🔸نشست تخصصی| بررسی و بازخوانی خدمات انقلاب در توسعه فقه
🔹برخی میگویند دستگاه فقاهت شیعه دچار #بحران جدی شده است که نیاز است تا روشها اصلاح شود و در عین حال منابع نیازمند تکمیل و اصلاح است.
🔹از طرفی مهمترین رکن که دانش را با چالشها مواجه میکند رکن مهم آن مبانی است که انقلاب اسلامی در توسعه مبانی فقه تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم داشته است که تأثیر مستقیم آن در ارائه و تبیین مشکلات #فقه_سنتی است. انقلاب اسلامی زمینه را برای این امور فراهم کرد و مبانی فقه را به منظر آرای عمومی گذاشت.
🔹در تأثیر مستقیم در دستگاه #مبانی فقه ایجاد پرسشها و قلمروهای جدید برای فقه است که با انقلاب اسلامی این قلمروهای جدید فقه نیازمند به اصلاح و تکمیل است.
🔹سرفصلهای جدیدی مانند فقه شهر و شهرنشینی، فقه اقتصاد، #فقه_حکومتی و فقههای مضاف مطرح میشوند که دستگاه فقاهتی با این موضوعات قبل از انقلاب مواجه نبوده است و به همین دلیل در آن زمان اشکالات و کاستیهای آن روشن نبود.
🔹انقلاب اسلامی با طرح قلمروهای جدید و ارائه انتظارهای نو از فقه، فقیهان را با #چالش ضرورت و لزوم بازخوانی مبانی مواجه کرد که ضرورت بازخوانی مبانی فقه سنتی خدمت مستقیم انقلاب اسلامی به فقه است.
#مبانی
🌐 yon.ir/ghmVW
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیدا و پنهان قانون منع بکارگیری بازنشستگان
🔸 آیا لایحه تصویب شده بر مبنای پوپولیسم شکل گرفته است؟
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله اراکی: امروز پرچمدار بزرگ وحدت در جهان، جمهوری اسلامی به رهبری آیت الله خامنهای است.
🆔 @vasael_ir
🔸کنترل فرزندان از سوی والدین با قواعد فقهی، حقوقی و اخلاقی سازگاری دارد
حجت الاسلام والمسلمین #خانمحمدی در نشست «نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکههای اجتماعی»:
🔹در یک شرایط دموکراتیک، دولت و حکومت میتوانند قوانینی را وضع کنند که مانع آزادیهای دیگران نباشد، اما بر اساس ماده 29 میتوان این قوانین را وضع کرد که والدین به لحاظ حقوقی، فقهی و اخلاقی میتوانند فرزندان را کنترل کنند.
🔹به لحاظ سیاسی نیز به نفع هر دولت و حکومتی است که این امور را به خانوادهها واگذار کند، چراکه در صورت کنترل دولت، متهم به نقض حقوق بشر میشود.
🔹با واگذاری به خانوادهها اولا رضایت عمومی جلب میشود، ثانیا مبنای حقوقی، علمی، فرهنگی، اخلاقی و فلسفی مستحکمی دارد و عوارض سیاسی و فرهنگی هم ندارد.
🔹با وجود قوانین بینالمللی مبتنی بر آزادی ارتباطات و امکان کنترل افراد به وسیله والدین، اگر این امر با تأمین زیرساختها به خانوادهها محول شود، میتوان سلامت کودکان را تأمین کرد.
#فرهنگ_و_اجتماع
🌐 yon.ir/QeMTg
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت و شباهت دیدگاه علامه با اشاعره در مسأله عدالت
حجت الاسلام #سروش_محلاتی در نشست تخصصی «تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبایی»:
🔹در مرحله اول علامه طباطبایی استدلال اشاعره را می پذیرد و با آنها همراهی می کند ولی مرحله دومی وجود دارد که نتایج متفاوت می شود.
🔹مرحله دوم را علامه به این صورت مشخص می کند که علامه تصرفات تکوینی حق تعالی را مرزبندی نمی کند و هیچ کاری را در دایره اراده تکوینی خداوند ممنوع و محذور نمی شمارد در دایره تشریع هم همین طور است.
