eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1297171755.mp3
1.4M
⁉️ سوال ❌ آیا این حدیث صحیح می باشد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند به همسران خود اظهار دوستی کنید حتی شده به دروغ‼️ یعنی اگر صحیح باشد چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند مرد دروغ بگوید⁉️ 🎙 استاد محمدی شاهرودی @ostadmohamadi 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم0️⃣2️⃣ 🔰 عقل‌گرایی1️⃣ یکی از مبانی نظری غرب جدید است. اصطلاح عقل‌گرایی که عمدتاً از قرن هفدهم میلادی به بعد در غرب رواج پیدا کرد، از مفاهیم پیچیده و چند‌پهلو است. بخش‌ مهمی از پیچیدگی به تنوع معانی ارائه شده از این لفظ برمی‌گردد؛ در واقع عقل‌گرایی مشترک لفظی است. آ‌نچه در مبانی نظری فمینیسم مد‌نظر است، عقل‌گرایی فلسفی و یا عقل‌گرایی کلامی نیست. مراد از عقل‌گرایی به‌عنوان مبنای نظری فمینیسم، عقل‌گرایی ویژة دوران روشنگری است که اغلب از آن با عناوینی چون ، و یاد می‌شود. ویژگی عقل‌گرایی این دوران، تأکید بر عقل در گام اول است؛ به تعبیر لاک که یکی از بنیان‌گذاران اندیشة عقل‌گرایی مدرن است، اذهان ما به بزرگی و وسعت حقیقت ساخته نشده‌اند و برای دریافت کلِ گستر‌ة اشیا و امور مناسب نیستند. نتیجة چنین تواضعی در حدود عقل بشری، آن است که: آنچه در محدودة تجربة ما نیست، در محدودة عقل ما هم نیست و معرفت عقلی ما نمی‌تواند از حدود عالم تجربی فراتر رود. در گام دوم عقل‌گرایی این دوره، به توسعة حیطة فعالیت‌های عقل می‌پردازد. پیش‌از‌این، عقل‌گرایی عمدتاً به حوزة مباحث و شناخت حقایق اشیا اختصاص داشت. با گسترش علم جدید و شناخت انسان‌ها از قوانین حاکم بر طبیعت، این انگیزه در دانشمندان غربی در قرن هفدهم به وجود آمد که اگر می‌توان قوانین حاکم بر طبیعت را کشف کرد، پس می‌توان قوانین حاکم بر سرشت بشری را نیز کشف کرد و چنین توانایی‌ای برای فاهمة بشری وجود دارد و چیزی جز عقل بشری نیز نباید در کار فهم و کشف سرشت و طبیعت بشر مداخله کند. عقل‌گرایی به این معنا، بنیان‌گذار علوم انسانی در غرب محسوب می‌شود. بر‌اساس آنچه گفته شد، عقل‌گرایی مبتنی‌بر ، به نظریه‌پردازی دربارة سعادت، اخلاق و روان‌ بشر پرداخت و علوم انسانی جدید را بر پایة روش تجربی بنیان ‌گذاشت. از‌آنجا‌که ویژگی این عقل‌گرایی، بودن یا به تعبیری ویران‌کنندگی است، در ارائة چارچوب‌های ایجابی و مثبت دربارة سرشت و طبیعت انسان ناتوان است. افکار ناقص و بلکه نادرست، می‌توانند چیزی را که آشکارا بی‌فایده به نظر می‌رسد، در هم بشکنند، ولی نمی‌توانند چیزی به جای آن بسازند. یک قرن تمام گذشت تا مردم این حقیقت را درک کردند. 📚 فرانکلین لوفان بومر؛ جریان‌های بزرگ در تاریخ اندیشه غرب: گزیده آثار بزرگ در تاریخ اندیشه اروپای غربی از سده‌های میانه‌ تا امروز؛ ترجمة حسین بشیریه؛ ص 465. