eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
180 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
خوش آن مردن که بر بالین خویشت بینم و باشد اجل در قبض جان، تن مضطرب، من در تماشایت😍 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محتشم کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣ نقد آموزه‌ها3️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن2️⃣ 1️⃣ يكي از اشكالات اساسي در نقد مردسالاري ـ كه بر بسياري از آموزه‌هاي ديگر فمينيستي نيز وارد است ـ مفهومي اين واژه است. فمينيست‌ها تصويري از مردسالاري ارائه مي‌كنند كه زير‌مجموعة هيچ‌كدام از نظام‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي نيست، بلكه فراتر از اين نظام و به نوعي تدبير‌كنندة آن است. حال جاي اين سؤال باقي است كه واقعاً چه تصويري از اين نظام وجود دارد و چه عاملي آن را ايجاد كرده است؟ فرض بر اين است كه هيچ‌كدام از نظام‌هاي ياد‌شده، توانايي ايجاد مردسالاري را ندارند؛ از طرفي نظام‌هاي ياد‌شده، هم به‌لحاظ تاريخي و هم به‌لحاظ جغرافيايي از چنان تنوعی برخوردارند كه نمي‌توانند منشأ امري ثابت و فرا‌تاريخي مانند مردسالاري باشند. 2️⃣ ميان ايدة مردسالاري تاريخي و تصوير ادعايي مبني‌بر مادرسالاري اوليه نيز تعارضي وجود دارد. 3️⃣ فرایند موفقيت نظام مردسالاري در گفتمان فمينيستي به‌هيچ‌وجه تبيين نمي‌شود. چرا با وجود نظام‌هاي متفاوت سياسي، اجتماعي و اقتصادي، نظام مردسالاري در همه‌جا ـ به زعم فمينيست‌ها ـ به‌نحو يكسان موفق بوده است؟ چرا طبقة فرودست زنان در برابر اين سلطه مقاومت نكرده است؟ و چگونه در دوران‌هاي قبل و با نبود تكنولوژي ارتباطات، هماهنگي در نحوة عمل نظام مردسالاري صورت مي‌گرفته است‌؟ ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها4️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن3️⃣ 4️⃣ اگر بپذيريم استيلاي نظام مردسالار تا اين حد فرا‌گير است كه تمامي ابعاد فرهنگي، سياسي، اجتماعي و حتي مقولة دانش را فرا‌گرفته است، بايد بپذيريم كه ايده يا جنبش فمينيستي، معلول سلطة همين نظام مردسالار است و بروز و ظهور اين جنبش، خود معلولِ بازي جديد نظام مردسالاري است؛ به‌علاوه در صورت استيلاي فراگير نظام مردسالار، برون‌رفت از اين سلطه عملاً غير‌ممكن است و اين امر با ماهيت رهايي‌بخش اين جنبش ناسازگار است. به‌ دلیل وجود اين دسته از اشكالات است كه برخي از فمينيست‌هاي متأخر با اين توصيفات جهان‌شمول از مردسالاری مخالف‌اند؛ برای مثال شيلا روباتم با قرائت‌هاي غير‌تاريخي از مردسالاري مخالف است؛ ضمن‌آنکه برخي فمينيست‌هاي انسان‌شناس تلاش دارند مردسالاري را به جامعه‌پذيري و عمل اجتماعي نسبت دهند. 📚 مگي هام و سارا گمبل؛ فرهنگ نظريه‌هاي فمينيستي؛ ترجمة فیروزه مهاجر و دیگران؛ ص 325. