eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دوره جامع تربیت پژوهشگر #تاریخ_اسلام 🔸ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام‌حوزه یا دانشگاه به سامانه: #5000283716 ویا آی دی: @elmotamadon 🔹مکان: تهران،تقاطع حافظ طالقانی 🆔 @vasael_ir
🔸مروری بر تحولات فقهی پس از انقلاب اسلامی حجت الاسلام علی ، پژوهشگر علوم اسلامی در نشست«تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقه‌های مضاف»: 🔹اگر بخواهیم یک نگاه امتداد یافته از انقلاب اسلامی ترسیم کنیم بهترین روش، تحلیل گفتمانی به انقلاب اسلامی است و اینجا پاسخ به این پرسش می تواند راهگشا باشد که چه اتفاقی بر سر فقه با انقلاب اسلامی آمده است؟ 🔹بعد از انقلاب اسلامی فقه در یک مواجه ای قرار گرفت که در طول تاریخ فقه کمتر اینگونه مواجه را داشته است و آن مواجه فقه با امر حکومت، سیاست و حکمرانی و یک دست از مسائل پیچیده، گسترده، پر دامنه و متنوع است. 🔹فقه خودش را به دلیل اهداف انقلاب و حکومت اسلامی که همان عمل به قانون اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی است که در طول تاریخ فقه بی نظیر است، پاسخگو می داند. 🔹اگرچه دو حکومت مقتدر شیعه در آل بویه و صفویه وجود داشته است اما در هر دو دولت فقه به عنوان یک بستر و تسهیل کننده عمل می کند اما بعد از انقلاب فقه به عنوان یک دانش حکمروایی و حکمرانی است. 🔹دانش فقه در میان حکمرانی و مدیریت کلان جامعه و کشور قرار می گیرد و به همین دلیل رویدادها و تحولاتی نسبت به فقه بعد از انقلاب صورت گرفت که از این نگاه نشأت می گیرد. 🌐 yon.ir/Eqebp 🆔 @vasael_ir
🔸رابطه کسب حلال و استجابت دعا #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸 | ظرفيت‌های رسانه در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی 🔹آنچه در تعلیم و تربیت در مرتبه اول از اهمیت قرار دارد، تلاش برای ساختن انسان‌هایی تلاشگر بر مبنای ارزش‌ها و باورهای اسلامی است. بدین منظور رسانه ملی موظف به تقویت سه جنبه بینشی، گرایشی و رفتاری جامعه اسلامی است. 🔹 باید در جنبه بینشی به آموزش ارزش‌های اسلامی بپردازد و در جنبه گرایشی این باور که افراد توانایی انجام کارهای مولد را دارند، تقویت نماید. 🔹گذشته از تغییر در بینش و گرایش افراد، باید مورد نیاز را نیز به افراد آموزش داد، تا تغییرات متناسب با بینش‌ها و نگرش‌ها در حوزه سبک زندگی اقتصادی نمایان شود. 🔹رسانه ملی با ترویج اقتصاد مقاومتی سبب تغییر در بینش افراد می‌شود. تغییر بینش در جنبه عمومی نیز به تغییر در نگرش و در نتیجه به تغییر در افراد متناسب با اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود. 🔹این برنامه در صورتي معني‌دارتر و مؤثر خواهد بود كه و مستمر باشد، مبتني بر پژوهش‌هاي شناخته شده‌اي باشد كه معتبر و متناسب هستند، نتايج آن طي زمان با استفاده از آزمودني‌ها، مورد آزمون و قرار گيرد. 📝 امید‌ایزانلو 🌐 yon.ir/fyS3Q 🆔 @vasael_ir
