eitaa logo
پایگاه تحقیقاتی وصایت
486 دنبال‌کننده
325 عکس
53 ویدیو
9 فایل
📚تألیفات: هارون امت | امتداد رسالت | مهدویت از دیدگاه اهل سنت | مظلومیت حضرت زهرا (س) | خلفا از نگاهی دیگر | منزلت سنت و روایت | امامت از منظر عقل و شرع | مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) | اجر رسالت 🌐vesayat.blog.ir ✍️ #حسین_قربانی_دامنابی 🆔 @hosseing1994
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام طعنی بر مدعیان خلافت 👈اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام در زیارت غدیریه 🔹استاد دکتر ابوالقاسمی 🔰برای مشاهده فایل با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید. 🔺کاری از مجموعه مشکات هدایت 🆔@meshkatehedayat
هارون امت.pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت" "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی 📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور ⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه 📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد. 💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۲۸۰ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت. ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
حدیث غدیر خم به روایت امیرالمومنین علیه السلام از علی علیه السلام روایت شده است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله در زیر درختى در محل «خم» قرار گرفته بود، طولى نکشید از زیر درخت بیرون آمده و دست مرا گرفت و خطاب به مردم فرمود: اى مردم! مگر نه این است که گواهى می‌دهید خداى تعالى پروردگار شماست؟ در پاسخ گفتند: آرى! فرمود: مگر نه این‌ است که گواهى می‌دهید خدا و رسول او از جان شما به شما سزاوارترند و خدا و رسول او مولاى شمایند؟ گفتند: آرى! فرمود: بنابراین، کسى که خدا و رسول او مولاى او هستند، به راستى این شخص (على علیه السلام) مولاى اوست. اینک، در میان شما دو اثر ارزنده و گرانبها مى‏گذارم که هرگاه به آن‌ها تمسک کنید، هرگز در منجلاب گمراهى گرفتار نخواهید شد: یکى کتاب خدا است که ریسمان استوار میان شما و خدا مى‏باشد که یک طرف آن در دست حق تعالى است و طرف دیگرش در اختیار شماست و دیگرى، اهل بیت من است. ✅️ سند این روایت را حافظ بوصیری و حافظ ابن حجر عسقلانی صحیح و شعیب الارنؤوط، دکتر باسم فیصل احمد الجوابره و دکتر سعد الشثری حسن دانسته اند. البانی نیز از آن به عنوان شاهد قوی برای حدیث ثقلین یاد کرده است. 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۱۳۲ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
تنها 5 معنی برای واژه ی «مولی» در حدیث غدیر محتمل است که عبارتند از: 1. مُحب (دوست دارنده) 2. سید و سرور 3. تصرف کننده در امور 4. متولی امور 5. اولی به امور اهل سنت برای اینکه اثبات کنند «مولی» در حدیث غدیر در معنای دوستی استعمال شده، نه در معنای امامت، ادعا می کنند که فلسفه ی صدور این حدیث، رفع کدورت از سپاهیان شاکی لشکر یمن بوده است. ما در جای خود این قضیه را مفصل بررسی و تحلیل کرده ایم و ثابت کرده ایم که اولا در هیچ روایتی به صراحت ارتباط این دو واقعه به یکدیگر نیامده است همانطور که علامه شبلی نعمانی به آن اقرار کرده است. ثانیا هیچ استبعادی وجود ندارد که رفع کدورت و اعلام امامت همزمان بوده باشد. جالب اینکه حتی اگر چنانچه بخواهیم حدیث غدیر را مطابق نظر اهل سنت به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دهیم، به روایاتی از سپاهیان شاکی می رسیم که حدیث غدیر را مطابق نظر شیعه نقل به معنا کرده اند؛ با الفاظی مانند: فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي، هُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي و... ! 