🔸نشست تخصصی «کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحرانها»
🔹ارائه دهنده: دکتر سید احمد حبیب نژاد
🔹زمان: دوشنبه 25 فروردین ـ ساعت 20:15
🔹محل ارائه: صفحه پژوهشگاه مجازی حقوق در اینستاگرام
🆔 @vasael_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد
حجت الاسلام دکتر #یوسفی در گفتگو با #وسائل:
🔹وقتی گفته میشود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت میشود و از حساب یارانه بگیران برداشت میشود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است.
🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود.
🔹دولت میتوانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود.
🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی میکند و این اشکال دارد.
🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد.
🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم.
🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟!
🌐 vasael.ir/0004Eg
🆔 @vasael_ir
🔸رعایت تقوای فردی و اجتماعی؛ مهمترین راه نجات در بنبستهای زندگی
حجت الاسلام دکتر #عباسی_آغوی در گفتگو با #وسائل:
🔹در شرایط سخت و مشکلات چه فردی و اجتماعی یکی از راهکارهای حیاتی رعایت تقوی فردی و اجتماعی است، رعایت تقوی علاوه بر اینکه در برون رفت از مشکلات کمک میکند، بهترین توشه برای آخرت هم هست.
🔹اگر تقوی را رعایت کنید، خداوند شما را از بن بست بیرون میبرد و راه را برای شما باز میکند و دوم اینکه ما را تأمین میکند و از آن جایی که فکر نمیکنیم رزق او را میرساند.
🔹در این شرایط کرونایی حائز اهمیت است این است که متاسفانه بعضی فراغت و فرصت بدست آمده را برای خواندن شبهات در فضای مجازی سپری میکنند که این هم با تقوی ناسازگاری دارد و هم اعتقادات ما را خدشه دار میکند.
🔹با توجه به شرایطی که به خاطر ویروس کرونا پیش آمده و فراغت و فرصت بیشتری برای ما فراهم شده مطالعات اعتقادی خود را بیشتر کنیم و از این طریق اعتقادات خود را قوی کنیم.
🔹وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه میکنیم به اندازه نیازمان کالا برداریم و قناعت پیشه کنیم. خداوند متعال قناعت ورزی را باعث بی نیازی ما قرار داده است و این را بدانیم که بی نیازی در حرص قطعاً نیست.
🌐 vasael.ir/0004Et
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله| آرامش در زندگی از منظر اسلام
🔹اساسا انسان هائی که در زندگی خویش آرامش ندارند در زندگی خویش دائما احساس پوچی میکنند و گمان میکنند که در این دنیا عبث و بیهوده آفریده شدهاند.
🔹حال این که هدف و غایت خلقت خدای تعالی ما انسانها را بدین جهت بوده که بنده شویم و از این بندگی معرفت کسب نمائیم و پیرو آن به امنیت و آرامش هم در این دنیا و هم در سرای آخرت ببریم
🔹باید دانست که معمولا در زندگیهای ما انسانها آسایش بسیار یافت میشود و متاسفانه بسیاری از ما انسانها دنبال آسایش زیاد میگردیم ولی آرامش و امنیت خاطر به ندرت یافت میشود.
🔹اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این که در زندگیهای ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت میشود ولی چیزی که ابدا یافت نمیشود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی میباشد.
🔹آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسانها دارد.
🔹در زندگی فردی و چه اجتماعی ما انسانها بایستی خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم. به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست میآید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفتهاند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر میآیند.
🔹باید توجه داشت که نفس انفاق کردن چون که یک لطف الهی است به انسان آرامش میدهد. زیرا ما هر چه داریم از خدای تعالی است و لذا باعث اطمینان و آرامش میگردد.
🌐 vasael.ir/0004Ex
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| کرونا و تکثرگرایی معرفتی
📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🌐 vasael.ir/0004Ew
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹مسئله تكثرگرايي معرفتي، داراي يك وجه جامعه شناختی نيز ميباشد كه ناظر به مبحث «تساهل و مداراي اجتماعي» است.
