eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #معرفی_کتاب| تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوه‌های تربیت فرزندان 🌐 vasael.ir/00049t 🆔 @vasael_ir
🔸 | تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن / نگرشی به شیوه‌های تربیت فرزندان 🔹د‌ر این کتاب، مطالبی که ابتد‌ای سخن د‌ر باب اهمیت موضوع به آن‌ها پرد‌اخته شد، با محوریت نگرشی عملی به شیوه‌های تربیت فرزند‌ان، بیان شد‌ه است. این مهم را مؤلف د‌ر قالب هفت فصل با شیوه نگارشی خاصی به رشته تحریر د‌رآورد‌ه است. 🔹همچنین در این كتاب به اختصار مراحل و روش‌های تربیت روحی و جسمی كودكان، با این موضوعات، معرفی شده است : نكاتی چند درباره قبل از انعقاد نطفه، اهمیت دوران بارداری، طرز تغذیه جنین در دوران بارداری، چگونگی رفتار با كودكان، چگونگی احسان و رعایت اعتدال بین كودكان، راه علاج حسادت كودك، اثرات بازی در تربیت كودك، طرز رفتار با كودك لجباز، و پرورش راست‌گویی در كود از موضوعات اصلی این اثر می باشد . 🔹مولف، کتاب را حاصل تجربیاتش به عنوان یک مادر و یک پرورشکار والدین می داند و در باب تالیف این کتاب به همین یک نکته بسنده می کند که تربیت فرزند و استفاده از شیوه های صحیح برخورد با فرزندان در تمام دروه های رشدی تضمین کننده آینده والدین فرزندان و جامعه خواهد بود. 🔹از جمله نقاط قوت این اثر می توان به ذکر خلاصه ای از هر فصل در آخر فصل و همچنین تمرین ها و دستور العمل هایی که از آن ها برای تثبیت و جا افتادن مباحث استفاده شده است اشاره نمود و از رو برای مخاطبانی که قصد دارند شیوه های علمی تربیت فرزند را اتخاذ نمایند مطالعه این اثر توصیه می شود. 🔹این كتاب از نظرگاهای اصلی موجود در زمینه تربیت كودك اطلاعاتی را جهت استفاده والدین كودكان نوپا و پیش‌دبستان گردهم آورده است. تمام نمونه‌ها و تمرینها بازتابی از مسایل مشترك والدین تمام خردسالان می‌باشد. 🔹اطلاعات ارائه شده اسلوب های متعددی را به والدین معرفی می‌كند. هنگامی كه والدین اسلوب های متعددی را در اختیار داشته باشند، یافتن رویكردی كه نیازهای فرزندان در حال رشدشان را برآورده كند، آسانتر می‌گردد. 🌐 vasael.ir/00049t 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد 📝 حجت الاسلام #خلیل_عالمی، استاد دانشگاه معارف 🌐 vasael.ir/00049h 🆔 @vasael_ir
🔸 | جمهوری اسلامی؛ توافق یا تضاد 🔹مدل ابداعی، خلاقانه، مستقل و غیر وابسته‌ «جمهوری اسلامی»، تمام سیطره­ بلامنازع اندیشه مدرن را در تمام حوزه ­های اندیشه سیاسی فروریخت. 🔹مدل جمهوری اسلامی که امام طراحی کرده بود، هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ محتوا متفاوت از مدل‌های مرسوم معاصر بود. 🔹ایشان مدل خاصی از حکومت اسلامی را با عنوان«جمهوری اسلامی» مطرح و با تبیین ابعاد و ویژگی ­های آن، تلاش نمودند آن را به‌عنوان نظامی مشروع و اسلامی مستقر سازند. 🔹به‌ عبارت‌ دیگر با بازتعریف نظریه ­های حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه در یک قالب، به ساخت یک نظام سیاسی متناسب با شرایط زمان و مکان اقدام کردند. 🔹امام خمینی با درک عمیق از رفتار سیاسی و فرهنگ جامعه ایران، بر این باور بودند که تنها راه تضمین استمرار نظام جمهوری و نیز تنها عنصر تضمین‌کننده‌ اجرای شریعت اسلامی و حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خودشان، پیوند خوردن جمهوریت با اسلام و نظام اسلامی با جمهوریت است. 🔹از این‌رو به‌صراحت بیان می ­دارد: «حکومت اسلامی را که از حقوق شما دفاع می ­کند، مستقر و برقرار کنید، به یاوه­ یاوه‌­گویان گوش ندهید، به حرف ­های قشرهایی که از اسلام هیچ بویی نبرده­ اند و با اسلام مخالف‌اند به حرف ­های آنان گوش ندهید. 