eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ کسانی که هنوز سه ماه از دولت انقلابی گذشته انتظار دارند همه خرابه های هشت سال دولت تدمیر آوار برداری و بازسازی شود. @MohamadRezaBagherzadeh
هدایت شده از سید کاظم روح بخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
731 پاسخ به آقای مولوی گرگیج: برای اثبات حقانیت عمر رفتید سراغ شهربانو چرا برای رد حقانیت و غصب خلافت ابوبکر و عمر نریم سراغ حضرت زهرا (س) ؟؟!!! سیدکاظم روح بخش ساخت کلیپ با ما انتشارش با شما🙏🌹 @poshtybanman https://poshtybanman.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن، خانواده و سبک زندگی
2️⃣ نقد آموزه‌ها6️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن7️⃣1️⃣ 🔰 رابطة تفاوت‌هاي طبيعي با برابري يا تفاوت‌هاي حقوقي پس از بررسي تفاوت‌هاي طبيعي دو جنس، اين سؤالات پيش مي‌آيد که: چگونه بايد با تفاوت‌هاي دو جنس برخورد کرد⁉️ آيا مي‌توان تفاوت‌ها را باعث برتري، ارزشمندي و تعالي يکي از دو جنس نسبت به ديگري دانست⁉️ آيا قابل قبول است که تفاوت‌ها علت پاره‌اي از محروميت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و... شوند⁉️ آيا اين تفاوت‌ها بايد باعث تفاوت‌هاي قانوني و حقوقي شود⁉️ در اين صورت آيا برتري حقوقي توجيهي دارد يا تنها گزينة مورد نظر تفاوت در عين برابري است⁉️ ديگر اينکه کدام‌يک از تفاوت‌ها، در چه محدوده‌اي و تا چه حدي مي‌تواند و يا لازم است در قانون لحاظ شود⁉️ در مسئلة نحوة برخورد با دو جنس، راهکارها و پيشنهادهايي را ارائه داده‌اند. 👈 راهکار که در کتاب انقياد زنان اثر آمده است، اين است که از‌آنجا‌که بسياري از تفاوت‌هاي زنان و مردان محصول اجتماع و شرايط نابرابر و در نتيجه، غيرطبيعي است، لذا نبايد منشأ تفاوت‌هاي حقوقي شود؛ بلکه برخورد کاملاً قانون با هر دو جنس مي‌تواند زمينه‌ها و فرصت‌ها را براي ظهور صفات حقيقي افراد فراهم آورد. 👈 راهکار ديگري که در ، خصوصاً توسط مطرح شد، اين است که تفاوت‌هاي زنان، هر‌چند باشد، عامل بدبختي و فرودستي زنان است؛ پس بايد تفاوت‌هاي طبيعي نيز به ‌کمک ‌پيشرفت حاصله در دانش و تکنولوژي توليد مثل، نابود شوند. 👈 در مورد راه ‌حل پيشنهادي ،‌ به نظر مي‌رسد لحاظ نکردن تفاوت‌هاي دو جنس در قانون، به بهانة عدم دسترسي به تفاوت‌هاي حقيقي و تشخيص آنها از ، به‌مثابة پاک کردن صورت مسئله است؛ چراکه نشناختن تفاوت‌هاي حقيقي به معني نبودن آنها نيست. اگر در حقيقت و واقعيت، تفاوت‌هايي در استعدادها و توانايي‌ها وجود داشته باشد ـ که شواهد علمي حاکي از آن است ـ ايجاد موقعيت کاملاً و عدم لحاظ اين تفاوت‌ها در قانون، مستلزم اجبار زن و مرد به کارهايي است که مناسب توانايي‌هايشان نيست و يا به معني دست‌کم گرفتن توانايي‌هاي ويژة هریک است و مسلماً منشأ بروز اختلال‌هايي در سازمان خانواده و اجتماع خواهد شد. 