🔸قوای علمی حوزه های علمیه در خطر است
آیت الله #شب_زنده_دار عضو جامعه مدرسین در جلسه درس اخلاق خود:
🔹ما در حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر می خواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است.
🔹حفظ علمیت حوزه وظیفه روحانیت و حوزویان است؛ یکی از مواردی که امتیاز حوزه تشیع نسبت به حوزه ها تسنن در طول تاریخ به شمار می رود علمیت حوزه های شیعی است.
🆔 @vasael_ir
🔸روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین #علی_فرحانی، در درسگفتار فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹در تولید علوم انسانی اسلامی ما دچار دو چالش هستیم.
🔹یکی از چالشها، نگاه انتزاعی از بالا به پایین است که با وجود دقت، سرعت کمی در حرکت علمی دارد و ما را تاکنون به پاسخ مسائل نرسانده است.
🔹چالش دیگر، نگاه از میدان مسائل است که تولیداتی را ایجاد کرده و حداکثر، ارزش تسکینی دارد و درمان حقیقی نیست.
🔹در این چالش، راه حل تلاش برای یافتن حکمالله است.
🔹در فقه آل محمد؛ شریعت، طریقت و حقیقت متحد است.
🔹سعه نظام حقوقی غرب احکام اجتماعی و غرض آن حفظ فرم اجتماع است، اما فقه اسلامی به دنبال سعادتمندی فرد انسان است و احکام اجتماعی برای ایجاد شرایط این سعادت است.
🆔 @vasael_ir
🔸رعايت چارچوب مباني ديني خط قرمز فعاليت احزاب است
دكتر #اكبري_معلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با #وسائل:
🔹يكي از ابزارهاي تحقق عدالت در جامعه ميتواند احزاب باشند؛ از همين رو با حفظ مباني ديني؛ حفظ عِرض و آبروی مردم كه اينها از اصول اسلامي است.
🔹احزاب ميتوانند فعاليت داشته باشند والا صرف اينكه حزب تشكيل شود و در ذيل آن كارهاي اصلاحي بخواهد انجام بگيرد كه منافات با حفظ عِرض و آبروي مؤمنين باشد، حزب مجوزي براي اين نوع كارها نيست.
#مبانی
🌐 yon.ir/N2WFg
🆔 @vasael_ir
🔸الگوی مدیریت خانواده در اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #حسین_بُستان، در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹مشورت یا عدم مشورت با زنان را می توان یکی از شاخص های قوامیت دانست.
🔹آنچه از ادله برداشت می شود، در بحث مشورت نیز به مانند اطاعت، از مشورت با زن غیرعاقل نهی شده است و مشورت با زن عاقل اشکالی ندارد.
🔹از مصادیق دیگر قوامیت، دخالت شوهر در بعضی شئون خصوصی زن مانند روزه مستحبی، نذر و قسم است.
🔹درباره حکم شرط اجازه شوهر در صحت روزه مستحبی و همچنین نذر زن میان فقها نظر واحد وجود نداشته و مویداتی نیز وجود دارد که ادله لزوم اجازه را در هر دو حکم خدشه دار می کند و تنها استحباب را می توان از آن دو برداشت نمود.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنجیره تمدن انقلاب اسلامی
🔸ما الان کجای این زنجیره هستیم؟
🆔 @vasael_ir
🔸تبیین فقه خرد و فقه کلان
🔹برشی از کتاب «فقه نظام سیاسی اسلام»
#پارا_کتاب
🆔 @vasael_ir
🔸نحوه مشارکت اندیشمندان و صاحب نظران برای ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از تمامی اندیشمندان، نخبگان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، جوانان دانشجو و طلبه و شخصیتهای راهبردی کشور دعوت میکند نقدها و پیشنهادهای اصلاحی خود را در موضوع سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت مکتوب به آدرس رایانامه bazkhord@olgou.ir ارسال کنند.
🔹همچنین توصیه میشود متن نقد به همراه گزاره یا گزارههای پیشنهادی تنظیم شود تا هم برداشت صحیحی از دیدگاه ناقد محترم حاصل شود و هم امکان بهرهبرداری بهتر از نظرات نخبگانی کشور صورت بگیرد.
🔹گفتنی است، علاقه مندان برای برقراری ارتباط با دفتر این مرکز میتوانند با شماره نمابر 88014644-021 تماس حاصل فرمایند.
