eitaa logo
weblight
147 دنبال‌کننده
132 عکس
59 ویدیو
0 فایل
.::| مجله وبلایت |::. .::| فرهنگ، زندگی و آیین های ایرانی |::. ✳️ مطالب ما اینجاست: weblight.ir🌐 🔸ادمین: @hoor_studio 🔸 تلگرام: t.me/weblighting 🔸 یوتیوب: @weblight" rel="nofollow" target="_blank">youtub.com/@weblight 🔸 آپارات: aparat.com/weblight 🔸اینستاگرام: instagram.com/weblight.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
::: روز چهارم ::: خدایا؛ ما فراموشکاریم و پر توقع!😔 گاهی تصور می کنیم که این عظمت را خلق کرده ای، این عالم و کائنات را آفریده ای، تا ما در صبح دل انگیزی بهاری، در آرامش و امنیت، به تفرج گاهی برویم و از آنچه با حواسمان درک می کنیم لذت بریم و کیفور شویم!😕 حالا در این میان اگر ناملایماتی سر زد و رودی خشک بود و نسیمی نوزید و جاده ای بسته بود، بایستی به یاد آن دو قورت و نیم باقیمانده بیفتیم!😖 گویی یادمان رفته که ما آفریده شدیم تا نشانه وجود بی مرز و کرانه تو باشیم روی زمین؛ یادمان رفته ما آمده ایم تا امر تو را یاری کنیم؛ یادمان رفته که ما رانده شدگانیم از درگاهت و این شکل از بودن، فرصتی است تا از عدم، فاصله بگیریم!😢 خدایا، به ما فراموشکاران پر توقع توان بده تا برای اجرای فرمان تو اقدام کنیم🤲 اقدام نه به معنای عزمی و تصمیمی فقط، اقدام به معنای قدم نهادن پی در پی در مسیری که انتهایش رضایت توست...😌 @weblight
آیین های ایرانی 🇮🇷 قدیما روزه خواری با واکنش های اجتماعی به سبک خودش مواجه بود و مردم به این سادگی ها از آدم روزه خوار نمی گذشتند😡 روش برخورد هم متلک بود و تحویل نگرفتن طرف🤨 اما متلک های رایج چی بود؟ مثلا: در جهرم و اصطهبانات استان فارس روز اول ماه مبارک که می رسید، بچه ها👦👦👦دسته دسته توی کوچه راه می افتادند و می خوندند: روزه گیرا! روتون سفید ماه رمضون بازم رسید آخرین روز که می رسید می خوندند: روزه خورا ! روتون سیاه ماه رمضون دیگم میاد از شعرهای دیگری که می گفتند: روزه خور بی ایمونه شوم که میشه حیرونه روزه خور دسش کوتان شوم که میشه روش سیان در اراک بچه ها دنبال روزه خورها راه می افتند و با صدای بلند این متلک رو نثارش می کردند: روزه خور دو دوشه چقلی مرغ پلوشه چغلی به معنی فضولات پرندگان در دماوند: روزه خور دمبکی اندی بخور، بترکی دنبکی یعنی ورم کرده و چاق اندی هم یعنی آن قدر در روستاهای بجنورد: ریزه خوار دمدمی سگ سیای جهندمی تربت حیدریه ای ها هم با این شعر حال روزه خور را جا می آوردند: هو روزه خور پت پتی روزه بخور تا وُرپتی ورپتی یعنی بمیری اینها نمونه هایی از واکنش مردم ایران🇮🇷نسبت به زیر پا گذاشتن شعائر دینی بود. شاید بشود گفت به نوعی فرهنگ نهی از منکر ابا و اجدادی مان بوده، آن هم از زبان بچه ها👦که کسی نمیتواند به اونها خورده بگیرد😄و بزرگ تر ها را در رودروایسی مقابل هم قرار بدهد. @weblight
::: روز پنجم ::: در زبان فارسی، پسوند "بان" نشانگر حمایت و مراقبت است. مثل پاسبان و نگهبان... خدایا، هر کسی را مراقبتی باید و هر چیزی را نگهبانی، تا آسیب نبیند و در آرامش رشد کند. این شیوه نامه را خودت برای این هستی نوشته ای. پس قطعا بهترین مراقب و نگهبان خود تویی... اما نگهبانی از چه چیزی واقعا برازنده توست جز مهر و محبت؟! خدایا، تو پاسدار محبتی و نگهبان مهر، تو مهربانی، تو مهربان ترین مهربانانی؛ و من بنده گناهکار و بی معرفت تو. خدایا نمی شود که بی مرامی و بی معرفتی من و امثال من، قلمرو مهر تو را محدود کند! می شود؟! خدایا، مارا ببخش و بیامرز و از کوتاهی ما درگذر، که تو مهربانی و مراقب، از قلمرو "بی قبل و بعد" مهر و محبت و رحم و رافتت... بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین @weblight
