eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بانک مرکزی؛ مقصر اصلی بحران اقتصادی کشور آیت‌الله عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین همایش مالی اسلامی: 🔹بنیاد خدمات مالی اسلامی در کوالالامپور با هدف کمک به بانک‌های بزرگ جهان اسلام فعالیت می‌کند و راهکارهای لازم را به کشورهای مسلمان ارائه می‌دهند. 🔹این بنیاد تلاش کرده تا بانک‌های اسلامی را از بحرانی که بانک‌های اروپایی به آن دچار شدند دور کند که البته موفق هم بوده است. تاکنون حدود 10 قانون وضع شده است و مسائلی همچون نقدینگی، مدیریت ریسک‌ها و غیره را بررسی کرده‌اند. 🔹بانک مرکزی تاکنون قوانین این بنیاد را ترجمه نکرده و در اختیار نظام بانکی قرار نداده است؛ بنده در این رابطه بانک مرکزی را در بحران اقتصادی کشور مقصر می‌دانم. 🌐 yon.ir/vFzaX 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟ 🔹چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟ 🆔 @vasael_ir
🔹کرسی ترویجی«رویکرد #قرآن در تعلیم ارزشها» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید احمد #رهنمایی و با حضور ناقدان محترم، حجج اسلام دکتر عباسعلی #شاملی و دکتر حمید #آریان عصر روز سه شنبه 13 اذر ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده در این نشست: #فرهنگ_و_اجتماع 🌐 yon.ir/KFeGm 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین ، در درس خارج فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹نظام جامع در دینی که کمال و مسیر تکامل را برای انسان ترسیم نموده و می‌خواهد او را در تمامی ابعاد به کمال برساند وجودش ضروریست. 🔹حال این نظام جامع چه برای کوچکترین واحد اجتماعی انسانی که خانواده باشد یا برای کل جامعه در هر رابطه‌ای وجود دارد و اینکه ما پیدا نکردیم دلیل بر عدم وجود نیست. 🔹سؤالی که پیش می‌آید این است که این نظام جامع کجاست؟ و چگونه بدست آورده می‌شود؟ فقه باید پاسخگوی این پرسش مهم باشد و اگر در زمانی مطرح نشده بود دلیلی بر نبودن و وجود نداشتن نیست زیرا که «عدم الوجدان لایدل علی عدم الوجود» و ما در این درس به دنبال نظام دستیابی به نظام جامع خانواده به عنوان نظام اساسی برای تکامل انسان هستیم. 🔹تفقه در دین در قرآن کریم به درک صحیح و فهم عمیق تمام قوانین و احکام الهی و مستدل و مستند اطلاق شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸نظام سیاسی در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس‌گفتار فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹منطقة الفراغ در کلام شهید صدر به معنای این نیست که خداوند بعضی مسائل را رها ساخته و احکامش را مشخص نکرده است. 🔹منطقة الفراغ یعنی فراغ از الزام ایجابی و سلبی باشد و قسمت مستحب و مکروه و مباح جزء منطقة الفراغ است. 🔹ثمره‌ی بحث منطقة الفراغ حیطه قدرت حاکم اسلامی است. 🔹از وظایف شورای نگهبان این است که ببیند مجلس قانونی خلاف واجب و حرام شرع اسلام تصویب نکند و مابقی جزء منطقة الفراغ است. 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی مقاله| امکان سنجی تحزب در جمهوری اسلامی ایران محمد در مقاله خود آورده است: 🔹تحزب در ايران اگرچه در تاريخ يكصد و اندي ساله خود با موانع و محدوديت هاي گسترده اي روبه روشده است، ولي اين امر نبايد حمل بر امتناع تحزب در وضعيت فعلي و آينده ايران شود. 🔹كاربست تحزب در نظام سياسي ايران اگرچه با مخاطرات و دل نگراني هاي مختلفي مواجهه است، ولي حزب براي نهادينه شدن مردم سالاري ضرورتي اجتناب ناپذير است. 🔹حزب را چرخ دنده دموكراسي خوانده اند. سازوكاري است كه موجب تلطيف قدرت و تسهيل عمل سياسي مي شود. 🔹حزب مي تواند مردم را از صحنه جنگ و تفرقه به پاي صندوق هاي راي بكشاند؛ فاز تعاملات را تغيير دهد و جامعه را مهياي تجهيز به تفكري عقلاني کند. 