🔸برخی متون درسی طلاب را بیرغبت میکند
آيتالله محمدحسين احمدي فقيه يزدي:
🔹اگر طلاب توفیق پیدا کنند و دست شان به قلم باشد و بنویسند این مسأله در نشاط علمی شان بسیار مؤثر است.
🔹مورد دیگری که در حوزه ها اهمیت دارد این است که مسائل علمی باید کاربردی شود، همچنانکه در دانشگاه ها یک استاد نظری است و دروس را به صورت تئوری مطرح می کند و دیگری کاربردی بحث می کند.
🔹متن خوب باعث می شود که زنده بماند و طلاب نیز همیشه آن را دنبال می کنند ولی بدون تعارف برخی متون حوزوی طوری است که موجب بی رغبتی طلاب می شود و هرچه جلوتر می رود علاقه اش به حوزه و درس کمتر می شود.
#مبانی
🆔 @vasael_ir
ضعف پژوهش در حوزههای علمیه مشهود است
حجتالاسلام علی اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران:
🔹در مصوبات کمیسیونها تأکید شده که دورهها و کارگاههای متعدد پژوهشی با بازه زمانی فشرده در همه استانها و برای همه مدیران برگزار شود.
🔹شرط موفقیت در برنامههای آموزشی و عبور از اصلاح پیدرپی متون، توانایی پژوهشی اساتید است.
🆔 @vasael_ir
آیت الله فرحانی.mp3
618.2K
🔸ضرورت هجرت سختافزاری و نرمافزاری برای تحقق تمدن توحیدی
🔈 آیت الله فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان
#صوت
🆔 @vasael_ir
🔸حجم کنونی نقدینگی یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است
حجتالاسلام والمسلمین عیسوی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹بانکداری موجود در کشور ما برای حقوق شهروندی و مخصوصا مقوله عدالت ارزشی قائل نیست.
🔹مهمترین اثر رشد بیرویه نقدینگی در اقتصاد یک کشور این است که منجر به تورم میشود و به تبع تورم، میتواند رکود یا ترکیبی از رکود و تورم را هم به دنبال داشته باشد؛ وضعیتی که متأسفانه اقتصاد ایران در شرایط کنونی با آن مواجه است.
🔹منشأ اصلی رشد نقدینگی هم تصمیمات مقامات اقتصادی و پولی کشور است که به چنین وضعیتی رسیدهایم که در طول پنج سال، میزان نقدینگی بیش از سه برابر شده است.
🔹منشأ افزایش نقدینگی، دو عامل است که یا پایه پولی کشور افزایش پیدا کرده که این در اختیار بانک مرکزی است یا ناشی از خلق پولی است که بانکهای دولتی و خصوصی انجام میدهند که البته در این مورد هم سیاستهای بانک مرکزی دخیل است.
🔹آنان باید هم در مقابل قانون و هم در مقابل مردم پاسخگو باشند که توان اقتصادی و ارزش داراییهای آنها را کاهش دادهاند. دولت حق ندارد برای حل مشکلات اقتصادی خودش، مردم را فقیر کند.
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اینکه یک روحانی بگوید من به این نظام (نظامی که قوانینش از فقه گرفته شده) کاری ندارم، این ننگ است.
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸آیا کار نیز جزو اموال انسان محسوب میشود؟
🔹عرف، مصادیق اموال را تعیین میکند و شرع نیز هر آنچه دارای «منافع مشروع و عقلایی» باشد و عقلا بابتش پول بپردازند را مال محسوب میکند، حال باید دید که آیا بر اساس عرف و شرع کار انسان نیز در دایره اموال میگنجد؟
🔹افراد وقتی چیزی را مال خود میکنند «یعنی بر اساس فواید مادی و معنوی موجود در هر چیز، آن را میخرند و تملک میکنند».
🔹کارخانهداران، صاحبان شرکتها، دولتها و سایر اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی، مشتری کار کارگران هستند و برای بهرهمندی از آن پول پرداخت میکنند.
🔹بنا بر آنچه گفته شد «کار انسان» «مال انسان» محسوب میشود و بر اساس ارزش والایی که در شرع و عرف برای آن وجود دارد شاید بتوان گفت که ارزشمندترین مال انسان، کار اوست.
#حقوق
🌐 yon.ir/djnM9
🆔 @vasael_ir
🔸ساختارهای ارائهشده برای فلسفه علم اصول، ناقص است
آیتالله علیاکبر رشاد در دومین کارگاه آموزشی پژوهشی فلسفه علم اصول:
🔹فلسفه علم اصول، ازجمله فلسفههای مضاف به علوم است چون متعلق و مضافٌالیه آن دانشی به نام علم اصول است.