آیین های ایرانی🇮🇷 نوروز را اگر در شاهنامه دنبال کرده باشید، به داستان جالبی رسیده اید حتما! فردوسی در شاهنامه داستان نوروز را اینگونه نوشته است📝: جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده که دستور می دهد برایش تختی قرار دهند، سپس با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت می نشیند و با تابش نور خورشید به آن تاج زرین، روشنایی و نور فراوانی دنیا را فرا می گیرد و به خاطر شادمانی مردم، آن روز را نوروز می نامند. این روایت شاهنامه است از نوروز و العهدة علی الراوی!😁 نوروز را ما واژه مرکبی می دانیم که از "روز" و "نو" تشکیل شده به معنی تازه شدن روز و روزگار؛ البته که هیچ وقت فرهنگ یک ملت در یک کلمه محدود نمی شود ولی خب دانستن ریشه واژه ها هم خالی از لطف نیست!🤔 واژه نوروز از زبان فارسی میانه (nōgrōz) گرفته شده که ریشه در زبان اوستایی دارد. مورخان، معادل اوستایی آن را navaka raocah حدس زده‌اند. ایرانیان باستان از نوروز به عنوان «ناوا سرِدا» یعنی سال نو یاد می‌کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه در دوره‌های سغدیان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارجی، به معنای سال نو می‌خواندند.🙄 از منظر حروف لاتین هم به عقیده احسان یارشاطر، بنیان‌گذار دانشنامه ایرانیکا، با توجه به قواعد آواشناسی، نگارش این واژه در الفبای لاتین به صورت Nowruz توصیه می‌شود. امروزه در نوشته‌های یونسکو و بسیاری از متون سیاسی این شکل از املا استفاده می‌شود.👌 نوروز هر چه که باشد، در این ایام، ارشد کلاس فرهنگ و تمدن ایرانی به شمار می رود و پاسداشت آن خردمندانه است... @weblight
::: روز ششم ::: خدایا؛ ماییم و یک ظرف تهی، که نه فقط خالی بودنش از محتوا، مایه بدنامی است، پر سر و صدا بودنش هم مصیبت است برای دیگران!😞 خدایا، گاهی تو چنان پرده می پوشی که ما به طغیان و سرکشی خودمان حقانیت می بخشیم. ما حتی به همان ظرف تهی و پوک وجود خودمان هم اشراف نداریم، اما در فکر کردن بجای عالم و آدم حق بجانبیم و در تشخیص درست و غلط بهتر از هر کسی، مدعی! خدایا، پر شده از طعام فاسد، این بساط سرکشی ما و اگر این چنین سفره داری را بحال خودش رها کنی، دور نیست که رودل کند خودش و هم سفره هایش هم!😒 از منظر غضب که نه، از منظر بزرگی که جز نعمت از دامانش نمیریزد، بر ما ببخش و از ما درگذر🤲 اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ @weblight
آیین های ایرانی 🇮🇷 حتما عبارت "لباس پلوخوری" را شنیده اید! اما چرا لباس پلوخوری؟!🤔 پلو در گذشته، غذای اعیان بحساب می آمده و بر خلاف ایرانگردان چینی که گفته اند غذای رایج ایرانی ها، برنج است، اینگونه نبوده! برنج و پلو و ... را عمده مردم در طول سال شاید فقط یکبار می توانستند بخورند و در اغلب امور آن یکبار روز اول سال و در واقع نوروز بوده است.🙇 بیشتر مردم شب اول سال نو بساط خانه و خانواده را راست و ریس می کردند تا بلکه بشود یک پلوی دورهمی بخورند. خیلی ها هم که رسمشان خوردن سبزی پلو با ماهی است😋 و خب حالا که این پلو خوردن سالی یکبار پیش می آمد، سعی می کردند همه چیز جور باشد، شب سال نو و لباس نو و سفره نو و آب و جاروی خانه و حیاط و کوچه و...😃 اما در مهمانی های خاص و جشن عروسی ها هم می شد به پلو خوردن فکر کرد، پس برای آن مراسم هم باید همان لباس پلوخوری را بیرون می آوردند که باز سور و سات جور شود. همین شد که عبارت "لباس پلوخوری" سر زبان ها افتاد که در زمان خود یک چالش اجتماعی بود و اما امروزه به کنایه می گوییم فلانی لباس پلوخوری پوشیده، یعنی قرار است به مهمانی خاصی برود!😁 @weblight
