eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
Webp.net-gifmaker (1).gif
3.54M
📸 #گزارش_تصویری| نشست فقه زنان و خانواده 🆔 @vasael_ir
🔸کارآمدی در آموزه‌های نهج البلاغه 🔹مفهوم کارآمدی و کارایی از مفاهیم مهم و جدید در عرصه‌های علومی مانند سیاست، مدیریت و اقتصاد است. این مفاهیم در علم مدیریت از پیشینه قدیمی‌تری برخوردارند. 🔹در علم مدیریت، کارآمدی در گرو کسب هدف‌های تعیین شده و رضایت خاطر کسانی است که در راه رسیدن به اهداف نقش دارند. اما کارایی در به کارگیری و تخصیص منابع تولید، برای استفاده از منابع تولید و صرف حداقل هزینه و کم ترین ضایعات برای هر میزان تولید است. 🔹این دو واژه در علم سیاست معمولا به گونه‌ای درست یا نادرست، مترادف فرض شده‌اند و غالبا بیانگر قابلیت و توانایی اداره هر کشور توسط مدیران و کارگزاران شایسته آن و ایفای بهینه کارویژه‌های دولت و کسب حداکثر رضایت‌مندی مردم می‌باشد. 🌐 vasael.ir/0003Qk 🆔 @vasael_ir
🔸درس‌گفتار #فقه_اجتماعی 🔹حجت الاسلام و المسلمین ارسطا 🔹یکشنبه 22 اردیبهشت 🆔 @vasael_ir
🔸 | جهاد اقتصادی از منظر قرآن 🔹جوامع بشری همواره در دوره‌های متفاوت تهدید‌ها و چالش‌های گوناگونی پیش‌رو داشته‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده‌اند. تهدید‌های نظامی، چالش‌های سیاسی، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی و البته در دوره‌هایی تهدید‌های اقتصادی، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدید‌ها در عصر پیامبر (ص) را بیان می‌کند. 🔹توجه دادن به این پرسش‌ها دست‌کم می‌تواند افق‌های روشنی پیش روی مدیران و فرماندهان جهاد اقتصادی بگشاید و آنان را به اهداف خود مومن و به تحقق وعده پیروزی الهی در جهاد اقتصادی امیدوار سازد. 🔹جهاد اقتصادی از منظر قرآن» به قلم آقای محمد عابدی، با قیمت ۲۱ هزار تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. 🌐 vasael.ir/0003Fe 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی #مقاله | فقه همان حقوق نیست 🔹جوامع اسلامی به طور عام و جامعه كنونی ایران پس از انقلاب بر اساس احكام و موازین شرعی و فقهی اداره می شوند. فقه و احكام شریعت ابعاد عمومی زندگی جمعی و غالب حوزه خصوصی زندگی فردی را در برگرفته و مدعی تنظیم روابط چندگانه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افراد جامعه اعم از مسلمان و غیرمسلمان است. 🔹سیطره تفكر فقهی و شرعی بر روابط سیاسی میان حكومت شوندگان و حكومت كنندگان در ابعاد و اندازه های گوناگون و نیز روابط حقوقی، اقتصادی و فرهنگی گسترده است و پس از انقلاب اسلامی، فقه و احكام شریعت منشور حكمرانی زمامداران در ایران بوده و از سه دهه گذشته به این سو، فقه و احكام آن از ضمانت اجراهای حقوقی، برای پیروی تابعین حقوق است. 🌐 vasael.ir/0003Qb 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جلسه دوم #درس_گفتارهای_رمضانی 🔹 فقه ارتباطات؛ حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی_تنها 🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق علیه السلام : 🔹 إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفَتَّحُ في رَمَضانَ، وتُصَفَّدُ الشَّياطينُ، وتُقبَلُ أعمالُ المُؤمِنينَ؛ نِعمَ الشَّهرُ رَمَضانُ؛ كانَ يُسَمّى عَلى عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله: المَرزوقَ. 🔹 در ماه رمضان، درهاى آسمان گشوده مى‌شوند، شياطين به بند كشيده مى‌شوند و اعمال مؤمنان پذيرفته مى‌شود. رمضان، خوب ماهى است! در روزگار پيامبر خدا به ماه رمضان، مرزوق (روزى يافته) مى‌گفتند. 📚 الكافي ج ٤ص ١٥٧ ح ٢ 🆔 @vasael_ir