🔹فلسفه اصول دانش مطالعه فرانگرعقلانی اصول فقه، بهمنظور شناخت احکام کلی دانش اصول و مسائل اساسی آن است.
#مبانی
🌐 yon.ir/DF3Ap
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب: بیانهای علامه مجلسی در بحار جزو علمیترین حرفهای دینی است.
🗓به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مسأله ازدواج را جدی بگیریم
دکتر آیت پیمان، رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی:
🔹ایراد اصلی کار آن جاست که نتوانستهایم به درستی به اعضای جامعه و به ویژه نسل جوان تعلیم دهیم که چگونه از سیره و زندگی اولیای دین در امر مقدس تشکیل خانواده و تحکیم و ثبات آن الگوگیری کنند.
🔹متاسفانه دستگاههای متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت و امور دینی و تبلیغی، در این باره غفلت کرده و به موقع این نسبت به اشاعه این رویداد بد در جامعه جلوگیری نکردند.
🔹این قدر ازدواج کردن را سخت گرفتهایم که الگوهای غلط غربی همچون بحث ازدواج سفید در بین عدهای مطرح شده که خودش مشکلات و مفاسد و تبعات نامطلوب بسیاری به همراه دارد.
#جامعه
🌐 yon.ir/OPQvj
🆔 @vasael_ir
🔸آیا شوهر من می شوی؟
🔹وقتی از جنس زن سخن می گوییم، درباره موجودی صحبت می کنیم که در کنار تفاوت های ماهوی جسمی، از لحاظ روحی تفاوت های زیادی با جنس مرد دارد.
🔹 «طبیعت» مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. خلاف حیثیت و احترام زن است که به دنبال مرد بدود.
🔹احساسی بودن،جزئی نگری، چند وجهی عمل کردن، گوش محور بودن و بسیاری از تفاوت های ذاتی زن و مرد، همه و همه به این نکته اشاره دارد که زنان کارگزار و قهرمان نیستند بلکه ریحانه و موجود لطیفی هستند که باید با او رفتاری مهربانانه داشت و عظمت او حفظ شود.
#جامعه
🌐 yon.ir/jnIAS
🆔 @vasael_ir
🔸مهارتهایی که زندگی مشترکتان را نجات میدهند
🔹 امروزه با ظهور فناوری های جدید و صنعتی شدن جامعه، زندگی انسانها دستخوش تغییر و تحول شده است و با انبوهی از مسائل و مشکلات روبرو شدهاند. لذاست که نقش مهارت های زندگی به عنوان یک روش پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی اهمیت زیادی پیدا می کند.
🔹همدلی یعنی اینکه بتوانید خودتان را به جای کس دیگری تصور کنید و طبق این فرض و برداشت به او بازخورد بدهید، حمایتش کنید، دلداریاش بدهید و با هم شاد یا غمگین باشید.
🔹هیجانات همدیگر را درک کنید.نه تنها وقتی همسرتان دچار دردسری شد باید خودتان را جای او بگذارید، بلکه باید حین بحث و جدلها و دعواهایتان هم باید این کار را بکنید.
🔹در تصمیم گیریها مهم، نظر همسرتان را هم بخواهید. زیرا این تصمیمها هم بر زندگی شما تاثیر میگذارند و هم بر زندگی همسرتان.
#جامعه
🌐 yon.ir/HoSJR
🆔 @vasael_ir
🔸 #اطلاع_نگاشت «بررسی نسبت فقه با تحولگرایی در حوزه»
🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این اطلاع نگاشت وظایف فقیهان و آسیب شناسی فقه آموزی معاصر را مرور می کند.
🌐 yon.ir/UT7si
🆔 @vasael_ir
🔸اجرای عدالت یا رعایت مصلحت
ارائه علمی حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در کرسی علمی ترویجی «عدالت و مصلحت»:
🔹در برخی موارد عمل به هر کدام از دو عنصر عدالت و مصلحت، به صورت همزمان میسّر نمیشود بلکه در برخی موارد، حکم به عدالت به واسطه مصلحت ورزی، تعطیل یا محدود میشود.
🔹ارائه تعریف درست از عدالت، مستلزم تعریفی دقیق از «حق» و مبانی آن است.
🔹مصلحت مدّ نظر شیعه از حیث موازین و ملاکات با مصلحت مدّ نظر مذهب اهل سنّت و مصلحت مورد نظر جوامع مادّی متفاوت است که تمایز آن را باید در گرو ضوابط حاکم بر آن قرار داد.