🔹ایشان می فرماید هر دستوری را که خداوند نسبت به ما صادر می کند حق اوست چون ما مملوک او هستیم و او می تواند هم تصرف تکوینی کند و هم تصرف تشریعی، له الخلق و له الامر.
🔹خداوند در بحث خلقت هیچ محدودیتی ندارد در بحث شریعت هم محدودیتی ندارد. خداوند می تواند به ما دستور بدهد و می تواند با شخصی که کار پسندیده ای انجام داده است مثل یک انسان گناهکار برخورد کند و او را عذاب و کیفر بدهد و این منافاتی با عدالت خداوند ندارد.
#فقه_سیاست
🌐 yon.ir/Otihy
🆔 @vasael_ir
🔸روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #ملکزاده، در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹وجود سلطه و قدرت سیاسیِ در اختیار مسلمین از اجزاء رکنيه «دار الاسلام» به مفهوم سیاسی-حقوقی آن است که لا یختلف و لایتخلّف؛ نسمه و امور دیگر در مرتبۀ بعد قرار دارند.
🔹به قرینۀ مقابله، «دار الکفر» جایی است که سلطۀ سیاسی و قدرت در اختیار مسلمین نیست، هرچند عدهای از مسلمین در آنجا حضور داشته و یا پارهای از قوانین حقوقی علی سبیل الاتّفاق با شریعت اسلامی همسو باشند.
🔹بنا به آنچه از ادلّه استفاده میشود و از کلمات برخی بزرگان نیز قابل اصطیاد است، «دار الکفر» نسبت به «دار الحرب» اعمّ مطلق است. شرط مقوّم «دار الحرب» این است که بخشی از «دار الکفر» باشد.
#فقه_سیاست
🆔 @vasael_ir
🔸یادداشت| ضرورت توجه به تربیت جنسی و تفاوت آن با آموزش جنسی موجود در غرب
🔹یکی از مهمترین تفاوتهای دیدگاه اسلام و غرب در زمینه آموزش جنسی، توجه به رویکرد تربیتی در این آموزشهاست و به همین دلیل صاحب نظران اسلامی به تربیت جنسی بیش از آموزش جنسی توجه کردهاند.
🔹تربیت به مجموعه تدابیر و روشهایی گفته میشود که برای به فعلیت درآوردن ابعاد گوناگون انسان به کار گرفته میشود. افزون بر این، شکوفا کردن ابعاد انسان نمیتواند دفعی باشد و باید به تدریج انجام پذیرد.
🔹به نظر میرسد تعریف زیر کامل و جامع باشد: «تربیت یعنی فراهم نمودن زمینهها و عوامل به فعلیت رساندن یا شکوفا کردن استعدادهای شخصی انسان در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدفهای مطلوب و بر اساس برنامههای منسجم».
🔹تربیت جنسی، تنها آموزش جنسی یا انتقال دانستنیهای جنسی یا پروردن و اوج دادن غریزه جنسی نیست. پس نمیتوان تربیت جنسی را تنها به انتقال اطلاعات و آگاهیها در ساحت مسائل جنسی یا فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی تعریف کرد، بلکه مقصود از تربیت جنسی، تربیت بر محور اخلاق جنسی است.
🔹آموزش جنسی، عبارت است از تدریس در مورد کالبد شناسی و فیزیولوزی جنسیت و دادن اطلاعات پایه پزشکی در مورد جلوگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی، توالد و مراقبت از کودک و بحث در مورد موضوعات عاطفی و اخلاقی در روابط بین اشخاص.
🔹آموزش جنسی در جوامع سکولار با جوامع مذهبی، چه در هدف آموزش چه در مضمون و محتوای آموزش و چه در نحوه آموزش تفاوت زیادی دارد.
📝 محرم آتش افروز
#فرهنگ_و_اجتماع
🌐 yon.ir/7k9GV
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نشست علمی تأثیر انقلاب اسلامی در توسعه فقههای مضاف
🆔 @vasael_ir