🔸امام علی علیه السلام :
🔹اَحسنوا تلاوَةَ الْقرْآنِ فاِنَّهُ اَنفعُ الْقصصِ وَاستشفوا بهِ فاِنَّهُ شفاءُ الصُّدُورِ؛
🔹قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين داستانها است و از آن شفا بجوييد كه شفاى سينه ها است.
📚 شرح غررالحكم : ج ۲، ص ۶۵۷
🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔹حجت الاسلام احمدعلی #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹برای تحلیل فقهی رقابت باید تعریف آن را از دیدگاه اقتصاددانان بدانیم.
🔹به تلاش هر فعال اقتصادی برای محروم نمودن دیگر فعال اقتصادی و به انحصار در آوردن منافع مادی که هدف مورد نظر هردوی آنهاست، رقابت آزاد اقتصادی به مفهوم متداول آن میگوییم.
🔹همانطور که نظام کمونیستی یک نظام بیطبقه آرمانی دارد نظام لیبرال نیز یک بازار رقابت کامل آرمانی دارد که از لحاظ عقل عرفی غیرقابل دستیابی است.
🆔 @vasael_ir
🔸 #نشست_تخصصی«پول مجازی از منظر فقه حکومتی» برگزار میشود
🔹این نشست به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل و با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار خواهد شد.
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #احمد_علی_یوسفی و حجت الاسلام والمسلمین #مرتضی_ترابی در این نشست حضور خواهند داشت.
🔹زمان: سه شنبه، 7 اسفند ماه، ساعت 14 الی 16
🔹مکان: قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشستهای مؤسسه رسا
🆔 @vasael_ir
🔸نشست «تأملات نظری در باب صلح» برگزار شد
🔹نشست علمی «تأملات نظری در باب صلح»، روز دوشنبه 28 بهمن به همت کمیته آموزش انجمن علمی مطالعات صلح ایران و یا همکاری بنیاد ایران برگزار شد.
🔹حجتالاسلام #فیرحی: صلح به عنوان نوعی از عقود در نظام ما پذیرفته شده است و متفکران شیعه گفتهاند که صلح تابع قراردادهای معقود نیست بلکه خود یک قرارداد مستقل است و حتی بعضی اظهار کردهاند که صلح سید العقود است و آن را اشرف قراردادها بیان کردهاند.
🔹فقهای اسلام بیان نمودهاند که صلح نوعی انتخاب و ترجیح عقلانی است که با تسلیم فرق دارد، بلکه تصمیمی عقلانی برای حیات و زندگی شناخته میشود.
🔹صلح دعوا، صلح پیشگیرانه و صلح ابتدایی، انواع صلح هستند. صلح دعوا همان صلح ترمیمی است که بعد از دعوا و منازعه منعقد میشود، و صلح پیشگیرانه نوع دیگری از صلح برای در معرض دعوا قرار داشتن است و صلح ابتدایی زمانی منعقد میگردد که نه دعوایی رخ داده و دعوایی در شرف رخ دادن نباشد، بلکه برای افزایش کیفیت زندگی است.
🌐 yon.ir/vasae12765
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت سیاست دینی و غیردینی
🔹آیت الله #تحریری؛ زندگی انسان عمدتا در روابط مختلف اجتماعی شکل میگیرد. پیامبر باید این جامعه را نیز مدیریت کند. به «مدیریت جامعه برای پیاده کردن دستورات شرع مقدس در حیطه جامعه» سیاست میگویند. به عبارت دیگر، سیاست یعنی مدیریت جامعه انسانی در روابط گوناگون اجتماعی.
🔹یکی از ابعاد امور دینی، مسائل عبادی است، اما این مدیریت تنها منحصر به پیاده کردن امور عبادی نیست که با ساخت مسجد و شکل گرفتن نماز جمعه، کار تمام شود؛ خیر، این جامعه نیازمند نظام اقتصادی است.