🔹به نظر ميرسد، كاملاً ممکن است كه گفته شود که ابنای بشر در شرایط کرونایی که همگی به یکسان درگیر آن شده اند، باید باورها و عقايد ديگران را تاب آورند و در کنار یکدیگر زیست مسالمت آمیز داشته باشند.
🔹در واقع، تساهل و مداراي اجتماعي، به معناي تحمل و برتافتن باور و عقیده مخالف، یک اصل ضروری است، وگرنه برپایی اجتماع آرام و عاری از تنش ناممکن خواهد شد و هرگونه همزیستی مسالمت آمیز به مخاطره خواهد افتاد.
🔹در سنت اسلامي نیز اشارات و تعابیری در تأييد اين معنا وجود دارد كه انسان بايد تحمل باورهاي ديگران را داشته باشد و نبايد باورهاي خود را بر آنها تحميل كند يا به نحوي زندگي را بر آنها دشوار سازد.
🔹طبعا در اینجا نیز خواه کرونا باشد و خواه نه، تساهل و مداراي اجتماعي لازم است، اگرچه طبعاً در شرایط کرونایی که همه افراد و آحاد باید یکرنگ و یک صدا، برای دفع و رفع اين معضل تشریک مساعی کنند، تساهل و مداراي اجتماعي، اهمیتی مضاعف می یابد.
🔹با اين حال، تساهل و مداراي اجتماعي به معناي اين نيست كه باورهاي مختلف افراد، از اعتبار معرفتي يكسان برخوردار اند و همگي صادق اند، يا حتي بايد همگي را به يكسان صادق فرض كرد.
🔹روشن است كه دو باور متعارض مفروض نزد افراد مختلف نميتوانند باهم صادق باشند، بلكه لزوماً يكي از اين دو باور صادق و باور ديگر كاذب است، وگرنه جمع اضداد پديد ميآيد كه اين هم عقلاً پذيرفتني نيست.
📝 مهدی عباس زاده؛ عضو هيئت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🌐 vasael.ir/0004Ew
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| حق مالکیت برای خدا، ذاتی است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004Ea
🔹فقه روابط اجتماعی| حمل فعل مسلم با توجه به مقتضیات زمان(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0004EJ
🔹فقه سیاسی| دلالت آیه ۱۱۰ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Ep
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | تحلیل ماهیت الزامات عدالت و نتایج آن در نظریه واقعگرایی و ناواقعگرایی
🔹یکی از مباحث مهم در موضوعات حکمت عملی و بهطور خاص فلسفه سیاسی، بحث درباره چگونگی دستیابی به محتوای این دسته از دانشها و گزارههای مرتبط با موضوعات این بخش از دانشهاست.
🔹در دانش معرفتشناسی، بحث واقعنمایی یا غیرواقعنمایی گزارههای علوم بررسی میشود. نظریات مطرح در حوزه عدالت سیاسی را میتوان در این تقسیم مورد ارزیابی قرار داد و به قضاوت درباره درستی یا نادرستی آنها نشست.
🔹این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی چگونگی دستیابی نظریههای عدالت مبتنی بر واقعگرایی و ناواقعگرایی و نتایج مترتب بر این دسته از نظریهها، به این نتیجه دست یابد که نظریه عدالتِ برآمده از واقعگرایی مورد قبول اندیشمندان اسلامی، علاوه بر توانایی پاسخ به نیازهای فردی و اجتماعی انسان و توانایی ساخت اجتماعی، از این ظرفیت برخوردار است که زندگی و ساخت اجتماعی و سیاسی انسان را در جهت نیل به کمال و سعادت واقعی رهنمون سازد.
🔹بر این اساس، حکومتهای استبدادی، حتی در شکل خوب آن ـ که دغدغه اجرای عدالت در جامعه را داشته باشند و حتی بر فرض، نسبت به حکومتهای مردمسالار، امکان تحقق عدالت در بستر جامعه بیشتر فراهم باشد ـ فاقد ارزش خواهد بود.
🔹چراکه تحقق عدالت در بستر جامعه زمانی ارزشمند است که همراه با مشارکت و خواست عمومی جامعه باشد. به این معنا، حکومت مردمسالار اسلامی مطلوبترین شکل حکومت از حیث سازگاری و بسترسازی تحقق عدالت در جامعه اسلامی است.