📚 جان استوارت ميل؛ انقياد زنان؛ ترجمة علاءالدین طباطبایی؛ ص 23ـ30. و ر. ک به: آرای فايرستون، بخش گرايش‌هاي فمينيستي. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها7️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن8️⃣1️⃣ 🔰 رابطة تفاوت‌هاي طبيعي با برابري يا تفاوت‌هاي حقوقي تجربة دنياي غرب نشان مي‌دهد ايجاد ، مي‌تواند تغييراتي در صفات و حالات زنان و مردان ايجاد کند. 👈 ويل دورانت در اين زمينه گفته است: گويا براي حل اين معنا (آيا زنان قادر به انجام امور مردان هستند⁉️) لازم بوده است عدة زيادي از زنان به زندگي متغير و متنوع صنعتي مردان راه يابند تا معلوم شود اين اشتغالات وسيع‌تر، به چه عمق و سرعتي ذهن و خوي اين زنان را تغيير مي‌دهد. تمام انگلستان و نيمي از امريکا صحنة اين آزمايش بزرگ گشته است. کارخانه‌ها و اداره‌ها و مشاغل ديگر به روي زن و مرد، به ‌يکسان باز شده است. نتيجة اين آزمايش بزرگ چه بوده⁉️ نتيجة تغييرات در اين زنان آزاد شده چنان بود که ذهن عالمي از تحير بازماند. در طي سه نسل، اين خادمان نوين صنعت، در هر ميداني که ضروري نبود، راه خود را باز کردند و در تمام اين ميدان‌ها صفات اخلاقي و ذهني مردان را به دست آوردند تا آنجا که وعاظ اخلاقي عالم مسيحيت از که در گذشته ضعيف و لطيف خوانده مي‌شد به ناله درآمدند... 📚 ويل دورانت؛ ‌لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر؛ ترجمة عباس زریاب؛ ص146. اما به‌راستي، کدام‌‌يک از اين خصوصيات، طبيعي و کدام ساختگي است⁉️ خصوصياتي که پيش از تغيير شرايط به زنان نسبت داده مي‌شد يا صفاتي که در شرايط امروزي ظهور کرده است⁉️ آيا صرف اينکه زنان بتوانند از عهدة امور مردان برآيند، نشانگر آن امور با استعدادها، توانايي‌ها و طبيعت آنان است و مي‌تواند توجيهي براي واقعي و طبيعي بودن آن امور و صفات قرار گيرد⁉️ يا اينکه بايد ديد همراه با اين تغيير نقش‌ها، چه تحولاتي در روان و جسم زن و به‌تبع او، خانواده و سپس اجتماع پديد مي‌آيد⁉️ حتي شايد آثار سوء آن در درازمدت آشکار گردد؛ در اين صورت چه کسي مسئول خواهد بود⁉️ حقيقت اين است که مسئلة تشخيص از ، مسئله‌اي نيست که به‌آساني با فکر و استدلال بشري حل شود؛ چراکه مستلزم درکي همه‌جانبه از تمام ابعاد وجودي زن و مرد است؛ نگاهي و برتر که به حقيقت ذات بشري قبل از تأثير هرگونه عامل خارجي،‌ احاطه داشته باشد؛ و البته مسلم است که چنين احاطه‌اي براي خود انسان غير‌ممکن است و تنها در حيطة علم و قدرت می‌‌گنجد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها8️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن9️⃣1️⃣ 🔰 رابطة تفاوت‌هاي طبيعي با برابري يا تفاوت‌هاي حقوقي مشاهده مي‌شود که ديگربار اعتماد و تکية بيجا به توانايي‌هاي محدود عقل بشري و دخالت بشر در قلمرويي که از حيطة توانايي‌هايش خارج است، سبب بروز اين ضعف‌ها و فسادها در نظريه و عمل مي‌شود؛ در‌حالي‌که استمداد از سرچشمة لايتناهي علم