زن، خانواده و سبک زندگی
#جلسه_هفدهم 🔰🔰🔰🔰🔰 #تربیت #اخلاق #سبک_زندگی #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه ╲\╭┓ ╭🌸 🍃 @woman
ببخشید حواسم رفت به مناظرات🙈🙈🙈
تقدیم با احترام👇👇👇
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 نقش «حیاء» در تربیت
حیاء و شرم چیست⁉️ چون اینجا بحثم به روش مسائل اخلاقی است اول میروم سراغ تعریف علمای اخلاق.
آنها در مباحث اخلاقی یکی از رذائل اخلاقی را به عنوان «#وقاحت» مطرح میکنند که ما به آن میگوییم: بی شرمی؛ و ضد آن را «#عفاف» میگویند.
وقاحت از رذائل نفسانیه است و عبارت است از: عدم مبالات نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و عقليه و عرفيه.
در مقابل آن، ما میگوییم ضد او حیاء است. (البته شاید در جلسه آینده این را بگویم که عفاف ضد خاص است اما من فعلا ضد عام آن را میگویم. فعلا نمیخواهم در اصطلاحات پیچیده وارد بشوم)
🌺 تعریف حياء
حیاء عبارت است از: محصور کردن و انفعال نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و قبائح عقليه وعرفته، به جهت اینکه نکوهش نشود.
مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه)هم تعریفی راجع به حیاء دارد که میفرماید: «الحياء مملكة للنفس توجب إنقباضها عن القبيح و إنزجارها عن خلاف الآداب خوفا من اللوم»
📚 بحار االنوار، جلد 68 ،صفحه 329.
اگر بخواهم مطلب و بحث را ساده کنم؛ حیاء یک نوع #پوشش_برای_روح است. این تعبیر که عرض کردم تقریبا هم در آیات قرآن وارد شده است هم در روایات. که البته در روایات روشنتر است.
در باب روح اینطور است که این برای انسان یک امری است از امور فطری و اکتسابی نیست. یک پوششی برای روح است.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 حیاء در ارتباط با خداوند، دیگران و خود
پوشش، در روابط گوناگون قرار میگیرد:
یک وقت در ارتباط با #خدا قرار میگیرد، یک وقت در ارتباط با #مخلوق و حتی یک وقت در ارتباط با #خود انسان قرار میگیرد.
لذا تقسیم بندی میکنند و میگویند «الحياء من الله تعالی»
یعنی: از خدا خجالت بکش «ألحياء من الخلق » یعنی: از مردم خجالت بکش «ألحياء من النفس » یعنی: لااقل از خودت خجالت بکش.
توضیحات در پیام بعدی👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 «الحياء من الله » عبارت از #تقوا است.
در باب آنجایی که «حياء من الله» و خجالت کشیدن از خدا است، تعبیر میکنند به «#تقوا».
شما در قرآن این تعبیر را ببینید: «يابني ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری وءاتكم و ریشا و لباس التقوى ذلک خیر ذلک من ايات الله.. [اعراف 26] »
ای فرزندان آدما لباسی برای شما خلق کردیم که شما را میپوشاند و مایه ی زینت شماست. اما لباس پرهیزکاری بهتر است.
اینها همه از آیات خداست تا متذکر نعمتهای او شوند.
#تقوا یک چیز درونی و مربوط به #روح است. پوششی برای روح است.
در این آیه از آن تعبیر به لباس میکند. پوشش است. من نمیخواهم وارد تفسیر این آیه بشوم؛ که بله! برخی مفسرین در این آیه «یابنی ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری سوءاتكم و ریشا» رفتنهاند سراغ همین پیراهن و لباس ظاهری و ... ولی یک احتمال این است که نه! مقصود #حیاء است.
و در «أنزلنا» معنای نزول، خلقت است.
در آیات زیادی هم داریم که نزول به معنای خلقت است مانند این آیه: «و أنزلتا الحديد فيه بأس شديد[حدید25]» خداوند آهن را که از آسمان پایین نینداخته است، غرض #خلقت است.
و آیاتی مثل: «و أنزل لكم من الأنعام ثمانية أزواج [زمر 6] » «و إن من شيء إلا عندنا خزائنه وما له إلا بقدر معلوم [حجر 21]» که در همه این آیات، نزول به معنای خلقت را میگوید. (حالا من نمیخواهم از بحثم منحرف شوم)
عمده بحثم این بود که تقوا، «الحياء من الله» است و حیاء یک #پوشش است.
👈 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أحسن ملابس الدنيا ألحياء» بهترین لباسهای دنیا، حیاء است. در این روایت خیلی دیگر روشن و شفاف است. حیاء یک پرده ای است بر روی #روح.
📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 حیاء امری فطری و آمیخته با خلقت انسانها است.
دیگر اینکه این یک امری است #فطری و آمیخته شده با خلقت هر انسانی است و از مختصات انسان هم هست. آنهایی که اهلش هستند را ارجاع میدهم به آن حدیثی که جنود عقل و جهل را دارد.
در اصول کافی است و مرحوم صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه) آن را شرح کرده است.
در آن روایت میفرماید « ..و الحياء و ضده الخلع» ضد حیاء را میگوید: پرده دری. خلع یعنی پرده دری.
📚 بحاراالنوار، جلد 1 ،صفحه 109.
پس معلوم میشود حیاء، #پرده است. 👌
بعد مرحوم صدر المتألهين که میخواهد حیاء را معنا کند، میفرماید: «ألحياء غريزة إنسانية » حياء غریزه های انسانی است.
📚 شرح اصول کافی مالصدرا، کتاب عقل و جهل.
👈 بنابراین حیاء از #مختصات_انسان است و امری است آمیخته به وجود و خلقت انسان.
مابه الامتياز انسان از سایر حیوانات در همین است.
یکی از فرقهای انسان با حیوان همین جا است.
(ما یک مابه الاشتراكات با حیوانات داریم مانند اینکه آنها میخورند ما هم میخوریم، آنها می آشامند ما هم می آشامیم. غریزه جنسی و امثال اینها را دارند. اما انسان یک مابه الامتياز دارد. مابه الامتياز انسان از حیوان به #حیای انسان است، به همین است یعنی همین پوشش که خداوند در درون انسان به ودیعه گذاشته است و خدا بذر #حیاء را در درون هر انسانی پاشیده است.)
👈 اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی است، نشای حیاء را کاشته است. امری اکتسابی نیست. مثل بقیه امور فطریه در انسان است که باید انسان او را شکوفا کند.
من بحثم اینجا بود. و این هم در ارتباط با #عقل_عملی است که ادراک حسن و قبح است.
🌿 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أعقل الناس أحياهم» عاقلترین مردم باحیاترین و باشرم ترین مردم است.
📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 256.
یعنی این غریزه هر چه رشد پیدا کند در انسان. این در بعد انسانی بود.
در بعد #الهی آن هم این است، چون ما هم بعد انسانی داریم هم بعد الهی داریم، انسان اینگونه است ابعاد گوناگون دارد، در بعد الهی ما هم همین است؛
🌿 روایت از امام صادق (عليه السلام) است که میفرمایند: «لا ایمان لمن لا حياء له» کسی که شرم ندارد ایمان ندارد.
📚 اصول کافی، جلد 2 ،صفحه 106.
در پیام های قبلی آمد: «الحياء من الله تعالی». همین #حیاء است که انسان را از نظر اعمال زشت و قبیح باز میدارد و ما در روایت از علی (علیه السلام) داریم: « ألحياء يصد عن فعل القبيح» حیاء انسان را از انجام عمل قبیح باز میدارد.
📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257.
حال قبح آن #قبح_عقلی باشد یا قبح شرعی.
من اینها را فهرست وار میگویم:👈 یک پوشش الهی است. انسان از نظر ذاتش پرده دار است یعنی باحیاست، پرده در نیست؛
چه در بعد انسانی، چه در بعد الهی.
انسان در هر دو بعد اینطور است. اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی برای انسان نیست.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
بحث حیا ادامه دارد؛ چون پیامهای امروز طولانی شد، کافیه؛ ان شالله ادامه ی بحث در جلسات آتی...
#روز_خوبی_داشته_باشید
#به_برکت_صلوات_بر_محمد_و_آل_محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
💯 سیاسیبازی با زنان💯
⭕️ بررسی نقش و مطالبات زنان در:
- گفتمان انقلاب اسلامی
- عکلکرد دولتهای پیشین
- انتخابات
🎙 با حضور: خانم دکتر زهرا عباسپور
پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۰
📍 مکان: دانشگاه فردوسی ٫ سالن شورای نهاد رهبری
✅ ثبت نام جهت حضور از طریق ربات تلگرامی:
🤖 @basfum_bot
پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام بسیج دانشکده علوم اداری و اقتصادی به نشانی:
Www.instagram.com/bas__oe
و وبینار بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی به نشانی:
Www.vroom.um.ac.ir/studentbasij
و سرانجام...
کسی خواهد آمد و با مهربانی هایش
به تو نشان خواهد داد
که تو قبل از دیدن او
اصلا زندگی نکرده ای...!
✍ نسرین بهجتی