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 یک روایت متفاوت از داستان یوسف پیامبر ❤️ باور می‌کنید می‌توانید معشوق امام زمان عجل الله تعال فرجه الشریف باشید⁉️ 🌹 استاد پناهیان @ezdevaj_t_masiri اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️ 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣ نقد آموزه‌ها5️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن4️⃣ چنانچه پيش از اين نيز گذشت، آموزة زن و مرد يکي از مبنايي‌ترين نظريات فمينيستي به‌شمار مي‌رود که به‌نحوی طي سه موج فمينيستي و درون هریک از امواج و گرايش‌هاي آن دنبال شده است. لزوم برابري زن با مرد در و ، آموزه‌اي است که از بدو شکل‌گيري نهضت فمينيسم، مستقيماً تحت تأثير مکتب ، در فمينيسم ليبرال مطرح شد و از‌آن‌پس نيز در تمامي گرايش‌هاي فمينيستي در فهرست مطالبات و اهداف فمينيستي قرار گرفت؛ اما مطالعات نشان مي‌دهد آموزة برابري ليبرالي حتي درون مکتب ليبراليسم دچار ابهامات و مشکلاتي است که مورد توجه منتقدان قرار گرفته است؛ لذا از‌آنجا‌که برابري ليبرالي همراه با تمام اين ابهامات و مشکلات وارد مسائل زنان شده و به‌عنوان الگوي بهبود وضعيت زنان در دستور کار قرار گرفته، باعث ظهور اختلاف‌نظرها، ابهامات و تشتت‌هايي در نظريه و عمل فمينيستي گرديده است؛ به‌طوری‌که گفته شده: «ابهام شعار تا آنجاست که تمام جنبش فمينيسم را دچار ابهام ساخته است». از سوي ديگر، با وجود اينکه برابري حقوقي به‌عنوان آرمان مشترک فمينيست‌ها دنبال مي‌شود، اما گرايش‌هاي مختلف فمينيستي در اين مسئله که آيا زن و مرد موجوداتي برابرند و يا متفاوت، ‌نظرات گوناگوني ارائه داده‌اند؛ به‌طوری‌که گروهي از فمینيست‌ها زن و مرد را از لحاظ توانايي‌ها و استعدادها، کاملاً برابر و تفاوت‌هاي ظاهري موجود را ساختگي و مصنوعي دانستند و گروه ديگر، ضمن پذيرش تفاوت‌هاي تکويني، بر لزوم ارج نهادن و ارزش دادن بر اين تفاوت‌ها تأکيد کرده‌اند. چنانچه از توضيحات فوق به دست مي‌آيد، نقد آموزة برابري به‌عنوان يکي از مبنايي‌ترين نظريات فمينيستي در گرو نقد برابري از سويي و برابري يا از سوي ديگر است؛ لذا در اين قسمت، ضمن طرح انتقادات و اشکالاتي دربارة آموزة برابري حقوقي و سپس نقد آموزة برابري طبيعي و تکويني و نفي تفاوت‌هاي دو جنس، ملاحظاتي دربارة تأثير تفاوت‌هاي تکويني در مسائل حقوقي ارائه مي‌گردد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها6️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن5️⃣ 🔰 نقد برابري ليبرالي (برابري حقوقي) در مرحلة بعد، وقتي آموزة برابري ليبرالي با تمام بن‌بست‌ها و ابهام‌هايش وارد مسئلة زنان مي‌شود، فمينيست‌ها طبق اصل اين‌هماني و ، خواستار اجراي عدالت، يعني برابري کامل زنان با مردان مي‌شوند. در آن روي سکة برابري ليبرالي نيز اين اصل نوشته شده است که ، مثل تفاوت قومي و نژادي و مانند آن، از‌آنجا‌که تفاوتي در گوهر (عقل) ايجاد نمي‌کنند، نبايد باعث هيچ‌گونه تفاوت قانوني شوند. از اين اصل بر‌مي‌آيد که برابري ليبرالي بر تشابه و يکساني و يکنواختي حقوق، بين تمامي افراد مبتني است؛ از‌اين‌روست که فمينيست‌هاي برابري‌طلب، خواستار تشابه مطلق حقوقي بين دو جنس،‌ صرف‌نظر از هرگونه تفاوت‌هاي جنسيتي مي‌شوند. 