🔹و فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَةِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ: يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة.
🔹امام رضا علیه الاسلام به سعد اشعری فرمودند: ای سعد، نزد شما(در قم) قبری است که از ما است. گفت: فدایت شوم منظور شما قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیه السلام است، فرمود: بله، هرکه او را با معرفت زیارت کند جایگاهش بهشت است.
📚 زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 547
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
گزارشی از نشست «حکمت جنسی»🔻
🔸انحرافی جنسی حاصل بیتوجهی به آموزش جنسی است / کنجکاوی جنسی نباید بیپاسخ بماند
دکتر #ابراهیم_فیاض:
🔹اگر کنجکاوی جنسی پاسخ داده نشود انحراف جنسی به وجود می آید و بسیاری از سوءاستفاده های جنسی در دوران نوجوانی به دلیل کنجکاوی های جنسی است.
🔹نخستین مشکل ما در کشور در حال حاضر نحوه آشنایی دختران نوجوان با مسائل جنسی و گروه همسالان است؛ اگر آموزش جنسی لحاظ نشود انحراف جنسی به وجود می آید. همجنس گرائی و بچه بازی حاصل همین عدم آموزش ها است.
🔹احیای ذهنیت جنسی زنانه سبب اثرگذاری در زندگی زناشوئی است و خانواده متدین می شوند. از طرفی وقتی آموزش جنسی داده نمی شود به کنجکاوی جنسی و عقده جنسی تبدیل می شود.
🔹اگر غریزه جنسی اوج بگیرد و زنانگی افزایش یابد مشکل جمعیت حل خواهد شد و مسأله پیر شدن جمعیت از بین می رود و عشق و مادریت اوج می گیرد.
🔹همچنین اگر غریزه جنسی نابود شود افراد پرخور می شوند و بیماری های جسمی از قبیل قلب، آرتوروز، دیابت و غیره افزایش می یابد.
🌐 vasael.ir/0003zV
🆔 @vasael_ir
🔸رهبری را در امور اقتصادی حکیم میدانم / اقتصاد شرطی نتیجه عدم خلق ثروت ملی
حجت الاسلام #معصومینیا در گفتگو با #وسائل:
🔹یکی از عوامل گرانی بنزین ناکارآمدی دولت در خلق ثروت ملی است؛ دولت باید تمرکز خود را از سیاست های شکست خورده ای همچون برجام و اینستکس بردارد و به داخل کشور و ظرفیت های موجود در آن معطوف کند.
🔹برای این امر هم استراتژی توسعه صادرات و جایگزینی واردات، به صورت ترکیبی با اولویت جایگزینی واردات توصیه می شود.
🔹وقتی سیاست دولت بر رونق تولید و مردمی کردن اقتصاد استوار نباشد، رکود بر بخش تولید حاکم خواهد شد و در نتیجه دولت مجبور است خدمت رهبر معظم انقلاب التماس کند برای دست اندازی به صندوق توسعه ملی که در این صورت، رهبری عظیم الشان باید هزینه های آن را متحمل شوند
🔹درست است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند من اقتصاددان نیستم، اما بنده معتقدم ایشان حکیم است و در مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار حکیمانه تر از سایر افراد سخن می گویند.
🔹سیاست های شکست خورده اقتصادی دولت معطوف به بینش های غلط او در عرصه سیاست خارجی و سیاست گذاری ها اقتصادی در داخل کشور است. اگر دولت با یک قوه عاقله درستی مدیریت میشد امروز به این وضع اسفناک نمیافتاد.
🌐 vasael.ir/0003zQ
🆔 @vasael_ir
🔸 امام رضا علیه السلام :
🔹مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ؛
🔹هر كس از مؤمنى گره بگشايد، خداوند در روز رستاخيز، از دل وى گره خواهد گشود.
📚 الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، ص۳۹۰
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸علامه؛ بنیان گذار فلسفه نوصدرایی/ نقش فلسفه در تمدن سازی 🌐 vasael.ir/0003zZ
گزارشی از نشست«علامه طباطبائی و فلسفه نوصدرایی»🔻
حجت الاسلام #مهدی_زمانی:
🔹روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است.