🌐 vasael.ir/0004Eo
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر
📝 مجتبی گهرگزی
🌐 vasael.ir/0004Ed
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر
🔹در جایی که زوجه به یقین برسد که همسرش زنده است، در این صورت به زندگی خویش ادامه داده و نمی تواند زوج دیگری اختیار کند مگر اینکه با رجوع به دادگاه، مشمول یکی از صوری شود که در ادامه مطرح می شود.
🔹اما اگر زوجه، به فحص خود (و نه با حکم دادگاه و حاکم شرع) با توجه به قرائن به یقین برسد که شوهرش فوت کرده است و بر همین اساس، عده فوت نگه دارد، چنانچه ازدواج نکرده باشد، پس از رجوع زوج اول بدون خواندن عقد جدید، همچنان ازدواج آنها پابرجاست؛ منتهی اشکال در جایی است که زوجه پس از عده وفات اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد.
🔹در خصوص حکم این حالت، قانون ساکت است. در رابطه با رجوع غایب مفقود الاثر، قانون تنها فرض اثباتی که مصداق ماده ۱۰۲۹ است را مورد بررسی قرار داده، که در ادامه مختصری از حکم آن تشریح شده است. روشن است که سکوت قانون گذار دلیل موجهی نیست تا نسبت به دعوا سکوت اختیار شود.
🔹بر اساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمیتواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه، از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد».
🔹نسبت به رجوع زوج، در جایی که زوجه با فحص خود علم پیدا کرده که زوج فوت کرده است و بدین جهت، عده وفات نگه داشته و در ادامه اقدام به ازدواج مجدد کرده است، مشهور فقها معتقدند پس از رجوع زوج، کشف می شود که ازدواج دوم باطل است چراکه ازدواج اول همچنان صحیح است و باطل و یا منحل نشده است.
🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ذیل پاسخ به این سئوال که وظیفه زنی که شوهری مفقود است چیست، میفرماید: «اگر شوهر اوّل مادام که در عدّه است مراجعه کرد، اولى است و اگر بعد از عدّه ـ حتى قبل از ازدواج مجدّد ـ شوهر اوّل بیاید طلاق نافذ است و تنها با رضایت طرفین و عقد جدید امکان بازگشت است».
🔹پاسخ امام خامنهای به زوجهای که همسرش مفقود است، این است که: «اگر بی شوهر میتوانید صبر کنید و با کمک پدر و تلاش خود به زندگی ادامه دهید باید صبر کنید تا انشاءالله فرجی بشود و اگر در نداشتن شوهر و احتیاجات زندگی در حرج و مضیقه هستید از طرف ما مجازید یکی از علماء محل را وکیل نمائید تا شما را طلاق دهد و بعد از گذشت عده وفات میتوانید ازدواج نمائید».
📝 مجتبی گهرگزی
🌐 vasael.ir/0004Ed
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_کتاب| مهارتهای تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی
🔹ما پدر مادرها گاهی فراموشکاریم! یادمان رفته وقتی کنجکاویهای زیادی داشتیم یا وقتی قدم به دنیای بلوغ گذاشتیم و دست و پایمان را گم کرده بودیم، دنبال محرم اسراری بودیم تا بتوانیم حرفهای مگو را با او در میان بگذاریم. انگار فقط این کنجکاویها و پرسشها برای ما آفریده شده بود و بس.
🔹به محض دیدن رفتارهای شبه جنسی یا شنیدن سؤالات جنسی توسط بچهها، دست و پای خود را گم میکنیم.
🔹از پیامدهای تربیت و آموزش جنسی میترسیم و از اینکه پا پیش بگذاریم و در زمینه این نوع تربیت و آموزش پیش قدم شویم، واهمه داریم. پس بیشترمان عطای آن را به لقایش میبخشیم و خود را به دنده بی خیالی میزنیم.
🔹اما واقعیت را نمیتوان برای همیشه پنهان کرد. کودک و نوجوان است و اضافه کنید که این نسل با نسل ما خیلی فرق دارند و گاهی نمیدانیم با آنها چکار کنیم.
