از اندیشه ها و مکاتب فلسفی در جهان غرب است، و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آراء و نظریات ایشان کاملا مبتنی بر تامین منافع مادی کشورهای استعمارگر است. 🔹در منشور سازمان ملل متحد اصلی با عنوان «اصل تعیین سرنوشت» وجود دارد که طبق آن، هر ملتی می تواند سرنوشت حاکمیت خود را تعیین کند. 🔹ما معتقدیم مساله فلسطین حل نخواهد شد مگر به پشتوانه آراء عمومی ساکنین اصلی سرزمین فلسطین، نه ساکنین مهاجر و اجاره ای آنجا. 🆔 @vasael_ir
🔸 | حمایت از فلسطین؛ مسأله‌ای اسلامی / نگاهی قرآنی به مسئله‌ی فلسطین براساس اندیشه رهبر انقلاب 🔹از منظر رهبر انقلاب حمایت از فلسطین مسئله‌ای اسلامی است و عموم مسلمانان خطاب به حمایت از آن هستند، ایشان در سخنرانی‌های مختلف به آیاتی از قرآن پیرامون ابعاد مختلف مسئله‌ی فلسطین استناد کرده‌اند که این یادداشت به بازخوانی این آیات در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد. 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹وداع با ماه مبارک رمضان ره 🚨 شیاطین از غل و زنجیر دارند ، آزاد میشند...چقدر توشه جمع کردی؟ چند ساعتی بیش، از ماه رمضان باقی نمانده باشد؛ قدر بدانیم. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان احکام مربوط به زکات فطریه توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔻رهبر انقلاب در ابتدای جلسات سال۶٩ در ایام ماه مبارک رمضان به بیان احکام شرعی می‌پرداختند. 💠رهبر انقلاب: یک مسأله، مسأله‌ی فطریه است که مکرر گفته شده، واجب است که هر کس برای خود و هر کدام از عایله‌اش، تقریباً به قدر سه کیلو از قوت غالب ادا کند. قوت غالب، یعنی آن چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند؛ مثلاً گندم. 🔹در باب این‌که آیا غیر از غلات اربع، جنس دیگری را میشود داد یا نه، یا کدام ترجیح دارد، نظرات مختلفی هست. چون در وضع کنونی مردم ایران، تقریباً این مسایل تفاوتی ایجاد نمیکند، لذا اگر برای هر فطریه، به قدر سه کیلو گندم، یا قیمت آن را درنظر بگیرید، قطعاً مجزی است. این واجب، از غروب روز آخر ماه - یعنی شب عید فطر - به عهده‌ی مکلف می‌آید و احتیاط این است که آن را قبل از ادای نماز عید فطر - برای کسی که در نماز عید فطر شرکت خواهد کرد و آن را بجا خواهد آورد - تأدیه کند. بنابراین، اگر شما امشب حساب کنید که چه‌قدر به عهده‌ی شماست و پولش را کنار بگذارید و فردا صبح قبل از آن‌که به نماز عید بروید، آن را ادا کنید، بهترین وجه است. البته اگر در آن موقع ادا نکردید، بعد از نماز عید فطر هم ادا کنید، ایرادی ندارد. ١٣۶٩/٠٢/٠۶ Vasael.ir 🆔 @vasael_ir
🔹عید سعید فطر مبارک و خجسته باد. رسول خدا فرمود: در روز عید فطر منادی ندا میدهد که آی مومنان! بشتابید به سوی جایزه هاتان... 🔹إِذَا كَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» 📚(من لا یحضره الفقیه ج‏1 ص511 ح1478) 🆔 @vasael_ir
🔸 آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب🔻 🔹در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. 🔹این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. 🔗 مطالعه متن کامل گفتگو: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318 🆔 @vasael_ir
🔸‏امام علی (علیه‌السلام‏): 🔹اعْلَمْ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ بَلِيَّةٍ لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِيهَا قَطُّ سَاعَةً إِلَّا كَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔹بدان که دنیا سرای آزمایش است که اگر کسی ساعتی در آن فراغت یابد و دست از کار بکشد همین ساعت بیکاری موجب حسرت و پیشمانی او در قیامت خواهد شد. 📚 نهج البلاغه، ص ۴۴۹ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دخالت در در راس تعلیمات انبیاست 🎥امام خمینی(ره): ما همه تعلیمات انبیا را کنار گذاشتیم، فقط به آن تعلیماتی که با- عرض می‌کنم- دخالت نکردن در سیاست و دخالت نکردن در جامعه و اینها [مرتبط است‌] فقط همینش را گرفته‌ایم. نمازش را گرفته‌ایم، باقی را رها کردیم. 🆔 @vasael_ir
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره) 🔹رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۱۱/۰۴ ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با و و و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. 🔹آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست. 🆔 @vasael_ir