🔹در باب علل عدم استقرار و نهادينه شدن احزاب موارد متعددي را ذكر کرده اند. موانعي كه طيفي از ذهنيت هاي فرهنگي، ساختارهاي اجتماعي، فاكتورهاي سياسي و گستره اي از شرايط و الزامات سياسي را دربر مي گيرد. 🌐 yon.ir/mEEb5 🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت شگرف مباحث حقوق بشری در بستر انقلاب دکتر #حکمت_نیا در نشست «تحولات نظام حقوقی ایران پس از انقلاب»: 🔹قبل از انقلاب اسلامی نظام حقوقی اسلام به عنوان یک نظام حقوقی شناخته شده بود، اما اجرا نمی‌شد و #مرده محسوب می‌شد. 🔹اگر بخواهیم #نقطه_عطف انقلاب اسلامی را در حوزه حقوق مطرح کنیم، باید بگوییم انقلاب اسلامی موجب #احیای نظام حقوقی اسلام شد. 🔹مباحث حقوق بشری پس از انقلاب مطرح شد که #جهان_اسلام هم به این قضیه توجه کرد و اوج این دقت و بحث، بیانیه قاهره بود. 🔹پس از انقلاب اسلامی #ادبیات حقوق بشری ما شکل نظری خوبی پیدا کرده است که در حال حاضر نیز به خوبی در جریان است. 🔹می‌توان گفت امروزه یکی از نظام‌هایی که در حوزه #حقوق_بشر حرف برای گفتن دارد، نظام حقوقی اسلام است. #حقوق 🌐 yon.ir/2oIP4 🆔 @vasael_ir
🔸چالش سیاست دینی و نظم سلطانی با تاکید بر اندیشه و عمل سیاسی علمای شیعه در عصر شیعه 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| بایسته‌های فقه‌شناختی شیعه در مواجه با دنیای غرب حجت الاسلام در نشست«ضرورت غرب شناسی»: 🔹رویکرد مسأله‌ای پاسخگوی مسائل بانکی نیست چراکه بانک‌ها یک مسأله نیستند، نظام اند؛ دستگاه فقهی ما برای این نظام چه کرده است؟ 🔹بانک‌ها خرده نظام اقتصادی هستند که در ذیل اقتصاد کلان شکل گرفته است؛ بنابراین ما نظام بانکی داریم که این نظام بانکی خودش یک پک در داخل نظام کلان اقتصادی دارد و مختصات این نظام باید طراحی شود. 🔹امکان اینکه ما به فقه نتوانیم نگاه نظام واره داشته باشیم وجود ندارد و فقه تا زمانی که توصیفش از خود نظام واره نباشد صد البته فقیه دستگاه فقاهت نمی‌تواند از غرب نظام فقهی ارائه دهد. 🔹در این روش فقیه ما در ساحت شناخت باید به روشی غرب را اسکن کند و فقط یک عکس از آن نگیرد بلکه غرب را به صورت یک فیلم ببیند. 🔹در حالی که رویکرد سیستمی تنها می‌تواند یک اسکن و عکس ارائه دهد و حرکات و تغییرات ربط را نشان نمی‌دهد. دستگاه فقهی ما باید به آن سمت برود. 🌐 yon.ir/BokwY 🆔 vasael.ir
🔸معرفی کتاب| تقابل تمدنی هنر اسلامی با هنر مدرن 🔹کتاب «هنر، دین، تجدد؛ گفتارهایی در مبانی هنر» اثر آیت الله سیدمهدی است. 🔹ایشان در این کتاب، چیستی هنر از منظر قرآن کریم و کارکردهای اجتماعی هنر را بررسی کرده و در ادامه به هنر و تحولات اجتماعی تا شهرسازی و نظامات شهری می رسد. 🔹این کتاب شامل 9 فصل بوده که نویسنده محترم، در این مجموعه به مباحثی پیرامون جایگاه هنر در فلسفه تاریخ، هنر دینی و هنرمدرن، رویکرد قرآن کریم به هنر و فصل هایی مربوط به هنر و سینما، هنر و شعر و هنر و معماری پرداخته است. 🔹لازم به ذکر است این کتاب، مجموعه سخنرانی های آیت الله میرباقری بوده که در قالب این مجموعه توسط نشر تمدن نوین اسلامی، تهیه و تنظیم شده است. 🌐 yon.ir/qWdpN 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی دیدگاه آیت الله در زمینه مقاصد شریعت 🔹در سومین نشست مباحثات فقه حکومتی «فقه و مقاصد شریعت آیت الله علیدوست» بررسی شد. 🔹حجت الاسلام حسینی کمال آبادی در این نشست نظریه آیت الله علیدوست را تقریر کرد و دیدگاه‌های متفاوتی را که در زمینه مقاصدالشریعة وجود دارد را تبیین کرد. 🔹وی اظهار داشت: آیت الله علیدوست قائل به اندیشه نص بسند با توجه به مقاصد است و معتقد است که مقصد جای نص را نمی‌گیرد؛ اما می‌تواند نقص مفسر نص را داشته باشد، می‌تواند ظهوری بیاورد و بردارد. 🔹حجت الاسلام حسینی کمال آبادی افزود: از نظر ایشان مقصد می‌تواند اطلاقی را منعقد کند یا جلوی ظهور آن را بگیرد، حتی می‌تواند ضیق ذاتی بیاورد؛ همچنین مقاصد در کشف نظامات و علاج تعارضات فقهی می‌تواند نقش ایفا کند. 🌐 yon.ir/0KnxI 🆔 @vasael_ir