eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | تحلیل ماهیت الزامات عدالت و نتایج آن در نظریه واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی 🔹یکی از مباحث مهم در موضوعات حکمت عملی و به‌طور خاص فلسفه سیاسی، بحث درباره چگونگی دستیابی به محتوای این دسته از دانش‌ها و گزاره‌های مرتبط با موضوعات این بخش از دانش‌هاست. 🔹در دانش معرفت‌شناسی، بحث واقع‌نمایی یا غیرواقع‌نمایی گزاره‌های علوم بررسی می‌شود. نظریات مطرح در حوزه عدالت سیاسی را می‌توان در این تقسیم مورد ارزیابی قرار داد و به قضاوت درباره درستی یا نادرستی آنها نشست. 🔹این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی چگونگی دستیابی نظریه‌های عدالت مبتنی بر واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی و نتایج مترتب بر این دسته از نظریه‌ها، به این نتیجه دست یابد که نظریه عدالتِ برآمده از واقع‌گرایی مورد قبول اندیشمندان اسلامی، علاوه بر توانایی پاسخ به نیازهای فردی و اجتماعی انسان و توانایی ساخت اجتماعی، از این ظرفیت برخوردار است که زندگی و ساخت اجتماعی و سیاسی انسان را در جهت نیل به کمال و سعادت واقعی رهنمون سازد. 🔹بر این اساس، حکومت‌های استبدادی، حتی در شکل خوب آن ـ که دغدغه اجرای عدالت در جامعه را داشته باشند‌ و حتی بر فرض، نسبت به حکومت‌های مردم‌سالار، امکان تحقق عدالت در بستر جامعه بیشتر فراهم باشد ـ فاقد ارزش خواهد بود. 🔹چراکه تحقق عدالت در بستر جامعه زمانی ارزشمند است که همراه با مشارکت و خواست عمومی جامعه باشد. به این معنا، حکومت مردم‌سالار اسلامی مطلوب‌ترین شکل حکومت از حیث سازگاری و بسترسازی تحقق عدالت در جامعه اسلامی است. 🌐 vasael.ir/0004Eo 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر 📝 مجتبی گهرگزی 🌐 vasael.ir/0004Ed 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی فقهی حقوقی نکاح زوجه غایب مفقود الاثر 🔹در جایی که زوجه به یقین برسد که همسرش زنده است، در این صورت به زندگی خویش ادامه داده و نمی تواند زوج دیگری اختیار کند مگر اینکه با رجوع به دادگاه، مشمول یکی از صوری شود که در ادامه مطرح می شود. 🔹اما اگر زوجه، به فحص خود (و نه با حکم دادگاه و حاکم شرع) با توجه به قرائن به یقین برسد که شوهرش فوت کرده است و بر همین اساس، عده فوت نگه دارد، چنانچه ازدواج نکرده باشد، پس از رجوع زوج اول بدون خواندن عقد جدید، همچنان ازدواج آنها پابرجاست؛ منتهی اشکال در جایی است که زوجه پس از عده وفات اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد. 🔹در خصوص حکم این حالت، قانون ساکت است. در رابطه با رجوع غایب مفقود الاثر، قانون تنها فرض اثباتی که مصداق ماده ۱۰۲۹ است را مورد بررسی قرار داده، که در ادامه مختصری از حکم آن تشریح شده است. روشن است که سکوت قانون گذار دلیل موجهی نیست تا نسبت به دعوا سکوت اختیار شود. 🔹بر اساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه‌ سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه، از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد». 