🔸مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور
🔸حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف آموزشی است.
حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه:
🔹مردم میگویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستمها کجا است؟
🔹نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعهاش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمهاش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثریها میگویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوعشناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود.
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
حجت الاسلام سید نقی #موسوی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔸بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق عليه السلام :
🔹مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛
🔹 هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.
📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603
🆔 @vasael_ir
🔸روش شناسی فقه حکومتی
🔹فقه شیعه اگر چه از ابتدای شکل گیری خود در زمان ائمه معصومین تاکنون دوره های گوناگونی را تجربه کرده است اما امروزه و به برکت فرصت بی نظیر حاکمیت فقهای شیعه بر پایه نظریه ولایت فقیه، از انزوای فرد گرايانه تاریخی خود خارج شده و پای در مسیر اداره حکومت ملی ـ منطقه ای و بین المللي گذاشته است.
🔹یکی از شروط اصلی تحقق بایسته و شایسته فقه حکومتی، توجه به این مهم است که قبل از پرداختن به "تحول در فقه" باید به تحول در "اصل فقه" که در حکم منطق فقه است همت گماشت. البته جست و جوی روش ها و افق های نو، به معنای نفی اجتهاد سنتی یا جواهری نیست بلکه راه ثمر بخش نیز بی شک از تجربه ها و اندوخته های پیشینیان آشکار می شود.
🌐 yon.ir/oLERX
🆔 @vasael_ir
🔸نخستین جلسه فقه ارتباطات برگزار شد
🔹نخستین جلسه درس گفتار فقه ارتباطات از سلسله درس گفتارهای رمضانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل پیش از ظهر امروز در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
🔹حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها: واژه «ارتباطات» را به غلط معادل واژه «Communication» قرار داده اند. ارتباطات یک واژه عربی است اما با این وجود خود عرب زبانها در معادل سازی این واژه لاتین از واژه «الاتصال» استفاده میکنند که به لحاظ مفهومی به معادل لاتین آن بسیار نزدیک تر است.
🔹علمی به عنوان ارتباطات اسلامی وجود ندارد، بنابراین ما در زمینه علم ارتباطات ناگزیر هستیم که ابتدا دیدگاه غرب را مورد بررسی قرار دهیم چراکه آنها به شکل مبسوطی به این علم پرداخته اند و در دهههای اخیر نقد و بررسی بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. این امر نشان از اهمیت مسأله نزد اندیشمندان و صاحبنظران غربی دارد.
🌐 yon.ir/oxTv4
🆔 @vasael_ir
🔸آرایش جنگی دشمن در قالب دو جلد کتاب برای دختران
🔹دشمن خیلی وقت است آرایش جنگی گرفته و در میدان مبارزه با ما از هیچ عرصه و زمینهای غفلت نکرده است. در عرصه فرهنگ سربازانش را خیلی آرام و بی سر و صدا وارد زمین ما میکند و تخریب افکار و تغییر سبک زندگی را پیش میبرد. کتاب به لحاظ نقشی که در شکلگیری تفکر و بینش انسان دارد، میتواند بستر خوبی برای پیاده نظام دشمن باشد. با یک کتاب میتوان نگاهها را تغییر داد و زندگی را در مسیری دیگر انداخت. به خصوص اگر قرار باشد با کتاب، الگو بسازند.
🔹در خیل کتابهای مضری که در بازار نشر ایران به وفور یافت میشود، انتشار دو عنوان کتاب تازه زنگ خطر را محکمتر به صدا در آورده است. دو کتابی که میخواهد برای دختران و پسران ایرانی الگوی زندگی معرفی کند!
🔹دیدن و خواندن کتابهای «داستانهای خوب برای دختران بلندپرواز» و «داستانهای خوب برای پسران بلندپرواز» ظن و گمانی که خوشبینانه به «غفلت» وزارت فرهنگ و ارشاد ختم میشود را کمرنگ میکند. انگار کار از غفلت گذشته و تسامح و تعمدی در کار است.
