eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
180 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم و رحمه الله ببخشید امروز نشد مبحث تربیتیمو بذارم، ان شالله فردا در خدمتم🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
خبرت هست که بی روی تو آرامم نیست طاقت بار فراق این همه ایامم نیست ✍ سعدی
⭕ نقل است یکی از عرفای بزرگ معاصر به نام آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی به مجالس زیادی برای روضه خوانی دعوت میشد! ایشون هم اون زمان تنها مرکبش الاغی بود که باهاش به مجالس مختلف میرفت! ▪️یک روز که ایشون به یه مجلس روضه خوانی توی یک خونه در انتهای یه کوچه دعوت شده بود، سوار بر مرکب وارد کوچه شد، در میانه کوچه پای الاغ به چاله ای فرو رفت و مقدار کمی پایش آسیب دید، شیخ از الاغ پیاده شد و الاغ را تیمار کرد، به انتهای کوچه برد و افسارش را جلوی درب مجلس روضه بست و داخل شد، منبر وعظ و روضه را به اتمام رسوند و سوار بر مرکب برگشت. ▪️یکسال گذشت؛ مجددا شیخ به همون مجلس روضه دعوت شد، شیخ بزرگوار سوار بر مرکب به طرف مجلس روضه به راه افتاد! ▪️در بین راه الاغ با شور و نشاطی وصف ناشدنی حرکت میکرد تا پس از رسیدن به مقصد با پیمانه ای جو پذیرایی شود! مرحوم شیخ، الاغ را به مسیر منتهی به کوچه چاله دار هدایت کرد! همینکه الاغ به سر کوچه سال قبل رسید ایستاد و داخل کوچه نرفت؛ هر چقدر شیخ افسار الاغ را کشید هیچ افاقه ای نکرد! الاغ چون کوهی بر جای خود ایستاد! 😪 دراین هنگام شیخ در کنار کوچه زانو زد و شروع به گریه کرد! ▪️اطرافیان شیخ را دلداری دادند که یاشیخ اتفاقی نیفتاده! ما الاغت را نگه می داریم! برو روضه ات را بخوان! 🌹 شیخ فرمود: از نگهداری الاغم که ناراحت نیستم! ناراحتی من بخاطر خودم هست که اندازه این الاغ عبرت نمیگیرم! ‼یکبار سال گذشته پای این الاغ توی این کوچه به چاله رفته دیگه حاضر نیست قدم به این کوچه بگذارد درحالی که از نظر ما الاغ هست و هیچ نمیفهمد! ▪️اما ما انسانها که عقل داریم یک اشتباه را بارها تکرار میکنیم باز هم عبرت نمیگیریم! ‼✒️ ۸ سال مذاکره کردیم و سال به سال تحریمها بیشتر و بیشتر شد و هنوز با خفت و خواری تن به مذاکره می دهیم. 🤲 امیدوارم ما و بعضی ها... در یوم الحساب شرمنده نشویم👌 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🌸 🍂🌸🍃 @woman_family 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 ✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی اگر انسان با هر شیئی انس پیدا کند، به آن تعلق قلبی پیدا میکند و هر چه انس بیشتر شود، تعلق شدت پیدا میکند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی فرزند دنباله وجودی انسان است. این را هم عرض کردم که انسان از این عالم که میرود، انقطاع كلی ندارد. فرزند دنباله وجودی و به منزله ادامه وجود پدر و مادر است. 🎈 اما این به چه لحاظ است⁉️ به این است که فرزند برای والدین است. با وجود فرزند انگار که هنوز از این نشئه نرفته است و چه بسا بتواند با همین ادامه وجودش، از او بهره بگیرد. روایتی را هم مطرح کردم. عرض کردم این در ارتباط با آن تربیتی است که نسبت به فرزندش داشته. ما تعبیرات مختلفی راجع به اولاد داریم: 👈 یک تعبیر در روایات این بود که اولاد میراث الهی است. 👈 دوم اینکه اولاد، در دست ابوین امانتی است الهی. 👈 یک تعبیری هم من کردم که اولاد، ادامه هستی پدر و مادر در این نشئه است. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 بقاء انسان به تربیت صحیح فرزند است. انسان نباید ادامه وجودش را منقطع کند و از بین ببرد. هیچ کسی نمیخواهد از بین برود. آدم میخواهد نه فنا. از آن طرف هم انسان هیچگاه نباید در خیانت کند. اینها چیزهایی است که جزء ما است، فطرت میگوید که خیانت قبيح است. با این تعبیر که فرزند میراث الهی است، نباید انسان ارثیه را به هدر بدهد. این تعبیرها را انسان خیلی خوب ادراک میکند. 