🔹نسبت به رجوع زوج، در جایی که زوجه با فحص خود علم پیدا کرده که زوج فوت کرده است و بدین جهت، عده وفات نگه داشته و در ادامه اقدام به ازدواج مجدد کرده است، مشهور فقها معتقدند پس از رجوع زوج، کشف می شود که ازدواج دوم باطل است چراکه ازدواج اول همچنان صحیح است و باطل و یا منحل نشده است. 🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ذیل پاسخ به این سئوال که وظیفه زنی که شوهری مفقود است چیست، می‌فرماید: «اگر شوهر اوّل مادام که در عدّه است مراجعه کرد، اولى است و اگر بعد از عدّه ـ حتى قبل از ازدواج مجدّد ـ شوهر اوّل بیاید طلاق نافذ است و تنها با رضایت طرفین و عقد جدید امکان بازگشت است». 🔹پاسخ امام خامنه‌ای به زوجه‌ای که همسرش مفقود است، این است که: «اگر بی شوهر می‌توانید صبر کنید و با کمک پدر و تلاش خود به زندگی ادامه دهید باید صبر کنید تا انشاءالله فرجی بشود و اگر در نداشتن شوهر و احتیاجات زندگی در حرج و مضیقه هستید از طرف ما مجازید یکی از علماء محل را وکیل نمائید تا شما را طلاق دهد و بعد از گذشت عده وفات می‌توانید ازدواج نمائید». 📝 مجتبی گهرگزی 🌐 vasael.ir/0004Ed 🆔 @vasael_ir
🔸| مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی 🔹ما پدر مادرها گاهی فراموشکاریم! یادمان رفته وقتی کنجکاوی‌های زیادی داشتیم یا وقتی قدم به دنیای بلوغ گذاشتیم و دست و پایمان را گم کرده بودیم، دنبال محرم اسراری بودیم تا بتوانیم حرف‌های مگو را با او در میان بگذاریم. انگار فقط این کنجکاوی‌ها و پرسش‌ها برای ما آفریده شده بود و بس. 🔹به محض دیدن رفتارهای شبه جنسی یا شنیدن سؤالات جنسی توسط بچه‌ها، دست و پای خود را گم می‌کنیم. 🔹از پیامدهای تربیت و آموزش جنسی می‌ترسیم و از اینکه پا پیش بگذاریم و در زمینه این نوع تربیت و آموزش پیش قدم شویم، واهمه داریم. پس بیشترمان عطای آن را به لقایش می‌بخشیم و خود را به دنده بی خیالی می‌زنیم. 🔹اما واقعیت را نمی‌توان برای همیشه پنهان کرد. کودک و نوجوان است و اضافه کنید که این نسل با نسل ما خیلی فرق دارند و گاهی نمی‌دانیم با آن‌ها چکار کنیم. 🔹او در کارزار با کنجکاوی‌ها و غریزه جنسی، تنها و بی کس است و برای آنچه پدر و مادر ناآگاه از او دریغ کرده‌اند، دست نیاز به هر کس و ناکسی دراز می‌کند که شاید منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شود. 🔹پدر و مادران عزیز باید مراقب حرف‌های یواشکی فرزندانتان باشید. یک دنیا حرف و سؤال و دغدغه‌های جنسی که قرار نیست حرف‌های یواشکی باقی بماند، پس تا دیر نشده لطفاً سریع و درست اقدام کنید. 🔹کتاب حرف های یواشکی در سه بخش به عنوان‌های؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل جمع آوری شده است. 🌐 vasael.ir/0004F4 🆔 @vasael_ir
🔸 | مطلوب بودن افزایش جمعیت و مبانی فقهی آن 🔹با رجوع به آیات قرآن و احادیثی که از ائمه معصومین (علیهم‌اسلام) به دست ما رسیده است، به این نکته راه می‌یابیم که از دیدگاه اسلام، افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، نیکو و پذیرفته شده است، به گونه‌ای که خداوند متعال در آیات متعددی از فرزند به عنوان یک نعمت الهی یاد می‌کند. 