🔹انسان نیازمندیهای مادی دارد و برای برآورده شدن این نیازهای مادی، بر نظام طبیعی همچون زراعت و باغداری تکیه میکند؛ همچنین به وسایلی نیاز دارد که بهطور طبیعی خداوند در اختیار انسان قرار داده است؛ مانند کوهها، معادن و آبها. یقینا بهره مندی از این امور نیاز به نظاممند شدن دارد.
🌐 yon.ir/MGbpu
🆔 @vasael_ir
🔸از فعالیتهای گسترده پژوهشی تا تأثیرگذاری بر حوزه زنان و خانواده
خانم صدیقه #مقدسی مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) :
🔹درباره مسائل تربیت فرزند و همسرداری و مباحث زن و خانواده به صورت مداوم دورههای مختلفی از سوی کانون دانش آموختگان برگزار میشود؛ این دورهها شش ماهه و یکساله است که دورههای تخصصی و فوق تخصصی در سطوح مختلف برگزار شده است.
🔹با توجه به اینکه هنوز سطح چهار در مشهد راه اندازی نشده است، اما قریب به ۱۰ سال است که این مرکز دانشجوی دکترا میپذیرد و دورههایی برای بانوان گذاشته شده است که برای سطح چهار آماده شوند.
🔹در حال حاضر دانشجویانی برای سطح چهار داریم که مشغول پایان نامه نوشتن هستند و در مشهد فقط مدرسه اسلام شناسی مقطع دکترا دارد و مدارس دیگر فاقد این مقطع تحصیلی هستند.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003Jq
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب |اسلام و آسیبهای اجتماعی
🔹جامعه اسلامی نمیتواند با پشت کردن به باورها و ارزشهای دینی، خود را از مزیتهای بیشمار اتصال به منابع منحصربفرد اسلامی محروم کند.
🔹کدام دیدهبان منصفی است که شفابخش نبودن دانش سکولار در فهم و رفع بحرانهای اجتماعی را انکار کند. در طول چند دهه گذشته، غرب خود و بخش مهمی از جهان را در سراشیبی سقوط قرار داده و این توقع که جامعه اسلامی بدون توجه به این واقعیت رهرو غرب باشد.
🔹دیگر قابل دفاع نیست. هر چند همه میدانند که طی دهههای اخیر، تنها نسخه مسلط بر روند مواجهه با آسیبهای اجتماعی که از سوی برخی دانشگاهها و انجمنهای علمی ایران پیچیده شده، غربی بوده است.
🔹این کتاب ۲۳۲ صفحه ای ماحصل ۱۰ جلسه درسگفتار حجتالاسلام غلامی در محل پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیبهای اجتماعی دانشگاه شاهد، به رشته تحریر درآمده است.
🌐 vasael.ir/0003Jg
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه
🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راهاندازی شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر عليه السلام :
🔹لاشَرَفَ كبُعدِ الهِمَّةِ
🔹هيچ شرافتى (افتخارى) چون بلندهمّتى نيست
📚بحار الأنوار : ج۷۸ ، ص۱۶۵ ، ح۱
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»
🔹پایگاه تخصصی #فقه_حکومتی #وسائل #نشست_علمی «#پول_مجازی از منظر فقه حکومتی» را با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی #یوسفی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی #ترابی عضو شورای استفتائات دفتر حضرت آیت الله سبحانی برگزار میکند.
🔹سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 14 - قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشستهای مؤسسه رسا
🆔 @vasael_ir
🔸امام على عليه السلام :
🔹فَتَزَوَّدُوا فِى اَيّامِ الْفَناءِ لاَِيّامِ الْبَقاءِ؛
🔹مردم ! در روزهاى فناپذير، براى روزگار جاودان، توشه برگيريد.
