🔸 تبیین دیدگاه شهید صدر پیرامون قلمرو آزادی
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در نشست تخصصی «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر»:
🔹آزادی امری بر خلاف فطرت و تمایلات انسانی نیست و در عین حال با امیال انسانی که به انسانیت مربوط می شود، رابطه دارد.
🔹آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود که مرحله اول این است که انسان از عبودیت غیر در ابعاد درونی آزاد شود.
🔹تعریف اسلام از شهوت همه آن اموری است که در مقابل خرد است و از طرفی شهوت اکتسابی نیز وجود دارد که در حب مال و قدرت تعریف می شود.
#حقوق
🌐 yon.ir/txLNc
🆔 @vasael_ir
🔸عدالت در نگرش و گفتمان انقلاب اسلامی
بازخوانی یک مقاله:
🔹عدالت مندرج در قانون اساسی نه سنتی محض است و نه مفهمومی مدرن یافته، بلکه هم چنانکه قانون اساسی دستاورد هم گرایی سنت و مدرنیته است، عدالت شکل یافته در آن نیز دارای همین ویژگی است.
🔹عدالت موجود در قانون اساسی از مارکسیستی یا لیبرالیستی که هویت ثابتی ندارند بلکه مادیگرا هستند ، متمایز است.
🔹اکنون مسئله اصلی مردم فقر، بیکاری، هزینه های سنگین زندگی، فساد مالی، رانت خواری و مسائلی از این گونه است.
🔹اگر به تحلیل های صاحب نظران درباره اقتصاد ایران مراجعه کنیم، یکی از مباحث عمده ای که مطرح می کنند ضعف مدیریت است.
🔹اکنون که فقر و بیکاری مسئله ای فراگیر شده است ، لزوم تبیین سیاست های عدالت طلبانه یک ضرورت است.
#سیاست
🌐 yon.ir/ksfqY
🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای قرآن برای مدیریت فضای مجازی اسلامی
حجتالاسلام محمد کهوند، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹دشمنان بر فضای مجازی سلطه دارند و برای این سرویسها هر کاری که میخواهند انجام میدهند. اما باید بدانیم این مسئله برخلاف آموزش قرآن کریم است که میفرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا».
🔹قرآن ما را دعوت میکند که در این زمینه کارهای علمی و فنی انجام بدهیم و ورود داشته باشیم؛ آنجایی که میفرماید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ»؛ این مسئله که فقط در حوزه جنگ سخت و ساخت سلاح نظامی نیست.
🔹با راهاندازی شبکه ملی اطلاعات در عین اینکه ارتباطمان را با دنیا حفظ میکنیم همچون چین و کره جنوبی استقلال عمل هم به دست خواهیم آورد.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/FJNPn
🆔 @vasael_ir
🔸صحیفه سجادیه؛ سندی راهبردی برای تأسیس یک نظام حقوقی مستقل
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا در نشست علمی «برداشتهایی از رساله حقوق امام سجاد»:
🔹یک نکته مهم این است که شیوه تعامل ما با متون حقوقی در زمان حاضر بر اساس همان چارچوبی که در کشورهای با نظام رومی ـ ژرمنی و یا نظام کامن لاو ثابت است، شکل گرفته است.
🔹اگر میخواهیم مفاهیم حقوقی را از نگاه اسلام به درستی دریافت کنیم باید این مفاهیم را در چارچوب نظام حقوقی اسلام فهم کنیم .
#حقوق
🌐 yon.ir/m4z6f
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب:به برخی آقایان که اعتراض داشتند گفتم اگر فلسفه را از قم بردارید کسانی درجاهای دیگر متصدی تدریس فلسفه میشوند که صلاحیت آنرا ندارند.
#مبانی
🆔 @vasael_ir
🔸موزه دین و دنیا" همه ابعاد فقه را در نظر گرفته است
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده در مراسم افتتاحیه موزه دین و دنیا:
🔹این موزه یک رسانه است و اگر در به کارگیری این ابزار در جهت درست عقب بمانیم، بی شک مورد هجوم فرهنگی قرار خواهیم گرفت.
🔹علت اینکه در حال حاضر بسیاری از میراث گرانبهای علمای گذشته از دست مان رفته است، همین بی توجهی به رسانه موزه است.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/TlFhz
🆔 @vasael_ir
🔸سکولاریسم دینی در سایه قانونی کردن فقه
گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش پایانی
حجت الاسلام و المسلمین رهدار در کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز»:
🔹اجتهاد تمدنی دوسویه است البته سهم تأثیر و نقطه عزیمت حرکت با مقلَد است.