::: روز هفتم ::: گاهی سخت می رنجیم، فریاد بلندی در حنجره داریم اما فایده ای ندارد.😖 روزگار است دیگر، روزگار نامرد و نامراد! هر آنچه در چنته داریم رو می کنیم اما روزگار به ما رو نمی کند!😒 ولیکن، همین؟! این همه بیا و برو و بگیر و ببند و پیغمبر و شیطان و شهید و جاهل و ... ته دنیا همین بود که دستمان هم بهش نمی رسد و در عین حال دستمان بیاندازد؟😤 این روزگار که نهایتش یک در ورود دارد و یک در خروج! پس چه شد آن عالم تو در توی در هم تنیده ای که برای تعقل کنندگان آفریده شده؟🤔 و اینجاست که باید بزرگتری در گوشمان بگوید: آقایان، چه نشسته اید؟! ما ابدیت در پیش داریم... خدایا، در این سیال تو در تو، در این پیچیدمان دست ساز تو، جای من کجاست؟! من که یعنی ما! از این همه سهم ما چیست؟ خدایا، این روزها که وعده های غذا خوردنم کم شده، بگذار تا وعده های فکر کردنم بیشتر شود!🤲 بگذار تا به وعده هایی که داده ای فکر کنم!🤲 به من فرصت بده تا در فهرست عُباد تعقل کننده ات باشم!🤲 به من امان تا با خسران در خسران، روزگار را بیهوده طی نکنم!🤲 اللهمّ جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ... @weblight
آیین های ایرانی🇮🇷 مراسم جشن نوروز، در روزگاران كهن همراه با نواختن دف بوده و سرودهای خسروانی دوران ساسانیان به‌طور گروه‌نوازی با این ساز اجرا می‌شده است. برای قوم ایرانی دشوار بود اگر مراسمی بدون موسیقی برگزار شود، آن هم جشن بزرگی چون عید نوروز.🕺 بنیاد نوروز بر اساس شادی و شادمانی است پس موسیقی‌اش نیز شاد و طرب‌انگیز است. موسیقی نوروز فقط شادی و پایكوبی نیست، بلكه امید به فردا و حس پیشرفت در درونش موج می‌زند و این نغمهٔ بخصوص دارد. از مهم‌ترین نغمات مربوط به عید نوروز، می‌توان به آهنگ لحظهٔ تحویل سال نو اشاره كرد كه سالیان متمادی، رادیو و تلویزیون آن را به همین مناسبت پخش می‌كند. 🎹🎼 این نغمه دقیقاً در فضای درآمد چهارگاه از ردیف دستگاهی شكل گرفته است و با آنكه كلامی در بر ندارد، به درستی دمیدن افق سال جدید و نوشدگی را بشارت می‌دهد. سازبندی خاص این آهنگ بختیاری نیز كه با فقط با دو ساز كهن سرنا و دهل همراه است، به نوعی حكایت از دیرینگی نوروز می‌كند.🥁🎷 یكی از سنن فراموش‌شدهٔ ایرانیان در جشن عید نوروز، مراسم استقبال از سال جدید در لحظهٔ تحویل سال است. در این آیین، عده‌ای از مردم و به‌ویژه جوانان به همراه نوازندهٔ سرنا و دهل قبل از تحویل سال به دروازهٔ شهر و ده خود می‌رفتند و پس از تحویل سال نو سرنا زنان و دهل‌كوبان برمی‌گشتند و به اصطلاح عید را با خود به شهر می‌آوردند.😃 این رسم بیشتر در مناطق مركزی ایران رایج بوده است ولی این روزها ما ترجیح می‌دهیم مراسم نوروز را پای تلویزیون برگزار کنیم!😏 متن: هوشنگ سامانی @weblight