آسماني، يعني وحي، مي‌تواند بهترين رهنمون براي تشخيص اين تفاوت‌ها باشد. در انديشة ناب ، انسان نمي‌تواند حقوق بشر ـ از جمله زن ـ را تعيين کند؛ چراکه قدم اول در تعيين ، است. بايد ميان نيازهاي راستين و دروغين انسان فرق نهاد؛ در‌حالي‌که شناخت انساني گرفتارِ جهل، سهو، محدوديت و ناتواني در تطبيق، گرفتار تمايلات نفساني و منافع شخصي، اختلاف‌نظر و ديگر مفاسد است؛ لذا اعتماد مکاتب الحادي و به‌تبع آنها ، به توانايي بشر در تعيين حقوق بشر، غيرقابل قبول و تا حد قابل‌توجهي تحت تأثير جهان‌بيني مادي فرهنگ غرب است. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها9️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن0️⃣2️⃣ 🔰 رابطة تفاوت‌هاي طبيعي با برابري يا تفاوت‌هاي حقوقي برخي از فمينيست‌ها صراحتاً ويژگي‌هاي و زيست‌شناختي وجود زن را ريشة تمام مشکلات او مي‌دانند و رهايی زنان را در گرو محو و نابودي اين تفاوت‌هاي طبيعي تلقي مي‌کنند. 👈 در کتاب با ذکر شواهد پزشکي به‌تفصيل توضيح مي‌دهد که چگونه بدن زنان تا حد زيادي براي عمل توالد سازمان‌ يافته و خصوصيت توليد مثلي زن، اکثر ارگان‌هاي بدن او را تحت تأثير قرار داده است. او در ادامه، اين را عنصر مسئله‌آفرين و بحران‌ساز زندگي آنان دانسته است و چاره را در اين مي‌داند که زنان تا جايي که ممکن است از لوازم زيست و طبيعت خود فرار کنند. عدم قبول نقش‌هاي مادري،‌ پرورش کودکان به‌طور دسته‌جمعي، از بين‌ بردن موانع و کنترل باروري، راه‌هايي است که دوبوار براي جنگ با خصوصيات طبيعي و زيست‌شناختي زنان پيشنهاد مي‌کند. 👈 سال‌ها بعد از دوبوار، نيز در ادامة راه دوبوار طبيعت را ظالم و بدن زن را منشأ فرودستي او دانست؛ اما با توجه به پيشرفت‌هايي که در زمان او در تکنولوژي صورت گرفته بود، اعلام نمود: بايد با کمک تکنولوژي (مادري آزمايشگاهي، باروري مردان و...) به جنگ طبيعت زنانه رفت. در اينجا اين سؤال مطرح مي‌شود که آيا مي‌توان ظلم و ستم را به طبيعت نسبت داد و طبيعت را ظالم دانست⁉️ آيا طبيعت مي‌تواند به خودي خود منشأ ستم باشد⁉️ در اين‌صورت چرا طبيعت با زنان سر جنگ داشته است و از مردان جانب‌داري مي‌کند⁉️ آيا در اين ميان، ضرورتي وجود داشت⁉️ در اين صورت آيا مي‌توان از الزام‌ها و ضرورت‌هاي طبيعي گريخت⁉️ 📚 اليزابت فاليز؛ «نقدی بر جنس دوم»؛ ترجمة ماهرخ دبیری؛ مجله زنان، ش 1، ص 31ـ32. در مورد آراي فايرستون ر. ک به همين کتاب، بخش گرايش‌هاي فمينيستي. اين اعتقاد فمينيستي به‌طور مستقيم به مباني و دين‌گريز فرهنگ غرب باز‌مي‌گردد که طبيعت را فارغ و تهي از ارادة حکيمانه خالق مي‌بيند و لذا هيچ‌گونه هدفمندي و حکمتي در پس آن نمي‌يابد و در نتيجه، هيچ تقدس و اصالتي براي قوانين طبيعي قائل نمي‌شود؛ در‌حالي‌که در جهان‌بيني توحيدي، هدفمندي و حکمت و ارادة نهفتة خالق در طبيعت، تفاوت‌ها را توجيه مي‌نمايد؛ از‌همين‌روست که حتي فمينيست‌هايي که تا حدودي پايبند