eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 امام خمینی (ره): 🔹 روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامی است. ♦️روز قدس گرامی باد. 🆔 @vasael_ir
🔸 پایگاه تخصصی فقه حکومتی به مناسبت یوم الله منتشر شد. 🔸عنوان پرونده: ⬅️ «فقه مقاومت» ➡️ 🔹این پرونده به نظام موضوعات، تبیین مسائل و مبانی فقه مقاومت اختصاص یافته و حاوی مطالبی است که برای نخستین بار به این صورت فراوری و منتشر می گردد. 🔹با خواندن این پرونده، دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم فلسطین روشن تر خواهد شد. 🔹اگر از مطالب و محتوای این پرونده رضایت دارید، لطفا در نشر هر چه بیشتر آن در میان حوزویان و دانشگاهیان نخبه ما را یاری کنید. 🔹می توانید گفتگوها با اساتید حوزه و دانشگاه، نشست علمی، یادداشت ها، معرفی کتب و مقالات مرتبط با این پرونده را در مشاهده کنید. 🔹به امید نجات مسلمانان از استکبار جهانی، ایجاد وحدت میان ممالک اسلامی و تشکیل حکومت واحده دارالاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس: 🔹مبارزه برای آزادی فلسطین، جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی است. 🔹محدود کردن مبارزه برای فلسطین به مسأله‌ی فلسطینی و عربی، خطائی فاحش است. ۹۹/۳/۲ 🆔 @vasael_ir
🔸‏بخشی از بیانات امروز مقام معظم رهبری به مناسب روز قدس 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ 🆔 @vasael_ir
🔸اطلاع_نگاشت/ سیره عملی و گفتاری فقهای شیعه در حمایت از فلسطین و قدس شریف 🆔 @vasael_ir
عربی.docx
2.12M
ترجمه عربی سخنرانی امروز مقام معظم رهبری 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تفسیر آیات قرآن کریم در بیان رهبر انقلاب 🔹جهاد کبیر به وسیله عدم اطاعت از دشمن 🆔 @vasael_ir
🔸نقش موضوع شناسی و وضعیت شناسی در فقه مقاومت از نشست «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»: حجت الاسلام دکتر :🔻 🔹وضعیت شناسی و موضوع شناسی مطلوب، زمینه ساز تصویر مناسب از مقاومت است. اگر امروزه استکبار جنبه تمدنی پیدا کرده که مجموعه‌ای از امور فرهنگی، اقتصادی و نظامی را در اختیار دارد، مقاومت نیز باید به مثابه آن باشد. 🔹ما نباید مقاومت را منحصر در امور سیاسی کنیم، بلکه بسته به شرایط، ویژگی‌ها و توانمندی ها، لازم است سطوح مختلف آن را پررنگ کنیم. 🔹برای مقابله با استکبار، باید مجموعه امکانات تمدنی جهان اسلام، مجموعه نیرو‌های انسانی جهان اسلام و قدرت‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد را تجمیع کنیم. 🔹ما در مقاومت صرفا با فقه استنباطی سروکار نداریم، بلکه پس از فقه سیاسی استنباطی، نیازمند سیاست شرعیه تمدنی و طراحی راهبرد هستیم. 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی مصادیق مقاومت در عرصه های مختلف فقه سیاسی حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹اصطلاح «مقاومت» اعمّ از اصطلاح «دفاع» است، زیرا اصطلاح دفاع که در کتاب الجهاد مطرح می شود، تنها ناظر به دفع تهاجم نظامی است. 🔹مرحوم امام (ره) در فصل مربوط به دفاع تحریر الوسیله، مباحث دفاع و مقاومت را منحصر به دفاع نظامی ندانسته و آن را به عرصه های مختلف اجتماعی سرایت داده اند و از آن نتیجه فقهی گرفته اند. 🔹مصادیق مقاومت و لوازم آن در عرصه های مختلف فقه سیاسی شامل دفاع از ملتهای مظلوم، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی مستکبران، مبارزه با سلطه فکری استکبار، صدور و گسترش فرهنگ مقاومت در جهان، اعتقاد و پایبندی عملی به گفتمان مقاومت و پی ریزی نظامات مستحکم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می شود. 🔹در قرآن فلسفه جهاد، اعم از حفظ دین و در راستای حفظ مصالح انسانها و جلوگیری از مختل گردیدن نظام زندگانی بشر، بیان شده است. 🔹معنای توحید در تشریع این است که انسان به عنوان مخلوق و مملوک پروردگار متعال ـ موظف است که تنها از قانون الهی تبعیت نموده و از پیروی قوانین خودساخته بشر که در مقابل قوانین الهی قرار دارد ـ پرهیز نماید. 🆔 @vasael_ir