🌐 vasael.ir/0003Qv
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| نخستین جلسه #درس_گفتارهای_رمضانی
🔹 فقه ارتباطات؛ حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی_تنها
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ فَحَفِظَ فَرجَهُ ولِسانَهُ وكَفَّ أذاهُ عَنِ النّاسِ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنوبَهُ ما تَقَدَّمَ مِنها وما تَأَخَّرَ، وأعتَقَهُ مِنَ النّار، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ، وقَبِلَ شَفاعَتَهُ في عَدَدِ رَملِ عالِجٍ مِن مُذنِبي أهلِ التَّوحيدِ .
🔹هر كس ماه رمضان را روزه بدارد و پاك دامنى ورزد و زبانش را حفظ كند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مىآمرزد و از آتش آزادش مىكند و در سراى ابدى جايش مىدهد و شفاعت او را درباره موحّدان گنهكار به تعداد كوه هاى به هم پيوسته، مى پذيرد .
📚 الأمالي للصدوق ص ۷۱ / ۳۸
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | روششناسی #فقه_حکومتی در سپهر اندیشه فقهی سیاسی امام خمینی
🔹کاوش در حوزه فقه سیاسی و حکومتی، کاوش گر را با دو چشم انداز از نو آوری و تولید علم در حوزه ی علم فقه مواجه می سازد:
الف) ابداع و نو آوری در مسائل فقه و ارايه نظریات بدیع در حل مسائل جدید د. عرصه زندگی فردی و اجتماعی
ب) نو آوری در روش شناسی و پول نگاه به مسائل فقهی
🔹این مقاله حاکی از آن بود که هرگونه ابداع و نو آوری در مسائل فقه نخست مبتنی بر نو آوری د. حوزه روش شناسی است. از این منظر فهم اجتهادی فقهای معاصر به ویژه امام خمینی (ره) از شریعت موجب گذار از فقه فردی به فقه سیاسی و فقه حکومتی گردیده است. این گذار نخست با تحول در ساحت روش اتفاق افتاد، به طوری که منجر به شکل گیری فقه حکومتی در جمهوری اسلامی گردید.
🌐 vasael.ir/0003QQ
🆔 @vasael_ir
🔸چرایی الزام به فراگیری زبان عربی در قانون اساسی
بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی/ جلسه ۲۲ و ۲۳ (بخش اول)
🔹لزوم فراگیری زبان عربی را میتوان جزء واجبات تبعی برشمرد؛ همانند وجوب طهارت برای نماز که واجبی تبعی و به تبع وجوب نماز است؛ و الا در نفس امر، وجوبی در کار نیست.
🔹بر این اساس همانطور که اگر نماز واجبی بر عهده مکلف نباشد وجوبی هم بر وضو مترتب نمیشود، چنانچه لزوم فراگیری قرآن و معارف اسلامی در کار نباشد، الزامی هم به فراگیری زبان عربی وجود نخواهد داشت. به همین سبب بوده است که فراگیری زبان عربی در قانون اساسی الزامی دانسته شده است.
🌐 vasael.ir/0003QQ
🆔 @vasael_ir
🔸نزول قرآن، مسیر جدیدی در اندیشه اجتماعی انسان
حجت الاسلام #پارسانیا:
🔹شاید کمتر کتابی مانند قرآن تأثیر اجتماعی داشته است. قرآن مؤسس یک نقطه عطف تاریخی است و فرهنگ و تمدنی را در حاشیه و ذیل خودش شکل داده است.
🔹ضمن اینکه نزول قرآن، جریانی است که در مدت بیست و سه سال حیات پیامبر اتفاق افتاده، بعد از آن هم با مرجعیتی که پیدا کرده دائماً در تکوین جریانهایی که وجود داشته اند تأثیرگذار بوده است. لذا برای اینکه اندیشیه اجتماعی مسلمین را بررسی کنیم، ضمن اینکه مستقیماً سراغ متن و آن حوادثی که بوده و مطالبی که قرآن دارد، میرویم؛ میتوانیم سراغ قرائتها و تفسیرهایی هم که از قرآن شده برویم.
