زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم1️⃣
👈 انقلاب صنعتي1️⃣
رويدادهاي مهم انقلاب صنعتي از سويي و روشنگري از سوي ديگر، همچنين شکلگيري انقلابهاي آمريکا و فرانسه در اين دو قرن از جهات مختلف، زندگي زنان را دچار تحول ساخت و زمينههاي پيدايش فمينيسم را ايجاد كرد.
مهمترين شاخصه اين مقطع تاريخي در مغربزمين، انقلابي بنيادين در نظام #اقتصادي غرب است كه بهدنبال خود، تمام ابعاد زندگي بشر را متحول ساخت.
تا پيش از اين (حدوداً سالهاي 1650ـ1750) مهمترين شكل اقتصاد جهان را اقتصاد كشاورزي تشكيل ميداد. در اقتصاد کشاورزي، زمين، مهمترين منبع اقتصادي مردمان بود و خانوادههاي كشاورز در خانههايي كاملاً نزديك به زمينشان زندگي ميكردند.
#مرد و #زن و حتي #فرزندان، همدوش يكديگر در مزارع خويش كار ميكردند و معمولاً تمام احتياجاتشان به دست خودشان توليد ميشد.
👈 با توسعه دانش بشري و كشف اصول مكانيكي مانند نيروي بخار و بهكارگيري آن در كارخانهها، طولي نكشيد كه كارخانههاي توليدي مختلف در جايجاي اروپا (و امريكا) ظاهر شدند. در بسياري از موارد، ماشين جاي نيروي انساني را گرفت و از سوي ديگر كارخانهها كه نياز به نيروي كار داشتند، كشاورزان سابق را با عنوان كارگر جذب نمودند.
انقلاب صنعتي نه فقط نظام اقتصادي، بلكه تمام جنبههاي زندگي #فردي و #اجتماعي را متحول ساخت:
👈 محل كار مردان (كارخانه) از محل زندگيشان (خانه) جدا شد.
👈 مردان براي كسب درآمد به #كارخانهها رفتند و زنان در #خانهها ماندند تا ساير كارهاي ضروري زندگي را انجام دهند.
برخلاف عصر كشاورزي كه توليدكننده، همان مصرفكننده بود، صنعتي شدن، وحدت توليد و مصرف را درهمشكست و توليدكننده را از مصرفكننده جدا ساخت.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم2️⃣
👈 انقلاب صنعتي2️⃣
مسئله ديگر ترويج نظام #پولي بود. به جاي تبادل پاياپاي كالا در نظام پيشين، كارگران در ازاي كارشان پول دريافت ميكردند.
عنصر پول سهم بسزايي در تحولات اين دوران داشت. مردم براي بقا به پول نيازمند و وابسته شدند و ارزش هر چيزي را پول تعيين ميكرد؛ بنابراين طبيعي است كه كار به دو بخش تقسيم شود:
1️⃣ كاري كه در ازاي آن پول دريافت ميشود (كار توليدي)؛
2️⃣ كاري كه هرچند براي حفظ معيشت ضروري است، اما پول بهدنبال ندارد (كار غيرتوليدي).
نتيجه اين تحولات اين بود كه كار مردان، #توليدي و لذا ارزشمند و كار زنان #غيرتوليدي و لذا كمارزش تلقي شد و رفتهرفته در فهم عمومي، مردان با توليد و زنان با مصرف گره خوردند.
تقسيمبندي ديگري نيز در اين بين شكل گرفت كه بعدها ابعاد عملي بيشتري يافت و آن تقسيم جامعه به دو حوزة #عمومي (عرصة توليدي) متشكل از مردان و حوزه #خصوصي (عرصة غيرتوليدي) متشكل از زنان و كودكان است.
🔰 انقلاب صنعتي به انقلابي در حيطه روابط دو جنس و کارکردهاي اجتماعي هریک از دو جنس انجاميد و با خلق تقسيمات دوگانه و متقابل توليد و مصرف، كار توليدي و كار غيرتوليدي و حوزة عمومي و خصوصي و اختصاص #مردان به طرف اول اين تقابلات و راندن زنان به طرف دوم ـ كه مسلماً در دنياي صنعت و سرمايه، بار ارزشي كمتري داشت ـ اولاً شكاف عميقي بين زن و مرد ايجاد كرد و ثانياً نقطة شروعي شد براي تبعيضها و نابرابريهايي كه بعدها تنها با بهانة تفاوت جنسيتي صورت ميگرفت.
