🔸جلسه مشترک مسئولان «وسائل» و پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔹این جلسه با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده حدیث این پژوهشگاه و حجت الاسلام دکتر مرتضی حائری شیرازی معاون گروه نهج البلاغه دانشگاه، بیست و چهارم آذر ۹۸، در این موسسه برگزار شد.
🌐 vasael.ir/00042Z
🆔 @vasael_ir
#پرونده_ویژه
🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻
🌐 vasael.ir/00042e
🆔 @vasael_ir
#پرونده_ویژه
🔸منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۸🔻
🔹در این پژوهش، سعی کردیم به حکم استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه، دستیابی بیابیم. این موضوع در قالب سه مبحث بررسی شد: در مبحث اول، موضوع شناسی تسلیحات کشتار جمعی تحلیل گردید.
🔹در مبحث دوم، دیدگاه فقها درباره سلاحهای سمی مطرح شد. فقها با استناد به روایات پیامبر (ص) که در آن، از به کار بردن سم در شهرها منع شده است، دو دسته شدهاند.
🔹برخی به کراهت و برخی دیگر، به حرمت استفاده از سم رای دادهاند. قائلان به کراهت، روایت را بهدلیل حضور سکونی در سند آن، ضعیف شمرده و آن را از دلالت بر حرمت، ناتوان دانسته اند.
🔹قائلان به حرمت در مقام پاسخ گفته اند که سکونی به دلیل شهرت عملی، مقبول الروایت است؛ گذشته از آن، سکونی مروی عنه ابن ابی عمیر است و او نیز از اصحاب اجماع است.
🔹مبحث سوم درباره حکم استفاده از سلاحهای کشتار جمعی مدرن، مانند سلاحهای اتمی و میکروبی و شیمیایی کنکاش شد. برای اثبات حرمت این نوع سلاحها، دلایلی از قبیل: آیه مبغوض بودن سعی بر فساد و آیات نفی وزر و نفی اعتدا، اقامه شد.
🔹همچنین به دلایلی از روایات، مانند روایت نهی از القای سم و روایاتی که پیامبر اسلام (ص) از کشتن زنان و کودکان و کهنسالان نهی کرده است، استناد گردید.
🔹درباره احراق دو دسته از روایات وجود دارد که برخی بر جواز دلالت میکنند و بعضی بر منع. ولی بر اساس جمعی که میان این دو روایات صورت گرفت، روایات جواز بر موارد مصلحت و ضرورت حمل شد و روایات عدم جواز، بر موارد غیرضرورت و حالت عادی حمل گردید.
🔹از آنجا که ملاک نهی در این روایات، تخریب زیاد و کشته شدن افراد غیرنظامی است، ممنوعیت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در غیر حالت ضرورت و اضطرار، از این روایات به دست میآید؛ زیرا این معیار در این نوع تسلیحات به مراتب بیشتر وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00042e
🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت و مسئله عده
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۵🔻
🔹هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عده مطلقاً ساقط است؛ چه مرد شوهر تغییر جنسیت دهد، یا زن، و یا اینکه تغییر جنسیت زوجه در زمان عده باشد.
🔹در سقوط عده هم فرقی نیست بین انواع عده ها: چه عده طلاق باشد، یا عده فسخ و یا حتی عده وفات. مهمترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است و اینکه عده، مخصوص زنان است.
🔹پس هرگاه موضوع عوض شود، حکم نیز عوض میشود. از این رو، عده ساقط است.
🔹توجه به این نکته ضروری است که اگر تغییر جنسیت زن به مرد به صورت واقعی نباشد و بلکه تنها تغییر جنسیت به صورت ظاهری و غیر واقعی باشند و بر اثر این عمل، رحم زن اخراج گردد، عده این قبیل افراد (زنان فاقد رحم) ساقط نیست.
🔹بر حسب فتوای اکثر فقهای معاصر عده این افراد نیز سه ماه است و مطابق نظر برخی از فقها (مرحوم آیت الله محمد مومن) عده آنها ساقط است. آری، اگر تغییر جنسیت به طور واقعی باشد، عده ساقط است.
🌐 vasael.ir/00042f
🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام دکتر #محمد_حسن_حائری:
🔹در برخی موارد خلأقانونی مشکل ساز است؛ گاهی قاضی با پروندهای مواجه میشود می بیند قانونی که بتواند با اسناد به آن حکم در جهت حمایت از بزه دیده صادر کند در اختیار ندارد و خلأفقهی و قانونی وجود دارد. حکم فقهی نیست و یا مربوط به حوزه قضاء و اجرا میشود.
🔹فقه مساوی با اسلام نیست چراکه فقه یک سلسله نظرات و فتواهائی است که عدهای به نام فقیه و مجتهد ارائه میدهند و از نظر نگاه اولیه اعتبار آن برای فقها و مقلدین آنها است و نظر مجتهد مساوی با اسلام نیست؛ اگر در موردی مبنای قانون قرار بگیرد در اینجا شکل احکام حکومتی به خود میگیرد و مبنای قانون میشود.
قاضی #صادق_صفری:
🔹در این زمینه به لحاظ قانونی با خلأ مواجه نیستیم؛ بیشتر مشکل ما در این بخش عدم آگاهی نسبت به قوانین جنسی است.
🔹از جمله دلایل منعکس نشدن این جرایم، مربوط به عدم تساوی بین قوانین بزهکار و بزه دیده جنسی و تهدید شدن توسط بزهکار، رابطه نسبی بزهکار با بزه دیده، محدودیت در ادله اثباتیه جرایم جنسی، مسائل فرهنگی، تأکید بر حفظ آبرو و شغل است.
دکتر #محمد_جواد_ساداتی:
🔹بالا رفتن سن ازدواج، بحرانهای اقتصادی و پایین آمدن آستانه تحمل افراد میتواند زمینه را برای ارتکاب این جرم فراهم کند. بحرانهای اقتصادی آستانه تحمل خشونت افراد را به تعبیری بالا یا پایین میبرد و خشونت ورزی را بیشتر میکند و افراد را برای خشونت آماده میکند.
🔹جرم شناسان تأکید دارند که جرایم جنسی به عنف را نباید به یک جرم برای ارضای تمایلات جنسی تقلیل داد چراکه جلوه هائی از تحمیل خشونت است؛ افرادی که تجاوز میکنند بعد از آن کودک یا زن را میکشند یا آتش میزنند.
#مرضیه_محبی:
🔹لایحه تأمین امنیت زنان بیش از ده سال است که در کشاکش تصویب است و از دولت دهم تا به امروز ادامه دارد و سه متن گوناگون برای این لایحه وجود دارد؛ به نظر میرسد که گفتمان جنسیتی بر آن حاکم شده است و تغییر مسیر داده است.
🔹تا به امروز متن قانونی با عنوان حمایت کیفری از زنان بزه دیده نداریم و زنان بزه دیده با همان متونی محاکمه میشوند که ممکن است برای جنس مخالف اتفاق بیفتد؛ در حالی که در کشورهای دیگر این جرایم جنسی تقسیم بندی شده است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00042h
🆔 @vasael_ir