به هستند، مانند يا و ، تفاوت‌هاي زنان از جمله مادري را امري مقدس مي‌شمارند. با مطالعة اصول جهان‌بيني توحيديِ حاکم بر تفاوت‌ها و تأثير حکمت و جايگاه تفاوت‌ها در نظام خلقت، تأثير مباني الحادي غرب در آموزه‌هاي فمينيسم بهتر نمايان مي‌گردد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹شهید مهدی زین الدین: هرکس در شب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا نیز او را نزد اباعبدالله یاد می کنند 🌹🌹شهدا را یاد کنیم ولو با ذکر یک صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔 ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود حیدر داشت می سوخت 💓 جاااانم فاطمه... 😭 اگر حالی دست داد، ملتمسین دعا را فراموش نکنید... 🏴 🖤 Mohsenzade.com/zm 🏴 Womanfamily.ir 🖤 https://www.aparat.com/woman_family 🏴 @woman_family 🖤 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
❌ چند نکته پيرامون سخنان گرگیج ✍ حجه الاسلام محمدهادی طاهریان فرد 🔴 یکم: روش و منش ما باید علوی باشد نه اُمَوی. مجموعه کنش‌های ما باید نمایشگری کوچک از سیره و سنت ائمه‌ علیهم‌السلام باشد نه آن‌که ما نیز به اسم دفاع از ولایت، آشفته‌وار همان سلوک دشمنان اهل بیت ع را مشی نمائیم. متاسفانه این چند روزه برخی‌ها در فضای مجازی و حقیقی، تهمت‌ها و نسبت‌هایی می‌دهند که نه منطق، نه فکر، نه فقه، آن را تایید نمی‌کند بل مستوجب حد شرعی‌ست! وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ!! 🔴 دوم: برخی از ما و مانند آن می‌نویسیم... و یا تصریحا یا تلویحا تائید می‌کنیم، یا مرتبا درصدد نشر و نگارش مطاعن و مثالب هستیم... طنز ماجرا همین جماعت امروز رگ گردن متورم نمودند!! چه توقع نابجایی هست، ما در توهین‌ها و نسبت‌هایی که بعضا صددرصد غلط و ناروا و دورغ هست آزاد آزاد باشیم اما دیگران مراعات‌مان را کنند؟! عجیب‌تر آن‌که برخی از همین طایفه مساله رخ داده رو دستمایه‌ای قرار داده برای طعن و طعنه به وحدت و تقریب! همین عذر خواهی گرگیج، که اعلام نمود: ما توهین کننده به ائمه و اهل بیت ع را کافر می‌دانیم و عذر خواهی هم نمود، و واکنش‌های دیگر بزرگان اهل سنت بر علیه گرگیج، ثمره وحدت و تقریب چند ده‌ساله است. 👈 امروز دقیقا وقتِ فهمِ وقاحتِ طعنه و توهین به مقدسات دیگران است! ادامه دارد👇👇👇
ادامه ی👆👆👆 🔴 سوم: نکته پایانی متأسفانه آنطور که جناب حامد کاشانی، سخنان گرگیج را (به قول خود بشکل نقل به مضمون)، توئیت نمود، نبود! حتما خود حامد کاشانی هم رضایت ندارد کسی اینچنین با تغییر تعابیر، غرض‌ورزانه سخنانش را نقل نماید! همین توئیت وی فکرها را جهت‌دار نمود. (آنطور که حامد کاشانی نقل نمود گفته‌ی گرگیج مستلزم طعن و توهینِ تند و مستقیم بود اما سخنان گرگیج با آنچه نقل شد فاصله داشت، که در بالا اصل سخنان و شیوه استدلالش کامل بیان شد. بله شاید بالمَآل و نتیجه چنین باشد اما به آن تند و شوری نبود