🔹او در کارزار با کنجکاویها و غریزه جنسی، تنها و بی کس است و برای آنچه پدر و مادر ناآگاه از او دریغ کردهاند، دست نیاز به هر کس و ناکسی دراز میکند که شاید منجر به آسیبهای جبران ناپذیری شود.
🔹پدر و مادران عزیز باید مراقب حرفهای یواشکی فرزندانتان باشید. یک دنیا حرف و سؤال و دغدغههای جنسی که قرار نیست حرفهای یواشکی باقی بماند، پس تا دیر نشده لطفاً سریع و درست اقدام کنید.
🔹کتاب حرف های یواشکی در سه بخش به عنوانهای؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینهها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل جمع آوری شده است.
🌐 vasael.ir/0004F4
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| مطلوب بودن افزایش جمعیت و مبانی فقهی آن
🔹با رجوع به آیات قرآن و احادیثی که از ائمه معصومین (علیهماسلام) به دست ما رسیده است، به این نکته راه مییابیم که از دیدگاه اسلام، افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، نیکو و پذیرفته شده است، به گونهای که خداوند متعال در آیات متعددی از فرزند به عنوان یک نعمت الهی یاد میکند.
🔹علامه طباطبایی فرموده است: «در جنبه دیگر از مقاصد مهم شارع اسلام، افزایش نسل مسلمانان است و آباد کردن زمین به دست گروه مسلمانان تا شرک و فساد را از بین ببرند».
🔹در باب استحباب تکثیر اولاد از نظر اسلام سه دسته روایات داریم: 1ـ روایاتی که دلالت دارند هنگام ازدواج زنی را انتخاب کنید که فرزند زیاد میآورد. 2 ـ روایاتی که تشویق به ازدواج به جهت فرزند آوری میکنند. 3 ـ روایاتی که بر مطلوب بودن افزودن بر تعداد فرزندان دلالت میکند.
🔹با توجّه به مطالب بیان شده و از مجموع روایات و ادلّه شرعیه این نتیجه به دست میآید که دین اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تکثیر اولاد در همه زمانها اهتمام داشته و اینچنین نبوده که این اهتمام مختص به زمانی باشد که مسلمانان در قلّت باشند.
🔹تعابیر وارده در روایات بهعنوان یك قضیه حقیقیه و بهعنوان یك سیاست دائمی و همیشگی دین مطرح است. بنابراین از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمردهاند.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004F3
🆔 @vasael_ir
🔸 #اطلاع_نگاشت| مهمان خدا نگران نباش
🔹بررسیهای پزشکی نشان میدهد افراد سالم نه تنها در شرایط کرونا مشکلی برای روزه داری ندارند بلکه روزه، عامل تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس است.
🆔 @vasael_ir
🔸نخستین نشست مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ نشست علمی «آثار اقتصادی #کرونا در سطح ملی و بینالملل»
🔹با حضور: حمیدرضا مقصودی و حمزه معلی؛ اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه
🔹زمان: دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 12
تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق:
🌐 https://join.skype.com/bVUi8V9R5hGv
🆔 @vasael_ir
🔸آسیبهای کاهش فرزند از منظر روانشناسی
🔹از جمله معایب تک فرزندی عبارت است از: 1- احساس تنهایی: شما وقتی در جمع بچه ها قرار می گیرید و کسی هم سن و سال خود پیدا نمی کنید احساس تنهایی می کنید بچه ها همین طور هستند، وقتی در جمعی قرار می گیرید که هم سن و سال خود را در آن پیدا نمی کنند خیلی زود خسته می شوند.
🔹2- لوس شدن: تک فرزندها تمام توجه و محبت مادی و معنوی پدر و مادر را به خود جلب می کنند و همین هم موجب می شود لوس وپر توقع بار بیایند.
🔹3- از دست دادن استقلال شخصیت: بسیاری از افرادی که در خانواده های پر جمعیت بزرگ شده اند انسان های مستقلی هستند که در که در زندگی به دیگران اتکا نمی کنند.
🔹آنها در محیط پر جمعیت خانواده متوجه می شوند هر کسی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد و خانواده تنها در اندازه یک زمینه ساز می تواند کمک کارشان باشد.
