eitaa logo
پایگاه تحقیقاتی وصایت
491 دنبال‌کننده
317 عکس
53 ویدیو
9 فایل
📚تألیفات: هارون امت | امتداد رسالت | مهدویت از دیدگاه اهل سنت | مظلومیت حضرت زهرا (س) | خلفا از نگاهی دیگر | منزلت سنت و روایت | امامت از منظر عقل و شرع | مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) | اجر رسالت 🌐vesayat.blog.ir ✍️ #حسین_قربانی_دامنابی 🆔 @hosseing1994
مشاهده در ایتا
دانلود
مخالفت ابوبکر و عمر با جنگ علیه کفار قرآن یکی از ویژگی های مهم یاران راستین رسول خدا صلی الله علیه وآله را شدت و سرسختی آنان با کفار معرفی میکند.[1] ویژگی ای که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله کوچکترین اثری از آن در ابوبکر و عمر یافت نمی شود و بلکه مواردی خلاف آن گزارش شده است. 👌مسلم در صحیحش از انس روایت کرده است که گفت: « خبر بازگشت ابوسفیان به مدینه رسید، رسول خدا صلی الله علیه وآله با یکایک اصحاب و یارانش به گفتگو و مشورت نشست،‌ ابوبکر سخن گفت؛ اما رسول خدا صلی الله علیه وآله از وى روى برگرداند. سپس عمر سخن گفت؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله از وى نیز روى برگرداند. سعد بن عباده به پا خاست و گفت: آیا نظر و رأى ما را مى‌خواهى اى رسول خدا صلی الله علیه وآله؟ قسم به آن که جانم در دست او است، اگر فرمانت صادر شود که آنان را در دریا غرق کنیم، چنین خواهیم کرد و اگر بگویى با غلاف شمشیر پهلو هاى آنان را نوازش دهیم، چنین خواهیم کرد. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله پس از این سخنان، مردم را براى جنگیدن فراخواند تا آن که در سرزمین بدر فرود آمدند.»[2] 📚پی نوشت: [1] فتح: 29 «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّـهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ = محمّد صلی الله علیه وآله فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدیدند.» [2] صحیح مسلم، کتاب الجهاد والسیر، باب غزوه بدر، ص ۸۵۵ ح 1779 ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐کاری از پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
هارون امت .pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت" "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی 📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور ⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه 📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد. 💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۱۸۸ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت. 😍 با وارد کردن کد تخفیف vesayat در سبد خرید، کتاب را با ۱۵۳ هزار ت بخرید. ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
💯شدّت مثال زدنی ابوبکر بر کفار!! مسلم در صحیحش[۱] از عائذ بن عمرو روایت کرده است که گفت: « ابو سفیان _بعد از صلح حدیبیه و در زمانی که هنوز کافر بود[۲]_ با گروهی بر سلمان، صهیب و بلال گذر کرد. آنها گفتند: به خدا قسم، شمشیر های خدا جایگاهشان را در گردن دشمنان خدا نگرفتند. پس ابوبکر گفت: آیا این را به بزرگ و سرور قریش (ابو سفیان) می گویید؟ پس نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمد و او را با خبر کرد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ای ابوبکر، شاید آنها را خشمگین کردی که اگر خشمگین کرده باشی، پروردگارت را خشمگین کردی. پس ابوبکر نزد آنان آمد و گفت: ای برادران، آیا شما را خشمگین کردم؟ گفتند: نه ای برادرم؛ خدا تو را ببخشد.» 💥این است شدّت ابوبکر بر کفار و بلکه رأس کفار که به تعبیر قرآن، بایستی از ویژگی های اصلی یاران راستین رسول خدا صلی الله علیه وآله باشد[۳] 📚پی نوشت: [۱] صحیح مسلم، ص ۱۱۶۹ ح ۲۵۰۴ [۲] نووی در شرح این روایت چنین گفته است: «وهذا الاتیان لأبی سفیان کان وهو کافر فی الهدنة بعد صلح الحدیبیة.» شرح النووی على صحیح مسلم، ج 16 ص 66 [۳] فتح: 29 مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