🔸ولایت فقیه در آثار کلینی 🔹آنچه در تبیین فقه حکومتی و سیاسی از منظر کلینی می توان گفت ناظر به نحوه ی تدوین این کتاب می باشد. گرچه وی در این زمینه فتوایی از خویش صادر نکرده است اما از نحوه ی تبویب، طبقه بندی، عنوان گذاری و تدوین احادیث کتاب، به ویژه احادیث ناظر به مباحث فقه حکومتی، می توان نوع نگاه و توجه وی را در این زمینه دریافت. 🔹به عنوان نمونه در کتاب الحجه اصول کافی، کلینی به شئون ولایت و امامت پرداخته، روایات مربوط به سیره ی پیامبر و ائمه را نقل کرده، بر ولی امر بودن آنان تأکید و اطاعت از آنان را در امور مختلف واجب می داند. وی در کتاب «فضل العلم» اصول کافی به نقل روایاتی می پردازد که به مسائلی از قبیل اوصاف فقها و علمای اسلام، حقوق آنها، شیوه ی اجتهاد در کتاب و سنت و استنباط احکام شرعی از منابع اولیه ی آن و دیگر موارد اشاره می کنند. 🌐 vasael.ir/0003RD 🆔 @vasael_ir
مجله اخلاق شماره 32.pdf
2.49M
🔸سی و دومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق به همت پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. 🆔 @vasael_ir
🔸تخصصی شدن فقه؛ فقیه برخوردار از جوهره اجتهاد و متمرکز در یک شاخه باشد حجت‌الاسلام والمسلمین #الویری: 🔹فقه که دانش مدیریت زیست فردی و اجتماعی انسان است عملا پیوندی عمیق با مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد، زیرا زیست انسان با این مقوله‌ها گره خورده است. 🔹تخصصی شدن فقه یعنی فقیه ضمن برخورداری از جوهره اجتهاد در یکی از این شاخه‌ها و یا حتی زیرشاخه‌های آن متمرکز شود تا بتواند در مسیر استنباط از همه دانش‌های موجود در این زمینه به خوبی بهره ببرد. 🆔 @vasael_ir
🔸يکی از مبانی معرفت شناسی فقه حکومتی این است که موضوع شناسی هم بايد مستند به شرع باشد. #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸آموزش کنونی زبان عربی در مدارس تفننی است بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی/ جلسه ۲۲ و ۲۳ (بخش چهارم) 🔹به نظر می‌رسد آنچه که هم اکنون در مدارس وجود دارد، همان شیوه تفننی است. هدف اولیه نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی این بوده است که دانش آموزان، زبان عربی را به گونه‌ای فرا بگیرند که بتوانند در درک قرآن و احادیث از آن بهره ببرند و این مقصود کاملاً عوض شده و مطلوب قانونگذار اساساً برآورده نشده است. 🔹بسیاری از محتوا‌های آموزشی مندرج در کتب فعلی پیرامون مسائلی است که اساساً ارتباطی با آموزش و فهم معانی آیات و روایات ندارند و بر همگان هویدا است که آن اهدافی که نمایندگان ملت داشته‌اند، از طریق آن چیزی که امروزه تدریس می‌شود قابل تحصیل نبوده و نتیجه مطلوب و مقصود را به همراه نخواهد داشت. 🌐 vasael.ir/0003Qp 🆔 @vasael_ir
🔸پرچم در نگاه عموم مردم نمادی از قدرت و اتحاد است 🔹نقش پرچم در طول تاریخ به عنوان نماد قدرت و اتحاد و همبستگی گروه و صاحب پرچم به عنوان فرد شجاع و مورد اعتماد و برجسته آن گروه باعث شده است تا پرچم در ادبیات به عنوان استعاره‌ای از قدرت و اقتدار به شمار آید. 🔹چنانچه در قرآن کریم نیز پس از توصیه به اطاعت از خداوند و رسول در آیه ۴۶ سوره انفال، مسلمانان را از نزاع و اختلافات، برحذر داشته و آن را باعث ضعف و از بین رفتن قدرت و اقتدار مسلمانان دانسته است و برای این منظور از عبارت «وَ تَذْهبَ ریحُکُم» استفاده شده است. 🔹بعضی از مفسران این عبارت را این گونه تعبیر کرده‌اند که وزش باد به پرچم‌ها نشانه برپا بودن پرچم است که نشان دهنده قدرت و حکومت است و از بین رفتن باد‌ها در این آیه کنایه از این است که با اختلافات میان مسلمانان دیگر پرچم ایشان اهتزاز نخواهد داشت و از قدرت برخوردار نخواهند بود. 🌐 vasael.ir/0003R4 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| جهاد اقتصادی از منظر قرآن 🔹بیشتر گروه‌های غیر متداول مذهبی که در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا و انگلستان ظهور و پیشرفت نمودند، با مرگ بنیان گذاران خود کاملا منقرض گردیدند و باقیمانده آن‌ها نیز تأثیر خود را در این کشور‌ها از دست دادند، ولی در دو دهه گذشته، این گروه‌ها در کشور‌های تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا پیشرفت کرده اند. 