🔹4- تک فرزندان با دنیای کودکی زود خداحافظی می کنند: کودکی که تک فرزند خانواده است؛ در حالی که در خانه اعتماد به نفس و جایگاه تسخیر ناپذیری دارد؛ اما در انجام بیشتر امور خود حتی گاهی کارهای شخصی، وابستگی شدید به اطرافیان پیدا کرده و این وابستگی آنها را از پرورش خلاقیت دور می کند.
🌐 vasael.ir/0004F5
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان
دکتر #سید_احمد_حبیب_نژاد در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحرانها»🔻
🌐 vasael.ir/0004FG
🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان
دکتر #سید_احمد_حبیب_نژاد در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحرانها»:
🔹در پاسخ به اینکه آیا وضعیت کرونایی فعلی میتواند مصداق وضعیت اضطراری باشد، باید گفت آری؛ مهمترین دلیل بر این ادعا، تمثیلی بودن (و نه حصری بودن) مصادیقی است که برای شرایط اضطراری بیان میشود.
🔹توضیح آنکه، گرایش برخی از نظامهای حقوقی، بر این است که در قانون اساسی موضوع وضعیت اضطراری ذکر نشود تا انعطاف پذیر باشد و دولت در این شرایط قدرت مانور داشته باشد. به هر حال، ما از جمله نظامهایی هستیم که وضعیت اضطراری را در قانون اساسی به عنوان اصل وارد کرده ایم.
🔹برای وضعیت اضطراری مصادیقی ذکر شده است که تمثیلی هستند، مانند جنگ؛ وضعیت جنگ چند خصوصیت و ویژگی دارد که با سرایت آنها به دیگر احوال و الغاء خصوصیت آنها از جنگ، میتوان گفت وضعیت کرونایی فعلی نیز دارای آن ویژگی هاست، در نتیجه وضعیت فعلی، جزء وضعیتهای اضطراری است.
🔹اولین ویژگی تهدید عمومی است. یکی از شرایط تعلیق آزادی در میثاقین تهدید ملت است، یا تهدید بالفعل و یا بالقوه؛ و مطمئنا ویروس کرونا این تهدید به همراه دارد، زیرا بر اساس آماری که از نهادهای مختلف منتشر شده است، حیات جامعه را به خطر میاندازد.
🔹دومین خصوصیت جنگ، فراگیری آن است که ویروس کرونا نیز این خصوصیت را دارد. بنابراین، وضعیت کرونایی فعلی چه به لحاظ میزان خطر و چه به لحاظ فراگیری، میتواند مصداق وضعیت اضطراری باشد.
🔹در اصل ۷۹ قانون اساسی مقرر شده است: «دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیتهای ضروری را برقرار نماید».
🔹همانطور که مشاهده میشود صلاحیت در این اصل اختیاری است؛ مقنن نمیگوید دولت مکلف به اعمال محدودیت است، تا اگر دولت با کفایتی، بتواند با استفاده از قواعد و مقررات عادی (غیر از راهی که اصل ۷۹ مقرر کرده)، از وضعیت اضطراری خارج شود، بر اساس قاعده الاسهل فالاسهل اولویت دارد.
🔹اینکه مقنن در قانون اساسی ابتکار تدوین لایحه را در خصوص وضعیت اضطراری (و مشابه آن، اصل ۵۹ قانون اساسی) از مجلس گرفته و آن را تنها به دولت اختصاص داده (و مجلس را موظف بر نظارت بر اقدامات دولت کرده)، بدین خاطر است که قانون اساسی تعامل دولت و مجلس را اراده کرده است و نخواسته که دولت و مجلس، در شرایط اضطراری جدا از یکدیگر تصمیم گیری کنند.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/0004FG
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| تصدی غیر شرعی مناصب یک ظلم اجتماعی است(آیت الله اراکی)
🔹فقه روابط اجتماعی| اقسام سوء ظن(آیت الله اعرافی)
🔹فقه القضا| افزون بر دلیل حکم، دلیل اثبات نیز باید از اهل بیت اخذ شود(آیت الله حبیبی تبار)
🆔 @vasael_ir
🔸عذر خواهی و پذیرش عذر
کتاب تا ساحل آرامش / گامهای موفقیت در زندگی / ۱🔻
🔹در پذیرش عذر، نباید معطل کرد. همین که همسرمان عذرخواهی کرد باید عذر او را بپذیریم که نپذیرفتن عذر، نشانه کمبود عقل بوده و موجب محرومیت از بهرههای معنوی میشود.