🔸«کارکرد‌ها و کژکارکرد‌های طنز در رسانه» بررسی شد 🔹حجت‌الاسلام ، در پیش‌نشست همایش علمی پژوهشی «اخلاق و رسانه» که به وسیله مرکز«کارکرد‌ها و کژکارکرد‌های طنز در رسانه» بررسی شد پژوهش‌های اسلامی برگزار می‌شود مقاله خود با عنوان «کارکردها و کژکارکردهای طنز در رسانه» را ارائه داد. 🔹 _خبرگزاری_رسا، در این نشست که در سالن جلسات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برگزار شد، با تأکید بر موارد استثناء از در نظریات کارکردی رسانه گفت: نقش کنترل و نظارت، نقش همبستگی اجتماعی و نقش انتقال میراث اجتماعی و فرهنگی سه نقشی است که علاوه بر کارکرد اصلی سرگرمی، می‌توانیم برای قائل باشیم. 🔹وی با بیان تفاوت‌های طنز و تمسخر ابراز داشت: در مواردی از تمسخر به عنوان موارد شمرده شده است که این موارد دارای کارکردهای مثبت است؛ یعنی اگر طنز وارد این موارد استثنای از حرمت و تمسخر شود می‌تواند کارکردهای مثبت خود را داشته باشد. 🌐 yon.ir/LlZZk 🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش ها و دستاوردها 🆔 @vasael_ir
🔸فقدان نگاه‌های جدید روشی در پردازش مسائل فقهی حجت الاسلام در نشست «تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقه های مضاف»: 🔹متأسفانه حوزه های علمیه تحولات روشی را در خودش نمی بیند اگرچه در این ده سال اخیر نگاه های جدید روشی به روش های سنتی در استنباط در اصول جواهری اضافه شده است اما ما شاهد این امر هستیم که کمتر در پژوهش های فقهی این امر اتفاق می افتد. 🔹فقها به لحاظ روشی تفاوتی بین پردازش عرصه های هنری مثل سینما، تئاتر و مجسمه سازی با خمس، زکات و حج قائل نمی شود و اکثرا با همان روشی که مربوط به عبادت، صلاة، حج و اعتکاف است به موضوع نمایش چهره ائمه(ع) در فیلم های سینمایی می پردازند. 🔹آیا این روش های سنتی هنوز قابل دفاع هستند و این روش های سنتی که مراجعه به اصول عملیه است، این روش ها پاسخگوی این عرصه های جدید هستند؟ 🔹روش های میان رشته ای و استنباطی و روش های سیستمی و روش های نواندیشان مثل روش های مقاصدی و نگاه های ملاکی به منابع می تواند پاسخگوی امروز باشد و برخی در موضوعات جدید از نگاه ملاکی دفاع می کنند با نگاه ملاکی چطور می توان به روایات مراجعه کرد؟ 🔹طبیعتا عناوینی همچون آپارتمان نشینی، برج سازی و غیره در روایات نداریم. برخی فقها می گویند که ما باید ملاک های احکام را کشف کنیم و در نگاه های غیرعبادی باید نگاه ملاکی داشته باشیم؛ شهید صدر از جمله طرفداران این روش است. این نگاه تأثیر شگرفی به لحاظ مباحث روشی و استنباطی دارد. 🌐 yon.ir/Dh81y 🆔 @vasael_ir
🔸چرایی احکام حکومتی از منظر سیاسی 🔹برشی از کتاب «احکام حکومتی چرایی، چیستی و چگونگی» اثر اسماعیل پرور #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| نگاه ظاهری به مسائل؛ مهم‌ترین آسیب در رویارویی فقه با مدرنیته هادی مشکی در نشست «مبانی علوم انسانی مدرن و ضرورت تولید علم دینی»: 🔹امام(ره) اسم دانشگاه اسلامی و علم اسلامی را انقلاب فرهنگی نامگذاری کردند و متوجه این موضوع بودند که بین علم و فرهنگ رابطه مستقیمی برقرار است که اگر علم ما دینی نشود فرهنگ جامعه هم دینی نخواهد شد و این خطری بود که امام(ره) از اوایل انقلاب متوجه این امر شدند و می دانستند چه چیزی انقلاب ما را تهدید خواهد کرد چراکه علم سکولار انقلاب ما را تهدید می‌کند. 🔹علم یکی از مؤلفه‌های تمدن است که می‌تواند از این فرهنگ و ارزش‌ها تأثیر بگیرد و یا اثر بگذارد. علم ابزار را تولید می‌کند و تمدن ارتباط با تفکر و جهان بینی دارد. 🔹در واقع فکر و جهان بینی تمدن ایجاد می‌کند و جهان بینی را تبدیل به علم و ارزش و ابزار می‌کند و خروجی این جریان انسان با اعتقادات و رفتار‌های خاص است. 🔹ما در جوامع امروز به این مسئله توجه نداریم که مگر می‌شود علم طبیعی مانند فیزیک و شیمی فرآورده سکولاری شود و مشکل اصلی ما در نحوه شناختن مواد خام است. 