👈 اما موضوع به فاصلة دو جنس ختم نشد. در فرایند شكلگيري دو مفهوم #مرد_نانآور و #زن_خانهدار، زنان كاملاً از نظر اقتصادي وابسته به مردان شدند؛ لذا گهگاه براي فرار از اين وابستگي به مشاغل توليدي رو ميآوردند و اين امر از سوي مردان، نوعي تجاوز به حريم خودشان تلقي ميشد؛ لذا رقابتها و تضادهايي بر سر فرصتهاي شغلي بين دو جنس در گرفت؛ بهطوريكه مردان نهتنها زنان را به حيطة مشاغل جديد راه ندادند، بلكه بسياري از حرفهها را كه از گذشته در تخصص زنان بود، از دستشان گرفتند.
👈 نتيجة ديگر اين رقابتها كه نارضايتي عميق زنان را درپيداشت، فاصلة فاحش #دستمزد_زنان با دستمزد مردان بود؛ بهگونهاي كه در قرن هجدهم، زنان پنجاه درصد مزد مردان را دريافت ميكردند.
👈 با افزايش تعداد كارخانهها نياز به كارگرانِ بيشتر، فزوني گرفت و از سوي ديگر كارگر با دستمزد كمتر سود بيشتري را عايد سرمايهگذار ميكرد. براي اين منظور كارخانهداران، زنان را كه نسبت به مردان سر به راهتر و قابل كنترلتر بودند، با دستمزد كمتر براي كار در كارخانهها پذيرفتند.
👈 طي اين جريان بود كه سيلي از #زنان_فقير، #دختران_مجرد و #زنان_بيوه و... در كارخانهها مشغول به كار شدند.
👈 تأثير اين مسئله در شكلگيري جنبش زنان بهاندازهاي جدي است كه بعضي از تحليلگران، آزادي زن را از عوارض انقلاب صنعتي ميدانند.
🔰 به قول ويل دورانت، كساني كه ناآگاهانه براي خانهبراندازي توطئه كردند، كارخانهداراني بودند كه براي جذب سود بيشتر، زنان را از خانههایشان بيرون كشاندند.
📚 ر.ك: آندره ميشل؛ فمینیسم، جنبش اجتماعي زنان؛ ترجمة هما زنجانیزاده؛ ص 63. همچنین ويل دورانت؛ لذات فلسفه: پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر؛ ترجمة عباس زریاب؛ ص151.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم3️⃣
👈 روشنگري1️⃣
در نيمه قرن هجدهم، گروهي از انديشمندان با توجه به تغييرات اقتصادي جديد اعتراض خود را نسبت به ظلم جوامع فئودال مبنيبر امتيازات موروثي پادشاهان، كليسا و اشراف آغاز كردند. اينان كه بيانكنندة نارضايتيهاي طبقة متوسط جديد و روبهرشد بودند، #حقوق_انسان را در برابر حقوق مقدس پادشاهان قرار دادند.
در اين زمان نهضت فكري بيسابقهاي در غرب پاگرفت و اصولي را در سطح جوامع غرب منتشر ساخت كه اين اصول بعدها زمينهساز مكاتب مختلف فكري و سياسي، جنبشهاي متعدد اجتماعي و انقلابهايي سرنوشتساز در تاريخ اروپا و امريكا شد كه فمينيسم يكي از اينهاست.
🔰 شكلگيري دو جريان فكري مهم 👈 مدرنيته و 👈 ليبراليسم، ويژگي و شاخصه فكري اين دوره را نشان ميدهد.