🔹بهترین نمونه آن، پیشرفت این گروه‌ها در کشور‌های ژاپن و کره جنوبی می‌باشد؛ در این مدت، نزدیک به دویست گروه در ژاپن ظهور نموده و فعالیت می‌نمایند. مرکز تمامی این گروه‌ها در ایالات متحده آمریکا و انگلستان می‌باشد. 🌐 vasael.ir/0003Qr 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق عليه السلام : 🔹انما فرض الله الصيام ليستوي به الغني و الفقير. 🔹خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غني و فقير) مساوي گردند. 📚من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1 🆔 @vasael_ir
🔸تقدم جامعه‌سازی بر تمدن سازی حجت الاسلام محسن الویری: 🔹داشتن درکی درست از مفهوم تمدن و فرایند دست‌یابی به آن می‌تواند معیار و راهنمای ما در هر نوع فعالیت معطوف به تمدن نوین اسلامی باشد. اظهارنظرها، نوشته‌ها و گفته‌های برخی افراد که آثار آنها خالی از علاقمندی به دیدگاههای رهبر معظم انقلاب نیست، نشان‌گر آن است که ظاهراً درکی درست از دیدگاه ایشان وجود ندارد. 🔹گاه با نگاه‌هایی ساده‌انگارانه به گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویی تمدن نوین اسلامی تمدنی یکسره ایرانی است که دست‌یابی به آن به آسانی و سرعت محقق خواهد شد و همه جهان اسلام هم در برابر آن خضوع خواهند کرد و یا گاه چنین برداشت می‌شود که گویی قرار است در آینده نزدیک روزی از اخبار سراسری خبری بشنویم که دقایقی پیش تمدن نوین اسلامی محقق شد! این گفتار در پی آن است که تقدم جامعه‌سازی بر تمدن را از نگاه رهبر معظم انقلاب در ذهن مخاطبان برجسته سازد. 🌐 vasael.ir/0003RM 🆔 @vasael_ir
🔸سواد رسانه‌؛ راهبرد مقابله با لشکر روانشناسان سایبری حجت الاسلام حمید برزگار: 🔹وقتی برای تماشا و سرگرمی با رسانه‌ای مرتبط می‌شویم در واقع گارد و حفاظی نداریم و صرفا آمده ایم تا وقت بگذرانیم. کافی است قبل از ورود به تعامل با هر رسانه ای، هر بار از خود بپرسیم دنبال چه می‌گردم؟! اهمیت این رویکرد به جنس و ذات رسانه‌های مختلف برمی گردد که با هایپرلینک‌ها و تبلیغات و ... سعی در نگه داشتن مخاطبان خود در پای رسانه‌ها دارند و با بهره گیری از لشکر روانشناسان سایبری می‌توانند مخاطبان‌شان را معتاد خود کنند و با لایک، کامنت و ریتوئیت و ... حس خوب سرخوشی را در آن‌ها زنده کنند! 🔹وقتی برای تماشا و سرگرمی با رسانه ای مرتبط می شویم در واقع گارد و حفاظی نداریم و صرفا آمده ایم تا وقت بگذرانیم. کافی است قبل از ورود به تعامل با هر رسانه ای، هر بار از خود بپرسیم دنبال چه می گردم؟! اهمیت این رویکرد به جنس و ذات رسانه های مختلف برمی گردد که با هایپرلینک ها و تبلیغات و ... سعی در نگه داشتن مخاطبان خود در پای رسانه ها دارند و با بهره گیری از لشکر روانشناسان سایبری می توانند مخاطبان‌شان را معتاد خود کنند و با لایک، کامنت و ریتوئیت و ... حس خوب سرخوشی را در آنها زنده کنند! 🌐 vasael.ir/0003RB 🆔 @vasael_ir
🔸پاسخ به سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی حجت الاسلام والمسلمین ارسطا: 🔹فقه با منابع فقه تفاوت دارد. فقه علمی است که در حال تحول و تکامل است اما منابع آن یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل در حال تکامل نیستند. 🔹بنابراین بسیار طبیعی است که فقه شیعه در طول قرون متمادی دچار تحولات در راستای کمال بیشتر شود؛ فقه اجتماعی باید در راستای حرکت تکاملی فقه شیعه ارزیابی شود. 🔹سروش می گوید مدیریت فقهی کارآمد نیست، این دیدگاه از آنجا نشأت گرفته است که می گویند در مدیریت‌های امروزی به این نکته التفاط می‌شود که چه کنیم چنین جرمی واقع نشود اما در مدیریت فقهی برخوردهای پیشگیرانه جایگاهی ندارد؛ بله اگر نگاه ما به فقه فردی باشد این اشکال وارد است اما در فقه اجتماعی برای این دست از مسائل راه حل وجود دارد. 🌐 vasael.ir/0003RY 🆔 @vasael_ir