🔹تقسیم بندی علم دینی و سکولار براساس جهان بینی می‌تواند صورت بگیرد که به منبع و موضوع کاری ندارد. ادامه این گزارش را در پیوند زیر بخوانید: 🌐 yon.ir/VSpw3 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی، شبهات و مسائل بانکی در حوزه‌های مختلف همچون ربا شناسی، تسهیلات بانکی و موارد دیگری از این قبیل. 🔹برشی از کتاب «فقه معاملات بانکی»؛ اثر سید عباس موسویان و حرمت الله رضازاده #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره موضوع توسط بانک‌ها گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله مکارم شیرازی : 🔹بانک به منزله ماشینی است که "پول اعتباری" را از طریق سازوکار "خلق پول" به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل می کند و این سیکل مخرب همواره ادامه دارد، به گونه ای که سود نقدینگی نصیب بانک می شود و هزینه های متعدد آن دامنگیر مردم میگردد. در نتیجه ؛ اولاً موجب تداول ثروت بین اغنیا می گردد، ثانیاً به بی عدالتی در جامعه منجر می شود، ثالثاً اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می سازد، رابعاً پیامدها و تبعاتی برخلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار می آورد. آیا عملیات یاد شده : 1- اکل مال به باطل از سوی بانک ها نیست؟ 2- موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نمی شود؟ 3- موجب غبن و غرر جامعه و مسلمان نمی شود؟ 4- برخلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟ 5 - سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمی گردد؟" 🔹آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ بیان داشت: " با توجه بر آنچه موقوم داشته‌اید این کار مصداق بارز "اکل مال به باطل" است، زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله می‌کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی‌شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی‌باشد که آن هم "حرام" است و اگر روزی سپرده‌گذاران بخواهند سپرده‌ خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است. 🆔 @vasael_ir
🔸حزب به معنای غربی در بوته نقد اسلامی حجت الاسلام عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با : 🔹براي حزب رسيدن به قدرت خود هدف است و اصالت دارد و براي رسيدن به آن به هر ابزار ممکن متوسل مي‌شود و اين البته که از نظر اسلام مردود است. در اسلام قدرت طلبي به شدت مذمت شده است. در اسلام حتي براي رسيدن به هدف مقدس نمي‌توانيم به ابزار نامقدس متوسل شويم. 🔹ما در آموزه های اسلامی فراوان می بینیم که ریاست طلبی و قدرت طلبی منع شده است. مثلا روایت شریف امام صادق(ع) است که می‌فرماید «ملعون من ترأّس ملعون من همّ بها ملعون من حدث نفسه بها». با توجه به اینکه حضرت شخص رياست طلب را لعن کرده، معلوم مي شود که رياست طلبي تا چه ميزان با آموزه‌هاي اسلامي در تضاد است. 🔹اتفاقاً کاري که احزاب مي‌کنند، درست در جهت عکس اين روايت است. احزاب رسما رياست طلب هستند و براي رسيدن به این هدف چه بسا احکام و قواعد اخلاقي و شرعي را نيز ناديده بگيرند. 🔹براي رسيدن به قدرت به دروغ، تهمت، غيبت، وعده‌هاي دروغين متوسل مي‌شوند و در بهترين شرايط کاري که مي‌کنند اين است که تهمت نزنند، دروغ نگويند، ولي ضمن آگاهي از فضايل رقيب و برتري او نسبت به خود، آن را ابراز نکند، و در اثر اين کتمان به دنبال اين باشد که مردم رأي شان را به او بدهند. 🌐 yon.ir/4dHsp 🆔 @vasael_ir