📚نهج البلاغه : خ ۱۵۷، ص ۴۶۲
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی متنشناختی مواجهه با قرآن کریم در راستای تولید علوم انسانی اسلامی
#آیت_الله_رشاد تبیین کرد؛
🔹تردیدی نیست که در جایگاه امت اسلامی باید مسائلمان را با مبانی و مبادی اسلامی و متناسب با حکمت و معرفت بومی حل کنیم. مسائل علوم انسانی تابع مبانی، مبادی و منطق خویش هستند و میتوانند مکاتب گوناگونی را در چارچوب هر مبنا و هر بنیاد فلسفی تشکیل دهند.
🔹در جایگاه یک ملت ریشهدار و دارای معارف عمیق و صاحب فکر و فلسفه هم خود باید بر مبنای داشتههای معرفتی مؤسس گفتمانهای معرفتی باشیم و هم به دیگر کشورها در جهان اسلام خدمات علمی ارائه کنیم. بجز ایران در سراسر عالم اسلام جایی صاحب فلسفه نیست.
🔹قرآن عقلستیز نیست، البته ممکن است فراعقل باشد. وقتی بگوییم قرآن حکیمانه است. از این ویژگی یک سلسله فروع تولید میشود. وقتی میگوییم قرآن حکیمانه است، یعنی زبان قرآن عقلایی است. خدا با زبانی با بشر تخاطب کرده است که بشر بتواند معارف را تلقی کند.
🌐 yon.ir/ofLqc
🆔 @vasael_ir
🔸آغاز پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
حجتالاسلام #همتیان،مدیر مقطع تمهیدیه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی:
🔹زمان ثبت نام برای پذیرش موسسه از امروز تا ۲۰ فروردین ۹۸ بوده و این کار به صورت اینترنتی و از طریق سامانه معرفی شده در سایت انجام میشود.
🔹مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برای سه مقطع 9، 10 و خارج تخصصی در شش رشته فقه اقتصاد، فقه جزا، فقه سیاسی، فقه خانواده، فقه قضا و فقه تربیت پذیرش دارد.
🔹علاقه مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وب سایت paziresh.mofs.ir مراجعه نمایند.
🌐 yon.ir/UrzkR
🆔 @vasael_ir
🔸تولید «فرآیندهای عملیاتی عدالتورزی»؛ مهمترین مأموریت در گام دوم انقلاب
🔹میزگرد تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی ۳۰ بهمن به همت مرکز ملی پاسخگوئی شهید هاشمی نژاد در سالن جلسات این مرکز برگزار شد.
🔹محسن نصرپور: مهمترین راهبرد در گام دوم انقلاب امید و نگاه خوشبینانه به آینده است که اصحاب رسانه باید به صورت وسیع ودر ابعاد مختلف به تقویت امید و نگاه خوشبینانه بپردازند. در یک حرکت جهادی نیاز است تا جوانان متعهد و متخصص انقلابی جایگزین نیروهای خنثی و بی انگیزه شوند که این همان تقویت احساس مسؤلیت در بین جوانان است.
🔹حجت الاسلام غلامرضا صدیق #اورعی: در واقع بیانیه بیانیه گام دوم انقلاب چارچوب و ایدهای برای یک حرکت رو به جلوو زدودن معایب میشود که میتوان لازمه عینی معین برای آن درست کرد که مورد قبول عقلا قرار بگیرد.
🔹حجت الاسلام عبدالحمید #واسطی: بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب در هفت محور قابل تحلیل است: ۱- هویت و جنس بیانیه، ۲- مأموریت ارائه شده، ۳- راهبرد اصلی برای تحقق این مأموریت، ۴- سیاست لازم برای تحقق این راهبرد، ۵- ابزار لازم برای تحقق این سیاست، ۶- زمینه لازم، ۷- نقطه شروع و اهرم اصلی.
🌐 vasael.ir/0003K7
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹عقلُ المَرءِ نِظامُهُ، وأدَبُهُ قِوامُهُ، وصِدقُهُ إمامُهُ، وشُكرُهُ تَمامُهُ .
🔹 خرد آدمى، سامان بخش اوست، و ادبش مايه قوام او و راستى (راستگويى اش) پيشواى او، و سپاس گزارى اش كمال او.
