🔸تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب میزند
در نشست گفتوگوی دینی ایران و فرانسه مطرح شد:
🔹ابوذر ابراهیمی ترکمان: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق انسان در بهرهبرداری از طبیعت است، انسان حق بهرهبرداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این است که انسان هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه باعث ضرر زدن به دیگران و طبیعت شده است.
🔹از ۱۱۰ سال پیش بر این مسأله تأکید شد که کسی نمیتواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند و قوانینی در این زمینه تصویب شد، در قانون اساسی ایران هم این حق محترم شمرده شد، اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزامآور دیگری برای جلوگیری از آسیبها وضع شود.
🔹طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت فرزندان است، به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان میخواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانتدار خوب باشیم. در آیات قرآنی آمده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسلها آفریده است.
🌐 vasael.ir/0003Fr
🆔 @vasael_ir
🔸امکانسنجی استفاده از روش داده بنیاد در نظریهپردازی علوم اسلامی
🔹#حجت_الاسلام_شریفی : روش نظریه پردازی داده بنیاد، از رایج ترین روش هایی است که در چهار دهه اخیر مورد استقبال گسترده محققان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است.
🔹استفاده از این روش نه مخصوص پیروان رویکرد کنش متقابل در جامعه شناسی است و نه مخصوص پراگماتیسم در فلسفه است و نه اساسا اختصاصی به جامعه شناسی دارد؛ بلکه در همه علوم انسانی و تحقیقات کیفی و بر اساس همه رویکردهای موجود در علوم انسانی، علوم اجتماعی و فلسفه قابل استفاده است.
🔹تقریرهای مختلفی از روش داده بنیان ارائه شده است؛ سه تقریر گلیسر، استراسی، چارمزی است که دهها کتاب و مقاله در تشریح آن به زبان انگلیسی و فارسی نوشته اند و افراد فراوانی آن روش را روشی معتبر و کارآمد دانسته اند.
گزارش کامل نشست:
🌐 vasael.ir/0003Fx
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اندیشه سیاسی اسلام از دیدگاه میرزای نایینی
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام تولید کننده نظریات نوین است نه توجیه کننده نظریات غربی
🔹حجتالاسلام والمسلمین #یوسفی : در تعالیم و معارف دینی ما از مباحثی چون فقه اکبر و فقه اصغر بحث میشود اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که مقصود از فقه اکبر یا فقه اصغر چیست و جایگاه هر یک از اینها در کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی اسلام چیست؟
🔹از هر یک در کدام جایگاه باید استفاده کنیم؟ و اگر این استنباط به درستی اتفاق نیفتد چه نتایجی بهدنبال خواهد داشت؟ همچنین در حالت کلی وقتی از فقه نظام بحث میکنیم مقصود ما کدام نظام است؟ آیا مراد ما از آن، نظام مطلوب، مکشوف یا موجو است؟ همچنین باید مشخص شود که فقه اصغر یا فقه اکبر بهدنبال کدامیک از این نظامات است؟
🔹بحث موضوعشناسی در دستگاه فقه برای نظامسازی با کدام رویکرد و در چه سطحی انجام میگیرد؟ آیا موضوعشناسی موجود برای کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی از منابع و ادله کافی است یا به یک موضوعشناسی خاص که متناسب با فقه نظام است نیاز داریم؟ روشهای کشف نظام بر اساس مبانی و ادله چیست؟
#مبانی
متن کامل #گفتگو :
🌐 vasael.ir/0003Fz
🆔 @vasael_ir
🔸#اقتصاد_اسلامی، اقتصاد مقاومتی برتر است
حجت الاسلام و المسلمین #جهانیان :
🔹اقتصاد اسلامی دارای ابعاد مختلفی بوده و باید به همه آن ها توجه کرد. یکی از این ابعاد اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بخش عمده ای از آن متبلور شده و در حد توان سعی شده اقتصادمان بر اساس آن پی ریزی شود.
🔹خوشبختانه برخی از شاخص های اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محقق شده است. برای نمونه ما در زمینه عدالت و کاهش اختلاف طبقات نسبت به پیش از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته ایم. در زمینه رشد اقتصادی نیز پیشرفت های نسبی بدست آمده و سبب شده تا ساختار اقتصادی کشور در مقایسه با پیش از انقلاب بهتر شود.
🔹به فرموده امام راحل تنها نسیمی از اسلام در جمهوری اسلام وزید، در زمینه اقتصادی نیز تنها مجموعه نسیمی از اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران وزیده و راه زیادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی واقعی داریم.
#اقتصاد
🌐 vasael.ir/0003G2
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| جهانی سازی و همگرایی کشورهای اسلامی
🔹اگر چه ادبیات گستردهای پیرامون امنیت و تحول مفهومی آن در عرصه روابط بین الملل وجود دارد، ولی در خصوص امنیت بین المللی برای کشورهای جهان سوم و به ویژه برای جهان اسلام ادبیات ضعیف و محدودی وجود دارد.