♨️ دعوت به همکاری 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به منظور تکمیل نیروی چند رسانه ای خود به یک نفر از طلاب محترمی که آشنا با طراحی اطلاع نگاشت (اینفوگرافیک) و پوستر هستند نیاز دارد. متقاضیان می توانند نمونه کارهای خود را به آی دی زیر در #ایتا ارسال کنند: @Gedayemadar 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| فقر و ثروت از دیدگاه قرآن و حدیث 🔹فقر و ثروت از موضوعاتی است که همواره بحث های مختلفی پیرامون آن مطرح شده و هرکس براساس برداشت و دیدگاه خاص خود آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. 🔹گروهی کسب درآمد و ثروت را از هر طریق مجاز دانسته و برای مصرف آن نیز هیچ گونه محدودیتی قائل نیستند و گروهی دیگر حدّ و مرزهایی را براساس برداشت شخصی خود برای کسب ثروت و مصرف آن مطرح می نمایند. 🔹دکتر سید مهدی امین در کتاب«فقر و ثروت از دیدگاه قرآن و حدیث» سعی کرده است با استفاده از آیات قرآن کریم، روایات و سیره ائمه معصومین(ع) و فقه نورانی اسلام و برخی از متفکّرین و اندیشمندان اسلامی موضوع «فقر و ثروت» از زوایای مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 🌐 yon.ir/5GP2J 🆔 @vasael_ir
🔸مرزهای اخلاقی طنز و تفاوت آن با تمسخر حجت‌الاسلام مدیر عامل خبرگزاری در یکی از سلسله نشست‌های همایش ملی«اخلاق و رسانه»: 🔹عناوین ضد اخلاقی(حرام) مرتبط با طنز را می توان کذب، غیبت، سباب، هجو و تمسخر برشمرد که بیشترین عنوان مبتلابه سازندگان طنز کژکارکرد ضد اخلاقیِ «تمسخر» است. ماهیت تمسخر «حکایت خنده آور تحقیر آمیز (غالباً برای دشمنی) است». 🔹تمسخر عنوان قصدی است یعنی بدون قصد اهانت پدید نمی‌آید. با چه معیاری قصد تحقیر و توهین را می توان در طنز تمسخرآمیز احراز کرد؟ بعضی از اقوال و افعال، عرفاً در توهین ممحض هستند و بعضی دیگر چنین نیستند. 🔹حال اگر در طنز، به معیار تشخیص عموم افراد جامعه، گفته یا رفتار تمسخرآمیزی از روی علم انجام شود، قصد تحقیر احراز می شود. 🔹اما اگر گفته یا فعل غیر ممحض در توهین در طنز وجود داشته باشد، به معیار تعریف طنز که نقد سازنده است، و به معیار کارکردهای سه گانه مثبت طنز در جامعه، آن گفتار یا فعل، حمل بر وجه صحیح می شود و آن را تمسخر توهین آمیز نمی دانیم. البته قالب کاریکاتور بیشتر برای تحقیر وضع شده است. 🌐 yon.ir/0BUKb 🆔 @vasael_ir
🔸بخش «نشست‌های علمی» وسائل راه اندازی شد 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به منظور دسترسی بهتر مخاطبان به گزارش کرسی‌ها و نشست‌های علمی بخش جدیدی را در سایت خود راه اندازی کرد. 🔹در این بخش عنوان نشست به همراه تاریخ برگزاری آن آمده است و مخاطبان می توانند با انتخاب نشست مورد نظر خود مشروح گزارش منتشر شده را مطالعه کنند. 🔹گفتنی است، وسائل به منظور ارتقاء کیفیت در شکل و محتوای سایت جدید خود نیازمند انتقادات و پیشنهادات اساتید، طلاب و فضلای محترم است. 🌐 http://vasael.ir 🆔 @vasael_ir