مانند تفاوت "بنشین و بتمرگ و بفرما" است که به جهت معنا یکسان است اما جهت توهین عرفی، متفاوت. نخبگان و فرهیختگان اهل سنت که خودشان سخنان را محکوم نمودند امروز شاهد واکنش‌های ما هستند! گرگیج استدلالی نموده بایستی جوابش را داد، اما صد افسوس بسیاری حتی اهل علم، در این چند روزه فقط صحبت‌های هوچی‌گرایانه و اقناعی داشتند! ادامه دارد، تبیین شبهه گرگیج و پاسخ به وی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🥀 🍃🌸🍃 @woman_family 🥀🍃🌸🍃🥀🍃 ✨🥀🍃🌸🍃🥀🍃🌸
ادامه ی👆👆👆 ✍ حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدهادی طاهریان فرد : باید را بدانیم: متن سخنان او 👈 : "چون نکاح حضرت حسین با شهربانو در زمان غنیمت و خلافت عمر بود، خب اگر خلافت حضرت عمر نعوذبالله ظالمانه و غاصبانه یعنی ناحق بود، چه نسب درستی برای ائمه می‌ماند؟" به قول ما طلبه‌ها شکل استدلالش، قیاس استثنائی شرطیه بود. به این شکل: 👇👇👇 مقدم: اگر عمر خلافتش ظالمانه، غاصبانه و خلاصه ناحق باشد تالی: نُه امام شیعیان نسبشان خراب میشود نتیجه: 👈 و لکنَّ التالی باطل فالمُقَدم مثلُه او می‌خواهد بگوید چون شهربانو، در واقع کنیز و غنیمتِ جنگ و فتحی بوده که عمر اذن جنگ را صادر نموده، پس اگر خلافت عمر ناحق باشد، فرامین او مِن جمله جنگ و فتح و غنیمت گرفتن و کنیز گرفتنش نیز ناحق می‌شود! و اگر شهربانو در واقع کنیز نبود و زنی آزاد بود که به ناحق در او تصرف شد(چون عمر امام بر حق نبود) پس نکاحش با حضرت حسین ع صحیح نبوده و تصرف حضرت حسین ع در او غاصبانه و در نتیجه اعتبار اولاد او که ۹ امام بعدی هستند، زیر سئوال می‌رود! روشن است استدلال او همانطور که در نامه عذر خواهی‌اش هم آمده، نشان‌دهنده آنست که آن‌ها طهارت ائمه اطهار علیهم‌السلام را که بین خودشان و شیعیان فرض مسلم است را قبول داشته و از قضا پایه استدلالش قرار داده است تا حقانیت خلیفه دوم را اثبات نماید!) این اتفاقا نشان می‌دهد آن‌ها به طهارت مولد ائمه علیهم السلام معتقد هستند!) آنطور که دیگران تلقی نمودند نبود. ادامه دارد👇👇👇
ادامه ی👆👆👆 : جناب گرگیج خواسته است از طریق قاعده الزام حقانیت خلیفه دوم را اثبات نماید. قاعده الزام یعنی: بر اساس اعتقادات طرف مقابل او را وادار به پذیرش مطلبی نمایی! و گرگیج خواسته است مثلا از طهارت مولد ائمه علیهم السلام، ما را وادار به پذیرش خلافت عُمر نماید در صورتی که آنچه ما باید بدان اعتقاد داشته باشیم هم 👈 صحت تالی هست و هم 👈 ملازمه‌ی بین مقدم و تالی! حال آن‌که بین مقدم و تالی ملازمه‌ای نیست! حتی نزد خود اهل سنت(توضیحش می‌آید) 🔰 ابتدا با مثالی ضرورت ملازمه را توضیح دهم: مقدم: اگر من مریض شوم تالی: تب خواهم کرد نتیجه: 👈 چون تالی باطل است یعنی الان تب ندارم پس مقدم هم باطل است یعنی من مریض نیستم! در صورتی‌که بین مَرض و تب، همیشه ملازمه برقرار نیست، بسیاری از مرض‌ها هستند که تب بهمراه ندارند مانند سرطان، میگرن، سنگ کلیه، دیسک کمر و تومور مغزی و ده‌ها بیماری دیگر. در اینجا نیز اگر قرار است ارکان قاعده الزام تمام باشد و بدان‌وسیله حقانیت خلافت عمر، نتیجه گرفته شود، باید علاوه بر طهارت مولد ائمه علیهم السلام، 👈 ملازمه نیز بین مقدم و تالی مورد پذیرش ما باشد‌. تا استدلالش درست باشد و در اینجا ملازمه‌ای در بین نیست! توضیح بیان عدم ملازمه 👇👇👇