👈 تعريف به‌عنوان و يکي دانستن آن با (برابري = تشابه = عدالت) و به‌تبع آن، ناديده گرفتن و يا انکار تفاوت‌هاي حقيقي دو جنس، از مسائلي است که انتقادات زيادي را مي‌توان برآن وارد كرد. در وهلة اول به نظر مي‌رسد اين نظريه که در گرو است، هيچ دليل و مبنايي ندارد و پيش‌فرضي است که بدون آنکه اثبات شود، مبناي ساير نظريه‌پردازي‌هاي ليبرالي، از جمله فمينيسم ليبرال قرار گفته است؛ به‌علاوه، مشکل ديگر برابري ليبرالي، ناديده گرفتن تفاوت‌هاي افراد و شرايط خاص، در برخورد با قانون است؛ در‌حالي‌که اين نگاه، ‌از آن جهت به نظر مي‌رسد که بالاخره شرايط خاص و تفاوت‌ها و ويژگي‌ها، خواه‌ناخواه، تأثيرات خاص خود را دارند و ناديده گرفتن آنها مشکلي را حل نمي‌کند، بلکه قانون صحيح و مورد قبول آن است که متناسب با تمام واقعيت‌ها باشد. مي‌توان نظامي از تفاوت‌هاي حقوقي مبتني‌بر ، اما را تصوير كرد كه تفاوت‌ها و استحقاق‌ها در تعيين حقوق، نقش اصلي و کليدي را بر عهده دارند؛ به‌طوری‌که حقوق مساوي بر‌اساس استحقاق مساوي و حقوق متفاوت بر پاية تفاوت استحقاق، بر افراد تعلق مي‌گيرد؛ بر‌اين‌اساس، تنظيم قانون بدون در نظر گرفتن تفاوت‌ها،‌ به‌منزلة عدم رعايت تناسب و واقع‌گرايي در برنامه‌هاست و عواقب ناخوشايندي را به‌دنبال دارد. از نظر شهيد مطهري، اعمال اصل ،‌ علي‌رغم وجود تفاوت‌هاي تکويني اصيل و اجتناب‌ناپذير، نه‌تنها تساوي را برقرار نمي‌کند، بلکه در عمل به‌دليل دخالت تفاوت‌هاي حقيقي مذکور، به تساوي و برابري زن و مرد ‌لطمه مي‌زند. وی در اين ‌باره مي‌گوید: «زن اگر بخواهد حقوقي مساوي حقوق مرد و سعادتي مساوي سعادت مرد پيدا کند، راه منحصرش آن است که را از ميان بردارد: براي مرد، حقوقي متناسب با مرد و براي خودش حقوقي متناسب با خودش قائل شود؛ تنها از اين راه است که وحدت و صميميت واقعي ميان زن و مرد برقرار مي‌شود و زن، از سعادتي مساوي با مرد، بلکه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد». 📚 مرتضي مطهري؛ نظام حقوق زن در اسلام؛ ‌ص 123. ادامه دارد👇👇👇 نقد برابري تكويني (برابري طبيعي) در جلسات بعدی ان شالله... با ما همراه باشید و رسانه ی کانال خودتون باشید🌹 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتابخانه کنگره آمریکا به مدت 10 روز به صورت رایگان، کتاب‌های فارسی را برای دانلودِ عموم، در دسترس گذاشته است. کتاب‌هایی بسیار نفیس و نایاب، بعضاً مربوط به 600-500 سال پیش. علاقه‌مندان کتاب، از این فرصت استفاده کنید. 📚 لینک دسترسی 👇🏻 https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials (\(\ („• ֊ •„) ┏━∪∪━━━━━━━━━━━━┓ https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 ┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از کانال‌ها این کلیپ رو منتشر کردن و فریاد وااسلاما سر دادن که تو نماز جمعه علیه طرح صیانت که از طرح‌های اساسی نظامه صحبت کردن و این طرح رو کوبیدن و نماز جمعه داره به قهقرا میره، یکم به خودشون زحمت ندادن حداقل با دقت گوش بدن این خانوم چی داره میگه ایشون اصلا درباره اصل طرح صیانت حرف نزد. اصل حرف ایشون اینه‌که یک طرحی بنام صیانت از مجلس میاد بیرون به بدترین نحو ممکن که اصلا اون چیزی که هست رو نشون نمیده، اذهان رو مشوش میکنه، مردم براشون سوال پیش میاد، هیچکس نمیاد مردم رو قانع کنه و پاسخ اقناعی به مردم بده و سرانجام به این منتهی میشه که تصور مردم نسبت به نظام این میشه که نظام بی‌منطق و لجوجه. این کاملا نکته درستی هستش. من مستقیم جلسات مجلس رو تو این موضوع گوش دادم دیدم خودشون نمیدونن چیه. در اوج مشکلات معیشتی میان طرحی رو مطرح میکنن و سرفصل‌هایی میدن بیرون که همه فعالان مجازی و همه کسب‌وکارهای مجازی رو نگران میکنن. درحالیکه طرح مهم صیانت سالها قبل از ظهور تلگرام و اینستاگرام باید وضع می‌شد نه الان. حالا هم که میخوان مطرح کنن انقدر بد مطرح میکنن که صدای همه دربیاد.