#مبانی
🌐 yon.ir/mqaM8
🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| نگاهی بر مالکیت فضای محازی زمین
🔹کتاب«نگاهی بر مالکیت فضای محازی زمین و احکام بهره برداری آن» درصدد پاسخگویی به این سؤال است که از نظر فقهی فضای فراتر از متعارف بدون هیچ محدودیتی تا«عنانالسماء»متعلق به صاحب زمین است یا آنکه از مباحات و متعلق به عموم است یا جزو انفال به حساب میآید و در اختیار امام و دولت اسلامی است؟
🔹این اثر ضمن بررسی مبانی، تبیین آثار و احکام متفاوت هر کدام از دیدگاهها و بیان نظریهای روشن توانسته است برای نخستین بار فضای محاذی زمین را به عنوان موضوع مستقل فقهی ساماندهی کند و در اختیار پژوهشگران حوزه فقه و حقوق قرار دهد.
🔹این کتاب به همت حجت الاسلام محمد حسن نجفی راد در گروه مسائل فقهی حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه شده و از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قطع رقعی و در۲۶۱ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.
#حقوق
🌐 yon.ir/Rj0KR
🆔 @vasael_ir
🔸براساس قرآن کمترین #جرم مسؤول، شدیدترین مجازات را دارد
حجت الاسلام والمسلمین #نقیپورفر، رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
🔹اسلام به عنوان یک فرهنگ و ایدئولوژی قدرتمند و بینظیر شناخته میشود به همین دلیل به طور طبیعی علوم اسلامی و انسانی در آن موضوعیت مییابد.
🔹تأثیر اسلام بر علوم صرفاً به عنوان مبانی این علوم نیست، بلکه خود اسلام وارد علوم شده و مسائلی را بررسی کرده و مصادیقی از علوم انسانی اسلامی را ارائه میدهد.
🔹منبع ویژه مدیریت اسلامی قصص قرآن کریم است، بنابراین میتوان گفت هدف اولیه قصص قرآن تربیت مدیران و رهبران ارشد اسلامی است.
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت موضوع شناسی #بازاریابی_هرمی برای تشخیص فتاوا
🔹حجت الاسلام سید مهدی #نریمانی، در نشست «نقد و بررسی فقهی بازاریابی شبکه ای» به بررسی فتواهای چندگانه مراجع تقلید درباره بازاریابی شبکهای و مواجهه افراد مختلف درباره این فتواها پرداخت.
🔹مؤلف کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی در نشست «نقد و بررسی فقهی بازاریابی شبکه ای» در بخشی از این نشست، گفت: اگر در بازاریابی شبکه ای اصالت الفساد، بطلان عقل، نفی سبییل و تضاد با سیره عقلا و شباهت داشتن به بخت و قمار صورت گیرد، این بازاریابی با اشکالات فقهی مواجه است.
🔹وی تصریح کرد: بازاریابی شبکهای قرار است کالا را به مشتری بازاریاب تحویل دهد و تأمین مایحتاج مردم باشد و کالایی باید باشد که مردم آن را میخواهند و جزو نیازهای ضروری آنها است که با آن مواجه هستندک ه. این شکل از بازاریابی محقق نشده است.
🌐 yon.ir/a298x
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی| نقش اساسی تبیین مبانی سبک زندگی اسلامی برای رسیدن به تمدن
حجت الاسلام #فخریان، مدیر طرح سراسری تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری:
🔹ما معتقدیم که اگر میخواهیم به تمدن برسیم سبک زندگی نقش اساسی دارد و در عین حال سبک زندگی بر محور #دولت و سبک زندگی بر محور #جامعه مطرح است.
🔹در این صورت نیاز به اصلاحاتی است که اگر این #سبک_زندگی قرار است دولت ساز و جامعه ساز باشد باید بر مدار ولایت باشد بدان معنا که از ظرفیتهای ولایت به صورت عینی استفاده شود.
🔹فرآیند #تمدن_سازی از مبانی شروع میشود بنابراین نیاز است تا برای این مبحث ابتدا به سراغ مبانی رفت و از طرفی باید توجه داشته باشیم که تنها مبانی فکری رهبر معظم انقلاب ما را به تمدن سازی میرساند.
#فرهنگ_و_اجتماع
🌐 yon.ir/eCror
🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی| بررسی و بازخوانی خدمات انقلاب در توسعه فقه
🔹برخی میگویند دستگاه فقاهت شیعه دچار #بحران جدی شده است که نیاز است تا روشها اصلاح شود و در عین حال منابع نیازمند تکمیل و اصلاح است.
🔹از طرفی مهمترین رکن که دانش را با چالشها مواجه میکند رکن مهم آن مبانی است که انقلاب اسلامی در توسعه مبانی فقه تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم داشته است که تأثیر مستقیم آن در ارائه و تبیین مشکلات #فقه_سنتی است. انقلاب اسلامی زمینه را برای این امور فراهم کرد و مبانی فقه را به منظر آرای عمومی گذاشت.