🔹آنها می ­خواهند ملت را منحرف کنند از مسیر خود. مسیر شما مسیر اسلام است، مسیر شما این است که جمهوری اسلامی را بپا کنید. من رأی به جمهوری اسلامی می ­دهم، و از شما تقاضا دارم که رأی به جمهوری اسلامی بدهید نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد». 📝 حجت الاسلام ، استاد دانشگاه معارف 🌐 vasael.ir/00049h 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت طراحی شاخص‌های بومی برای حضور اجتماعی زنان گزارشی از نشست«تبیین گفتمان خانواده در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»🔻 🌐 vasael.ir/0004A9 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت طراحی شاخص‌های بومی برای حضور اجتماعی زنان گزارشی از نشست«تبیین گفتمان خانواده در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای»🔻 حجت الاسلام والمسلمین : 🔹امام(ره) و رهبری تأکید همزمان بر خانه و اجتماع دارند؛ امام در آستانه انقلاب بارها گفته اند که شرکت زنان در تظاهرات را واجب دانستند که منوط به اجازه همسر نیست و پس از پیروزی انقلاب گفته اند که زنان موظف اند در مقدرات اجتماعی شرکت کنند و مسئولیت اجتماعی را برای زنان واجب قرار دادند. 🔹این دیدگاه غیر از دیدگاه علامه و سایر بزگان است که فعالیت اجتماعی را برای زنان فضل قلمداد می کنند؛ این دیدگاه تأکید بر روی کلید واژه هایی دارد که به صراحت بر مسئولیت اجتماعی زنان اشاره دارند. در واقع مشارکت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی دو تکلیف ضروری بر دوش زنان است که باید زنان به این دو امور بپردازند. 🔹برداشتی که از این دیدگاه شده است این است که در عرصه های اجتماعی، اشتغال و سیاست تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ این برداشت باعث شده است که زن مردی شود که موظف به حفظ حجاب شده است که در همه عرصه های اجتماعی با حفظ حجاب و عفت حضور دارد. 🔹از نگاه رهبری نماینده مجلس شدن و وزیر شدن برای زنان اشکالی ندارد و این برداشت برای ما چالش ابر زن ایجاد کرد. نسل دهه 60 که مشارکت مدرن دارند، فمینیست ها و ضد انقلاب ها جمهوری اسلامی را ضد زن می دانند در عین حال بیان می کنند که امام چند کار انجام داد که وضعیت زن را متحول کرد؛ یکی اینکه امام زنان را به مشارکت اجتماعی فراخوان کرد. 🔹در عین حال می گویند زنی که از خانه بیرون آمد به خانه برنمی گردد. وقتی زن از خانه بیرون آمد کاهش جمعیت اتفاق افتاد و فکر زن از سنتی به مدرن متحول شد؛ لذا می گویند انقلاب اسلامی، انقلابی است با صورت اسلامی که در عین حال به جریان مدرنیته دامن زده است. 🔹ضعف نرم افزاری جمهوری اسلامی این است که امام فرموده اند زنان باید در مقدرات اساسی کشور نقش ایفا کنند و رهبری به نقش زنان در جامعه تاکید دارند اما در اینجا این پرسش مطرح می شود که شاخص حضور اجتماعی چیست؟ 🔹این شاخص ها باید بومی طراحی شوند. شاخص های رشد در نظام اسلامی نباید همان شاخص رشد در سوئد و فنلاند باشد. 🔹بالاترین شاخص های رشد زنان در کشورهای دانمارک، اسکاندیناوی، سوئد، نروژ، فنلاند، کانادا و آمریکا است و از طرفی میزان حرامزادگی در این کشورها بی نهایت است و در عین حال نسبت به خانواده و زن حساسیت ندارند. 🌐 vasael.ir/0004A9 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه و فرهنگ| رسانه و عادی‌سازی هنجارها و ناهجارهای اخلاقی در جامعه(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004A1 🔹فقه القضا| معیار ضروری مذهب بودن(آیت الله حبیبی‌تبار) 🌐 vasael.ir/00049o 🔹فقه سیاسی| آیا دستورات سه گانه آیه ۱۵۹ سوره اعراف واجب است؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00049k 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای 🌐 vasael.ir/0004AJ 🆔 @vasael_ir