اسلام آوردن عمر به کمک بزرگ کفّار ✍️گفته شده: هنگامی که عمر اسلام آورد، قریش به وحشت افتاد و با اسلام عمر، مسلمانان نیرومند شدند و گفته شده: خداوند به وسیله عمر بن خطاب اسلام را عزت بخشید و ... 💥در حالی که بخاری در صحیحش از عبدالله بن عمر روایت می کند که گفت: «عمر در حالى که ترسیده بود و در خانه مانده بود، عاص بن وائل آمد و به او گفت: تو را چه مى‏شود؟ گفت: قوم تو مى‏گویند که اگر اسلام بیاورم، مرا مى‏کشند. گفت: بعد از آنکه من تو را امان دادم، کسى با تو کارى ندارد. عاص خارج شد و مردم را دید که به سویى مى‏روند. گفت: کجا مى‏روید؟ گفتند: این پسر خطاب را که اسلام آورده مى‏جوئیم. گفت: کارى به او نداشته باشید؛ پس مردم بازگشتند.» 📚صحیح البخاری، ص ۷۳۳ ح ۳۸۶۴ ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐کاری از پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
همسری حضرت زهرا سلام الله علیها سند افضلیت امیرالمومنین علیه السلام ✍️ محمد حبیب الله شنقیطی (از علمای بزرگ اهل سنت) می نویسد: «در مورد فضیلت حضرت زهرا علیها السلام احادیث بسیاری غیر از این وارد شده است؛ پس کسی را که الله کُفو وهمتای سرور زنان دو عالم قرار دهد، پس او لزوماً سرور عرب و همه ی آل بیت است. » 📚كفاية الطالب لمناقب علي بن ابي طالب، ص ١٧٤ 📗منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۵۱ ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
📌همزیستی بر مدار ایمان امام (ع) در سفارش به عبدالله بن مَسکان فرمود: ⬅️«برادر مسلمانت را داشته باش؛ هرچه را برای خود می پسندی برای او نیز بپسند و هرچه را نمی پسندی، برای او نیز نپسند؛ ⬅️چون شدى از او خواهش كن؛ چون او چیزی از تو خواست به او کمک کن؛ هيچ خيرى را از او دریغ مكن كه او هم از تو دریغ نكند؛ ⬅️ رفیقت باش كه او هم پشتيبان تو است؛ اگر غايب شد در غيبتش نگران باش و اگر حضور دارد او را ديدار كن.» 📚شیخ صدوق،‏ الامالی، ص323. 👇👇 🌻 @ahlebait110
♨️فرار عُمَر در جنگ اُحُد همانند بزکوهی ! ✍️محمد بن جریر طبری در تفسیرش از کُلیب بن شِهاب (که در صحابی بودنش اختلاف است) روایت می کند که گفت: «عمر بن خطاب در روز جمعه هنگام خطبه خواندن، سوره آل عمران را مى‌خواند تا رسید به این آیه: ((آنان که روز برخورد دو لشکر به شما پشت کرده و گریختند)) سپس گفت: روز اُحُد پس از آن که شکست خوردیم، من فرار کردم و از کوه بالا مى‌رفتم، به طورى که احساس کردم که همانند بز کوهى پرش و خیزش دارم. شنیدم مردم مى‌گویند: محمد صلی الله علیه وآله کشته شد. ‌‌گفتم: هر کس بگوید محمد صلی الله علیه وآله کشته شد، او را مى‌کشم. به کوه پناه آورده و همه بالاى کوه جمع شدیم، در این هنگام بود که این آیه نازل شد.» 📚تفسیر الطبری ت الترکی، ج ۶ ص ۱۷۲ 🔎بررسی سند روایت: 1️⃣محمد بن یزید الرفاعی: حسین سلیم اسد مرتبه ی او را اقلاً حسن الحدیث (📚مسند أبی یعلى الموصلی، ج 9 ص 20 ح 5088) و احمد شاکر نیز توثیقش را ارجح دانسته است (📚تفسیر الطبری ت شاکر ، ج 4 ص 589 ح 4888). 2️⃣أبو بکر بن عیَّاش الأسدی: صدوق حسن الحدیث. 📚تحریر تقریب التهذیب، رقم 7985 3️⃣عاصمُ بن کُلَیْب: ثقة. 📚همان، رقم 3075 4️⃣کُلیب بن شِهاب: صدوق. 📚همان، رقم 5660 . ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
♨️جهل عمر به کیفیت نماز عید فطر و قربان ✍️مسلم در صحیحش از عبید الله بن عبد الله روایت کرده است که گفت: «عمر بن خطاب از ابی واقد لیثی پرسید که پیامبر صلی الله علیه وآله در روز عید قربان و فطر چه می خواند؟ پس گفت: آن حضرت در این دو روز، سوره ق و قمر را میخواندند.» 📚صحیح مسلم، ص ۳۹۴ ح ۸۹۱ ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام طعنی بر مدعیان خلافت 👈اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام در زیارت غدیریه 🔹استاد دکتر ابوالقاسمی 🔰برای مشاهده فایل با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید. 🔺کاری از مجموعه مشکات هدایت 🆔@meshkatehedayat