ادامه ی👆👆👆 1️⃣ حتی اگر بپذیریم مطابق ادعای جناب گرگیج مساله شهربانو زمان خلیفه دوم رخ داده است، باز ادعای وی را ثابت نمی‌کند. 🔴 ؛ مطابق قرائن و شواهد فراوان تاریخی شهربانو کنیز یعنی ام ولد نبود. شاهد مهم آن‌که، منابع بسیاری از شیعه و سنی، خطبه خواندن و وکالتِ خطبه خواندن شهربانو را نقل نمودند (در دایره المعارف صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ج۴، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ص ۳۶۹) در صورتی که اگر ایشان کنیز یا هدیه خلیفه بود نیازی به خطبه نداشت، با همان هِبه یا خرید و فروش او همچون دیگر کنیزان برای اربابش حلال می‌گشت. نکته: اگر جایی هم گفته شده شهربانو ام‌ولد بود، تاریخ نویس مطابق فضای زمانش نگارش نموده است چراکه شهربانو بعد از فتح، از ایران آمده و زمینه چنین تلقی‌ای نزد همه بود و الا همانطور که اشاره شد و در تاریخ آمده اميرالمؤمنين علیه السلام ابتدا بهای شهربانو را پرداخت نمود و سپس خود شهربانو، ابی‌عبدالله علیه السلام را انتخاب نمودند و خطبه خواندند، یعنی ازدواج نمودند! درخور توجه آن‌که، نسب‌شناس کهن، (متوفای ۱۹۰ هجری) شاید قدیمیترین کسی است که ماجرای اسارت دختر یزدگرد و آوردن وی نزد عمر بن الخطاب را گزارش کرده و زمخشری در ربیع الابرار، از همو روایت می‌کند. بر اساس گزارش او، عمر بر آن بود تا دختر یزدگرد را مثل کنیز بفروشد ولی امیرالمومنین(علیه السلام) این کار خلاف سیره نبوی را نپسندید و جلوی فروش را گرفت و فرمود: "دختران پادشاهان نبایستی فروخته شوند!" و خود اميرالمؤمنين بهای مالی آن را پرداخت. تنها با این اقدام بود که زمینه ازدواج آبرومندانه دختر یزدگرد را با بهترین فرد یعنی امام حسین (علیه السلام) فراهم آورد. : اگر شخصی مظلومانه و به ناحق اسیر گشت، آیا در همان سرزمین غربت، نمی‌تواند آزادانه و با اختیار و بدون اکراه ازدواج نماید و خطبه بخواند؟! کوتاه سخن 👈 ملازمه‌ای بین اسارتِ ناحق و ازدواج ننمودن و یا ازدواجِ اکراهی نیست! ادامه دارد👇👇👇
ادامه ی👆👆👆 2️⃣ دوما: از نظر شیعه 👈 جهادی که بدون اذن امام باشد، مانند همین فتح ایران، غنائمش مخصوص امام است. 🔹امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در جهاد بدون اذن امام [که مشروعیت ندارد]، همه غنیمت‌ها از آن امام بوده و آنها را در مسیری که می‌پسندد، به کار خواهد بست. 📚 کافی، مرحوم کلینی، ج۵ / ص ۴۳ - ۴۴. 🔰 نتیجه: در فتوحات ایران و ماجرای آوردن شهربانو نیز همین اصل جاری بوده و در عین اینکه خلفای جور حکم جهاد دادند ولی فقط غنیمت آن با تصرف حضرت امیر (علیه السلام) مشروعیت داشت. دلیل این مسئله مقام امامت امام است. ادامه دارد👇👇👇