🔹در تأثیر مستقیم در دستگاه #مبانی فقه ایجاد پرسشها و قلمروهای جدید برای فقه است که با انقلاب اسلامی این قلمروهای جدید فقه نیازمند به اصلاح و تکمیل است.
🔹سرفصلهای جدیدی مانند فقه شهر و شهرنشینی، فقه اقتصاد، #فقه_حکومتی و فقههای مضاف مطرح میشوند که دستگاه فقاهتی با این موضوعات قبل از انقلاب مواجه نبوده است و به همین دلیل در آن زمان اشکالات و کاستیهای آن روشن نبود.
🔹انقلاب اسلامی با طرح قلمروهای جدید و ارائه انتظارهای نو از فقه، فقیهان را با #چالش ضرورت و لزوم بازخوانی مبانی مواجه کرد که ضرورت بازخوانی مبانی فقه سنتی خدمت مستقیم انقلاب اسلامی به فقه است.
#مبانی
🌐 yon.ir/ghmVW
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیدا و پنهان قانون منع بکارگیری بازنشستگان
🔸 آیا لایحه تصویب شده بر مبنای پوپولیسم شکل گرفته است؟
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله اراکی: امروز پرچمدار بزرگ وحدت در جهان، جمهوری اسلامی به رهبری آیت الله خامنهای است.
🆔 @vasael_ir
🔸کنترل فرزندان از سوی والدین با قواعد فقهی، حقوقی و اخلاقی سازگاری دارد
حجت الاسلام والمسلمین #خانمحمدی در نشست «نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکههای اجتماعی»:
🔹در یک شرایط دموکراتیک، دولت و حکومت میتوانند قوانینی را وضع کنند که مانع آزادیهای دیگران نباشد، اما بر اساس ماده 29 میتوان این قوانین را وضع کرد که والدین به لحاظ حقوقی، فقهی و اخلاقی میتوانند فرزندان را کنترل کنند.
🔹به لحاظ سیاسی نیز به نفع هر دولت و حکومتی است که این امور را به خانوادهها واگذار کند، چراکه در صورت کنترل دولت، متهم به نقض حقوق بشر میشود.
🔹با واگذاری به خانوادهها اولا رضایت عمومی جلب میشود، ثانیا مبنای حقوقی، علمی، فرهنگی، اخلاقی و فلسفی مستحکمی دارد و عوارض سیاسی و فرهنگی هم ندارد.
🔹با وجود قوانین بینالمللی مبتنی بر آزادی ارتباطات و امکان کنترل افراد به وسیله والدین، اگر این امر با تأمین زیرساختها به خانوادهها محول شود، میتوان سلامت کودکان را تأمین کرد.
#فرهنگ_و_اجتماع
🌐 yon.ir/QeMTg
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت و شباهت دیدگاه علامه با اشاعره در مسأله عدالت
حجت الاسلام #سروش_محلاتی در نشست تخصصی «تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبایی»:
🔹در مرحله اول علامه طباطبایی استدلال اشاعره را می پذیرد و با آنها همراهی می کند ولی مرحله دومی وجود دارد که نتایج متفاوت می شود.
🔹مرحله دوم را علامه به این صورت مشخص می کند که علامه تصرفات تکوینی حق تعالی را مرزبندی نمی کند و هیچ کاری را در دایره اراده تکوینی خداوند ممنوع و محذور نمی شمارد در دایره تشریع هم همین طور است.
🔹ایشان می فرماید هر دستوری را که خداوند نسبت به ما صادر می کند حق اوست چون ما مملوک او هستیم و او می تواند هم تصرف تکوینی کند و هم تصرف تشریعی، له الخلق و له الامر.
🔹خداوند در بحث خلقت هیچ محدودیتی ندارد در بحث شریعت هم محدودیتی ندارد. خداوند می تواند به ما دستور بدهد و می تواند با شخصی که کار پسندیده ای انجام داده است مثل یک انسان گناهکار برخورد کند و او را عذاب و کیفر بدهد و این منافاتی با عدالت خداوند ندارد.
#فقه_سیاست
🌐 yon.ir/Otihy
🆔 @vasael_ir
🔸روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #ملکزاده، در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹وجود سلطه و قدرت سیاسیِ در اختیار مسلمین از اجزاء رکنيه «دار الاسلام» به مفهوم سیاسی-حقوقی آن است که لا یختلف و لایتخلّف؛ نسمه و امور دیگر در مرتبۀ بعد قرار دارند.