اين دو جريان ـ كه در ادامه بدانها ميپردازيم ـ از قرن هجده به بعد مادرِ تحولات، انقلابها و شورشهاي متعددي شد كه تمام عرصههاي زندگي بشري از جمله مسائل زنان را تحت تأثير خود قرار داد.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم4️⃣
👈 روشنگري2️⃣
الف) مدرنيته
پس از فضاي فكري #قرون_وسطی ويژگي #ضدعقلانيت و اقتدار كليسا، رنسانس سعي نمود اقتدار و عظمت باستانيان را جايگزين اقتدار كليسا كند.
رنسانس، قائل به تقدم فرهنگ باستان بر تمامي فرهنگها بود. دلزدگي از قرون وسطي، رنسانس را درپيداشت؛ اما تكية افراطي رنسانس بر فرهنگ باستان نيز به ايجاد #مدرنيته انجاميد.
#مدرنيته، رويكردي بود كه هرگونه اقتدار و اعتبار و احترام براي گذشته و سنت را انكار ميكرد و با آن ميجنگيد و در مقابل، از هر فكر جديد و نو حمايت مينمود؛ بنابراين مهمترين ويژگي مدرنيته، نوگرايي و سنتستيزي است.
احترام و اهميت فوقالعاده به انسان و به تواناييهاي او ويژگي ديگر مدرنيته است؛
بنابراين ايمان به عقل و اعتقاد به تواناييهاي آن و ملاك و معيار قرار دادن عقل در همة امور و حذف و سركوب هر چيز غيرعقلاني كه مانع حاكميت عقل شود، در دستور كار مدرنيته قرار گرفت.
از منظر مدرنيته، عقل بهواسطة آموزش، روش تفكر و انديشيدن را ميآموزد و بدون آموزش، خرد آدمي از استقلال بيبهره ميماند و ممكن است تحت نفوذ ديگران قرار بگيرد؛ لذا براي پرورش و آزادي عقل، آموزش ضرورت دارد.
🔰 تأثير مدرنيته در مسائل #زنان
تا پيش از مدرنيته، نظم موجود در خانواده و اجتماع امري طبيعي و صحيح بهشمار ميآمد. فقرا و رعايا زندگي سخت خود را امري طبيعي و گريزناپذير و زنان، اقتدار مرد و اطاعت از او را تنها شيوة موجه زندگي خانوادگي ميدانستند؛ اما مدرنيته نظم گذشته را زير سؤال برد.
در مدرنيته، براساس داوري #عقل انساني هرگونه تفاوت و تبعيض بايد به محک #عقل_بشري مورد سنجش قرار گيرد. طبيعي است که در اين حالوهوا به ذهنها خطور كند كه چرا مردان بر زنان مسلطاند و چرا زن ملزم به اطاعت از مرد است؟
👈 از سوي ديگر با توجه به احترام فوقالعادة مدرنيته به #انسان ـ بهدليل برخورداري او از گوهر #عقل ـ طبيعي است زنان كه خود را انسان و صاحب خرد ميدانند، خواهان احترامي درخور انسان مدرن شوند و اگر آموزش براي پرورش عقل انساني لازم است، پس زنان نيز نبايد از آن، محروم بمانند و اين امر در شرايطي است كه #آموزش براي پسران و مردان الزامي ميشود و زنان با محروميت از آن، شاهد تناقض عميقي ميشوند.
👈 تأكيد مدرنيته بر اينكه هيچچيزي را نبايد قبل از اثبات عقلاني پذيرفت، سبب شد زنان در بسياري از مسلمات اجتماعي از جمله الگوي زن خانهدار، وظايف زن، تواناييهاي زن و... ترديد كنند.
بدينترتيب آموزههاي مدرنیته، تغيير در وضعيت زنان را اجتنابناپذير ساخت و هم زنان و هم جامعه را براي تحولاتي اساسي در مسائل زنان آماده كرد.
📚 ر.ك: مالكوم واترز؛ جامعة سنتي و جامعة مدرن: مدرنيته و مفاهيم انتقادي؛ ترجمة منصور انصاری؛ بابك احمدي؛ مدرنيته و انديشة انتقادي؛ و همچنین براي توضيح بيشتر ر.ك: حميرا مشيرزاده؛ از جنبش تا نظرية اجتماعي: تاریخ دو قرن فمینیسم؛ ص 6ـ9.