ادامه ی👆👆👆 3️⃣ سوما: این مطلب فقط مورد نظر شیعه نیست که مورد تأیید بسیاری از بزرگان اهل سنت هم است! کتاب الموسوعه الکویتیه مهمترین دانشنامه فقهی اهل تسنن است که به قلم جمعی از نویسندگان و با حمایت وزارة أوقاف کویت، به رشته تحریر درآمده است. در این موسوعه ج ۶ / ص ۲۳۲، بحثی را به حکم هدایای کفار اختصاص داده و در ذیل آن می‌بینیم: در بین مشاهیر اهل سنت، افرادی مثل احمد بن حنبل نیز معتقد بودند که اگر امام حتی از کافر حربی یک هدیه‌ای را بگیرد (مثل غلام و کنیز)، می‌تواند در آن تصرف کند. دلیل حکم جواز این ماجرای تاریخی است که: مقوقس، حاکم مصر و اسکندریه در پاسخ به نامه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ماریه قِبْطیه را به همراه هدایایی برای پیامبر فرستاد و حضرت پذیرفت. [پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، بر همین اساس، با ماریه ازدواج کرد و او را به عنوان همسر محبوبش دوست می‌داشت و تنها فرزند حضرت از غیر حضرت خدیجه (سلم الله علیها)، یعنی ابراهیم، از او زاده شد]. در ادامه کتاب آمده است: اگر هدیه از سوی دارالحرب رسید، آن هدیه برای هدیه گیرنده است، چه او امام باشد و چه نباشد. ❌ اکنون سوال ما از جناب گرگیج این است که: شما ادعا دارید عمر بن الخطاب، حضرت شهربانو را خودش در اختیار امام حسین (علیه السلام) قرار داد! هر چه باشد به اعتقاد شما، عمر خلیفه مسلمین بوده و از مقوقس و کافر حربی کمتر نیست؛ پس به طریق اولی تصرف امام در این هدیه، جایز و مشروع است. از سوی دیگر هیچ مشروعیتی برای حکومت مقوقس نبود ولی پیامبر در هدیه او تصرف فرمود؛ تصرف امام حسین (علیه السلام) نیز در عین مخالفت با مشروعیت خلافت، جایز است. (قیاس اولویت: اقوی و اشد بودن مناط حکم در فرع فقهی پایین‌تر) 🔹هرچند جواب‌های دیگری نیز هست... نکته‌ی آخر (مهم درخور توجه): علامه ابن شهرآشوب در کتاب مناقب می‌نویسد: تمامی اهل قبله، اجماع دارند که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا!!! 📚 المناقب ج۳/ص ۳۹۴. ✍ حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدهادی طاهریان فرد https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🥀 🍃🌸🍃 @woman_family 🥀🍃🌸🍃🥀🍃 ✨🥀🍃🌸🍃🥀🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هفت دقیقه پاسخ مستند آیت الله قزوینی به اهانت مولوی گرگیج 🔺 از مبنای فقهی اهل سنت در جایز بودن قبول هدیه از کافر حربی توسط امام تا بررسی تاریخی حکومت یزدگرد و ماجرای شهربانو 🔹مطرح شده در جلسه محکومیت عالمانه ی توهین اخیر به مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام 🔸مسجد مدرسه معصومیه ۲۴ آذرماه @basij_masoumieh https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🥀 🍃🌸🍃 @woman_family 🥀🍃🌸🍃🥀🍃 ✨🥀🍃🌸🍃🥀🍃🌸