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم1️⃣2️⃣ 🔰 عقل‌گرایی2️⃣ https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم2️⃣2️⃣ 🔰 فردگرايي1️⃣ در انديشة ، انسان به‌مثابة يک ، داراي احترام و منزلت و حقوقي مي‌شود که پيش‌از‌آن، از اين جايگاه برخوردار نبوده است. در برابرِ ديدگاه‌هايي که به اهميت و اصالت جامعه معتقد بودند و براي افراد به‌عنوان اجزاي جامعه، اهميت ثانويه و تبعي قائل مي‌شدند، در ديدگاه ، فرد، ‌واقعي‌تر، بنيادي‌تر و مقدم بر جامعه تلقي مي‌شود و به حقوق و منافع فردي اولويت قابل توجهی داده مي‌شود. گرايش فردگرايي بر اين مسئله تأکيد مي‌کند که فرد، نقطة و محوري و جسم و جان خويش است؛ همه چيز اعم از مذهب، فلسفه، قانون، اخلاق و... تابع اويند و او تابع هيچ‌چيز نمي‌باشد. در اين چارچوب، اميال بشري ‌جايگاهي محکم و استثنايي مي‌يابند. به‌گفتة ، و ، اميال، واقعياتي غيرقابل تغيير و نهاده شده در طبع بشرند که اخلاق بايد خود را با آنها سازگار کند. به‌گفتة هيوم،‌ حتي عقل نيز بردة شهوات و خواهش‌هاست. در منطق فردگرايي، انسان‌ها از يکديگرند؛ چرا‌که هریک از آنها در پي برآوردن اميال و خواسته‌هاي خويشند؛ لذا ديگران را به‌مثابة‌ اشيائي تلقي مي‌کنند که اگر بر سر راهشان قرار نگيرند، خنثي هستند، وگرنه ياور و يا مانع تحقق مقاصد و اميال فردي‌اند؛ حتي آزادي فرد نه به جهت رسيدن به هدف سياسي متعالي‌تر، بلکه في‌نفسه عالي‌ترين هدف است و به معناي از تمام موانعي است که بر سر راه خواسته‌‌هاي فرد قرار مي‌گيرد. 📚 آنتوني آربلاستر؛ لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ ترجمة عباس مخبر؛ ص 21ـ25 و 40 و 50. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم3️⃣2️⃣ 🔰 فردگرايي2️⃣ فمينيسم مدرن، دقيقاً در چنين حال‌و‌هوايي پايه‌ريزي شد؛ چه‌اينكه نتايج و تأثيرات اصول فردگرايي نيز در شعارها و آرمان‌هاي فمينيستي به‌خوبي پيداست؛ در حقيقت شعارها و آموزه‌هاي فمينيستي از جمله حق ،‌ حق ، ، به زير سؤال بردن آموزه‌هاي اخلاق سنتي و مانند آن، نتيجة منطقي آموزه‌هاي است. وقتي در جامعه‌اي، تنها ملاک اخلاق و ارزش‌ها،‌ و اميال و منافع او باشد، طبيعي است که زنان بخواهند اخلاقي طبق منافع خويش سازماندهي کنند. وقتي ميل و منفعت شخصي، عمل را توجيه مي‌کند، چرا ميل و منفعت شخصي زنان در سقط جنين و آزادي‌هاي جنسي ناديده گرفته شود؟ و... به همين شکل آموزة باعث بسياري از اعتراضات،‌ سؤال‌ها و شبهات در اذهان زنان شد و به شکل‌گيري نظريات متفاوت و متعدد فمينيستي انجاميد. از جنبه‌هاي مختلف، توسط صاحب‌نظران غرب مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. آلکسي دو توکويل، رشد خودخواهي‌هاي فردي، پشت کردن به منافع عمومي و فضيلت‌هاي اجتماعي و زوال اخلاق اجتماعي را از جنبه‌هاي منفي فردگرايي مي‌داند. هگل، فردِ جوامع فردگرا را همچون درختي بي‌ريشه مي‌داند که جامعه را صرفاً ظرفي براي تأمين نيازهاي خود مي‌بيند. روابط انسان‌ها در چنين جوامعي، صرفاً است و هيچ علاقه يا هويت مشترکي يک عضو را با ديگر اعضاي جامعه پيوند نمي‌دهد و نتيجة آن، انزوا و محصور‌ شدن فرد در خودپرستي است. به نظر فرديناند تونيس، روابط، در جوامع مدرن تنها بر‌اساس روابط خشک و تنظيم مي‌شود و اين فرایند، فرد را در يک تنهايي ترسناك و و رها مي‌کند. دورکيم نيز به گسيختگي، زوال وجدان جمعي و نابودي همبستگي‌هاي سنتي اشاره مي‌کند و بسياري از آسيب‌هاي موجود، از جمله را پیامد‌ افراط در فردگرايي مي‌داند. 