🔹علامه طباطبایی فرموده است: «در جنبه دیگر از مقاصد مهم شارع اسلام، افزایش نسل مسلمانان است و آباد کردن زمین به دست گروه مسلمانان تا شرک و فساد را از بین ببرند». 🔹در باب استحباب تکثیر اولاد از نظر اسلام سه دسته روایات داریم: 1ـ روایاتی که دلالت دارند هنگام ازدواج زنی را انتخاب کنید که فرزند زیاد می‌آورد. 2 ـ روایاتی که تشویق به ازدواج به جهت فرزند آوری می‌کنند. 3 ـ روایاتی که بر مطلوب بودن افزودن بر تعداد فرزندان دلالت می‌کند. 🔹با توجّه به مطالب بیان شده و از مجموع روایات و ادلّه شرعیه این نتیجه به دست می‌آید که دین اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تکثیر اولاد در همه زمان‌ها اهتمام داشته و این‌چنین نبوده که این اهتمام مختص به زمانی باشد که مسلمانان در قلّت باشند. 🔹تعابیر وارده در روایات به‌عنوان یك قضیه حقیقیه و به‌عنوان یك سیاست دائمی و همیشگی دین مطرح است. بنابراین از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمرده‌اند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004F3 🆔 @vasael_ir
🔸 | مهمان خدا نگران نباش 🔹بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد افراد سالم نه تنها در شرایط کرونا مشکلی برای روزه داری ندارند بلکه روزه، عامل تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس است. 🆔 @vasael_ir
🔸نخستین نشست مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ نشست علمی «آثار اقتصادی در سطح ملی و بین‌الملل» 🔹با حضور: حمیدرضا مقصودی و حمزه معلی؛ اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه 🔹زمان: دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 12 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 https://join.skype.com/bVUi8V9R5hGv 🆔 @vasael_ir
🔸آسیب‌های کاهش فرزند از منظر روانشناسی 🔹از جمله معایب تک فرزندی عبارت است از: 1- احساس تنهایی: شما وقتی در جمع بچه ها قرار می گیرید و کسی هم سن و سال خود پیدا نمی کنید احساس تنهایی می کنید بچه ها همین طور هستند، وقتی در جمعی قرار می گیرید که هم سن و سال خود را در آن پیدا نمی کنند خیلی زود خسته می شوند. 🔹2- لوس شدن: تک فرزندها تمام توجه و محبت مادی و معنوی پدر و مادر را به خود جلب می کنند و همین هم موجب می شود لوس وپر توقع بار بیایند. 🔹3- از دست دادن استقلال شخصیت: بسیاری از افرادی که در خانواده های پر جمعیت بزرگ شده اند انسان های مستقلی هستند که در که در زندگی به دیگران اتکا نمی کنند. 🔹آنها در محیط پر جمعیت خانواده متوجه می شوند هر کسی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد و خانواده تنها در اندازه یک زمینه ساز می تواند کمک کارشان باشد. 🔹4- تک فرزندان با دنیای کودکی زود خداحافظی می کنند: کودکی که تک فرزند خانواده است؛ در حالی که در خانه اعتماد به نفس و جایگاه تسخیر ناپذیری دارد؛ اما در انجام بیشتر امور خود حتی گاهی کارهای شخصی، وابستگی شدید به اطرافیان پیدا کرده و این وابستگی آنها را از پرورش خلاقیت دور می کند. 