🔸فعالیت ناآگاهانه در ؛ بازی در زمین کارشناس رسانه در کارگاه «تبلیغ در فضای مجازی»: 🔹مردم ما در روز راهپیمایی قدس شرکت می‌کنند و عکس‌هایشان را در منتشر می‌کنند که این انتشارها برای رژیم اشغالگر قدس ارزش دلاری دارد و او در این‌صورت با راهپیمایی ما مشکل نخواهد داشت و دنبال همین گسترش است. 🔹یکی از وزرای رژیم صهیونیستی گفته بود «در قبال تحریم گسترده مردم اروپا نسبت به محصولات صهیونیستی، تو دهنی بزرگی به مردم دنیا بود و اقتصاد ما را دوباره زنده کرد». 🔹 نماینده صهیونیست‌ها در فضای مجازی بود که وایبر، اینستاگرام و را خریده و هم که خود یکی دیگر از نماینده‌های صهیونیست در عرصه مجازی است، پس با این حساب فعّالیت ما در این فضاها بازی در زمین صهیونیست است. 🔹در میان این نرم افزارهای مجازی، یک بازی بود برای ما ایرانی‌ها که به دنبال یک نرم افزار غیرصهیونیستی با امنیت و حفظ حریم خصوصی می‌گشتیم. 🔹شرط حضور ما در این است که بدانیم اولاً ضرر ما به اسلام با ورود به شبکه مجازی بیشتر است یا نفع ما، همچنین با حضورمان به آن‌ها مشروعیت ندهیم و ابزار دست دشمن نشویم. 🌐 yon.ir/fkB0b 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| احکام حکومتی چرایی چیستی چگونگی 🔹جامعه شیعه با تشکیل حکومت به مرحله جدیدی از بلوغ تاریخی خود گام نهاد و فصل جدیدی را در پرستش خداوند و تبلیغ و تعظیم شعائر دین آغاز کرد. 🔹در طول مدتی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد پژوهشگران بسیاری در زمینه مسائل حکومتی به فعالیت پرداخته اند که در میان آن ها مرحوم سید منیر الدین حسینی الهاشمی شیرازی جایگاه ویژه ای را داراست. 🔹ایشان بخشی از فعالیت های علمی خود را به بحث و بررسی پیرامون مسایل حکومتی اختصاص داد و مطالب فراوانی را در این باره مطرح کرد. 🔹از همین رو اسماعیل پرور؛ عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در کتابی با عنوان «احکام حکومتی چرایی چیستی چگونگی» به شرح و تبیین دیدگاه های استاد در مورد چیستی، چرایی و چگونگی احکام حکومتی می پردازد. 🌐 yon.ir/9S3bb 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی حکمرانی حزبی در نظام ولایی دکتر با اشاره به حکمرانی ولایی گفت‌وگو با : 🔹حزب ابزاری است مانند تفکیک قوا، تفکیک قوا برای ما اصالت دارد؟ یا شورای نگهبان برای ما اصالت دارد؟ یعنی حکومت دینی در هر صورتی، در هر وجهی باید شورای نگهبان داشته باشد؟ یا باید قوه مقننه، قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد؟ می‌گوییم که این‌ها ابزار هستند. 🔹حزب هم یک ابزار است که در جامعه دینی با رعایت آن مصالح و مفاسدی که برای مسلمین هست، رعایت قوانین و حفظ وحدت، می‌تواند فعالیت کند، نه اینکه ولی فقیه یک حاکم و حزب هم یک حاکم دیگر است. 🔹ما در اسلام، حاکم حزبی نداریم، مگر عبارتی که در قرآن است را این طور تعبیر کنیم و مثلاً بگوییم که حزب مؤتلفه، حزب جمهوری اسلامی یا حزب توده، هم ولایت خواهند داشت، به نظرم اینطور نیست. 🔹احزاب در کنار آن حاکم اسلامی، در صورت مصلحت می‌توانند برای جامعه نافع باشند؛ احزاب ابزاری هستند برای تقویت وحدت، برای تقویت حضور مردم در عرصه سیاسی و ترقیب آنها برای مشارکت در سرنوشت خودشان. 🌐 yon.ir/61ElT 🆔 @vasael_ir
🔸بانک مرکزی؛ مقصر اصلی بحران اقتصادی کشور آیت‌الله عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین همایش مالی اسلامی: 🔹بنیاد خدمات مالی اسلامی در کوالالامپور با هدف کمک به بانک‌های بزرگ جهان اسلام فعالیت می‌کند و راهکارهای لازم را به کشورهای مسلمان ارائه می‌دهند. 🔹این بنیاد تلاش کرده تا بانک‌های اسلامی را از بحرانی که بانک‌های اروپایی به آن دچار شدند دور کند که البته موفق هم بوده است. تاکنون حدود 10 قانون وضع شده است و مسائلی همچون نقدینگی، مدیریت ریسک‌ها و غیره را بررسی کرده‌اند. 🔹بانک مرکزی تاکنون قوانین این بنیاد را ترجمه نکرده و در اختیار نظام بانکی قرار نداده است؛ بنده در این رابطه بانک مرکزی را در بحران اقتصادی کشور مقصر می‌دانم. 🌐 yon.ir/vFzaX 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟ 🔹چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟ 🆔 @vasael_ir