🔹در بسیاری از موارد، نپذیرفتن عذر از اشتباهی که همسرمان انجام داده زشتتر بوده و موجب میشود که انسان از فیض شفاعت، محروم شود.
🔹شاید در اینجا سئوالی پیش آید که: چرا تا این اندازه باید مدارا کرد؟ آیا این موجب نخواهد شد که همسرمان در اشتباهاتش جسارت بیشتری پیدا کند؟
🔹در پاسخ به این سئوال باید گفت: فرض کنید زن یا شوهری عصبانی شده و در همان حالت، کار ناشایستی انجام دادهاند که موجب ایجاد کدورت میان آن دو شده است. شخص وقتی به اشتباه خود پی میبرد، با عذری، خواه درست خواه نادرست، نزد همسر خود آمده و پوزش میطلبد.
🔹حالا همسر او میتواند دو کار انجام دهد: اول آنکه عذر او را نپذیرفته و او را نبخشد. این کار موجب میشود که کدورت ادامه یابد و هیچ حرکت اصلاحی هم نتیجه ندهد.
🔹کار دوم آن است که عذر را قبول نموده و او را ببخشد. با پذیرش عذر روابط به حالت عادی باز میگردد. در این حالت است که اگر تصمیم به حرکت اصلاحی گرفتیم، بسیار عاقلانه و منطقی میتوانیم با در نظر گرفتن قواعدی به سوی اصلاح، قدم برداریم.
🔹بنابراین اصلیترین کارکرد پذیرش عذر، ایجاد فضایی آماده برای ثمر دادن حرکتهای اصلاحی است. ناگفته نماند که انسان در اموری که از امر خداوند اطاعت کرده و دیگران ناراحت شدهاند، نباید عذرخواهی کند.
🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۲
#دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻
🔹پس از انتشار پیش نویس قانون اساسی، اقدامات زیادی جهت جلوگیری از تصویب قانون اساسی آغاز شد.
🔹جبهه متحد ضد انقلاب با مطرح کردن اشکالاتی در متن قانون اساسی و نحوه تصویب آن، سعی داشت مانع تصویب قانون اساسی صددرصد اسلامی شود.
🔹به همین خاطر در ابتدا با مطرح کردن تشکیل مجلس موسسان جهت بررسی این قانون، نخستین گام را برای تضعیف آن برداشت.
🔹جهت تشکیل مجلس موسسان که مجموع دو مجلس سنا و شورا را در بر میگرفت، مدت زمان زیادی لازم بود.
🔹کثرت تعداد نمایندگان و بالطبع تشتت آراء مانع تصویب سریع قانون اساسی و انسجام لازم در این قانون میشد.
🔹امام با هوشیاری تمام، این جریان را توطئه دانست و مخالفت خویش را با آن اعلام کرد.
🔹قانون اساسی ایران اسلامی با تکیه بر جنبه اسلامیت نظام و وجهه الهی، مشروعیت یافت و با برجسته سازی نقش مردم و رعایت وجهه جمهوریت، مقبولیت مردمی به دست آورد و یکی از پیشرفتهترین قوانین اساسی را ایجاد کرد.
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه
🔹از دیدگاه فقیهان معاصر بر کنیز ام ولدی که فرزندش زنده باشد، ستر صلاتی و ستر ناظری واجب است. مقتضای ادله فقهی نیز همین است؛ اما بر کنیزان دیگر ستر صلاتی و ناظری حرام نیست؛ بلکه صرف نظر از دیدگاه محدثانی مانند صدوق و مجلسی، ستر بر آنها جایز یا مستحب است.
🔹البته اقتضای صناعتی ادله همین است و براساس ضوابط فقهی، حجیت نیز دارد؛ ولی مشروعیت وجدانی این فتوا با تردیدهایی نیز روبه روست.