::: روز هشتم ::: خدایا؛ خودت که بهتر می دانی، غربت به متر و محیط و مساحت و مسافت نیست و تنها ماندن هم، به شمار و تعدد اطرافیان! غریبگی آیین شبانه روزی آن هاست که دیگران دوست ندارند صدایشان را بشنوند.😞 خدایا، تو که شنوا و بینایی، برای اهالی جزایر تک نفره غریبگی، حریف بفرست!🤲 حریف نه برای جنگیدن، که برای حرف زدن، برای صحبت کردن؛🙂 از خزانه غیبت، کریمان با صفایت را بفرست که حوصله شنیدن حرف های جماعت غریبه غریب مانده را داشته باشند و حرفی برای گفتن نیز با ایشان.😇 خدایا، کلام خودت را در دهان و زبان و بیان اهل کرامتت بگذار و آن ها را در مسیر زندگیمان قرار بده تا مثل همیشه از تفضلات آسمانی تو بهرمند شویم.🤲 تا بلکه از نور حضور خوبانت، کلام ما هم ارزش شنیدن پیدا کند.🌞 اللهمّ ارْزُقنی صُحْبَهِ الکِرامِ @weblight
آیین های ایرانی🇮🇷 بوشهری ها سفره هفت میم انداخته اند! شیرازی ها هم گویا سفره هفت میم داشته اند، اما جالب تر از همه اینکه گویا تاجیکستانی ها هنوز هم انگار کنار هفت سین، هفت میم هم میگذارند!!😃 در سفره هفت میم بوشهری غذاهای مختلفی چیده می‌شود: ماهی، میگو، میوه، مرغ، مربا، ماست و مسقطی است.😋 اما حوالی سال 1393 بود که، شهردار دوشنبه تاجیکستان اعلام کرد سفره هفت میم را نیز در کنار سفره هفت سین بچینند! البته این هفت میم با هفت میم بوشهری ها تفاوت هایی دارد. در این سفره: ماهی سرخ، میگو، مشک، می (یک نوع نوشیدنی محلی)، مسیه (یک نوع گیاه کوهی) موز و میوه که هر کدام را در سفره می‌چینند.🍌🍎🍇 اما در سفره عید جنوبی‌ها چیزهای دیگری هم دیده می‌شوند؛ برای مثال، قراپیچ و بی‌بی گلی، از شیرینی‌های مخصوص بوشهری‌هاست که حتماً برای سفره عیدشان تهیه می‌کنند. 🥟 با این حال، باید به این اشاره کرد که شیرینی بی‌بی گل را چند روز زودتر درست می‌کنند تا با آن به پیشواز سال نو بروند. و‌ در آخر اینکه بوشهری ها شیر گوسفندان را در برخی از شهرستان‌ها می‌دوشند، سپس با آن ماست تهیه می‌کنند، اما این زمان‌بندی برای درست کردن ماست هم باید به گونه‌ای باشد که زمان تحویل سال، ماست ببندد. @weblight
سیزده به در از نگاه یک نویسنده عصر قجر
قسمت اول
«سیزدهم نوروز عید ورزش و تفرج بود.🏃‍♂️ روز یا شب پیش، هر کس به قدر وسع و لزوم تدارکی برای این روز می دید. از صبح این روز خانواده های شهری با سماورهای کوچک و بقچه بسته هایی که در آن خوراکی روزانه را بسته بودند، خیابان هایی را که به بیرون شهر می رفت، پر می کردند. دسته دیگر که سیزده به در را فقط برای عصر گذاشته بودند، از دو سه ساعت بعد از ظهر به این خیابان ها روی می آوردند. از شهر که بیرون می رفتند، هر دسته ای کنار نهر آب💧 و سبزه زاری🌿 می نشستند. نهار را زیر طاق آسمان🌤 و اگر چند درختی🌴 گیر آورده بودند، در زیر سایه کم آن صرف می کردند. آجیل و شیرینی🍪🍬 هم چه قبل از نهار و چه بعد از نهار داشتند، عصر کاهو با سرکه یا سکنجبین و یا سرکه شیره😋 حکما باید بخورند. بعضی از خانواده های نسبتا تواناتر رشته بریده و نخود و لوبیای پخته و اسفناج خرد شده شسته در دو سه کیسه و دوغ و کشک در یک کوزه و مقداری پیاز و روغن همراه برده و در یورتی که برای خود گرفته بودند آش رشته ای را هم ضمیمه خوراکی ها می کردند، دسته های مطربی🎻 که تارزن و آوازه خوان🎶 داشتند زیاد بودند». 📚شرح زندگانی من، عبدالله مستوفی @weblight