🔹وجه به بحث مقاصد الشریعه یکی از همان نظامهای شاخص ارزشگذاری است که استاد الویری فرمودند که آن شاخصهها کجاست.
#مبانی
🌐 yon.ir/MCt35
🆔 @vasael_ir
🔸جامعه سازی در علوم انسانی نیازمند اجتهاد فرآیندی است
حجتالاسلام والمسلمین واسطی در نشستی با موضوع «جایگاه علوم انسانی در جامعهسازی»:
🔹برای مدیریت کلان اجتماعی نیاز به بسته تکمیلی است که در بخش مبانی در فقاهت و روش درعلم اصول فقه نیاز به تکمله است تا در مقیاس کلان از آیات و روایات استنباط محتوا شود.
🔹روش ما این است تا بر اساس قواعد علمی و علم اصول فقه در اجتهاد بتوانیم از آیات و روایات یک معنای متناسب با جامعه سازی و تمدن سازی به دست بیاوریم.
#مبانی
🌐 yon.ir/P5xyO
🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه علامه حلی درباره "حکومت" در زمان غیبت
#پوستر
#اندیشه_سیاسی_علما - 4
🌐 yon.ir/DciOF
🆔 @vasael_ir
🔸حجاب، اجباری یا اختیاری؟ مسأله ما نیست
سرکار خانم زهرا عسگری در یادداشتی نوشت:
🔹اقتضای حکومت بر الزامِ اتباع خود، امری بدیهی و معقول است.
🔹به جای پرسش از چرایی وجود قانون باید به چگونگی وجود قانون فکر کرد.
🔹مسأله پوشش در زمره حقوق مدنی است و سادهترین شاهد آن هم این است که تمامی جوامع در قبال این مسأله، قانون دارند.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/gb0h3
🆔 @vasael_ir
🔸هنوز ظرفیت فرهنگی اسلام درباره خانواده را احصاء نکردهایم
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند در نشست «بررسی آسیب های اجتماعی با محوریت؛ خانواده و آسیب های اجتماعی»:
🔹استفاده از ظرفیت های اسلامی در باب صیانت از خانواده و روابط خانوادگی و همچنین استفاده از ابزارهای مهندسی شده دینی، در چارچوب روابط و تقابلات اجتماعی، قطعاً می تواند بسیاری از معضلات و ناهنجاری های موجود را برطرف نماید.
🔹حفظ هویت اسلامی ایرانی و حفظ ارزش های تأکید شده دینی در گرو این مطلب است که آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی ایران به حداقل ممکن برسند.
🔹 اسلام مخالف حضور بانوان در محیط های اجتماعی نیست، اما می بایست در این زمینه، اولویت بندی های صورت بپذیرد.
#جامعه
🌐 yon.ir/OiwYx
🆔 @vasael_ir
🔸حکم حکومتی؛ پاسخی معقول برای جبران خلاءهای قانونی
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پیشهمایش و کارگاه«اصول نانوشته قانون اساسی»:
🔹هر حکومتی به طور طبیعی ممکن است با معضلاتی روبرو شود که این معضلات در قوانین حکومت راهکاری برای حلّش نداشته باشد.
🔹قانونگذار نمیتواند در هنگام وضع قانون تمام معضلات را پیشبینی کند پس به طور قهری پارهای از موارد مغفول خواهد ماند که در اسلام حکم حکومتی این خلأ را جبران میکند.
#حقوق
🌐 yon.ir/4Ffkh
🆔 @vasael_ir
🔸روششناسی فقه معیار؛ ضرورتها و آسیبها
آیت الله علیدوست در نشست روش شناسی فقه معیار:
🔹روششناسی یکی از مباحثی است که در فلسفههای مضاف بحث میشود مثلاً اگر ما مکاسب را بخوانیم ولی با روش و منهج شیخ آشنایی نداشته باشیم جان مطلب شیخ به دستمان نمیآید.
🔹کسی که در حال تحصیل علوم سطح میباشد باید راهی به مطالعات روششناسی به عنوان یکی از مسائل فلسفه فقه، باز کند.
🔹اگر فقیهی روش فقاهت نداشته باشد مثل حکومتی میماند که برنامه و چشماندازی برای اداره حکومت نداشته و دچار روزمرّگی شده است.
🔹فقه معیار فقهی است که بتواند از یک طرف منضبط باشد و از طرف دیگر بتواند (به تعبیر امام زمان علیه السلام) پاسخگوی حوادث واقعه باشد.