هارون امت.pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت" "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی 📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور ⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه 📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد. 💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۲۸۰ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت. ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
حدیث غدیر خم به روایت امیرالمومنین علیه السلام از علی علیه السلام روایت شده است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله در زیر درختى در محل «خم» قرار گرفته بود، طولى نکشید از زیر درخت بیرون آمده و دست مرا گرفت و خطاب به مردم فرمود: اى مردم! مگر نه این است که گواهى می‌دهید خداى تعالى پروردگار شماست؟ در پاسخ گفتند: آرى! فرمود: مگر نه این‌ است که گواهى می‌دهید خدا و رسول او از جان شما به شما سزاوارترند و خدا و رسول او مولاى شمایند؟ گفتند: آرى! فرمود: بنابراین، کسى که خدا و رسول او مولاى او هستند، به راستى این شخص (على علیه السلام) مولاى اوست. اینک، در میان شما دو اثر ارزنده و گرانبها مى‏گذارم که هرگاه به آن‌ها تمسک کنید، هرگز در منجلاب گمراهى گرفتار نخواهید شد: یکى کتاب خدا است که ریسمان استوار میان شما و خدا مى‏باشد که یک طرف آن در دست حق تعالى است و طرف دیگرش در اختیار شماست و دیگرى، اهل بیت من است. ✅️ سند این روایت را حافظ بوصیری و حافظ ابن حجر عسقلانی صحیح و شعیب الارنؤوط، دکتر باسم فیصل احمد الجوابره و دکتر سعد الشثری حسن دانسته اند. البانی نیز از آن به عنوان شاهد قوی برای حدیث ثقلین یاد کرده است. 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۱۳۲ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
تنها 5 معنی برای واژه ی «مولی» در حدیث غدیر محتمل است که عبارتند از: 1. مُحب (دوست دارنده) 2. سید و سرور 3. تصرف کننده در امور 4. متولی امور 5. اولی به امور اهل سنت برای اینکه اثبات کنند «مولی» در حدیث غدیر در معنای دوستی استعمال شده، نه در معنای امامت، ادعا می کنند که فلسفه ی صدور این حدیث، رفع کدورت از سپاهیان شاکی لشکر یمن بوده است. ما در جای خود این قضیه را مفصل بررسی و تحلیل کرده ایم و ثابت کرده ایم که اولا در هیچ روایتی به صراحت ارتباط این دو واقعه به یکدیگر نیامده است همانطور که علامه شبلی نعمانی به آن اقرار کرده است. ثانیا هیچ استبعادی وجود ندارد که رفع کدورت و اعلام امامت همزمان بوده باشد. جالب اینکه حتی اگر چنانچه بخواهیم حدیث غدیر را مطابق نظر اهل سنت به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دهیم، به روایاتی از سپاهیان شاکی می رسیم که حدیث غدیر را مطابق نظر شیعه نقل به معنا کرده اند؛ با الفاظی مانند: فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي، هُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي و... ! 1⃣ وهب بن حمزه یکی از این صحابه ی شاکی، وهب بن حمزه است که طبرانی با سند صحیح (طبق حکم برنامه جوامع الکلم) از او روایت کرده است که گوید: «با علی (ع) از مدینه تا مکه همراه شدم، پس، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله برگردم، به ایشان شکایت می کنم. پس هنگامی که به دیدار رسول الله صلی الله علیه وآله آمدم، گفتم: از علی (ع) چنین و چنان دیدم. پس ایشان فرمودند: «لا تَقُلْ هَذَا فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي = این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.» 📚 المعجم الکبیر للطبرانی، ج ۲۲ ص ۳۵ رقم ۱۷۸۴۶ 2⃣ عمران بن حصین ترمذی در سننش قضیه ی شکایت عمران بن حصین را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: « مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ، إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي = از جان علی چه می خواهید؟ همانا علی از من است و من از اویم و او بعد از من ولی همه ی مومنان است.» 📚 سنن الترمذی، ج ۵ ص ۶۳۲ رقم ۳۷۱۲ البانی ضمن تصحیح سند این روایت بعد از نقل تحسین ترمذی، تصحیح آن را از حاکم نیشابوری و ذهبی نیز نقل کرده است. 