🔹مطابق تعریف عدالت، طبیعتاً این گونه عدالت نه تنها با مصلحت پیشینی منافاتی ندارند بلکه عملاً این دو مفهوم در مصادیق مختلف با یکدیگر توافق دارند.
🔹هرگاه مصلحت شرعی ملزمه حکم به امری کند، هرچند این امر از مساوات عدول کند و از رویکرد حقوقی عدالت، دور شود؛ اما با عنایت به این که مصلحت، حکم به تقدّم چیزی بر دیگری کرده است، بنابراین جایگاه مطلوب آن را نیز باید عدالت فرض کرد.
#جامعه
🌐 yon.ir/PgOzR
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر موسی نجفی: کفه سنگین نقش و حضور مردم در مشارکت سیاسی و تحولات اجتماعی مهمترین امتیاز عصر مشروطیت و میراثی ماندگار برای امروز است.
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸مفهوم بحران اقتصادی و تبیین آن از منظر اقتصاد اسلامی
گزارشی از یک میزگرد اقتصادی که در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد؛
🔹در ابتدا دکتر نعمتی به مفهوم ماهیت بحران اقتصادی پرداخت و گفت: وقوع بحران اقتصادی یا چرخههای تجاری، یک رویداد است، اما تبیین ماهیت این رویداد، مانند دیگر مفاهیم اقتصادی وابسته به منظری است که به آن رویداد نگریسته میشود.
🔹دکتر قائمی نیا در تبیین مطالب دکتر نعمتی گفت: قائمینیا: از صحبتهای شما میتوان اینگونه برداشت نمود که ماهیت بحران اقتصادی قابل فروکاسته شدن به مباحث عدالت در اقتصاد اسلامی است؛ به این شکل که اگر جایی از مدار توازن خارج شویم، وارد در یک بحران شدهایم.
🔹دکتر خاندوزی پرداختن به ماهیت بحران اقتصادی را بی فایده دانست و ادامه داد: هر جایی که اقتصاد نتواند کارکردهای حداقلی –و نه ایدئال و حداکثری- خود را تأمین کند و سیستم یا زیرسیستم اقتصادی دچار اضطراب و تشویش شود، میگوییم که دچار یک بحران شدهایم.
🔹دکتر نعمتی با توجه به بحران اقتصادی در ایران، نظام مصرفی که مبتنی بر کار شکل نگرفته را بحران آفرین خواند و بیان داشت: مثال سادۀ آن در کشور خودمان، این است که وقتی در شرایط رشد اقتصادیِ صفر هستید، مشخص است که این کالای روی میز چقدر است و مقدارش ثابت است. آنوقت بانک با خلق اعتبار، عدهای را در آن شریک میکند که نقشی در تولید آن نداشتهاند.
یعنی علیرغم آنکه همه ماهیت بانک را در بحث ربا و امثالهم میدانند، بنده معتقدم که این موضوع، موضوعی فرعی است و مهمترین نقد بنده به بانک، شریک کردن عدهای در تولید عدهای دیگر است.
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
🔸سوءاستفاده مدعیان عرفان از دین و قرآن
حجت الاسلام مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی:
🔹اساساً این گفته ها و ادعاها که از سوی این افراد مطرح می شود قابل اعتماد نیست، چراکه جریان هایی که این دعای شهود را داشتند بعد از بررسی مشخص شد که اصلاً واقعی نبودند.
🔹گاهی این جریان ها در ابتدای کار با قرآن شروع می کنند ولی بعد از مدتی که کارشان پیش می رود و پیروانی جذب می کنند و مریدان اطرافشان جمع می شوند، قرآن را هم کنار می گذارند.
🔹اتفاقا بهائیت اول از عرفان شروع کرد و در میان شیعیان هم به وجود آمد، در ابتدا هم افراد مذهبی جمع شدند، کسی ادعا کرده بود که من واسطه میان امام زمان و مردم هستم، و بعد این واسطه بودن، تبدیل به این شد که من خودِ امام زمان هستم، بعد ادعای پیامبری و بعد به ادعای خدا بودن رسید!!
🔹برای مثال جریانی به وجود آمده با عنوان «عرفان حلقه» که اول ادعایش عرفانی بود، بعد هرچه که جلوتر آمد تغییر کرده و اکنون در خدمت نظام استکبار جهانی است و علیه ملت ایران از آن استفاده می شود.