🔸نوآوری‌های فقهی رهبر انقلاب در جهاد اسلامی گزارش از نشست روش‌شناسیِ اجتهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد» آیت‌الله عبّاس کعبی:🔻 🔹در گذشته فرهنگ حاکم بر مباحث فقهی جهاد، فرهنگ تقیّه بوده است، نه فرهنگ مبارزه. اما پس از انقلاب اسلامی و به‌خصوص با آغاز دوران دفاع مقدّس و شکوفاشدنِ فرهنگ جهاد و ایثارگری، این شرایط باعث شد بازخوانی این باب فقهی با نگرش عمیق علمی ضرورت بیشتری پیدا کند و رهبر معظّم انقلاب پیشگامِ این نهضت علمی بودند. 🔹مهم‌ترین ابداعات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»: 1️⃣ نوآوری در تعریف فقهی جهاد 2️⃣ نوآوری در مؤلفه‌های رکنیِ جهاد 3️⃣ نوآوری در دسته‌بندیِ اقسام جهاد 4️⃣ نوآوری در مفهوم «دشمن» از نظر فقهی 5️⃣ نوآوری در کیفیّت جهاد: «دعوت به خدا» اصل راهبردی سیاست خارجی 6️⃣ نوآوری در مراتب جهاد 7️⃣ نوآوری در تفریعِ فروع: طرح نظریّه‌های فوقانی در فقه جهاد 8️⃣ نوآوری در اصول روش‌شناختیِ استنباط؛ توجّه ویژه به «مصالح عامّه» و موضوعات معاصر 🆔 @vasael_ir
🔸 | اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🔹در مقابل دشمن متجاوز، در مقابل زورگوى ظالم، در مقابل استکبارى که امروز بر ارزشهاى الهى و معنوى طغیان کرده است که مظهرش هم دولت طاغوت و طغیان‏گر آمریکا است کوتاه نیایید. 🔹جهاد فقط به معناى قتال نیست، فقط به معناى جنگ نظامى نیست؛ جهاد یک معناى بسیار وسیع‌ترى دارد. در بین جهادها جهادى هست که خداى متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «و جاهدهم به جهاداً کبیراً»؛ ... ایستادگى و مقاومت‏ و عدم تبعیّت [است‏]. «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیراً» از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزى است که خداى متعال به آن گفته جهاد کبیر. 🔹امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصه‌ی جهاد و مقاومت دور کند، مردم را نسبت به آرمانها بی‌تفاوت کند. 🆔 @vasael_ir
🔸دلالت قاعده نفی سبیل بر لزوم رفع زمینه سلطه کفار بر مسلمانان از نشست «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» حجت الاسلام دکتر ایزدهی:🔻 🔹در ادبیات فقهی، مجموعه کشور‌های اسلامی را به مثابه یک دار واحد تلقی می‌کند و آن را تحت کل واحد با عنوان «دارالاسلام» می‌شناسد که نقطه مقابل آن، یا دارالحرب است یا دارالکفر. 🔹برای استقرار هر حکومتی باید چهار ویژگی وجود داشته باشد: حکومت، حاکمیت، جمعیت و سرزمین. اسرائیل نه جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارد، نه سرزمینی که متعلق به خود باشد، نه منطق حاکمیتی مقبول و نه کارگزار مشروعی. 🔹طبق دیدگاه اسلام (اعم از فقه جعفری و فقه اهل سنت) اگر سلطه کفار وجود دارد، باید آن را دفع کرد و از بین برد و اگر زمینه آن وجود دارد و یا در مظان وجود است، باید آن رفع کرد و بستر آن را نیز از بین برد. 🔹رژیمی که مردم و جمیعت نداشته باشد اصلا وجود ندارد؛ طبق منطق مقاومت باید در برابر اسرائیل به گونه‌ای رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد، این مهم می‌تواند یا با تدابیر امنیتی شکل بگیرد و یا با تدابیر اقتصادی، فرهنگی و مانند این ها. 🆔 @vasael_ir