🔸 | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای 🔹مقاومت در اندیشه رهبر معظم انقلاب به عنوان یك مسیر حرکت و مکتب فکری عنوان شده است که برگرفته از آموزه های الهی و به تأسی از راه پیامبران و ائمه بر حفظ ارزش های ثابت و اصیل اسلامی در مقابل نظام سلطه تأکید می ورزد. 🔹مقاومت از نظر ایشان اقدامی مبتکرانه و نه منفعلانه، عقلانی و نه احساسی، شجاعانه و نه مرعوبانه و امیدوارانه و نه مأیوسانه در برابر هرگونه زیاده خواهی نظام سلطه غربی است. 🔹در اندیشه رهبر انقلاب مقاومت امری یك بُعدی و محدود به جنبه دفاعی و نظامی نیست بلکه ابعاد دیگر از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد و امروزه مقاومت فرهنگی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. 🔹ایشان مسجد، بسیج مردمی و سپاه را به عنوان هویت مقاومت و پایگاه آن می دانند و معتقدند مسیر مقاومت فقط با حضور مردم و اراده مردم به مقاومت امکان پذیر است. 🔹در اندیشه مقام معظم رهبری راهبرد مقاومت باید ملتها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی های درونی به دست نمی آید. ترس از هزینه های مقاومت، یأس و بی صبری، مادی گرایی و عشرت طلبی از جمله آسیب هایی مقاومت است. 🔹از نظر ایشان راه مبارزه با آسیب ها و عبور از موانع؛ شناخت دشمن، شناخت قدرت مقاومت، تکیه بر قدرت درون زا، مقاوم سازی، همبستگی ملی، مقاومت با تدبیر و فداکارانه و مهمتر از همه ایمان به نصرت و وعده الهی است. 🔹آنچه مسلم است افق و چشم انداز مقاومت در اندیشه رهبری ایجاد تمدن نوین اسلامی است. تمدنی که مردم سالاری، عدالت، آزادی، کرامت انسانی پیشرفت و عزتمندی در دنیا و آخرت از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود. 🔹در این مقاله مدل مفهومی مقاومت مبتنی براندیشه مقام معظم رهبری به عنوان موضوعی بدیع طراحی و تبین شد. 🌐 vasael.ir/0004AJ 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت_اختصاصی| نگاه اسلامی در خانواده سالم 📝 حجت الاسلام دکتر #محمدرضا_سالاری_‌فر مدیر میز تحکیم خانواده دفتر تبلیغات اسلامی 🌐 vasael.ir/0004A4 🆔 @vasael_ir
🔸 | نگاه اسلامی در خانواده سالم 🔹زوجین باید خانواده‌ای با ساختار جامع تشکیل دهند که مؤلفه‌های زیر در آن تحقق یابد: 1. سلسله مراتب و توزیع قدرت مطلوب و عادلانه؛ 2. رعایت مرزها و حدود شرعی، درونی و بیرونی خانواده؛ 3. تثبیت اعتقادات و باورهای سالم دینی؛ 4. پای بندی به ارزش‌های اخلاقی و رفتاری والا. 🔹همه مناسبات در خانواده در این چهار مؤلفه جای می‌گیرد و انواع روابط جسمی، جنسی، اقتصادی، شناختی، عاطفی و معنوی در این چارچوب تقویت می‌شود. 🔹مودت زن و شوهر که می‌توان آن را محبت نامشروط بین آن دو بیان کرد؛ از دیدگاه قرآن فلسفه زیر بنایی آفرینش دو جنس متفاوت یعنی زن و مرد و پاره تن هم بودن، آن دو را نشان می‌دهد، زمینه اصلی آرامش زن و شوهر باهم را فراهم می‌کند. این تعامل عاطفی پایه اصلی خشنودی زناشویی است. 🔹با تقویت انواع روابط و مناسبات، رفتارهای خانواده سالم در جلوه‌های زیر آشکار می‌شود: گفتگوی سالم و مؤثر، رفتار ارتباطی خوب، رفتارهای معنوی، رفتار مناسب با خویشان و سایر مردم و روش‌های مؤثر برای حل اختلاف و تعارض‌ها. 🔹در همه بحران‌ها، مدارا رکن حفظ سلامت روابط زوجین است. تغافل، تسامح، تساهل ملایمت و بخشش از ارزش‌های مهم اخلاقی در روابط زوجین از نگاه اسلام است. 🔹مراقبت پایدار و محاسبه نفس که مداخلات مهم شناختی در روابط زوجین از نظر اسلام است، به همراه تشویق به تفکر که در متون اسلامی بر آن بسیار تاکید شده است، روابط زوجین را تقویت می‌کند. 🔹ازدواج مناسب همراه با ساختار و روابط سالم به سه نتیجه دست می‌یابد: خشنودی زناشویی، نسل سالم و مولد، رشد معنوی و اخلاقی. در این صورت، نتیجه نهایی آرامش و نشاط، رضایت خداوند و قرب به خداوند است. 📝 حجت الاسلام دکتر مدیر میز تحکیم خانواده دفتر تبلیغات اسلامی 🌐 vasael.ir/0004A4 🆔 @vasael_ir