🌐 vasael.ir/0004F5 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان دکتر در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها»🔻 🌐 vasael.ir/0004FG 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد اصل ۷۹ قانون اساسی پیرامون وضعیت اضطراری / عدم امکان ابتکار تقنینی نمایندگان دکتر در نشست مجازی«کارآمدی و ناکارآمدی نظام پارلمانی در مواجهه با بحران‌ها»: 🔹در پاسخ به اینکه آیا وضعیت کرونایی فعلی می‌تواند مصداق وضعیت اضطراری باشد، باید گفت آری؛ مهمترین دلیل بر این ادعا، تمثیلی بودن (و نه حصری بودن) مصادیقی است که برای شرایط اضطراری بیان می‌شود. 🔹توضیح آنکه، گرایش برخی از نظام‌های حقوقی، بر این است که در قانون اساسی موضوع وضعیت اضطراری ذکر نشود تا انعطاف پذیر باشد و دولت در این شرایط قدرت مانور داشته باشد. به هر حال، ما از جمله نظام‌هایی هستیم که وضعیت اضطراری را در قانون اساسی به عنوان اصل وارد کرده ایم. 🔹برای وضعیت اضطراری مصادیقی ذکر شده است که تمثیلی هستند، مانند جنگ؛ وضعیت جنگ چند خصوصیت و ویژگی دارد که با سرایت آنها به دیگر احوال و الغاء خصوصیت آن‌ها از جنگ، می‌توان گفت وضعیت کرونایی فعلی نیز دارای آن ویژگی هاست، در نتیجه وضعیت فعلی، جزء وضعیت‌های اضطراری است. 🔹اولین ویژگی تهدید عمومی است. یکی از شرایط تعلیق آزادی در میثاقین تهدید ملت است، یا تهدید بالفعل و یا بالقوه؛ و مطمئنا ویروس کرونا این تهدید به همراه دارد، زیرا بر اساس آماری که از نهاد‌های مختلف منتشر شده است، حیات جامعه را به خطر می‌اندازد. 🔹دومین خصوصیت جنگ، فراگیری آن است که ویروس کرونا نیز این خصوصیت را دارد. بنابراین، وضعیت کرونایی فعلی چه به لحاظ میزان خطر و چه به لحاظ فراگیری، می‌تواند مصداق وضعیت اضطراری باشد. 🔹در اصل ۷۹ قانون اساسی مقرر شده است: «دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید». 🔹همانطور که مشاهده می‌شود صلاحیت در این اصل اختیاری است؛ مقنن نمی‌گوید دولت مکلف به اعمال محدودیت است، تا اگر دولت با کفایتی، بتواند با استفاده از قواعد و مقررات عادی (غیر از راهی که اصل ۷۹ مقرر کرده)، از وضعیت اضطراری خارج شود، بر اساس قاعده الاسهل فالاسهل اولویت دارد. 🔹اینکه مقنن در قانون اساسی ابتکار تدوین لایحه را در خصوص وضعیت اضطراری (و مشابه آن، اصل ۵۹ قانون اساسی) از مجلس گرفته و آن را تنها به دولت اختصاص داده (و مجلس را موظف بر نظارت بر اقدامات دولت کرده)، بدین خاطر است که قانون اساسی تعامل دولت و مجلس را اراده کرده است و نخواسته که دولت و مجلس، در شرایط اضطراری جدا از یکدیگر تصمیم گیری کنند. 🌐 vasael.ir/0004FG 🆔 @vasael_ir
🔸عذر خواهی و پذیرش عذر کتاب تا ساحل آرامش / گام‌های موفقیت در زندگی / ۱🔻 🔹در پذیرش عذر، نباید معطل کرد. همین که همسرمان عذرخواهی کرد باید عذر او را بپذیریم که نپذیرفتن عذر، نشانه کمبود عقل بوده و موجب محرومیت از بهره‌های معنوی می‌شود. 🔹در بسیاری از موارد، نپذیرفتن عذر از اشتباهی که همسرمان انجام داده زشت‌تر بوده و موجب می‌شود که انسان از فیض شفاعت، محروم شود. 🔹شاید در اینجا سئوالی پیش آید که: چرا تا این اندازه باید مدارا کرد؟ آیا این موجب نخواهد شد که همسرمان در اشتباهاتش جسارت بیشتری پیدا کند؟ 