📚سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 5 ص 261 ح 2223 نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84 3⃣ بریده اسلمی احمد بن حنبل در مسندش قضیه ی شکایت بریده اسلمی را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلي الله عليه وآله فرمودند: « لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي = در مورد على (ع) بى انصافى و بدگویی مکن! او از من است و من از اویم و او بعد از من ولی شماست.» حمزه احمد الزین در تحقیق مسند احمد، سند این روایت را تصحیح کرده است. 📚مسند أحمد بن حنبل، ج 16 ص 497 ح 22908 وصی الله بن محمد عباس نیز در تحقیقش سند این روایت را تحسین کرده است. 📚فضائل الصحابه، ج ۲ ص ۶۸۸ رقم ۱۱۷۵ نسائی هم آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تحسین کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 78-79 ح 85 قال الحوینی: إسناده حسن بما قبله. ألبانی نیز سند این روایت را تحسین کرده و سپس به شبهه ی تشیع راویان این روایات پاسخ داده است. 📚سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج 5 ص 262 ح 2223 قلت: وإسناده حسن ... . لازم به ذکر است که حدیث «علی وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند صحیح از ابن عباس نیز نقل شده؛ اما محل صدورش را نگفته است. 📚المسند للإمام أحمد، ج 3 ص 331-333 ح 3062 قال احمد محمد شاکر: إسناده صحیح. 🟢 خلاصه ی کلام اینکه واقعه ی غدیر خم از دو حال خارج نیست: 1⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ارتباطی ندارد. که در این صورت مولی در این حدیث نمی تواند به معنای دوستی باشد و لذا تنها معنای امامت و سرپرستی قابل برداشت خواهد بود. 2⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دارد. که در این صورت نیز با مراجعه به روایات مربوط به شکایت، می بینیم که صحابه ی شاکی، حدیث غدیر را به گونه ای نقل کرده اند که به روشنی معنای سرپرستی می دهد. ⁉️ اهل سنت کدام یک را انتخاب می کنند؟ 📎 اسکن مدارک، لینک دار شده است. @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
شبهه ی وهابیت به روایت تبریک عمر بن خطاب در روز غدیر خم
پاسخ به جوابیه ی یکی از کانال های وهابی به روایت تبریک عمر بن خطاب در روز غدیر خم به امیرالمومنین علیه السلام پاسخ ما: ✔️اولا: روایت تبریک عمر از نظر سند و متن معتبر است و خود علمای اهل سنت نیز به آن اعتراف کرده اند. سند این روایت حتی طبق مبانی متشددی مانند شعیب الارنووط نیز حسن است! https://eitaa.com/vesayat/214 ✔️ثانیا: در ماجرای حدیث متواتر رایت خیبر (طرح التثريب في شرح التقريب، ج ٦ ص ١٣٣) که ۳ سال قبل از واقعه غدیر خم بوده، وقتی رسول الله صلی الله علیه وآله می فرمایند فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند، طبق روایتی که مسلم در صحیح خود نقل کرده، عمر بن خطاب میگوید: "ما أَحْبَبْتُ الإمَارَةَ إلَّا يَومَئذٍ = جز آن روز امارت را آرزو نکرده بودم" و ابوهریره نیز میگوید: "فَتَسَاوَرْتُ لَهَا رَجَاءَ أَنْ أُدْعَى لَهَا= پس خودم را بالا می کشیدم، به امید اینکه مرا صدا بزند". 📚ترجمه فارسی صحیح مسلم، ج ۴ ص ۱۴۵ ح ۲۴۰۵ که ناگهان در میان تعجب همگان، پیامبر صلی الله علیه وآله امیرالمومنین علیه السلام را _که به درد شدید چشم مبتلا شده بودند_ صدا زدند و پرچم را به دست آن حضرت دادند و آب مبارک دهان خود را به چشمان حضرت علی زدند و شفا دادند! ✅️ بنابراین اگر بحث محبت ویژه باشد، حدیث رایت خیبر این نوع محبت را حتی به صورت ویژه تر از غدیر نیز بیان کرده و سندش نیز متواتر است و اگر محبت ویژه تبریک گفتن داشته، جا داشت که عمر بن خطاب این کار را در ماجرای رایت خیبر انجام می داد و از طرفی وقتی حدیث متواتر رایت خیبر به روشنی محبت ویژه ی امیرالمومنین علیه السلام را بیان کرده و خود عمر نیز شاهد ماجرا بوده، و با این حال در ماحرای غدیر خم با الفاظی مانند "اصبحت" و "امسیت" تبریک میگوید که معنایش این است که از الان اینچنین شدی و قبلا این ویژگی را نداشتی، روشن میشود که تبریک در غدیر به مناسبت محبت ویژه نبوده است! ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