🔹اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است.
🔹به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد.
دکتر #محمد_فنایی_اشکوری:
🔹یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود.
🔹در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است.
🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است.
🔹با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است.
🔹در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است.
🌐 vasael.ir/0003zZ
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است
🌐 vasael.ir/0003za
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻
حجت الاسلام #احمد_قدسی:
🔹نگارنده تصریح می کند که قاعده عدالت و نفی ظلم جدا از عقل در مستقلات عقلیه است.
🔹این جمله مبهم است چراکه وقتی ما در مستقلات عقلیه ورود پیدا می کنیم، می گوییم مرکز ثقل این بحث، حسن عدل و قبح ظلم است.
🔹حال چگونه می شود که قاعده عدالت یا نفی ظلم که اساس مستقلات عقلیه است، با این مطلب تفاوت کند؟
دکتر #محمود_حکمتنیا:
🔹سوال این است که جایگاه قاعده نفی ظلم با ادبیاتی که بیان شد، در درون فقه است یا بیرون فقه؟ بخشی از این مباحث، برون فقهی است.
🔹توضیح آنکه، در فلسفه حقوق برخی (عقل گرایان) معتقدند که مقنن در صدد فهم است، نه تشریع. یعنی مقنن فهم عقلی را بیان می کند تا مردم استنباط نکنند. اما برخی (وضع گرایان) نیز معتقدند که مقنن فهم نمی کند، بلکه وضع می کند.
🔹ما در قانون گذاری دو نوع قاعده داریم؛ قواعد ناظر بر قانون گذار و فرآیند قانون گذاری و قواعد ناظر بر محتوای قانون. در ادامه بحث این است که نسبت دستگاه قانون گذار با واقعیت و عقل چیست؟ نسبت مکلف با دسته اول قواعد چیست؟
حجت الاسلام #حسنعلی_علی_اکبریان:
🔹ارائه دهنده مدعی است جایی که مستنبط به ظالمانه بودن حکم قطع دارد، از محل بحث خارج است.
🔹باید گفت اگر معیارِ ظالمانه بودن در «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» ظلم عقلایی است، و اگر مقصود این است که فقیه قطع داشته باشد که حکم عند العقلاء ظلم است.
🔹در این حالت (که طبق قاعده باید همین حالت مقصود باشد) هیچ تفاوتی با نظر اول نمی کند. اما اگر مراد دلیل عقلی است، این مطلب در بیان مدعی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین #محمد_قائینی:
🔹بر اساس نظریه نفی ظلم مثلا رجم در زمان بدء شریعت ظلم محسوب نمی شد و مفاد ادله این بود که رجم مشروع است؛ حال پس از 1400 سال عقلای امروز معتقدند که رجم (که مفاد اطلاق حکمی است) ظلم است، و در نتیجه باید گفت که پس از این، رجم مشروع نیست.
🔹یعنی فعل واحدی، در یک زمان به اعتقاد عقلا ظلم نیست، پس باید از آن اطاعت کرد، امروز که عقلا آن را ظلم می دانند، در لوح تشریع نشده است.
حجت الاسلام #سیف_الله_صرامی:
🔹در پاسخ به اینکه قاعده نفی ظلم، درون فقهی است یا برون فقهی؟ همانطور که تاکید شد، بحث ما لفظی است، پس درون فقهی است، نه برون فقهی و فلسفی.
🔹نکته دیگر آنکه، صاحب تشریع می تواند خصوصیات تشریع خود را بگوید، همانطور که در یکی از خصوصیات تشریع گفته است که تشریعات، حرجی نیست.
🔹اشکال شد که فهم عرف در ادبیات تشریع معتبر نیست. ما معتقدیم خیر، اگر شرائط فهم عرفی باشد، همانطور که ما بدان اشاره کردیم، معتبر خواهد بود.
🌐 vasael.ir/0003za
🆔 @vasael_ir