🌿 راه عدم انقطاع و راه اینکه انسان خیانت نکند، راه اینکه میراث را به هدر ندهد چیست⁉️ 👈 راه آن و است. ما در روایاتمان هم این مطلب را داریم. مثلا از علی (علیه السلام) نقل شده و شده و اکثر شغلت را میگذاری برای دنیایش؟ که حضرت فرمود: « خير ما ورث الآباء الأبناء الأدب» 📚 کافی؛ ج8، ص 150. 🌿 بهترین چیزی که پدر برای فرزند به ارث میگذارد، از خودش باقی میگذارد، همان اوست. ارثیه در مال نیست، چرا⁉️ چون رابطه آن با انسان است. تو که رفتی دیگر تو مالک نیستی! وقتی مردی، دیگر تمام شد، برو آنجا هرچه میخواهی دست و پا بزن. اشتغال اصلی والدین باید فرزند باشد نه تأمین مادّی او! لذا ما در معارفمان این را داریم که شما در ارتباط با خانواده تان، خاندانتان به طور کلّی، بیش ترین سعی و کوششتان را برای مسائل مادی او نگذارید! بلکه از این طرف بیش ترین هَمِّ تو، او باشد. چون او ادامه است، بقاء تو به بقاء و معنویّت اوست نه او. 👈 اگر او از بُعد انسانی اش تربیت بشود، از نظر بعد معنوی اش تربیت شود، این ادامه حیات انسانی توست، ادامه حیات معنوی تو است.👌 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 در نهج البلاغه است که علی (علیه السلام) می فرماید: « لَا تَجْعَلَنَّ أَکْثَرَ شُغْلِکَ بِأَهْلِکَ وَ وَلَدِک، فَإن یَکُن أهلُکَ و وَلَدُکَ أولیاءَ الله فَإنَّ اللهَ لا یُضیع أولیائَه. بیشتر مشغولیّات خویش را نسبت به خانواده و فرزندت قرار مده، چرا که اگر خانواده و فرزندت اولیاء خدا باشند، خدا آنها را فرو گذار نمی کند. 📚 حکمت 352 نهج البلاغه: اعتدال در پرداختن به خانواده. 👈 بیش ترین مشغولیّات خودت را که در این عالم می خواهی کار کنی برای آنها، از نظر قرار نده. 👈 بعد خیلی زیبا توضیح می دهد که این قبلی را روشن می کند که تو اگر بیایی کار کنی، بیش ترین هَمِّ خودت را بگذاری برای اینکه اینها از دوستان خدا شوند، روی بُعد معنوی اینها کار کنی، پیوند اینها را با خدا محکم کنی، اگر این کار را بکنی، این را بدان خدا دوستانش را هیچ وقت وا نمی گذارد، رهایشان نمی کند. 👈 چقدر زیبا تفهیم می کند.👌 👈 برو این فرزند و خانواده ات را بکن، وقتی این رابطه اش با خدا درست شد، غصّه این را نخور، هیچ وقت ، را رها نمی کند. 🌿 گاهی بعضی ها می آیند پیش من (در مورد رزق فرزندان) صحبت هایی می کنند. به آن ها می گویم چطور شد؟ تو خدا داشتی و نسبت به تو بود آن وقت نسبت به این رازق نیست؟! بله؟! تو که هستی که خیال کردی رازق اینها هستی؟ تو که رازق او نیستی که! خیال کردی اگر تو مُردی خدا هم نعوذبالله می میرد؟ میرد، او زنده است. بعضی ها می خواهند آتیه فرزندانشان را تأمین بکنند. آن هم تا چند نسل‼️ اکثر شغلت را می گذاری برای دنیایش؟ نه! بیشترین همّتت را برای دنیای او نگذار ، بیش ترین کار را بگذار روی بُعد انسانی او. تو اگر می خواهی نسبت به او به خرج بدهی و از او بر محور به او حفظ و حراست کنی، به این است که تو باقی بگذاری و بروی، مؤمن بالله باقی بگذاری بروی، نه نعوذبالله یک حیوان چموش بگذاری و بروی. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 انواع ها از نظر ریشه 👈 از نظر حب که امری است درونی، می توانیم سه تصویر کنیم: 1️⃣ حب حیوانی، که بسیاری از حیوانات هم این را دارند و از این هم غیرت نشأت می گیرد، که می شود غیرت حیوانی. حبّ، حیوانی است، غیرت هم غیرت حیوانی می شود. دیده اید که حیوانات نسبت به حفظ و حراست از فرزندان خودشان، چه می کنند. البته برای اینها مقطعی است. بعضی از آنها، تا یک مقطعی هست بعد از همدیگر بیگانه می شوند. ما حتی در بعضی روایاتمان هم داریم که وقتی می خواهند ما را نکوهش کنند، می گویند بروید از خروس را یاد بگیرید. خروس نسبت به همسرداری اش غیرتمند است، حالا بی غیرت ها را نسبت به آن در جامعه می شناسید. حتی بی غیرت حیوانی. دیگر تطبیق با شماست، کار ما اینها نیست؛ کار ما کلّیات گفتن است، تطبیق مصادیق با شما. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 انواع ها از نظر ریشه 👈 از نظر حب که امری است درونی، می توانیم سه تصویر کنیم: 2️⃣ حب انسانی. که حب انسانی در ارتباط با است. یعنی انسان یک سنخ اموری در درون او هست که آمیخته به وجود او است و من از آن تعبیر کردم به عقل عملی. حُسن و قبح ها نسبت به یک سنخ از اعمال که ربطی به دین هم ندارد. مثل اینکه ظلم بد است، عدل خوب است. که اینها در ارتباط با آن حبّ انسانی است که انسان عدل را دوست می دارد، امانت داری را دوست می دارد و... از آن طرف، یک سنخ مسائل قبیح است. آنهایی را که حَسَن است دوست می دارد، و از آنهایی که قبیح است بدَش می آید. در اینجا هم غیرت انسانی مطرح می شود. نسبت به آن اموری که دوست می دارد و حَسَن است، باید غیور باشد. یعنی آن را حفظ کند. این از امور فطری انسان است. نزد عقل من حَسَن است و حفظ آن هم لازم است؛ کاری نکنم که این امور آمیخته به وجود من از بین برود. مثلاً عفت، یک چیز نیست، است و مربوط به انسان است و حَسَن است. لذا حفظ این هم لازم است. در ارتباط با تعریف غیرت علمای اخلاق گفته اند: حفظ و حراست از امری که حفظ آن عقلاً لازم است. این مربوط به این جاست که می رویم سراغ این سنخ از مسائل. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 انواع ها از نظر ریشه 👈 از نظر حب که امری است درونی، می توانیم سه تصویر کنیم: 3️⃣ حب مربوط به بعُد معنوی انسان. حبی که در ارتباط با بعد دیگری از وجود انسان است. بحث همه ی ابعاد انسان نیست؛ دایره و مدار آن در اینجا یک مقدار تنگ می‎ شود، و آن بعد انسان است که مربوط به معتقدات دینی و ایمان است. یعنی دلبستگی به ماوراء طبیعت و . اینجا هم حبّ است که از این حبّ هم نشأت می گیرد؛ غیرتی که اسم آن را می گذاریم ؛ حفظ دین. یعنی دین خودم را حفظ کنم. 👆👆👆 ما این سه گونه حب را داریم، سه گونه هم غیرت داریم چون غیرت نشأت گرفته از حب است. 👈 آنچه را که علمای اخلاق مطرح می کنند در ارتباط با بعد انسانی است، غیرت انسانی و غیرت دینی و ایمانی است؛ « انَّ الغِیرَةَ مِنَ الایمان » غیرت از ایمان، یعنی این. 📚 من لا يحضره الفقيه، جلد۳، صفحه۴۴۴. 👈 این مطالب مختصری بود در باب تقسیم بندی غیرت به اعتبار منشأ غیرت که عبارت از حب است که این معنی را اقتضا می کند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا به همین جهت، بر بنی اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته؛ For this reason did We prescribe to the children of Israel that whoever slays a soul, unless it be for manslaughter or for mischief in the land, it is as though he slew all men; 📚 مائده32. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🖤 🍂🌸🍃 @woman_family 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 ✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨
دختر شعر فارسی! کابل من ! چه می کنی؟ حرف بزن! عزیز من! "جان پدر! کجاستی؟!" ✍️ علیرضا قزوه 🖤 انفجار تروریستی در کابل و شهادت و مجروحیت دهها تن از دانش‌آموزان دختر را به جبهه مقاومت خصوصا ملت شجاع و مقاوم افغانستان تسلیت عرض می‌کنم.🥀 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🖤 🍂🌸🍃 @woman_family 🍃🍂🌸🍃🍂🌸 ✨🍃🍂🌸🍃🍂🌸✨