خب این اشکاله، این خانومم داره همینو میگه، این چه ایرادی داره؟ این مشکل قدیمیه نظامه که تو ابهامات نمیاد مردم رو اقناع کنه. بحث بنزین و آبان میشه، نمیاد ابهامات و شایعه‌ها و دروغ هایی که مطرح هست از تعداد کشته ها و مسائل دیگه رو جواب بده، درحالی‌که حق بانظامه چرا مردم عادی جامعه و پیرمردهایی که تو نمازجمعه هستن اینوفهمیدن و تکبیرگفتن ولی کانال‌داران ایتا نه؟ 👇 eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قبل از ورود به نقد برابری تکوینی شما رو به خواندن جلسات و صورت بندی در خانواده در اسلام، دعوت می کنم💞 لطفا به فهرست سنجاق شده مراجعه بفرمایید👆
2️⃣ نقد آموزه‌ها7️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن6️⃣ 🔰 نقد برابري تكويني (برابري طبيعي) آيا زن و مرد، ذاتاً و طبيعتاً انسان‌هايي متفاوتند⁉️ آيا تفاوت‌هاي مشهودِ دو جنس در بخش اخلاق، رفتار، گرايش‌ها، نقش‌ها و... اصيل و طبيعي است و يا ساختگي و مصنوعي⁉️ چنانچه پيشتر آمد، مسئلة تفاوت‌هاي دو جنس از همان آغاز نظريه‌پردازي‌هاي فمينيستي، به‌عنوان مسئله‌اي محوري و مبنايي مورد توجه و نقد فمينيست‌ها قرار گرفت؛ به شكلي كه فمينيست‌هاي ليبرال از جمله ولستون كرافت و جان استوارت ميل با تأكيد بر برابري زن و مرد در استعدادها و توانايي‌ها، تفاوت‌ها را ساختگي دانستند. چندي بعد با تفكيك بين زن و زنانگي، دريچه‌اي جديد در اين بحث گشود و مقدمات لازم را براي تفكيك بين (تفاوت‌هاي زيست‌شناختي و طبيعي) و (تفاوت‌هاي ساختة فرهنگ و اجتماع) در موج دوم فمينيسم فراهم آورد. نظرية تفكيك جنس و جنسيت، بسان ابزاري تحليلي در جهت انكار و نفي تفاوت‌هاي دو جنس، مورد استفادة فمينيست‌ها قرار گرفت. فمينيست‌ها با انكار تفاوت‌هاي طبيعي بين دو جنس و به‌تبع آن، اثبات برابري ذاتي زن و مرد، مي‌كوشند لزوم برابري حقوقي زن و مرد را ثابت كنند. 🔰 اين تلاش فمينيست‌ها از دو جنبه قابل نقد و بررسي است: 👈 اول اينكه، دو جنس در چه زمينه‌هايي و به چه ميزاني متفاوت يا مشابهند⁉️ 👈 دوم اينكه، در صورت تفاوت، آيا مي‌توان تفاوت‌هاي طبيعي و ذاتي را مبنايي براي تفاوت حقوقي قرار داد و به‌عبارت‌ديگر، چه رابطه‌اي بين برابري يا تفاوت طبيعي با برابري يا تفاوت حقوقي، مي‌توان برقرار نمود⁉️ در مورد تفاوت‌هاي دو جنس (سؤال اول) نظرات مختلفي بين دانشمندان وجود دارد. غالب زيست‌شناسان با بررسي تفاوت‌هاي فيزيكي زن و مرد، تفاوت دو جنس را امري بنيادين و عميق مي‌دانند. در مقابل، بعضي از جامعه‌شناسان معتقدند: دو جنس در اساس با يكديگر هيچ تفاوتي ندارند و تنها عوامل اجتماعي سبب بروز تفاوت‌هاي رفتاري مي‌شود. برخي از روان‌شناسان نيز هر دو عامل زيستي و محيطي را در شكل‌گيري تفاوت‌هاي جنسي دخيل مي‌دانند. 📚 حمزه گنجی؛ روان‌شناسی تفاوت‌های فردی؛ ص 189ـ190. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