ادامه دارد👇👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#موجها_و_گرایش_و_نظریه_پردازانِ_فمینیسم
#تاریخ_غرب
👩🎤 #وضعيت_زنان در قرن هفدهم و هجدهم5️⃣
👈 روشنگري3️⃣
الف) مدرنيته
🔰 نقد مدرنيته
مدرنیته یک روح دارد و این روح تبلورهای مختلف دارد. هر چند مدرنیته همه چیز را بیروح کرده است. معماری مدرن، تبلور مدرنیته است. پول، ماشین، شبکههای مجازی و … همه تبلور این روح هستند. زیمل میگوید شکایت کردن و نفرین و لعنت بر این شرایط کاری را از پیش نمیبرد، بلکه باید این وضعیت را بشناسیم. از دید ماکس وبر اگر بخواهیم ریشه همه اینها را بررسی کنیم، باید میان دو نوع #عقلانیت فرق بگذاریم:
👈 یک عقلانیت معطوف به #ارزش داریم و 👈 یک عقلانیت مبتنی بر #هدف.
عقلانیت معطوف به ارزش یعنی انسان برای یک ارزشی تلاش میکند و میجنگد. حالا این ارزش میتواند متفاوت باشد.
وبر میگوید دوران مدرن پایان این دوره و آغاز دوره دیگری است که عقلانیت در آن مبتنی بر هدف است.
در این عقلانیت، #عقل #ابزارهای مختلف را به کار میگیرد تا به آن #هدف برسد.
ممکن است کسی بگوید در عقلانیت معطوف به ارزش هم افراد ابزارهای عقلانی متعددی را به کار میبردند تا به ارزشها برسند. فرق این است که در اینجا غایت #دنیوی موردتوجه است و عقل در خدمت این غایت است. هر چه هست محاسبه سود و زیان است و ارزشها جایی ندارند.
👈 عقلانیت پشت مدرنیته غربی کاملاً #ابزاری است و غایت آن کاملاً #دنیوی و افزایش سود و سرمایه است.
یک وقت شما کار اقتصادی را ارزش تلقی میکنید. «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه». در عقلانیت مدرن غایت نهایی افزایش سود و درآمد و رفاه #جسمانی است.
این عقلانیت محاسبهگر و تهی از ارزش که هیچ سودایی غیر از رسیدن به #سود ندارد در معماری به صورت انبوهسازی و کم کردن هزینهها و سرعت در ساخت خودش را نشان میدهد. زیمل روح مدرنیته را در #پول توضیح میدهد.
مهمترین ویژگی این نگاه، #ابزاری کردن همه چیز است و همه رابطهها و ارزشها بر این مبنا قرار میگیرد و #عواطف انسانی به حاشیه میرود.
#عقل، همه چیز را خیلی خشک و کاسبکارانه میسنجد. حتی سلام کردن آدمها به هم مبتنی بر این میشود که ببینند آیا برایشان سودی دارد یا خیر.
آرتور میلر در داستان «مرگ فروشنده» به زیبایی این نکته را نشان میدهد. این سیستم کارآمد هست و انسجام دارد، اما غایت آن دنیوی است و نه متعالی و Spiritual.
بلایی بر سر انسان میآید که #انسان تبدیل به ابژه میشود. شکی نیست که مدرنیته در این پروژه خود موفق است.
#مدرنیته به یک پروژه ناقص و ناتمام و غیرانسانی تعبیر شده است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. نمیگوییم این پروژه را بهکل کنار بگذاریم، بلکه چون ما انسان هستیم ارتباطات ما در این شبکه باید بهطور کامل برقرار شود و انسان تکساحتی دچار #تنهایی میشود.
ارتباطی که انسان در #سنت با دیگران داشته #کیفی بوده است. شاید تنهایی کوتاهمدت یا مکانی و غربت بوده است، اما این پدیدهای که برای #انسان_مدرن اتفاق افتاده مانند یک آوار بر سر او خراب شده است.
#ابژه شدن #انسان یعنی #شیء شدن که روح پول و ماشین است و خود ما را هم شیء میکند.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