🔸نحوه مواجهه با حکومت ناشایست و مقاومت در برابر ظلم گزارش از نشست «نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین (ع)» حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی:🔻 🔹در تفکر شیعی طبق اصل و روال عادی اولین وظیفه این است که جلوی تشکیل حکومت ناشایست گرفته شود. 🔹این بحث بسی مهم است که امر به معروف و نهی از منکری که امام حسین (ع) مد نظر دارند، از ساختار فاسد حکومت یزید است. بدترین منکر، حاکمیت طاغوت یعنی نامشروع است و بهترین معروف، تاسیس حکومت اسلامی است. 🆔 @vasael_ir
🔸اصل تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹توجه به مظلوم و پاسخ دادن به ندای او، یکی از مندرجات اصلی و مهم قانون اساسی ما است که در اصول ابتدایی قانون اساسی بدان اشاره شده است. 🔹چه از باب امر به معروف و نهی از منکر و چه در قالب عنوان مستقل مبارزه با ظلم و پاسخ دادن به ندای مظلوم که نظام مکتبی جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن بنیانگذاری شده است، می توان حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیسم را توجیه کرد. 🔹مبانی حقوق بین الملل برگرفته از اندیشه ها و مکاتب فلسفی در جهان غرب است، و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آراء و نظریات ایشان کاملا مبتنی بر تامین منافع مادی کشورهای استعمارگر است. 🔹در منشور سازمان ملل متحد اصلی با عنوان «اصل تعیین سرنوشت» وجود دارد که طبق آن، هر ملتی می تواند سرنوشت حاکمیت خود را تعیین کند. 🔹ما معتقدیم مساله فلسطین حل نخواهد شد مگر به پشتوانه آراء عمومی ساکنین اصلی سرزمین فلسطین، نه ساکنین مهاجر و اجاره ای آنجا. 🆔 @vasael_ir
🔸 | حمایت از فلسطین؛ مسأله‌ای اسلامی / نگاهی قرآنی به مسئله‌ی فلسطین براساس اندیشه رهبر انقلاب 🔹از منظر رهبر انقلاب حمایت از فلسطین مسئله‌ای اسلامی است و عموم مسلمانان خطاب به حمایت از آن هستند، ایشان در سخنرانی‌های مختلف به آیاتی از قرآن پیرامون ابعاد مختلف مسئله‌ی فلسطین استناد کرده‌اند که این یادداشت به بازخوانی این آیات در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد. 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹وداع با ماه مبارک رمضان ره 🚨 شیاطین از غل و زنجیر دارند ، آزاد میشند...چقدر توشه جمع کردی؟ چند ساعتی بیش، از ماه رمضان باقی نمانده باشد؛ قدر بدانیم. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیان احکام مربوط به زکات فطریه توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔻رهبر انقلاب در ابتدای جلسات سال۶٩ در ایام ماه مبارک رمضان به بیان احکام شرعی می‌پرداختند. 💠رهبر انقلاب: یک مسأله، مسأله‌ی فطریه است که مکرر گفته شده، واجب است که هر کس برای خود و هر کدام از عایله‌اش، تقریباً به قدر سه کیلو از قوت غالب ادا کند. قوت غالب، یعنی آن چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند؛ مثلاً گندم. 🔹در باب این‌که آیا غیر از غلات اربع، جنس دیگری را میشود داد یا نه، یا کدام ترجیح دارد، نظرات مختلفی هست. چون در وضع کنونی مردم ایران، تقریباً این مسایل تفاوتی ایجاد نمیکند، لذا اگر برای هر فطریه، به قدر سه کیلو گندم، یا قیمت آن را درنظر بگیرید، قطعاً مجزی است. این واجب، از غروب روز آخر ماه - یعنی شب عید فطر - به عهده‌ی مکلف می‌آید و احتیاط این است که آن را قبل از ادای نماز عید فطر - برای کسی که در نماز عید فطر شرکت خواهد کرد و آن را بجا خواهد آورد - تأدیه کند. بنابراین، اگر شما امشب حساب کنید که چه‌قدر به عهده‌ی شماست و پولش را کنار بگذارید و فردا صبح قبل از آن‌که به نماز عید بروید، آن را ادا کنید، بهترین وجه است. البته اگر در آن موقع ادا نکردید، بعد از نماز عید فطر هم ادا کنید، ایرادی ندارد. ١٣۶٩/٠٢/٠۶ Vasael.ir 🆔 @vasael_ir