🔹در پاسخ به این سئوال باید گفت: فرض کنید زن یا شوهری عصبانی شده و در همان حالت، کار ناشایستی انجام داده‌اند که موجب ایجاد کدورت میان آن دو شده است. شخص وقتی به اشتباه خود پی می‌برد، با عذری، خواه درست خواه نادرست، نزد همسر خود آمده و پوزش می‌طلبد. 🔹حالا همسر او می‌تواند دو کار انجام دهد: اول آنکه عذر او را نپذیرفته و او را نبخشد. این کار موجب می‌شود که کدورت ادامه یابد و هیچ حرکت اصلاحی هم نتیجه ندهد. 🔹کار دوم آن است که عذر را قبول نموده و او را ببخشد. با پذیرش عذر روابط به حالت عادی باز می‌گردد. در این حالت است که اگر تصمیم به حرکت اصلاحی گرفتیم، بسیار عاقلانه و منطقی می‌توانیم با در نظر گرفتن قواعدی به سوی اصلاح، قدم برداریم. 🔹بنابراین اصلی‌ترین کارکرد پذیرش عذر، ایجاد فضایی آماده برای ثمر دادن حرکت‌های اصلاحی است. ناگفته نماند که انسان در اموری که از امر خداوند اطاعت کرده و دیگران ناراحت شده‌اند، نباید عذرخواهی کند. 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۲ 🔻 🔹پس از انتشار پیش نویس قانون اساسی، اقدامات زیادی جهت جلوگیری از تصویب قانون اساسی آغاز شد. 🔹جبهه متحد ضد انقلاب با مطرح کردن اشکالاتی در متن قانون اساسی و نحوه تصویب آن، سعی داشت مانع تصویب قانون اساسی صددرصد اسلامی شود. 🔹به همین خاطر در ابتدا با مطرح کردن تشکیل مجلس موسسان جهت بررسی این قانون، نخستین گام را برای تضعیف آن برداشت. 🔹جهت تشکیل مجلس موسسان که مجموع دو مجلس سنا و شورا را در بر می‌گرفت، مدت زمان زیادی لازم بود. 🔹کثرت تعداد نمایندگان و بالطبع تشتت آراء مانع تصویب سریع قانون اساسی و انسجام لازم در این قانون می‌شد. 🔹امام با هوشیاری تمام، این جریان را توطئه دانست و مخالفت خویش را با آن اعلام کرد. 🔹قانون اساسی ایران اسلامی با تکیه بر جنبه اسلامیت نظام و وجهه الهی، مشروعیت یافت و با برجسته سازی نقش مردم و رعایت وجهه جمهوریت، مقبولیت مردمی به دست آورد و یکی از پیشرفته‌ترین قوانین اساسی را ایجاد کرد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه 🔹از دیدگاه فقیهان معاصر بر کنیز ام ولدی که فرزندش زنده باشد، ستر صلاتی و ستر ناظری واجب است. مقتضای ادله فقهی نیز همین است؛ اما بر کنیزان دیگر ستر صلاتی و ناظری حرام نیست؛ بلکه صرف نظر از دیدگاه محدثانی مانند صدوق و مجلسی، ستر بر آنها جایز یا مستحب است. 🔹البته اقتضای صناعتی ادله همین است و براساس ضوابط فقهی، حجیت نیز دارد؛ ولی مشروعیت وجدانی این فتوا با تردیدهایی نیز روبه روست. 🔹در این مقاله مشخص شد اولاً ادعای سربرهنگی کنیز امامان علیهم السلام هیچ شواهدی تاریخی ندارد، ثانیاً شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کنیزان امامان علیهم السلام به تستر و پرده نشینی پایبند بوده‌اند. 🔹درباره دیگر کنیزان اهل بیت علیهم السلام نیز اگر گزارشی مبتنی بر تستر یافت نشده، گزارشی مبتنی بر برهنگی نیز یافت نشده است. 🔹بنابراین تأیید سیره متشرعه توسط اهل بیت علیه السلام با مشکل روبه رو شد. 🔹همچنین یافته‌های تاریخی (پایبندی کنیزان امامان علیهم السلام به ویژه مادران امامان علیهم السلام به تستر و احتجاب در حدی که در متون گزارش شده) یافته فقهی آن (استحباب یا وجوب ستر ناظری بر کنیزان منتسب به بیوت امامان) را کاملاً تأیید می‌کند و آن دسته از مادران امامان که کنیز بوده‌اند و (نیز کنیزان دیگر بیوت امامان علیه السلام که به شرافت مادری امامان دست نیافتند) از باب استحباب یا وجوب، ستر ناظری را رعایت می‌کرده‌اند. 