📚 عبدالرسول بیات؛ فرهنگ واژه‌ها: در‌آمدی بر مکاتب و اندیشه‌های معاصر؛ ذیل فرد‌گرایی، ص401ـ402. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم4️⃣2️⃣ 🔰 فردگرايي3️⃣ اصولاً تأکيد و توجه افراطي به جنبه‌هاي انسان و غفلت از بُعد او، باعث بروز آسيب‌هايي در حيات اجتماعي و حتي فردي انسان مي‌شود. 🔰 آنتوني آربلاستر معتقد است: فردگرايي با اين مشکل روبه‌رو مي‌شود که چگونه اين موجودات ذره‌اي و ضد‌اجتماعي، مي‌توانند در يک جامعه در کنار يکديگر زندگي کنند؛ درحالي‌که اجتماع، از گروهي اشخاص آزاد و مستقل تشکيل نشده است و زندگي مشترک، نيازمندي‌ها و ضرورت‌هاي ويژه‌اي دارد که آزادي فردي هميشه آن را تأمين نمي‌کند. 🔰 ويليام بليک، پیامد‌هاي بالقوه و ناپسند باور به اصالت ميل فردي را به‌گونه‌اي کنايه‌آميز چنين بيان مي‌کند: «[بر‌اساس اين ديدگاه] کودک را بايد در گهواره سر به نيست کرد و ميل و خواستِ پنهانِ دايه را هر‌چه زودتر تحقق بخشيد». بايد توجه داشت گرچه نيز به‌دليل تأسي و تبعيت از مباني ، در معرض انتقادات مذکور قرار مي‌گيرد، اما از سوي ديگر از‌آنجا‌که و ، نفوذ بسيار گسترده‌اي در فرهنگ و تمدن دنياي مدرن داشته است، آموزه‌هاي فردگرايانة فمينيستي نيز در چنين پارادايم فکري‌اي، کاملاً اصول‌گرايانه و منطقي به نظر مي‌آيد؛ از همين روست که مي‌توان هستي و چيستي فمينيسم در غرب را موجه و معذور دانست؛ به اين معنا که از دلِ چنان حال‌و‌هوايي، ظهور پديده‌اي چون فمينيسم دور از انتظار نيست؛ لذا ريشه و سرچشمة مشکلات و انحرافات آموزه‌هاي فردگرايانة فمينيستي را بايد در مباني و فرهنگ غرب جستجو کرد؛ چراکه ، در درجة اول، ناشي از فساد سيستم است؛ هر‌چند فمينيسم باعث تقويت،‌ پررنگ‌تر شدن و اجراي کامل اصول فردگرايي در جامعة زنان و خصوصاً در عرصة خانواده شده است. طبيعي است وقتي روحية خودخواهي فردگرايانه، وارد محيط خانواده ـ يعني نهادي که بر پايه ايثار، فداکاري و از‌خودگذشتگي استوار است‌ ـ مي‌شود، نتيجه‌اي جز ، و نهاد خانواده نخواهد داشت. 📚 آنتوني آربلاستر؛ لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ ترجمة عباس مخبر؛ ص 44. همچنین ر.ک: همین کتاب بخش نقد بحران خانواده. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به چالش کشاندن مدگرایی توسط استاد فیلسوف غلامحسین ابراهیمی دینانی چرا عده ای دوست دارند شلوار پاره بپوشند⁉️ ✅ لطفاً از این گفتگوی دلنشین بی بهره نمانید. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍃👨‍🎤🍃 @woman_family 🥀🍃👩‍🎤🍃🥀🍃 ✨🥀🍃👨‍🎤🍃🥀🍃👩‍🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم5️⃣2️⃣ 🔰 آنچه تا‌کنون به‌عنوان مبانی نظری فمینیسم بیان شد، تأثیر غیر‌قابل انکاری در به‌ وجود آمدن جنبش فمینیسم دارد که در بیان ، به برخی از ابعاد آن اشاره شد. در اینجا‌ به چند در نقد مبانی نظری فمینیسم توجه داده می‌شود: 1️⃣ در نقد مبانی نظری غرب، یک پیش‌شرطِ لازم وجود دارد و آن درک صحیح این مفاهیم و آنهاست. بسیاری از آموزه‌های مدرنیته و همچنین آموزه‌های فمینیستی در قالب ادبیات و واژگانی ارائه می‌شوند که به ظاهر مورد قبول همگان‌اند، اما ممکن است از آنها مصادیق و معانی‌ای اراده شود که مورد پذیرش همگان نباشند. مفاهیمی همچون آزادی، تساوی و حقوق بشر از جملة همین مفاهیم محسوب می‌شوند. توجه نکردن به این پیش‌‌فرض لازم، در بسیاری از موارد باعث می‌شود برداشت‌ها و قرائت‌های سطحی مبنی‌بر سازگاری این مفاهیم و آموزه‌ها با تعالیم اسلامی صورت گیرد. تعریف اومانیسم به انسان‌گرایی، ممکن است به این برداشت منجر شود که اسلام نیز در آموزه‌های خود به انسان‌ها ارزش داده است و تکریم ویژة انسان توسط خالق هستی را یاد‌آور شده است، و یا ادعا شود از‌آنجا‌که آیات الهی بر تأمل و تدبر آفاقی و انفسی تأکید دارند، پس اسلام نیز را به رسمیت می‌شناسد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم6️⃣2️⃣ 2️⃣ این نقد‌ها در دو دستة کلی جای می‌گیرند: 👈 در دستة اول، مبانی نظری غرب از جنبة و نظری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. در این‌گونه‌ نقد‌ها، تلاش می‌شود استدلال نظریه‌پردازانِ مبانی یاد‌شده مورد نقض قرار گیرد و ناتمام بودن این استدلال‌ها روشن شود. 👈 در دستة دوم، تلاش می‌شود با پیش‌فرض گرفتن برخی نهاد‌ها و ارزش‌های مورد پذیرش همگان، تأثیرات سوء پذیرش مبانی نظری غرب این نهاد‌ها و ارزش‌ها بیان شود؛ برای مثال تخریب محیط زیست، زوال ارزش‌های اخلاقی و تضعیف نهاد خانواده پیامد‌های عقلانیت و سکولاریسم غربی دانسته شده است. در این کوتاه‌نوشت‌ها به‌ دلیل پیچیدگی نقد‌های نظری، از پرداختن به مسئلة پیش‌گفته اجتناب می‌شود؛ اما در قسمت نقد ، به نقد‌هایی از نوع دوم اشاره خواهد شد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم7️⃣2️⃣ 3️⃣ در نقد مبانی نظری فمینیسم و مدرنیته، یک نقد عام و اجمالی را نیز می‌توان مد‌نظر داشت و آن است. بر‌اساس آنچه از آموزه‌های دینی می‌توان برداشت کرد، هیچ‌کدام از مبانی یاد‌شده، با تعالیم دین اسلام سازگار نیست و طبعاً مورد پذیرش یک جامعة دینی و اسلامی نیز نمی‌باشد. 👈 از نظر آموزه‌های اسلامی، حیات انسانی شامل مجموعه‌ای از روابط است که هنجار‌های دینی بسیاری جهت تنظیم این روابط وجود دارد. در آموزه‌های دینی، اگر‌چه فردی نیز برای انسان‌ها متصور است، اما در ‌عین‌ حال کمالات ارتباطی و شبکه‌ای (اجتماعی) نیز وجود دارد. اگر‌چه می‌توان کمالات فردی و کمال جامعه را از هم تفکیک کرد، اما این امر به معنای عدم ارتباط میان کمالات فرد و کمال جامعه نیست؛ علاوه بر اینکه برخی از کمالات فردی در گرو ایفای نقش فرد در جهت به کمال رساندن جامعه است (). 