🔸عدم مطالبه‌گری خانواده یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت است حجت الاسلام کارشناس مسائل خانواده در دوره تربیت کودک: 🔹برای داشتن نظام تعلیم و تربیت موفق باید هدف‌گذاری قابل تحققی صورت گیرد، خانواده‌ها باید مطالبه‌گر باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما این است که افراد مطالبه‌گر نیستند. 🔹باید بدانیم که یادگیری تنها نیاز انسان نیست بلکه مقدماتی لازم دارد. یعنی اگر می‌خواهیم یادگیری صورت گیرد باید به بقیه نیازها مانند زیستی، امنیتی، محبت، احترام و شکوفایی استعدادها توجه کنیم. 🔹بدون شک دانش‌آموزی که نیاز زیستی او مانند خوردن و آشامیدن مورد توجه قرار نگیرد مطلبی را یاد نمی‌گیرد. 🔹روش یاددهی بیشتر باید مشارکتی و شیوه بیان نیز قابل فهم باشد. در روش یاددهی مشارکتی از ظرفیت خود فرد نیز باید بهره برد. 🔹یکی از دلایل علاقه‌مندی دانش آموزان به اردو این است که از روش یاددهی مشارکتی بهره می‌برند در حالی که در کلاس‌های درس بر خلاف آن عمل می‌شود. یعنی فرد هیچ مشارکتی در یاددهی ندارد. 🆔 @vasael_ir
🔸کار ویژه نواندیش دینی اصیل؛ جمع میان اصالت و معاصرت حجت الاسلام ملک‌زاده: 🔹نواندیش دینی اصیل حوزوی، اسلام‌شناس توانمند، زمان‌شناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع می‌کند آن هم جمعی از نوع سالم. یعنی در عین حال که عصر و زمانه را در نظر می‌گیرد اصولگراست، از اصول اساسی تخطی نمی‌کند. 🔹نواندیش دینی اصیل حوزوی سعی می‌کند براساس همان اصول به صورتی درست، منطقی، ضابطه‌مند و روش‌مند پاسخی متناسب با زمان و مکان حاضر برای مسائل و چالش‌های جدید و حوادث واقع بیابد که به معنای برقرار کردن توازن و تعادل میان اصالت و معاصرت و رعایت کامل اعتدال در عصر تئوری پردازی در ساحت اجتهاد و نظریه پردازی است. 🔹فرزند زمانه خود بودن یکی از افتخارات و ویژگی‌های نواندیش دینی اصیل و اجتهادی است، فرزند زمانه خود بودن بدین معنا نیست که انسان مقهور و منفعل نسبت به زمان خود باشد بلکه باید از زمان خود سر در بیاورد، از چالش‌ها، مسائل و مشکلات زمان خود بی اطلاع نباشد. 🌐 vasael.ir/0003RZ 🆔 @vasael_ir
🔸 معرفی | جرم عقیم سازی و مجازات آن 🔹عقیم‌سازی یکی از موضوعاتی است که از دیرباز در جوامع بشری در دانش‌های پزشکی و حقوقی و فقهی مطالعه شده است. 🔹عقیم‌سازی انسان و به ویژه عقیم‌سازی اجباری از جمله مقطوع نمودن نسل سرخپوست‌ها، فقرا و ضعفا و قومیت‌های کوچک و متمرد توسط دولت‌های قوی و بزرگ و قدرت‌های سلطه‌گر از دیرباز مطرح بوده و اخته کردن زنان کنیز و مردان خادم از شیوه‌های عرفی رایج خانواده‌های سلطنتی و اشرافی تلقی می‌شده است. 🔹عقیم‌سازی دائمی از نظر شرعی حرام است، زیرا بر بدن و منافع آن نقص وارد می‌کند. چنانچه ضرورت ملزم‌های وجود نداشته باشد که به سبب احکام ثانوی مثل ضرورت یا عسروحرج جبران‌ناپذیر و مانند آن مجاز شود، اصولاً عقیم‌سازی دائمی مجاز نبوده و با رضایت هیچ یک از طرفین نیز مباح نمی‌باشد. 🌐 vasael.ir/0003RC 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ . 🔹خداوند ، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند ، موظّف نكرده است . همانا آنان را در شبانه روز ، به پنج نماز ، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم ، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال ، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است . 📚المحاسن : ۱ / ۴۶۱ / ۱۰۶۹ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جلسه چهارم #درس_گفتارهای_رمضانی 🔸پاسخ به سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی 🔹 #فقه_اجتماعی؛ حجت الاسلام و المسلمین #ارسطا 🆔 @vasael_ir