🔹این مقاله از سوی محمد عشایری منفرد استادیار جامعه المصطفی العالمیه نوشته شده، و در مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی انسان عصر انتظار 🔹نشست علمی «انسان عصر انتظار» به صورت با حضور محققان حوزه و دانشگاه در خبرگزاری رسا برگزار می شود. 🔻این نشست به صورت آنلاین در و پخش خواهد شد. آدرس آپارات: www.aparat.com/rasa_news/live آدرس اینستاگرام : https://indtagram.com/live.rasa 🆔 @vasael_ir
🔸دوازدهمین شماره دوفصلنامه «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد 🔹در این شماره مقالاتی با عناوین «امکان سنجی عدالت جنسیتی در نظریه‌های عدالت: فیلسوفان غربی در قرن بیستم» به قلم فریبا علاسوند؛ «بررسی انتقادی دیدگاه علامه طباطبایی درباره زن در گذر تاریخ» نوشته محسن الویری؛ «مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی» به قلم مهدی شجریان و احمد واعظی؛ «اثربخشی مداخله بین سیستمی بخشش بر بازسازی مجدد اعتماد زنان بعد از خیانت» نوشته مهرانگیز شعاع کاظمی؛ «ادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی در پسران نوجوان: نقش واسطه‌ای دلبستگی به پدر» به قلم مبین صالحی و جواد مرادی دهنوی؛ «پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه: تحلیل فقهی ـ تاریخی» به قلم محمد عشایری منفرد به چاپ رسیده است. 🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت زن و مرد از منظر روانشناسی و متون دینی 🔹در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت در ماهیت و سرشت وجودی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و هر دو از گوهر انسانی مشترکی برخوردار هستند. 🔹همچنین زن و مرد در هدف غایی آفرینش، اشتراک دارند نه آنکه یک جنس محور اصلی هستی باشد و جنس دیگر فرعی و یا طفیلی و هیچ کدام مقدّمه وجود دیگری نیست. 🔹هرچند با استناد به برخی متون دینی می‌توان گفت زنان عواطف و احساسات بیشتری در مقایسه با مردان دارند و ثانیاً، از آنجا که نقش مدیریت در خانواده نیازمند اِعمال و نگرش منطقی و خردمندانه نسبت به قضایا در زندگی است، گذاشتن مسئولیت مدیریت خانواده به عهده مرد نشانه رجحان نوع مردان در برخورداری از این نگرش است. 🔹در نتیجه می‌توان به نوعی تفاوت ادراکی بین زن و مرد قائل شد. و البته این تفاوت ناشی از قوّت خود مرد نیست بلکه معلول صفت تعقل در اوست. 🔹به عبارت دیگر، در هر دو قدرت تعقل وجود دارد ولی در مرد مانع‌ها کمتر است و اقتضای تعقل بیشتر است. در روانشناسی نیز این تفاوت را می‌توان با مراجعه به توانایی‌های شناختی که بلوم مطرح کرده است مورد تأیید و تأکید قرار داد. 🆔 @vasael_ir