🔹یعنی نمیتوانید در تاریخ اسلام اندیشهای را پیدا کنیم که یک استناد قرآنی برای خودش نداشته باشد و در ذیل تفسیری از قرآن قرار نگیرد. هرچند که خیلی از آنها در حقیقت تحریف و تفسیر به رأی بوده اند اما مرجعیت قرآن آنها را مجبور به چنین کاری می کرده که خود نشان از حضور و تأثیر گذاری قرآن در تاریخ اسلام و فرهنگ عمومی است.
🔹حتی اگر دیدگاه قرآنی و عملکرد قرآنی نداشتند نمیتوانستند در تقابل آشکار با قرآن باشد بلکه حتی تقابلشان هم باید با پوشش قرآنی صورت می گرفته. به هرحال اگر از سکهای نسخه تقلبی زده میشود به معنای اعتبار آن سکه است.
🌐 vasael.ir/0003Qx
🆔 @vasael_ir
Webp.net-gifmaker.gif
4.88M
📸 #گزارش_تصویری| نشست فقه ارتباطات
🆔 @vasael_ir
🔸تشابه جنسیت؛ یک مغالطه بزرگ
🔹برخی افراد اعتبار انسانیت که مشترک بین زن و مرد است را در کنار و همعرض دایره تفاوت میان آنها طرح کرده و با تعریف رابطه عموم و خصوص من وجه بین این دو مقوله، اشتراکات را برجسته نموده و به اینصورت مسأله برابری را مدعی هستند.
🔹حال آنکه این یک مغالطه است. زیرا رابطه عموم و خصوص من وجه وقتی در بحث جا پیدا میکند که بحث میان اعضای همعرض مجموعه ها باشد؛ حال آنکه انسانیت اعم از جنسیت است و میان «انسانیت» و «جنسیت»، رابطه طولی کلی و جزئی برقرار است.
🔹از این رو وقتی غایتمدار این رابطه طولی دنبال شود، نقش زن و مرد در دو مدار متمایز تعریف شده، هرگونه اشتراکی در رأس این مدار تحت عنوان شاخصههای انسانیت، صرفاً پشتیبانی در تعریف دایره خاص نقشها و حکمتهای فرعی است و نه بنیانگذار برابری میان زن و مرد و لذا هریک از جنسیتها در دایره تکالیف شأنی خود، مأمور بهعبادت هستند؛
🌐 vasael.ir/0003Qy
🆔 @vasael_ir
🔸نشانهها و علائم بیشفعالی چیست؟
حجت الاسلام #تراشیون در دوره تربیت کودک:
🔹بیشفعالی اختلال روانی است که فرد دچار عدم تمرکز و توجه به همراه رفتارهای تکانشی میشود. براساس آمارها ۱۲ تا ۱۷ درصد کودکان دچار بیشفعالی هستند. البته این آمار قبلاً کمتر بوده ولی در چند سال گذشته افزایش داشته است. تقریبا پسران دو برابر دختران دچار بیشفعالی هستند.
🔹علت و ریشه دقیقی برای بیشفعالی وجود ندارد، درباره دلایل بیشفعالی احتمالات مختلفی داده میشود که شامل مواردی مانند وراثت، دوران بارداری پرمخاطره، تغذیه نامناسب دوران بارداری، بالا بودن سرب خون، مصرف مشروبات الکلی، استفاده زیاد از رسانههای تصویری مانند موبایل، تغذیه نامناسب کودک، کشیدن سیگار و… میشود.
🌐 vasael.ir/0003Qz
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفَتَّحُ في رَمَضانَ ، وتُصَفَّدُ الشَّياطينُ ، وتُقبَلُ أعمالُ المُؤمِنينَ؛ نِعمَ الشَّهرُ رَمَضانُ؛كانَ يُسَمّى عَلى عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله: المَرزوقَ.
🔹در [ماه] رمضان، درهاى آسمان گشوده مىشوند، شياطين به بند كشيده مىشوند و اعمال مؤمنان پذيرفته مىشود. رمضان، خوب ماهى است! در روزگار پيامبر خدا به ماه رمضان، «مرزوق (روزى يافته)» مىگفتند .
📚 الكافي ج ۴ص ۱۵۷ ح ۲
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وظایف طلبگی
🔸 ۷ وظیفه طلبههای حوزهی علمیه در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @vasael_ir