eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸امتداد توحید در سیاست گزارش نشست«فلسفه سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»🔻 🌐 vasael.ir/00048r 🆔 @vasael_ir
🔸امتداد توحید در سیاست گزارش نشست«فلسفه سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹این كتاب (طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ رهبر معظم انقلاب) نه یك كتاب فقهی است نه كلامی و فلسفی بلكه امتداد اجتماعی باور به توحید را بیان می كنند. 🔹از اول تا آخر كتاب یك استدلال بر وجود خدا نمی آورد یا بحث توحید افعالی و صفاتی و ... دیده نمی شود، نه اینكه منكر این مباحث است، خیر اصلا ناظر به این مباحث نیست در مقام بیان این مسائل نیست. 🔹دلالت اجتماعی این باور را می بیند آن هم در فضای روشنفكری جامعه، فضای ماركسیسم و اندیشه های دیگر كه اصلا توحید را افیون توده ها معرفی می كنند. 🔹در چنین فضایی این مباحث را رهبر معظم انقلاب مطرح می كنند كه این مباحث معارفی به چه میزان ظرفیت یك زیست فعال و تدوین یك نظام اجتماعی را دارد. 🔹در واقع یك تفسیر قرآنی است در پاسخ به پرسش هایی كه نه از ناحیه حوزوی كه در رجوعش به قرآن نیازهای فقهی، كلامی و فلسفی خودش را دنبال می كند، بلكه در محیط فرهنگ عمومی جامعه كه گروه گروه جوانان با تبلیغات و هژمونی این «ایسم ها و ایست های» غربی كه آمده اند یك تصویر ناخوشایندی از دین ارائه می كنند، همه پرسش آنها مسائل اجتماعی است و از این منظر نسبت به عالم و آدم داوری می كنند. 🔹ایشان در این كتاب می خواهند نشان دهند كه از این منظر به قرآن نگاه كنید و ببینید چقدر از این حساسیت های اجتماعی كه شما دارید و مكاتب شما روی آن مانور می دهد را قرآن چگونه جواب می دهد. 🔹بنابراین نوع ورود به این كتاب برای جامعه حوزوی ما، برای جامعه اسلامی ما، برای مبلغین و كسانی كه درد دین دارند و دفاع از دین می كنند یك رویكرد نویی است. 🌐 vasael.ir/00048r 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه معاملات ربوی | لزوم جبران کاهش ارزش پول با استناد به عمومات ناهیه از ظلم(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/00048A 🔹فقه بورس | عدم مشروعیت بورس مستلزم اختلال نظام است(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/00048V 🔹اقتصاد مقاومتی | ملاک حرمت فروش سلاح به دشمن(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/00047u 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی فقهی الزام حکومتی در مسئله حجاب گزارش نشست «بررسی فقهی الزام حکومتی در مسئله حجاب»🔻 حجت الاسلام #علی_صالحی_منش: 🔹مهم ترین دلیل الزام حجاب در حکومت اسلامی امر به معروف و نهی منکر است که در ضرورت و وجوب آن بحثی وجود ندارد. 🔹سه مرحله انکار قلبی، تذکر زبانی و استفاده از قدرت برای آن شمرده شده است که نشان می دهد در اسلام استفاده از اجبار در حکم شرعی جایز است. 🔹البته در صورت شرایط و حفظ حدود؛ نکته مهم این است که عموم فقها استفاده از قدرت را مختص به حکومت دانسته اند که این نکته نشان می دهد استفاده از قدرت در امر به معروف و نهی از منکر از وظایف حکومت است. 🔹از سوی دیگر موضوع امر به معروف و نهی از منکر عام است که شامل تمام وظایف شرعی از جمله حجاب می شود. 