1⃣ وهب بن حمزه یکی از این صحابه ی شاکی، وهب بن حمزه است که طبرانی با سند صحیح (طبق حکم برنامه جوامع الکلم) از او روایت کرده است که گوید: «با علی (ع) از مدینه تا مکه همراه شدم، پس، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله برگردم، به ایشان شکایت می کنم. پس هنگامی که به دیدار رسول الله صلی الله علیه وآله آمدم، گفتم: از علی (ع) چنین و چنان دیدم. پس ایشان فرمودند: «لا تَقُلْ هَذَا فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي = این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.» 📚 المعجم الکبیر للطبرانی، ج ۲۲ ص ۳۵ رقم ۱۷۸۴۶ 2⃣ عمران بن حصین ترمذی در سننش قضیه ی شکایت عمران بن حصین را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: « مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ، إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي = از جان علی چه می خواهید؟ همانا علی از من است و من از اویم و او بعد از من ولی همه ی مومنان است.» 📚 سنن الترمذی، ج ۵ ص ۶۳۲ رقم ۳۷۱۲ البانی ضمن تصحیح سند این روایت بعد از نقل تحسین ترمذی، تصحیح آن را از حاکم نیشابوری و ذهبی نیز نقل کرده است. 📚سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 5 ص 261 ح 2223 نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84 3⃣ بریده اسلمی احمد بن حنبل در مسندش قضیه ی شکایت بریده اسلمی را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلي الله عليه وآله فرمودند: « لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي = در مورد على (ع) بى انصافى و بدگویی مکن! او از من است و من از اویم و او بعد از من ولی شماست.» حمزه احمد الزین در تحقیق مسند احمد، سند این روایت را تصحیح کرده است. 📚مسند أحمد بن حنبل، ج 16 ص 497 ح 22908 وصی الله بن محمد عباس نیز در تحقیقش سند این روایت را تحسین کرده است. 📚فضائل الصحابه، ج ۲ ص ۶۸۸ رقم ۱۱۷۵ نسائی هم آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تحسین کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 78-79 ح 85 قال الحوینی: إسناده حسن بما قبله. ألبانی نیز سند این روایت را تحسین کرده و سپس به شبهه ی تشیع راویان این روایات پاسخ داده است. 📚سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج 5 ص 262 ح 2223 قلت: وإسناده حسن ... . لازم به ذکر است که حدیث «علی وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند صحیح از ابن عباس نیز نقل شده؛ اما محل صدورش را نگفته است. 📚المسند للإمام أحمد، ج 3 ص 331-333 ح 3062 قال احمد محمد شاکر: إسناده صحیح. 🟢 خلاصه ی کلام اینکه واقعه ی غدیر خم از دو حال خارج نیست: 1⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ارتباطی ندارد. که در این صورت مولی در این حدیث نمی تواند به معنای دوستی باشد و لذا تنها معنای امامت و سرپرستی قابل برداشت خواهد بود. 2⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دارد. که در این صورت نیز با مراجعه به روایات مربوط به شکایت، می بینیم که صحابه ی شاکی، حدیث غدیر را به گونه ای نقل کرده اند که به روشنی معنای سرپرستی می دهد. ⁉️ اهل سنت کدام یک را انتخاب می کنند؟ 📎 اسکن مدارک، لینک دار شده است. @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
شبهه ی وهابیت به روایت تبریک عمر بن خطاب در روز غدیر خم
پاسخ به جوابیه ی یکی از کانال های وهابی به روایت تبریک عمر بن خطاب در روز غدیر خم به امیرالمومنین علیه السلام پاسخ ما: ✔️اولا: روایت تبریک عمر از نظر سند و متن معتبر است و خود علمای اهل سنت نیز به آن اعتراف کرده اند. سند این روایت حتی طبق مبانی متشددی مانند شعیب الارنووط نیز حسن است! https://eitaa.com/vesayat/214 ✔️ثانیا: در ماجرای حدیث متواتر رایت خیبر (طرح التثريب في شرح التقريب، ج ٦ ص ١٣٣) که ۳ سال قبل از واقعه غدیر خم بوده، وقتی رسول الله صلی الله علیه وآله می فرمایند فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند، طبق روایتی که مسلم در صحیح خود نقل کرده، عمر بن خطاب میگوید: "ما أَحْبَبْتُ الإمَارَةَ إلَّا يَومَئذٍ = جز آن روز امارت را آرزو نکرده بودم" و ابوهریره نیز میگوید: "فَتَسَاوَرْتُ لَهَا رَجَاءَ أَنْ أُدْعَى لَهَا= پس خودم را بالا می کشیدم، به امید اینکه مرا صدا بزند". 