فقط 37 روز بود که مردم ایران، زندگی بدون شاه را تجربه می کردند؛ که نوروز 1358 خورشیدی آمد؛ به وقت چهارشنبه، ساعت ۸ و ۵۵ دقیقه و ۱ ثانیه. خیلی ها در تدارک مراسم چهلم شهیدان شان بودند🌷 اما یک ایران🇮🇷 از ته قلب خوشحال بودند☺️ نوروز بی‌تاج و تخت با همه نوروزهای گذشته متفاوت بود. قبلا دعای تحویل سال را شیخ علی راشد می خواند و خانواده سلطنتی برای تبریک روی صفحه تلویزیون ظاهر می شدند اما این بار امام خمینی بود که سال نو را به ملت ایران تبریک می گفت: «در این سال نو از شما جوانان دلیر و غیوری که کابوس استعمار را به زانو در‌آوردید، تقدیر می‌کنم. از شما رزمندگان عزیزی که نهال آزادی را در این مرز و بوم بارور کردید، تشکر می‌کنم. موفقیت بیش از پیش شما را در راه رسیدن به پیروزی نهایی از خدای تعالی خواستارم. در این موقع حساس که باقی‌مانده دشمنان شکست خورده ما در کمین هستندـ اتحاد و برادری خود را حفظ کنید و از راه تفرقه و اختلاف، مجال فعالیت مجدد را به دست دشمن ندهید. من از دعای خیر به شما عزیزان غافل نیستم». از نوروز قبل تا سال جدید، یک سال گذشته بود اما انگار یک قرن گذشته که همه چیز این گونه قلب شده. آن سال سکه های پهلوی هم از سکه افتاد و خریدار نداشت مردم به جایش، قرآن و کتاب‌های سیاسی به هم هدیه دادند📚 @weblight
سیزده به در از نگاه یک نویسنده عصر قجر
قسمت دوم 
«خانم ها به داربست مو کنار دیوار باغ تاب می بستند و تاب می خوردند حتی الک دولک و توپ بازی🏐هم می کردند. منظره بیرون شهر بسیار جالب بود، بچه ها و جوان ها و کامل مردها دسته دسته به بازی های ورزشی از قبیل الک دولک بازی، اعم از سردستی و سرسنگی و چری یانچری زوئی و توپ بازی، گردو، بل بگیر، بالا بیا و چپ توپ و باقلی به چند من و بازی جرنگ جرنگ اسب چه رنگ؟ و اگر وضعیت مکان اجازه می داد گرگم به هوا و قایم باشک🏃‍♂ مشغول بودند. در این روزها دخترهای دم بخت🧕 برای پیدا کردن شوهر🧔به سبزه گره می زدند🌱و معتقد بودند که تا سیزده آینده البته حاجت آنها روا خواهد شد، به شرط اینکه این ذکر را در حین انجام گره زنی گفته باشند: « سیزده بدر، سال دگر، خانه شوهر، بچه به بر»🤱ولی گره زدن سبزه اختصاص به این حاجت نداشت، زن ها برای نیت های دیگر ولو رفتن زیارت کربلا و مشهد✨ هم این کار را می کردند. وقت عصر مراجعت مردم از زن و مرد و بچه و سواره و پیاده به خصوص در خیابان های نزدیک به دروازه ها که پر از جمعیت واقعا بود تماشا داشت. تا یکی دو ماه از عید گذشته هم روزهای جمعه در سبزه زارها و باغات🌳 بیرون شهر، البته نه به عمومیت روز سیزده، ولی به هر حال از این بازی ها برپا بود که جوان ها از صبح یا بعد از ظهر به این گردش های ورزشی می رفتند» 📚شرح زندگانی من، عبدالله مستوفی @weblight
خبر رسید که مادر شده است کوثر عشق نشسته دلبر این طایفه، برابر عشق حسن، امید دو عالم، حسن برادر عشق بیا و مژده بگیر از پدر وَ مادر عشق بیا که شامل لطف خدا شویم امشب به زیر پای کریمی فدا شویم امشب نوشته روزی ما را به پای چشم حسن تمام ایل و تبارم فدای چشم حسن @weblight
هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
32.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 تصویری شماره هفتدهم | چهارشنبه ١۶ فروردین ماه ١۴٠٢ ⬅️جدیدترین روایت‌ ها از برنامه ها و خدمات خادمین مسجد مقدس جمکران ✅ افطار مهدوی زائران مسجد جمکران در ماه مبارک رمضان. کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇 🆔 @jamkaran_ir سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇 🌐 www.jamkaran.ir
هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
32.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 تصویری شماره هجدهم | یکشنبه ۲٠ فروردین ماه ١۴٠٢ ⬅️جدیدترین روایت‌ ها از برنامه ها و خدمات خادمین مسجد مقدس جمکران ✅ شیرینی خدمت در مسجد هزارو هفتاد و یک ساله کانال و صفحه رسمی مسجد مقدس جمکران👇 🆔 @jamkaran_ir سایت رسمی مسجد مقدس جمکران 👇 🌐 www.jamkaran.ir