🔹یکی دیگر از ادله، دلیل تعزیر است که عموم فقها ادله تعزیر را نسبت به گناهان عام می دانند یعنی حاکم حق دارد در مقابل هر گناهی، گناهکار را تعزیر کند البته امام خمینی(ره) و برخی از فقها آن را به گناه کبیره مقید کرده اند و برخی قیود دیگر مانند مصلحت را بیان کرده اند. 🔹حتی طبق نظر ضیق امام اگر فرض کنیم بی حجابی گناه کبیره نیست و تعزیر نیز مقید به گناه کبیره و برای افرادی است که از مطلق گناه کبیره اجتناب کنند، باز هم می توان از ادله تعزیر استفاده کرد زیرا اصرار بر گناه صغیره نیز گناه کبیره شناخته شده است. 🔹در مسئله ما اگر فردی یک شب بی حجاب بود ادله تعزیر شامل آن نمی شود اما اگر فردی همیشه بی حجاب باشد ادله تعزیر نیز شامل آن می شود. 🌐 vasael.ir/00048u 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | جایگاه اقتصادی سنت رزق 🌐 vasael.ir/00048e 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه اقتصادی سنت رزق 🔹ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﮕﺎه ﻣﻘﺎﻳﺴﻪاي ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻗﺎﻧﻮنﻫﺎي ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﺳﻨﺖﻫﺎي اﻻﻫﻲ در ﻣﻘﺎﻟﻪ دﻧﺒﺎل می شود، ﺗﻔﺎوت اﺳﺎﺳﻲ اﻳﻦدو در ﺗﺒﻴﻴﻦ روﺷﻦﺗﺮي اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺳﻨﺖﻫﺎي اﻻﻫـﻲ ﺑـﺮاي ﺟﺎﻳﮕـﺎه اﺧﺘﻴﺎر ﺑﺸﺮ در ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ ﺳﻨﺖﻫﺎ اراﺋﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ. 🔹ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ راه ﺑﺮاي ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺳﻨﺖ رزق ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻣﻮزه ﺗﻮﺣﻴﺪ اﻓﻌﺎﻟﻲ و ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮري آن در اﻳﻦ ﺑﺎره اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﺑﻖ آﻧﭽﻪ ﻛﻪ درﺑﺎره ﺗﻮﺣﻴﺪ اﻓﻌﺎﻟﻲ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد، ﻧﮕـﺮش ﺻـﺤﻴﺢ درﺑـﺎره ﻋﺎﻣﻞﻫﺎي ﻣﺆﺛﺮ در ﭘﺪﻳﺪآوردن ﭘﺪﻳﺪهاي ﻫﻤﭽﻮن رزق ﻛﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ، اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺮوردﮔﺎر و اﻧﺴﺎن در ﭘﻴﺪاﻳﺶ آن اﺛﺮﮔﺬارﻧﺪ. 🔹اﻟﺒﺘﻪ اﺛﺮ ﻳﻜﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﻣـﺴﺘﻘﻞ و اﺛـﺮ دﻳﮕـﺮي ﺑﻪﻃﻮر واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻠﺖ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ روش در ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻨﺖ رزق اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻫﻤﻴﻦ دو اﺛﺮ، درﺻﺪد ﺳﺎﻣﺎندﻫﻲ آﻳﻪﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. 🔹ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ اﺛﺮ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ از ﺻﻔﺖﻫﺎي اﻻﻫﻲ، رزاﻗﻴﺖ ﭘﺮوردﮔﺎر، ﻗﺎﺑﻞ ﭘـﻲﮔﻴـﺮي اﺳﺖ. ﺑﺮﺧﻲ از آﻳﻪﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻗﻀﺎ و ﻗﺪر اﻻﻫﻲ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﺧﺪاوﻧﺪ، ﺳﻨﺖ رزق را ﻳﻜﻲ از ﻣﺼﺪاقﻫﺎي ﻗﻀﺎ و ﻗﺪر اﻻﻫﻲ ﻣﻲداﻧﺪ. 🔹ﻣﺠﺎري ﺳﻪﮔﺎﻧﻪاي را ﺑﺮاي ﺳﻨﺖ رزق ﻣﻲﺗﻮان ﻣﻌﺮﻓـﻲ ﻛـﺮد. ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ ﻣﺠـﺮا ﺳـﻨﺖ ﺗﺴﺨﻴﺮ اﺳﺖ، ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﺧﺎﻟﺖ ﭘﺮوردﮔﺎر درﺑﺎره ﺗﺤﻘﻖ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﻳﻌﻨﻲ ﺗﻬﻴﻪ اﻣﻜﺎﻧﺎت و ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺎدي اﺳﺖ. 🔹ﻣﺠﺎري دﻳﮕﺮ، ﺳﻨﺖ رزق ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﻋﺎﻣـﻞﻫـﺎي دروﻧﻲ ﻳﺎ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي اﺳـﺖ. آﻓـﺮﻳﻨﺶ ﻋﻨـﺼﺮﻫﺎي ﻓﻄـﺮي ﻟـﺬتﮔﺮاﻳـﻲ و ﻣﻄﻠﻖﮔﺮاﻳﻲ ﻛﻪ از ﻣﺒﺎﻧﻲ اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ اﺳﺖ، ﺟﻨﺒـﻪ ﻓـﺮدي و اﺻـﻞ ﺗﻔـﺎوتﻫـﺎي ﻣﺘﻔﺎﺿﻞ و ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ، ﺟﻨﺒﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ﻋﺎﻣـﻞﻫـﺎي دروﻧـﻲ را ﻣـﺸﺨﺺ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ. 🔹از دﻳﺪﮔﺎه ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ ﻣﺠﺎري ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ ﭘﻴﺶﮔﻔﺘﻪ، در واﻗﻊ ﻣﻨﻔﺬﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﺮوردﮔﺎر از راه آﻧﻬـﺎ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﺳﻨﺖ رزق، دﺧﺎﻟﺖ ﻣﻲورزد. اﻣﺎ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻧﻴﻤﻪ از آﻣﻮزه ﺗﻮﺣﻴﺪ اﻓﻌـﺎﻟﻲ، در ﺗﺤﻘﻖ رﻓﺘﺎرﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ؛ ﻧﻴﻤﻪ دﻳﮕﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻘﺶ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ. 🌐 vasael.ir/00048e 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | قرآن و ضرورت تشکیل حکومت دینی از سوی پیامبر(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/00048X 🔹فقه روابط اجتماعی | خوش‌باوری مذموم و ممدوح(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/00048I 🔹فقه القضا | بررسی سه دلیل اقامه شده بر اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/00048S 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻 🌐 vasael.ir/00049C 🆔 @vasael_ir
🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻 آیت الله : 🔹فقه ما نظام‌مند و قانونمند است، یکی از گفتمان‌های مهم این است که آیا فقه می‌تواند ما را به نظام‌های سیاسی، اجتماعی، تربیتی، سلامت، خانواده، قضایی و آموزشی برساند و این نظام‌ها را به ما ارائه دهد یا ناتوان است؟ 🔹برخی افراد می‌گویند این نظام‌ها در متن قرآن یا آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد اما شهید صدر به آناه پاسخ می دهد که پیامبر اکرم(ص) زمانی که جامعه سازی را شروع کردند جرعه جرعه و گام به گام آن را وارد ذهن جامعه کردند و قرآن کریم نیز جرعه جرعه برای ما آمده است اما اکنون یکجا در اختیار ما قرار دارد، باید از قرآن استنطاق کنیم و نظام را از درون آن به دست آوریم. 🔹پس نظام هست و باید آن را از قرآن کریم استنباط یا استنطاق کنیم، تفاوت این دو در این است که استنباط یعنی اینکه از صریح آیات می‌توانیم یک منظومه پیرامون موضوعات مختلف نظیر معاد ببینیم و کار فقها این است که این استنباط‌ها را با توجه به آیات انجام دهند. 