🔸تکامل انسان در عصر غیبت / تأکید آیات و روایات بر تشکیل حکومت اسلامی گزارش نشست علمی مجازی «انسان عصر انتظار»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹برداشت من این است که انسان عصر انتظار نه انسان رادیکال و پرخاشگر است و نه در جستجو احکام حداکثری شریعت و نه منزوی و ناامید است. 🔹انسان عصر انتظار انسانی فروتن با امکان سامان حداقلی زندگی است که در این عصر، تساهل و مدارا بر او حاکم است چون دوران حیرت و تقیه است و هرچه قدر تلاش کند گوشه ای از نظم ناتمام خواهد ماند. 🔹انسان شیعه عصر انتظار دنبال تبلیغ کردن گسترده دین خودش نیست بلکه دنبال محاجه با دیگران هم نیست و هرکجا دید که دیگران تحکم می کنند بر اساس اصل تقیه سکوت می‌ کند و آنها را به درک خودشان واگذار می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹آیات زیادی داریم در مورد ضرورت حرکت و اینکه چرا برای حکومت اسلامی کاری نمی کنید؟ اساسا فلسفه بعثت انبیاء در قرآن «لیقیمَ الناسُ» بوده نه «لیقیموا الناسَ بالقسط» یعنی خود مردم باید چارچوب های عادلانه را قوام ببخشند. 🔹از سوی دیگر مجموعه روایاتی داریم درباره حرکت برای برقراری نظام الهی و حدود؛ ماهیت احکام الهی برای برقراری نظم و عدالت است که اهمیت حکومت در دوره انتظار را برای ما اثبات می‌کند. 🔹مطابق روایات ما اساسا یک ساعت عدالت برتر از خیرات سالیان است. اگر مجموعه این روایات را ببینید شاید به هزار آدرس و نمونه برخورد می‌ کنیم و نهج البلاغه و روایات کتب اربعه و همچنین مباحث دیگری که هست طبیعتا یک روایتی مثل «فصاحبها طاغوت» نمی تواند نافی باشد و معنای دیگری دارد. حجت الاسلام دکتر : 🔹آقای فیرحی دو ضرورت را پذیرفتند، یکی حکومت و دیگری بحث شریعت است؛ بنابراین به نوعی ایشان این مطلب را قبول کردند که حکومت باید اسلامی باشد. 🔹چاره ای جز این نیست که متولی همراه خرد باشد که تضمین کند شریعت خوب اجرا شود و فقدان نظریه فلسفه غیبت می‌ تواند نقص جدی در نظریه انسان عصر انتظار ایجاد کند یعنی باید مشخص باشد که این کلام بر چه نظریه ای استوار شده است. 🔹به طور کلی حرف ما این است که فلسفه انتظار تکلیف عصر غیبت را دارد، یعنی خودگردانی جامعه شیعی با خرد ناقص او همراه با کتاب و سنت و تراث شیعه در کنار لزوم هدایت نائبان که همه ویژگی ها را دارد، می‌ تواند انسان عصر انتظار را تا زمان ظهور مدیریت کند که عبارت دیگر آن نظریه ولایت فقیه است. 🌐 vasael.ir/0004Fw 🆔 @vasael_ir
🔸کارگزاران امنیت در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران 🔹بحث کارگزاران امنیتی از مباحث جدید در حوزه ادبیات امنیت ملی بوده و بیشتر در فضای ساختاری و در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل مطرح شده است. 🔹در این مقاله، با بهره گیری از روش تحلیل محتوا و فن دلفی بر مستندات موجود در دو حوزه اندیشه امنیتی حضرت امام(ره) و مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مدل مفهومی احصا و کارگزاران در سطوح فردی (واحد انسانی)، ملی (واحد کشوری)، رسمی (نهادهای رسمی کشور در سه قوا و نهاد رهبری)، غیررسمی (جریانات و حرکت های سیاسی، اجتماعی، مذهبی) و درنهایت رویکردهای ارزشی (فرهنگ، عرف و باورهای فردی و جمعی) مشخص و کارکردهای آنان بیان شد. 🔹پاسخگویی به سؤالات گوناگون در این فضا از جمله: تعارض میان کارگزاران امنیت چگونه رفع می گردد؟ جایگاه بسیج در کارگزاران امنیت چیست و کجاست؟ مقابله کارگزاران با چالش های امنیتی چگونه است؟ و نظایر اینها دغدغه هایی است که در بحث کارگزار مکتب امنیتی باید بدان پرداخته شود. 🔹در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران، حضور و مشارکت گسترده مردم و به ویژه جوانان، محدوده تنگ امنیتی را تحت تأثیر خود قرار داده و آن را از حالت انحصار به نیروهای رسمی خارج ساخته و به یُمن احساس مسئولیت همگانی، مقوله امنیت ملی در چارچوب دفاع از انقلاب و آرمان های بلند آن جنبه عمومی به خود گرفته است. 🔹شاید این امر وجه تمایز جدی بین مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران در بعد کارگزار امنیتی با سایر مکاتب مطرح جهان باشد که نقطه ثقل آن نیز بر بسیج و رویکردهای مردمی نظام اسلامی مترتب است. 🔹ناپایداری و ناکارآمدی امنیت حاصل از اجبار و درونی شدن نظم از ویژگی های مهمی است که در برجسته نمودن بسیج در تأمین و به کارگیری کارگزار امنیتی مؤثر است. 🔹در عرصه پیشنهادات می توان عنوان داشت: با توجه به جوان بودن و یا حتی نوجوان بودن بحث کارگزاران امنیتی و تحلیل آن در مکاتب امنیتی، به نظر می رسد این نوشتار جستاری اولیه در تنظیمات یك برد مطالعاتی در حوزه امنیت ملی خواهد بود. 🔹از این رو، پرداختن به چنین موضوعاتی در عین نو و جوان بودن می تواند فضای دانشی جدیدی را در مباحث امنیتی کشور، باز نماید. 🆔 @vasael_ir
🔸مسئولیت‌های فقهی و اخلاقی پزشک 🔹 وظائف پزشکی را در دو بخش می‌توان خلاصه کرد: بخش اول احکام فقهی مربوط به پزشکی از قبیل: پیوند اعضای بدن و بافتها، سقط جنین در مراحل مختلف، یتانازی یا مرگ از روی ترحم، عقیم سازی و کنترل موالید، آبستنی غیر طبیعی و تلقیح مصنوعی، کودکان آزمایشگاهی. 🔹شبیه سازی و تولید انسان مصنوعی، بهره‌گیری از سلوله ای بنیادی، استفاده از تخمک و اسپرم غیر همسر، تغییر جنسیت، خرید و فروش اعضای بدنِ انسان، اخذ عضو بیمار در حال مرگ و اغنماء، بدون اجازه، یا با اجازه، جواز جراحی‌های خطرناک، با کسب اجازه، یا بدون آن. 🔹تشریح بدنِ مرده در آزمایشگاه‌ها، این قبیل مسائل و فروع مختلف آن‌ها گرچه مربوط به پزشکان است و در زمره اخلاق پزشکی به شمار رفته‌اند ولی در واقع از احکام فقهی می‌باشند که بحث و اظهارِ نظر در باره آنها در صلاحیت فقهاء و کارشناسان فقه و در حوزه‌های علوم دینی می‌باشد. در این قبیل مسائل، پزشکان ناچارند به فقها و رساله‌های عملیه مراجعه کنند. 🔹البته فقیهان نیز در برخی مسائل مانند تحقق مرگ واقعی، بوسیله از کار افتادنِ مغز، یا قلب، یا هر دو، بی نیاز از اظهار نظرهای کارشناسانه پزشکان نیستند، همکاری و همفکری نزدیک این دو قشر قطعاً مفید و لازم خواهد بود. مخصوصاً با توجّه به این که علوم پزشکی همواره در حال توسعه و تکامل بوده و هر روز با مسائل تازه‌ای مواجه خواهیم بود. 🔹بخش دوم اخلاق پزشکی است. یک پزشکِ خوب کسی است که از هر جهت مورد اعتماد بیمار و اطرافیانش باشد. 🔹دیگران به دانش و مهارت او، به دلسوزی و خیرخواهی او، به ایمان و صداقت او، به امانت و رازداری او، به تقوا و خودنگهداری او، به مهربانی و خوش اخلاقی او، کاملاً اعتماد داشته باشند. یعنی رفتارش به گونه‌ای باشد که اعتماد همه را به سوی خود جلب کند. 📝 مرحوم آیت الله 🆔 @vasael_ir