eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.8هزار ویدیو
215 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم سرکارخانم زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیاء امری فطری و آمیخته با خلقت انسانها است. دیگر اینکه این یک امری است و آمیخته شده با خلقت هر انسانی است و از مختصات انسان هم هست. آنهایی که اهلش هستند را ارجاع میدهم به آن حدیثی که جنود عقل و جهل را دارد. در اصول کافی است و مرحوم صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه) آن را شرح کرده است. در آن روایت میفرماید « ..و الحياء و ضده الخلع» ضد حیاء را میگوید: پرده دری. خلع یعنی پرده دری. 📚 بحاراالنوار، جلد 1 ،صفحه 109. پس معلوم میشود حیاء، است. 👌 بعد مرحوم صدر المتألهين که میخواهد حیاء را معنا کند، میفرماید: «ألحياء غريزة إنسانية » حياء غریزه های انسانی است. 📚 شرح اصول کافی مالصدرا، کتاب عقل و جهل. 👈 بنابراین حیاء از است و امری است آمیخته به وجود و خلقت انسان. مابه الامتياز انسان از سایر حیوانات در همین است. یکی از فرقهای انسان با حیوان همین جا است. (ما یک مابه الاشتراكات با حیوانات داریم مانند اینکه آنها میخورند ما هم میخوریم، آنها می آشامند ما هم می آشامیم. غریزه جنسی و امثال اینها را دارند. اما انسان یک مابه الامتياز دارد. مابه الامتياز انسان از حیوان به انسان است، به همین است یعنی همین پوشش که خداوند در درون انسان به ودیعه گذاشته است و خدا بذر را در درون هر انسانی پاشیده است.) 👈 اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی است، نشای حیاء را کاشته است. امری اکتسابی نیست. مثل بقیه امور فطریه در انسان است که باید انسان او را شکوفا کند. من بحثم اینجا بود. و این هم در ارتباط با است که ادراک حسن و قبح است. 🌿 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أعقل الناس أحياهم» عاقلترین مردم باحیاترین و باشرم ترین مردم است. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 256. یعنی این غریزه هر چه رشد پیدا کند در انسان. این در بعد انسانی بود. در بعد آن هم این است، چون ما هم بعد انسانی داریم هم بعد الهی داریم، انسان اینگونه است ابعاد گوناگون دارد، در بعد الهی ما هم همین است؛ 🌿 روایت از امام صادق (عليه السلام) است که میفرمایند: «لا ایمان لمن لا حياء له» کسی که شرم ندارد ایمان ندارد. 📚 اصول کافی، جلد 2 ،صفحه 106. در پیام های قبلی آمد: «الحياء من الله تعالی». همین است که انسان را از نظر اعمال زشت و قبیح باز میدارد و ما در روایت از علی (علیه السلام) داریم: « ألحياء يصد عن فعل القبيح» حیاء انسان را از انجام عمل قبیح باز میدارد. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257. حال قبح آن باشد یا قبح شرعی. من اینها را فهرست وار میگویم:👈 یک پوشش الهی است. انسان از نظر ذاتش پرده دار است یعنی باحیاست، پرده در نیست؛ چه در بعد انسانی، چه در بعد الهی. انسان در هر دو بعد اینطور است. اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی برای انسان نیست. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
بحث حیا ادامه دارد؛ چون پیامهای امروز طولانی شد، کافیه؛ ان شالله ادامه ی بحث در جلسات آتی... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 سیاسی‌بازی با زنان💯 ⭕️ بررسی نقش و مطالبات زنان در: - گفتمان انقلاب اسلامی - عکلکرد دولت‌های پیشین - انتخابات 🎙 با حضور: خانم دکتر زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۰ 📍 مکان: دانشگاه فردوسی ٫ سالن شورای نهاد رهبری ✅ ثبت نام جهت حضور از طریق ربات تلگرامی: 🤖 @basfum_bot پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام بسیج دانشکده علوم اداری و اقتصادی به نشانی: Www.instagram.com/bas__oe و وبینار بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی به نشانی: Www.vroom.um.ac.ir/studentbasij