🔹عید سعید فطر مبارک و خجسته باد. رسول خدا فرمود: در روز عید فطر منادی ندا میدهد که آی مومنان! بشتابید به سوی جایزه هاتان... 🔹إِذَا كَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ» 📚(من لا یحضره الفقیه ج‏1 ص511 ح1478) 🆔 @vasael_ir
🔸 آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ 🎙 گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب🔻 🔹در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. 🔹این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است. 🔗 مطالعه متن کامل گفتگو: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318 🆔 @vasael_ir
🔸‏امام علی (علیه‌السلام‏): 🔹اعْلَمْ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ بَلِيَّةٍ لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِيهَا قَطُّ سَاعَةً إِلَّا كَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔹بدان که دنیا سرای آزمایش است که اگر کسی ساعتی در آن فراغت یابد و دست از کار بکشد همین ساعت بیکاری موجب حسرت و پیشمانی او در قیامت خواهد شد. 📚 نهج البلاغه، ص ۴۴۹ 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دخالت در در راس تعلیمات انبیاست 🎥امام خمینی(ره): ما همه تعلیمات انبیا را کنار گذاشتیم، فقط به آن تعلیماتی که با- عرض می‌کنم- دخالت نکردن در سیاست و دخالت نکردن در جامعه و اینها [مرتبط است‌] فقط همینش را گرفته‌ایم. نمازش را گرفته‌ایم، باقی را رها کردیم. 🆔 @vasael_ir
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره) 🔹رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۱۱/۰۴ ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با و و و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. 🔹آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست. 🆔 @vasael_ir
دیپلماسی امام خمینی (ره) نویسنده: علی سروش 🆔 @vasael_ir 🔻🔻🔻🔻
💡 دیپلماسی امام خمینی(ره) 🖌 نویسنده: علی سروش ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول 1397 قیمت: 14000 تومان 🔶 در این کتاب که از چهار فصل و 220 صفحه تشکیل شده تلاش شده است تا با بررسی اندیشة سیاسی امام خمینی(ره) و رفتارهای دیپلماتیک ایشان به عنوان اثرگذارترین متفکر سیاسی معاصر در عرصة بین‌الملل و تبیین مبانی اندیشه‌ای آن رهبر عظیم‌الشان در عرصة دیپلماسی، روش‌ها و الگوی دیپلماسی، به صورت علمی و روشمند تبیین گردد. ✂️ دیپلماسی، مهم‌ترین سامان هر دولت در عرصة بین‌الملل است که اندیشه‌ها و ارزش‌های هر دولت را در سطح جهانی متبلور می‌کند؛ از این‌رو پیچیده‌‌ترین بخش علوم سیاسی به‌شمار می‌رود اما متاسفانه در اکثر پژوهش‌های این حوزه، بدون پرداختن به اندیشه فقط به لایه‌های بیرونی این علم پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر با ارج نهادن بر دیگر آثار و با توجه به یافته‌های پژوهش‌ها، تلاش می‌کند تا فراتر از کلیات و چارچوب‌های سیاست خارجی امام خمینی(ره) به دیپلماسی در اندیشه ایشان دست یابد و از دیگر سو به تأثیرات بین‌المللی این اندیشه به ویژه در جهان اسلام و بین جنبش‌های اسلامی و دولت‌های انقلابی، بپردازد. 🆔 @vasael_ir