🔹به قرینۀ مقابله، «دار الکفر» جایی است که سلطۀ سیاسی و قدرت در اختیار مسلمین نیست، هرچند عدهای از مسلمین در آنجا حضور داشته و یا پارهای از قوانین حقوقی علی سبیل الاتّفاق با شریعت اسلامی همسو باشند.
🔹بنا به آنچه از ادلّه استفاده میشود و از کلمات برخی بزرگان نیز قابل اصطیاد است، «دار الکفر» نسبت به «دار الحرب» اعمّ مطلق است. شرط مقوّم «دار الحرب» این است که بخشی از «دار الکفر» باشد.
#فقه_سیاست
🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| ضرورت توجه به تربیت جنسی و تفاوت آن با آموزش جنسی موجود در غرب
🔹یکی از مهمترین تفاوتهای دیدگاه اسلام و غرب در زمینه آموزش جنسی، توجه به رویکرد تربیتی در این آموزشهاست و به همین دلیل صاحب نظران اسلامی به تربیت جنسی بیش از آموزش جنسی توجه کردهاند.
🔹تربیت به مجموعه تدابیر و روشهایی گفته میشود که برای به فعلیت درآوردن ابعاد گوناگون انسان به کار گرفته میشود. افزون بر این، شکوفا کردن ابعاد انسان نمیتواند دفعی باشد و باید به تدریج انجام پذیرد.
🔹به نظر میرسد تعریف زیر کامل و جامع باشد: «تربیت یعنی فراهم نمودن زمینهها و عوامل به فعلیت رساندن یا شکوفا کردن استعدادهای شخصی انسان در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدفهای مطلوب و بر اساس برنامههای منسجم».
🔹تربیت جنسی، تنها آموزش جنسی یا انتقال دانستنیهای جنسی یا پروردن و اوج دادن غریزه جنسی نیست. پس نمیتوان تربیت جنسی را تنها به انتقال اطلاعات و آگاهیها در ساحت مسائل جنسی یا فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی تعریف کرد، بلکه مقصود از تربیت جنسی، تربیت بر محور اخلاق جنسی است.
🔹آموزش جنسی، عبارت است از تدریس در مورد کالبد شناسی و فیزیولوزی جنسیت و دادن اطلاعات پایه پزشکی در مورد جلوگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی، توالد و مراقبت از کودک و بحث در مورد موضوعات عاطفی و اخلاقی در روابط بین اشخاص.
🔹آموزش جنسی در جوامع سکولار با جوامع مذهبی، چه در هدف آموزش چه در مضمون و محتوای آموزش و چه در نحوه آموزش تفاوت زیادی دارد.
📝 محرم آتش افروز
#فرهنگ_و_اجتماع
🌐 yon.ir/7k9GV
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نشست علمی تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقههای مضاف
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🎥 نشست علمی تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقههای مضاف 🆔 @vasael_ir
🔸مروری بر تحولات فقهی پس از انقلاب اسلامی
حجت الاسلام علی #الهی_خراسانی، پژوهشگر علوم اسلامی در نشست«تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقههای مضاف»:
🔹اگر بخواهیم یک نگاه امتداد یافته از انقلاب اسلامی ترسیم کنیم بهترین روش، تحلیل گفتمانی به انقلاب اسلامی است و اینجا پاسخ به این پرسش می تواند راهگشا باشد که چه اتفاقی بر سر فقه با انقلاب اسلامی آمده است؟
🔹بعد از انقلاب اسلامی فقه در یک مواجه ای قرار گرفت که در طول تاریخ فقه کمتر اینگونه مواجه را داشته است و آن مواجه فقه با امر حکومت، سیاست و حکمرانی و یک دست از مسائل پیچیده، گسترده، پر دامنه و متنوع است.
🔹فقه خودش را به دلیل اهداف انقلاب و حکومت اسلامی که همان عمل به قانون اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی است که در طول تاریخ فقه بی نظیر است، پاسخگو می داند.
🔹اگرچه دو حکومت مقتدر شیعه در آل بویه و صفویه وجود داشته است اما در هر دو دولت فقه به عنوان یک بستر و تسهیل کننده عمل می کند اما بعد از انقلاب فقه به عنوان یک دانش حکمروایی و حکمرانی است.
🔹دانش فقه در میان حکمرانی و مدیریت کلان جامعه و کشور قرار می گیرد و به همین دلیل رویدادها و تحولاتی نسبت به فقه بعد از انقلاب صورت گرفت که از این نگاه نشأت می گیرد.
#فقه_سیاست
🌐 yon.ir/Eqebp
🆔 @vasael_ir