#مبانی
🌐 yon.ir/gONBf
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹از نظر امام و آیت الله خوئی قرض ضمن بیع محاباتی جایز است (آیت الله سبحانی)
🌐 yon.ir/FYVZL
🔹انقلابی ماندن حوزه در گرو تدریس رسمی درس نهج البلاغه است (آیت الله جوادی آملی)
🌐 yon.ir/7zBju
🔹اعلمیت در فقه کلان مقدمه فقه فرمانروایی و مدیریت جامعه است (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/KOymh
🔹باید فقه را با ساختار حقوقی به واقعیتهای جامعه نزدیک کنیم (آیت الله مبلغی)
🌐 yon.ir/Jzwji
🔹فراهم کردن مقدمات سعادت جامعه از وظایف حاکم اسلامی است (استاد ایزدهی)
🌐 yon.ir/x0USH
🔹شکافی بین روزگار نوین با حوزه علمیه و فقه ایجاد شده است (حجتالاسلام شهریاری)
🌐 yon.ir/IX1dI
🆔 @vasael_ir
🔸 پایبندی به معاهدات بین المللی در ترازوی نفی سلطه
گفت وگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام والمسلمین غرویان:
🔹فتوای میرزای شیرازی به نظر بنده فتوایی بوده است که عنوان حکم سیاسی هم بر آن بارشده است و چون ناظر بر لغو استعمار و نفی استعمار سیاسی انگلیس بوده است.
🔹 اساس و مبانی اینگونه احکام قاعده نفی سبیل است.
🔹هرگونه قراردادی که راه سلطه را برای کفار باز کند ازنظر فقهی حرام و ممنوع است.
🔹مسئله سلطه و نفی سلطه کفار بر سایر ادلهای که اوفوا بالعقود است، حکومت دارد و جلوی آنها را میبندد بنابراین درست است که اوفوا بالعقود و ... داریم اما این دلیل بر آن دلیل حاکم است.
#مبانی
🌐 yon.ir/VOVQX
🆔 @vasael_ir
🔸نظر امام خمینی(ره) در مورد موسیقی چه بود؟
حسن مولادوست در مقاله خود که به تطورات اندیشه فقهی امام خمینی پراخته می نویسد:
🔹در بین صاحبان رأی، دو دیدگاه کلی درباره «غنا» وجود دارد. دیدگاه نخست غنا را «ذاتاً» حرام نمیداند بلکه عوارضِ ضمیمه آن را منجر به حرام یا حلال شدن آن میشمارد.
🔹دیدگاه دیگر اما چیزی به نام «غنای حلال» را به رسمیت نمیشناسد. این گروه غنا را (با تعریفی که خود از آن دارد) «ذاتاً» حرام میداند و عوارض و ضمائم آن را خارج از موضوع بحث غنا، تلقی میکند.
🔹نظرات فقهی امام خمینی راجع به موسیقی تطوراتی داشت چنانچه اول انقلاب کل موسیقی را حرام می دانستند و در ادامه از نظرشان برگشتند و قائل به تفکیک موسیقی حرام از حلال شدند.
🔹رهبر معظم انقلاب علت این تغییر در فتوا را اثرگذاری زمان و مکان در استنباط می داند.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/5zwtq
🆔 @vasael_ir
🔸آدرس غلطی که به آیت الله جوادی آملی داده اند!
گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام سید صمصامالدین قوامی:
🔹آنچه هماکنون نظام را با این همه مشکلات اقتصادی حفظ کرده است، این اعتقادات است؛ یعنی اعتقاد به انقلاب، اعتقاد به رهبر، اعتقاد به پشتوانههای انقلاب. مردم تحمل میکنند چون برای نظام جایگزینی ندارند که اعتقاداتشان را تأمین کند.
🔹داستان روسریها و چهارشنبه سفید، سیاسی است. برای سرویسهای جهانی کاری ندارد که چنین چیزی را عَلَم کنند، نماد کنند که ما مشکل اقتصادی داریم و چون دولت نمیتواند مشکل ما را حل کند پس ما روسریمان را چنین میکنیم.
🔹آقای جوادی چون ممکن است که خیلی به این امر معتقد نباشند یا برخی مسائل سیاسی مثل مسئله حصر برایشان هضم نشده باشد، آدرس دیگری را به ایشان میدهند، و ایشان همهچیز را به مشکلات اقتصادی مربوط میکنند.
#جامعه
🆔 @vasael_ir
🔸کتاب "راهبردهای امنیتی؛ سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران"
#معرفی_کتاب
🌐 yon.ir/CwoEq
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر انقلاب: کار و کارگر بایستی در جامعه به عنوان ارزش شناخته شود؛ کارگر وقتی میگوید «من کارگرم»، احساس افتخار کند و فرزند کارگر با افتخار بگوید پدرم کارگر است. ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
🆔 @vasael_ir