🔹کرسی ترویجی«رویکرد #قرآن در تعلیم ارزشها» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید احمد #رهنمایی و با حضور ناقدان محترم، حجج اسلام دکتر عباسعلی #شاملی و دکتر حمید #آریان عصر روز سه شنبه 13 اذر ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده در این نشست: #فرهنگ_و_اجتماع 🌐 yon.ir/KFeGm 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین ، در درس خارج فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹نظام جامع در دینی که کمال و مسیر تکامل را برای انسان ترسیم نموده و می‌خواهد او را در تمامی ابعاد به کمال برساند وجودش ضروریست. 🔹حال این نظام جامع چه برای کوچکترین واحد اجتماعی انسانی که خانواده باشد یا برای کل جامعه در هر رابطه‌ای وجود دارد و اینکه ما پیدا نکردیم دلیل بر عدم وجود نیست. 🔹سؤالی که پیش می‌آید این است که این نظام جامع کجاست؟ و چگونه بدست آورده می‌شود؟ فقه باید پاسخگوی این پرسش مهم باشد و اگر در زمانی مطرح نشده بود دلیلی بر نبودن و وجود نداشتن نیست زیرا که «عدم الوجدان لایدل علی عدم الوجود» و ما در این درس به دنبال نظام دستیابی به نظام جامع خانواده به عنوان نظام اساسی برای تکامل انسان هستیم. 🔹تفقه در دین در قرآن کریم به درک صحیح و فهم عمیق تمام قوانین و احکام الهی و مستدل و مستند اطلاق شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸نظام سیاسی در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس‌گفتار فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹منطقة الفراغ در کلام شهید صدر به معنای این نیست که خداوند بعضی مسائل را رها ساخته و احکامش را مشخص نکرده است. 🔹منطقة الفراغ یعنی فراغ از الزام ایجابی و سلبی باشد و قسمت مستحب و مکروه و مباح جزء منطقة الفراغ است. 🔹ثمره‌ی بحث منطقة الفراغ حیطه قدرت حاکم اسلامی است. 🔹از وظایف شورای نگهبان این است که ببیند مجلس قانونی خلاف واجب و حرام شرع اسلام تصویب نکند و مابقی جزء منطقة الفراغ است. 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی مقاله| امکان سنجی تحزب در جمهوری اسلامی ایران محمد در مقاله خود آورده است: 🔹تحزب در ايران اگرچه در تاريخ يكصد و اندي ساله خود با موانع و محدوديت هاي گسترده اي روبه روشده است، ولي اين امر نبايد حمل بر امتناع تحزب در وضعيت فعلي و آينده ايران شود. 🔹كاربست تحزب در نظام سياسي ايران اگرچه با مخاطرات و دل نگراني هاي مختلفي مواجهه است، ولي حزب براي نهادينه شدن مردم سالاري ضرورتي اجتناب ناپذير است. 🔹حزب را چرخ دنده دموكراسي خوانده اند. سازوكاري است كه موجب تلطيف قدرت و تسهيل عمل سياسي مي شود. 🔹حزب مي تواند مردم را از صحنه جنگ و تفرقه به پاي صندوق هاي راي بكشاند؛ فاز تعاملات را تغيير دهد و جامعه را مهياي تجهيز به تفكري عقلاني کند. 🔹در باب علل عدم استقرار و نهادينه شدن احزاب موارد متعددي را ذكر کرده اند. موانعي كه طيفي از ذهنيت هاي فرهنگي، ساختارهاي اجتماعي، فاكتورهاي سياسي و گستره اي از شرايط و الزامات سياسي را دربر مي گيرد. 🌐 yon.ir/mEEb5 🆔 @vasael_ir