🔹در این مقاله مشخص شد اولاً ادعای سربرهنگی کنیز امامان علیهم السلام هیچ شواهدی تاریخی ندارد، ثانیاً شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از کنیزان امامان علیهم السلام به تستر و پرده نشینی پایبند بودهاند.
🔹درباره دیگر کنیزان اهل بیت علیهم السلام نیز اگر گزارشی مبتنی بر تستر یافت نشده، گزارشی مبتنی بر برهنگی نیز یافت نشده است.
🔹بنابراین تأیید سیره متشرعه توسط اهل بیت علیه السلام با مشکل روبه رو شد.
🔹همچنین یافتههای تاریخی (پایبندی کنیزان امامان علیهم السلام به ویژه مادران امامان علیهم السلام به تستر و احتجاب در حدی که در متون گزارش شده) یافته فقهی آن (استحباب یا وجوب ستر ناظری بر کنیزان منتسب به بیوت امامان) را کاملاً تأیید میکند و آن دسته از مادران امامان که کنیز بودهاند و (نیز کنیزان دیگر بیوت امامان علیه السلام که به شرافت مادری امامان دست نیافتند) از باب استحباب یا وجوب، ستر ناظری را رعایت میکردهاند.
🔹این مقاله از سوی محمد عشایری منفرد استادیار جامعه المصطفی العالمیه نوشته شده، و در مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی انسان عصر انتظار
🔹نشست علمی «انسان عصر انتظار» به صورت #مجازی با حضور محققان حوزه و دانشگاه در خبرگزاری رسا برگزار می شود.
🔻این نشست به صورت آنلاین در #آپارات و #اینستاگرام پخش خواهد شد.
آدرس آپارات:
www.aparat.com/rasa_news/live
آدرس اینستاگرام :
https://indtagram.com/live.rasa
🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره دوفصلنامه «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد
🔹در این شماره مقالاتی با عناوین «امکان سنجی عدالت جنسیتی در نظریههای عدالت: فیلسوفان غربی در قرن بیستم» به قلم فریبا علاسوند؛ «بررسی انتقادی دیدگاه علامه طباطبایی درباره زن در گذر تاریخ» نوشته محسن الویری؛ «مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی» به قلم مهدی شجریان و احمد واعظی؛ «اثربخشی مداخله بین سیستمی بخشش بر بازسازی مجدد اعتماد زنان بعد از خیانت» نوشته مهرانگیز شعاع کاظمی؛ «ادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی در پسران نوجوان: نقش واسطهای دلبستگی به پدر» به قلم مبین صالحی و جواد مرادی دهنوی؛ «پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه: تحلیل فقهی ـ تاریخی» به قلم محمد عشایری منفرد به چاپ رسیده است.
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت زن و مرد از منظر روانشناسی و متون دینی
🔹در یک جمع بندی کلی میتوان گفت در ماهیت و سرشت وجودی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو از گوهر انسانی مشترکی برخوردار هستند.
🔹همچنین زن و مرد در هدف غایی آفرینش، اشتراک دارند نه آنکه یک جنس محور اصلی هستی باشد و جنس دیگر فرعی و یا طفیلی و هیچ کدام مقدّمه وجود دیگری نیست.
🔹هرچند با استناد به برخی متون دینی میتوان گفت زنان عواطف و احساسات بیشتری در مقایسه با مردان دارند و ثانیاً، از آنجا که نقش مدیریت در خانواده نیازمند اِعمال و نگرش منطقی و خردمندانه نسبت به قضایا در زندگی است، گذاشتن مسئولیت مدیریت خانواده به عهده مرد نشانه رجحان نوع مردان در برخورداری از این نگرش است.
🔹در نتیجه میتوان به نوعی تفاوت ادراکی بین زن و مرد قائل شد. و البته این تفاوت ناشی از قوّت خود مرد نیست بلکه معلول صفت تعقل در اوست.
🔹به عبارت دیگر، در هر دو قدرت تعقل وجود دارد ولی در مرد مانعها کمتر است و اقتضای تعقل بیشتر است. در روانشناسی نیز این تفاوت را میتوان با مراجعه به تواناییهای شناختی که بلوم مطرح کرده است مورد تأیید و تأکید قرار داد.
🆔 @vasael_ir