📚 غرر الحكم: ج ٤ ص ٣٦٤ ح ٦٣٣٥
🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله محمد مؤمن دار فانی را وداع گفت
🔹دفتر زندگانی آیت الله محمد مومن، پيش و پس از انقلاب، سرشار از مبارزه و هدايتهای سياسی است.
🔹از فعاليتهایی كه در كارنامه مبارزاتی آیت الله مؤمن می درخشد، رساندن مفاد نامه تعدادی از اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم، مبنی بر اعلام مرجعيت امام خمينی(ره) به دست امام خمينی(ره) بود. مفاد اين نامه را آیت الله مومن، در نجف اشرف به محضر امام(ره) تقديم کرد.
🌐 rasanews.ir/002Vev
🆔 @vasael_ir
🔸فقه بدون نظام تمدن ساز نیست
در نشست «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه» بیان شد؛
🔹نشست هفتم از سلسله نشستهای مطالعات اسلامی علوم انسانی چهارشنبه اول اسفند به همت مرکز تخصصی طوبی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #رهدار: رویکرد نخست این است که ما از توراث فقهی موجود خودمان استنتاخ تمدنی داشته باشیم که ببینیم چه مقدار میتوان به فقه موجود بار تمدنی داد.
🔹رویکرد دوم این است که ما نگاه توصیهای به فقه داشته باشیم و بگوییم فقه بایسته و مطلوب ما چه نسبتی با بحث تمدن میتواند داشته باشد و اگر بخواهد نسبت پیدا کند چه پرسش هائی وجود دارد.
گزارش نشست:
🌐 vasael.ir/0003K8
🆔 @vasael_ir
🔸انتشار دومین شماره دوفصلنامه «گفتمان فقه حکومتی»
🔹دومین شماره دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی(بهار و تابستان ۱۳۹۷)، با رویکرد علمی-پژوهشی، منتشر شد.
🔹علاقهمندان میتوانند جهت تهیه این دوفصلنامه با موسسه معارف و اندیشه تمدنی اسلام با شماره ۰۲۵۳۲۳۱۱۴۵۳؛ امور مشترکین: ۰۹۱۹۶۶۳۳۴۹۷ تماس حاصل نمایند و یا ارسال درخواست خود را از طریق رایانامه: fiqhehokomati@chmail.ir ارسال نمایند.
🆔 @vasael_ir
🔸فقه بینالملل ظرفیت جهانی شدن دارد
🔹حجت الاسلام احمد #رهدار: در حوزه علمیه مسأله و مبحثی به نام فقه بین الملل به صورت رسمی نداریم اما به معنای این نیست که به این موضوع پرداخته نشده باشد. هدف ما از بحث فقه بین الملل ابتدا دعوت و ترویج به اسلام است به عنوان استفاده از فقه به عنوان یکی از ظرفیتهای دعوت به اسلام، مسأله دیگر حفظ منافع اسلام و مسلمین است در حدی که فقه بین الملل کاربرد دارد.
🔹اگر بتوانیم یک فقه بین الملل خوب و پویا طراحی کنیم میتوانیم در عرصه بین المللی یک الگوی روابط بین الملل داشته باشیم، کار سختی است اما ناامید نیستیم، اگر چنین موضوعی محقق شود فقه میتواند حتی در جوامع غیراسلامی نیز جاری شود.
🔹در غیاب فقه بین الملل از طریق دو رشته غیراسلامی و فاقد خاستگاه غیراسلامی خلأ این فقه روابط بین الملل را جبران میکنیم، یکی حقوق بین الملل است و دیگری روابط بین الملل که هر دو از علوم سکولار است. در کشور ما تلاش شده تا علم حقوق را به فقه نزدیک کنیم ولی این نحوه اسلامی کردن حقوق نظیر اسلامی سازی دیگر علوم ما است.
🌐 yon.ir/LESzh
🆔 @vasael_ir