#جامعه
🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله جوادی آملی: احتکار و تاخیر در عرضه کالا، برای کسب روزی، بی عقلی است.
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
🔸بایدها و نبایدهای فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت
حجت الاسلام بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی در نشست تخصصی «فلسفه تعلیم و تربیت صدرایی»:
🔹فلسفه اسلامی از محتوای عمیق وجود شناسی و جهان شمولی برخوردار است.
🔹فلاسفه اسلامی تحت تأثیر قرآن و سنت تولید محتوای ناب فلسفیِ هماهنگ با آموزه های دینی را آغاز کردند. فلسفه اسلامی در سیر تکامل خود هر چند به سمت قرآن و سنت رفت ولی جنبه عقلی خود را نیز حفظ کرد.
🔹عرفا معتقد بودند که روش سلوک عقلی امکان پذیر نیست ولی فلسفه اسلامی در روند تکامل خود عرفان را نیز وارد خود کرد. به همین دلیل می بینیم حکمت متعالیه ترکیبی از عقل، نقل و عرفان است.
#فرهنگ
🆔 @vasael_ir
🔸نظام بانکی حیات خلوت دولت در زمان کسری بودجه شده است
حجتالاسلام شفیعینژاد، کارشناس اقتصاد اسلامی و مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):
🔹بانکداری اسلامی ابعاد گستردهتری نسبت به حذف ربا را در بر میگیرد و مسائلی از قبیل رعایت عدالت در سیستم بانکی، توزیع عادلانه درآمد و ثروت و رعایت احکام و مقررات مربوط به پول در اقتصاد اسلامی در نظام بانکی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹بخشی از چالشهای بانکداری بدون ربا، چالشهای ساختاری است و خود این چالشها را میتوانیم به چند دسته تقسیم کنیم که یکی چالشهایی است که به ساختار اقتصاد کلان کشور مربوط است.
🔹ما از یک طرف از بانک انتظار یک نهاد خصوصی را داریم و از سوی دیگر حیات خلوت دولت در زمان کاستیهای دولت برای مواردی همانند کسری بودجه است.
🔹بانک و نهاد بانکی در کشور ما کلا یک نهاد ورشکسته است اما ورشکستگی آن غیررسمی است؛ به این دلیل که ورشکستگی رسمی تبعات زیادی هم به لحاظ امنیتی و هم ملاحظه موارد دیگر دارد، این ورشکستگی رسمی اعلام نمیشود.
#اقتصاد
🆔 @vasael_ir
🔸نشست «مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین مسیح بروجردی، از اساتید حوزه علمیه قم به همت پژوهشکده نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
🔹زمان: سهشنبه ۶ شهریور از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔹مکان: بزرگراه کردستان، خیابان دکتر آئنهوند(۶۴ غربی)
🆔 @vasael_ir
🔸لجاجت عامل سست شدن قوام خانواده و مهارت های پیشگیری از آن
🔹یکی از صفات اخلاقی که سبب سازگاری می شود، دوری از لجاجت است.
🔹اولین زمینه و عامل لجاجت، نادانی است. فرد لجوج از روی ناآگاهی درباره ی زشتی این صفت و آثار و پیامدهایی که به دنبال می آورد، تنها راه مواجهه با رفتار نادرست همسر را لجبازی با او تشخیص می دهد.
🔹یکی دیگر از ریشه های لجاجت، زیاده روی در سرزنش است.
🔹یکی از راهکارهای پیشگیری از لجاجت، تحمیل به نفس یا مقابله عملی با مقتضای لجاجت است. در چنین شرایطی فرد به سختی می تواند لجاجت خود را بروز ندهد؛ امّا باید بداند که حتی اگر به ظاهر قیافه لجوج را به خود نگیرد، می تواند در مهار این صفت ناپسند موفق شود.
#جامعه
🌐 yon.ir/I0BSk
🆔 @vasael_ir
🔸در اسلام، جنگ، راه حل ثانویه است
حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا در گفتگو با وسائل:
🔹در اسلام فی نفسه جنگ وجود ندارد. جنگ به عنوان یک راه حل اولیه تشریع نشده است. در اسلام جنگ راه حل ثانویه است، جنگ بیشترمربوط است به زمان های اضطراری که راه حل دیگری وجود ندارد.
🔹تهدید مسلمین فرد را به کافر حربی نزدیک می کند ولی وقتی عمل کند. یعنی خود واژه به اصطلاح اصولیین دلالت بر فغلیت می کند یعنی فعلیت حرب را باید پیدا کند.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/cIF7t
🆔 @vasael_ir