📚ترجمه فارسی صحیح مسلم، ج ۴ ص ۱۴۵ ح ۲۴۰۵ که ناگهان در میان تعجب همگان، پیامبر صلی الله علیه وآله امیرالمومنین علیه السلام را _که به درد شدید چشم مبتلا شده بودند_ صدا زدند و پرچم را به دست آن حضرت دادند و آب مبارک دهان خود را به چشمان حضرت علی زدند و شفا دادند! ✅️ بنابراین اگر بحث محبت ویژه باشد، حدیث رایت خیبر این نوع محبت را حتی به صورت ویژه تر از غدیر نیز بیان کرده و سندش نیز متواتر است و اگر محبت ویژه تبریک گفتن داشته، جا داشت که عمر بن خطاب این کار را در ماجرای رایت خیبر انجام می داد و از طرفی وقتی حدیث متواتر رایت خیبر به روشنی محبت ویژه ی امیرالمومنین علیه السلام را بیان کرده و خود عمر نیز شاهد ماجرا بوده، و با این حال در ماحرای غدیر خم با الفاظی مانند "اصبحت" و "امسیت" تبریک میگوید که معنایش این است که از الان اینچنین شدی و قبلا این ویژگی را نداشتی، روشن میشود که تبریک در غدیر به مناسبت محبت ویژه نبوده است! ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
همانندی امیرالمومنین با رسول الله علیهماالسلام در روایات معتبر اهل سنت یکی از قوی ترین قراینی که نشان می دهد، واژه ی انفسنا در آیه ی مباهله (آل عمران: 61) در معنای حقیقی خود به کار رفته و مطابق آن، الله متعال از امیرالمومنین علیه السلام به عنوان نفس و جان حضرت رسول صلی الله علیه وآله یاد کرده، روایاتی با اسانید معتبر در کتب اهل سنت است که رسول الله صلی الله علیه وآله صراحتا از امیرالمومنین علیه السلام با عنوان «کنفسی = مانند خودم» یاد کرده اند. سند اول: روایت نسائی با تصحیحش توسط احمد میرین بلوچی [۱] و مولوی حسن الزمان حیدر آبادی [۲] و روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[۳] سند دوم: روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[٤] سند سوم: روایت طبرانی با تحسین سند توسط حسین سلیم اسد.[٥] سند چهارم: روایت حاکم با تصحیح آن [٦] و روایت طبری با تصحیح سند.[٧] ✅️ طبق روایت صحیح السند مرحوم شیخ صدوق، امام رضا علیه السلام در مجلس مأمون به این روایت استدلال کرده اند![٨] ---------- [۱]: خصائص اميرالمومنين، ص ۸۹ ح ۷۲ [۲]: القول المستحسن فی فخر الحسن، ص ۳۵۴ [۳]: مصنف ابن أبي شيبة، ج ۱۸ ص ۸۱-۸۲ ح ۳۴۳۰۹ [٤]: مصنف ابن أبی شیبة، ج ۱۸ ص ۶۵ ح ۳۴۲۶۴ [٥]: مجمع الزوائد ت اسد، ج ۱۴ ص ۳۹۴-۳۹۵ ح ۱۱۴۰۴ [٦]: المستدرک على الصحیحین، ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۲۵۵۹ [٧]: تهذیب الآثار (الجزء المفقود)، ص ۱۶۰ [٨]: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ١ ص ٤٨٩ ┅═══✼❉❉✼═══┅ 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۶۶ @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
♨️جواب دندانشکن دکتر یزدانی به خدمتی وهابی درباره بدعت بودن سجده ی شیعه بر مهر https://youtu.be/vHnhkWJYpuA ▶️ فهرست مطالب ویدیو: 02:15 روایت شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد درباره ی فضیلت سجده بر تربت امام حسین علیه السلام 04:52 تصحیح سند روایت توسط آیت الله خوئی در کتاب معجم رجال الحدیث 05:48 سجده پیامبر صلی الله علیه وآله بر خمره طبق روایت صحیح بخاری از میمونه 07:34 معنای خمره از زبان ابن اثیر جزری در کتاب جامع الاصول 09:49 سخن امیر صنعانی در کتاب التحبیر لایضاح معانی التیسیر 10:49 سخن صدیق حسن خان قنوجی در کتاب حسن الاسوه 11:56 سجده ی پیامبر صلی الله علیه وآله بر روی سنگ طبق روایت احمد بن حنبل از جابر در کتاب مسند ج ۲۲ ص ۳۸۶ ح ۱۴۵۰۶ 13:51 روایت ابن ابی شیبه در کتاب المصنف ج ۴ ص ۴۴۳ ح ۶۷۶۶ درباره سجده مسروق بر مهر 15:07 سخن طحاوی در کتاب مختصر اختلاف العلماء ج ۱ ص ۳۶۱ درباره جواز سجده بر نجاست به فتوای ابو حنیفه! 17:17 فتوای عمر به جواز سجده بر پشت نمازگزار جلویی طبق روایت مصنف ابن ابی شیبه ج ۳ ص ۸۳ ح ۲۷۵۱