👈 در تعالیم اسلامی، تفکیک میان قلمرو و و ادعای عدم ارتباط میان دو عرصه نیز مورد انکار است؛ برای نمونه، آموزه‌های اسلامی بر شایستگی صالحان و کمال‌یافتگان قلمرو اخلاق برای زعامت و رهبری اجتماعی تأکید می‌کنند و از سوی دیگر بر لزوم اقدام حاکمان برای امور دینی مردم تأکید می‌کنند. 👈 آموزه‌های اسلامی در عین تأکید بر دوگانگی و هنجاری دنیا و آخرت، در‌هم‌‌پیچیدگی و تأثیر و تأثر متقابل آن دو را یاد‌آور می‌شود؛ به‌گونه‌ای که سرگذشت فرد در این دنیا، سرنوشت وی در آخرت را رقم می‌زند (). لازمة پذیرش ولایت الهی، پذیرش آن در ناحیة عمل و نظر است. قرآن کریم در عین تأکید بر تدبر و تأمل در آفاق و انفس، بر محدویت عالم مادی و محدویت فاهمة انسانی تأکید می‌کند و سعادت و کمال انسانی را در تبعیت از وحی الهی می‌داند؛ بر‌این‌اساس، کسانی که ولایت الهی را در ناحیة فهم و ادراک به رسمیت می‌شناسند، در ناحیه عمل نیز در برابر اوامر و نواهی الهی سرِ تعظیم و امتثال فرو می‌آورند (). 👈 با توجه به آنچه گذشت، می‌توان گفت: باور عمیق و ایمان به آموزه‌های دینی، فرد مسلمان را از دل سپردن و پیروی از مبانی و آموزه‌های غرب جدید و همچنین نظریات فمینیست‌ها باز‌می‌دارد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
اتمام بحث ‌👌 آخر دعوانا بعد الحمد لله رب العالمین، الفرج العاجل للحجة بن الحسن المهدی صلوات الله عليه❣️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فراخوان جذب اعضای هیأت علمی «پژوهشکده زن و خانواده» موسسه‌ای حوزوی است که برای تکمیل اعضای هیات علمی خود بر اساس شرایط ذیل اقدام به جذب می‌نماید. پذیرش براساس کلان پروژه‌هایی است که حوزه تمرکز پژوهشی عضو، پس از شروع همکاری خواهد بود. 🔻نکات: 1. داوطلبان لازم است دارای مدرک سطح 4 حوزه یا دکتری دانشگاه و حداکثر 40 سال سن باشند. 2. داوطلبان دارای مدرک دکتری برای انتخاب ظرفیت ردیف 5 لازم است تحصیلات عالی حوزوی نیز داشته باشند. 3. رویکرد اسلامی پژوهشکده مورد توجه قرار گیرد. اولویت جذب در همه ظرفیت‌ها غیر از شرایط اختصاصی با طلاب حوزه علمیه، به ویژه خواهران است. 4. داشتن دو اثر پژوهشی (کتاب، مقاله) متناسب با حوزه‌های پژوهشی مرتبط و مورد تایید ارزیابان پژوهشکده، در اولویت جذب موثر خواهد بود. 5. محل خدمت اعضای هیئت علمی در قم یا تهران است. تبصره: شرط پذیرش داوطلبان خواهر سکونت خانوادگی در قم یا تهران است. داوطلبان برادر نیز متعهد به حضور در قم یا تهران خواهند بود. 6. پس از بررسی پیشینه علمی و پژوهشی، از داوطلبان برای حضور در جلسه مصاحبه دعوت خواهد شد. داوطلبانی که در مصاحبه تخصصی احراز صلاحیت شده‌اند به مصاحبه عمومی دعوت می‌شوند. جذب نهایی اعضای هیات علمی پس از تایید هیات ممیزه خواهد بود. ♦️تبصره: تا زمان تایید نهایی عضو در هیئت ممیزه، فرد به عنوان پژوهشگر مقیم در پژوهشکده مشغول فعالیت خواهد بود. ⏳مهلت ثبت نام و تکمیل اطلاعات: تا پایان آذر‌ماه 🗓تاریخ مصاحبه به اطلاع پذیرفته شدگان خواهد رسید. 🔗ثبت نام از طريق سايت http://wrc.ir
😍😍😍 خدا رو شکر الحمدلله💞