🔹یک مرتبه بالاتر از استنباط داریم که شهید صدر آن را استنطاق می‌نامند، که آن در صورتی است که آیه قرآن به تنهایی گویا نباشد، در این حالت سئوال مطرح کنید، سئوالی به قرآن بدهید و پاسخ آن را دنبال کنید، اینگونه است که قرآن کریم را به نطق آورده‌اید. 🔹اینکه بعضی افراد می‌گویند ما نظریه اجتماعی در قرآن ندیدیم اشتباه است، شهید صدر می‌فرمایند در قرآن نظریات اجتماع هم هست و باید آن را از قرآن استنطاق کرد. 🔹اگر انسان خلیفه خدا نباشد به تعبیر پیامبر اکرم(ص) دچار تحیر و سرگردانی خواهد شد، خلافت انسان از طرف خداوند است که مانع تحیر و سرگردانی می‌شود. 🔹اومانیسم بشریت را به سمت این تحیر و پوچی و سرگردانی برد و خروجی آن استبداد و استحمار شده است و همه اینها فرآورده اومانیسم است. 🌐 vasael.ir/00049C 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویه‌های جاری برای حمایت از حقوق زائران (گردشگران مذهبی) در سطح جهانی🔻 🌐 vasael.ir/00049E 🆔 @vasael_ir
🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویه‌های جاری برای حمایت از حقوق زائران (گردشگران مذهبی) در سطح جهانی🔻 دکتر : 🔹در حقوق گردشگران مذهبی بر اساس حقوق بین الملل یک احتمال این است که بگوییم بین حقوق گردشگران مذهبی و اتباع کشور پذیرنده، تمایز وجود دارد. 🔹بسیاری از اندیشمندان این احتمال را پذیرفته اند و معتقدند گردشگر کسی است که بین یک روز تا یک سال در کشور دیگری باشد در نتیجه به حقوق مساوی نیازی ندارد. 🔹همچنین به نفع گردشگر است که حق زیادی نداشته باشد چراکه اولا به دنبال هر حقی، تکلیفی است و دوما، اعطاء برخی حقوق (نظیر شرکت در انتخابات برای گردشگران)، مفاسدی را به دنبال دارد. حجت الاسلام : 🔹نکته‌ای که در این بین مغفول واقع می‌شود، تفاوت بین گردشگران مذهبی و زیارتی است؛ گردشگران زیارتی افرادی هستند که قصدشان تنها انجام امور مذهبی است، اما گردشگران مذهبی، علاوه بر انجام مناسک و اعمال مذهبی اهداف دیگری نظیر بازدید از جاذبه‌ها و اماکن دینی را نیز به دنبال دارند. 🔹در نتیجه می‌توان گفت گردشگران مذهبی عام‌تر از گردشگران زیارتی هستند. توجه شود که درون مفهوم گردشگران مذهبی حتی کفار و غیر مسلمان نیز قرار می‌گیرد، اما گردشگران زیارتی، منحصرا شامل معتقدان آن آیین خاص می‌شود. 🔹اماکن مذهبی در حقوق بین الملل ارزش بسیار زیادی دارند، به نحوی حمله به آنها جنایت جنگی محسوب شده و قابل محاکمه در دیوان کیفری بین المللی است. دکتر : 🔹متاسفانه هیچ مجمع و سازمان حقوقی منطقه‌ای در گردشگری مذهبی نداریم. اولین پیشنهاد ما تاسیس سازمان منطقه‌ای گردشگری اسلامی است که می‌توان در خلال آن حقوق گردشگران مذهبی را مطالبه کرد. پس ما در این زمینه نیازمند نهاد سازی هستیم. 🔹گام دوم، فقدان اسناد و قواعد منطقه‌ای در زمینه حقوق زوار است؛ پیشنهاد ما در این راستا، تدوین کنوانسیون منطقه‌ای گردشگری مذهبی است. حداقل اگر نتوانیم به کنوانسیون برسیم، اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها می‌توانند خلأ موجود را تا حدی پر کنند. 🔹نکته آخر، توجه به استاندارد‌های مربوط به گردشگری مذهبی است که می‌توان با ایجاد، بیان، ترویج و توسعه این استانداردها، زمینه‌های تسهیل گردشگری مذهبی را فراهم کنند. 🌐 vasael.ir/00049E 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است #نشست_علمی 🆔 @vasael_ir