🔹در خصوص امنیت و روند تحول آن از امنیت ملی به امنیت بین الملل و سپس امنیت جهانی و همچنین تحول گفتمانی امنیت از گفتمان امنیت مثبت که آن هم در برگیرنده دو موج مطالعاتی مدرن و فرامدرن میباشد.
🔹این کتاب ۲۷۷ صفحه ای به قلم محمد رحیم #عیوضی در پنج فصل به همت دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده است.
🌐 vasael.ir/0003F6
🆔 @vasael_ir
🔸در نشست مطالعات فرهنگی تشیع چیست عنوان شد؛
تأثیر عامل فرهنگی «فاصله قدرت» در فهم آموزههای شیعی
🔹احمد #پاکتچی : وقتی میگوییم «خوانش فرهنگی» حداقل دو بستر پیش روی ما قرار میگیرد؛ نخست بستری که متن در آن تولید شده است. مثلاً شخصی از امام صادق(ع) سوال کرده است.
🔹مطمئناً در یک فضای فرهنگی این سؤال مطرح شده است یا مثلاً امام علی(ع) پس از جنگ جمل خطبهای بیان کرده است. بیان این خطبه تحت شرایط و فضای فرهنگی آن زمان بوده است. دومین بستری که پیش روی ما قرار دارد، بستر فرهنگی خوانش متن است. باید توجه کنیم که در سال ۹۷ در کشور ایران با تمام فضاها و امکانات فرهنگی عصر خودمان داریم با متن مواجه میشویم.
🔹باید به این مسئله بیندیشیم که چگونه میان دو این دو بستر دیالوگ و گفتوگو برقرار کنیم. نه میتوانیم از بستر فرهنگی عصر خود جدا شویم و صد در صد خود را در فضای فرهنگی عصر صدور قرار دهیم و نه اینکه بستر فرهنگی آن زمان را نادیده بگیریم. به همین دلیل ضروری است که پل ارتباطی در این بین برقرار کنیم. نکته دیگر اینکه موضوع بحث به شکل جدی هرمنوتیکی است.
🌐 vasael.ir/0003Ft
🆔 @vasael_ir
🔸زن در چه شرایطی میتواند درخواست طلاق کند
حجت الاسلام حسین #بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با طرح این پرسش که اگر زن بخواهد به رابطه خود با همسرش پایان بدهد راهی دارد یا خیر؟ پاسخ داد:
🔹در نگاه اولیه زن اختیاری ندارد اما با بررسی فقهی به این نتیجه میرسیم که راه بسته شده نیست و زن در بعضی موارد اختیار دارد. در روایات و فتاوا چنین مواردی دیده میشود که زن درخواست کرده و ترتیب اثر داده شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸وضعیت اخلاق خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب
حجتالاسلام #جباران در یادداشتی مطرح کرد:
🔹اخلاق خانواده نه تنها در ایران، بلکه در ادبیات علمی جهان سابقه زیادی ندارد ولی توجه به کیفیت اداره خانواده سابقهای طولانی دارد. به حکایت دانش مکتوب، اولین کسی که به این موضوع پرداخته ارسطو در کتاب سیاست است.
🔹در دهههای اخیر بحث اخلاقی درباره خانواده تحت عنوان اخلاق خانواده با ادبیاتی متفاوت با تدبیر منزل در مجموعه دانش اخلاق مطرح شد. پس از انقلاب اسلامی ما با دو پدیده نوظهور مواجه شدیم که شرایط ملتهب سالهای اولیه که تحمیل جنگ بر کشور بر التهاب آن افزود فرصت استفاده از این دو پدیده را به ما ندادند.
🔹روانشناسی شامل گرایشات مختلف مانند، روانشناسی عمومی، آسیبشناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، روانشناسی رشد کودکی و خانواده درمانی است.
#جامعه
متن کامل #یادداشت :
🌐 vasael.ir/0003Fu
🆔 @vasael_ir
🔸اهداف تربیت جنسی از نگاه اسلام
🔹حجت الاسلام والمسلمین #فاطمی_نسب : منظور ما از تربیت جنسی این است که زمینهها و عوامل مربوط به مسائل جنسی طوری فراهم شود که استعدادهای شخصی در جهت رسیدن به کمال اختیاری فرد، شکوفا شود و او را برای رسیدن به کمال مطلوب یاری کند.
🔹تربیت به معنای به رشد دادن به کار میرود در حالی که تعلیم و آموزش به معنای یاد دادن است. آیت الله مصباح یزدی در تبیین فرق آموزش و تربیت می گویند: تعلیم یعنی معلم کاری بکند که متعلم چیزی را یاد بگیرد و این مختص به موجودی است که درک و شعور دارد.
🔹مفهوم تربیت اوسع از آموزش است. باغبان درخت را تربیت میکند، یعنی مقدماتی را فراهم میکند تا این درخت به رشدی که میبایست، برسد. تربیت برای رشد دادن همه استعدادها است.
متن کامل #گفتگو :
🌐 vasael.ir/0003Fu
🆔 @vasael_ir