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و سرانجام... کسی خواهد آمد و با مهربانی هایش به تو نشان خواهد داد که تو قبل از دیدن او اصلا زندگی نکرده ای...! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✍ نسرین بهجتی
زن، خانواده و سبک زندگی
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پرده داری در درون فرزند موجود است هر بچه ای که به دنیا می آید، از نظر درونی نهاد او این چنین است. پرده دار است که پرده در و همان پرده داری موجب میشود که به طرف فعل قبیح و زشت نمیرود،👈 بیان شد👈 «حیای من الله» داریم، «حيا من الناس» داریم، «حيا من النفس» داریم. اینها در جای خودش بحث دارد، ولی بدانید ریشه این است. این که من عرض کردم راجع به ، هم نسبت به پیشگیری نسبت به افعال زشت است؛ هم از آن است هم از آن است. کارسازی دارد. 👇 🔰 قبل از آن دارد یعنی این موجب میشود که انسان به سمت کار بد و زشت نرود، یعنی همین شرم که درونی است موجب میشود شرم او میآید. اگر یک وقتی هم - نعوذ بالله - فرض کنید یک کار زشتی از او سر زد تا آنجایی که هنوز مسخ نشده است و این پرده به طور کلی دریده نشده و از بین نرفته، متأثر میشود. 👈 خود او خجالت میکشد؛ خودش، خودش را سرزنش میکند. لازم نیست دیگران به او بگویند که ما تعبير میکنیم میگوییم: . این وجدانا ناراحتم معنای آن همان مسئله بوده که خداوند در درون او گذاشته بوده است. این پرده را درید و مرتکب این کار زشت شد یعنی این مرزشکنی را کرد، چه مرز الهی باشد، چه مرز انسانی باشد، تا برسد به عرفی آن، در هر رابطه ای، هم قبل را میگیرد هم بعد را میگیرد؛ این تا آنجایی است که من عرض کردم و آن اینکه به طور کلی بر اثر تکرار قبائح این پرده حیا از بین نرفته باشد. 🔰 بعد از عمل او هم هست. آن وقت اینجاست که - نعوذ بالله - اگر مسخ شد و این حیا و پرده داری او از بین رفت، دست به هر میزند. ما تعبیر میکنیم میگوییم: آدم دریده ای است. چه را دریده است⁉️ پردۂ حیا را دریده و پاره کرده است. 🌿 لذا ما این را در روایات متعدده داریم و این روایات را هم خاصه نقل میکنند، هم عامه. خیال نکنید فقط از طریق ماست. نه! اهل سنت هم نقل میکنند. آنها هم متعدد نقل میکنند، ما هم متعدد داریم. دارد از پیغمبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) «لم يبق من أمثال الأنبياء إلا قول الناس إذا لم تشتحي فاصنع ما شئت» حضرت فرمودند از مثالهایی را که پیامبران الهی میزدند باقی نماند مگر این حرفی که حرف همه مردم است، این را خوب دقت کنید، قول همه مردم. چرا⁉️ چون همه اند، نیستند. و آن مثال شایع در میان مردم این است: وقتی که بنا شد شرم نداشته باشی هر میخواهی بکن. 📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 333. 🌿 و یک روایت دیگر از امام هشتم (عليه السلام) دارد حضرت فرمود: « ما بقي من أمثال الأنبياء (عليهم السلام) إلا كلمة: إذا لم تستح فاعمل ما شئت» در روایت قبلی «فاصنع» بود این «فاعمل» است. یک جمله از مثالهای انبیا در میان مردم ماند و آن اینکه وقتی که بنا شد نداشته باشی هر چه میخواهی بکن. 📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 335. 🌿 عامه هم نقل میکنند. در دو جای کنز العمال دارد و آن این است از پیغمبر اکرم «آخر ما أدرك الناس من كلام تبوة الأولى: إذا لم تستح فاصنع ما شئت» 📚 کنز العمال، روایت 5780 و 5792. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 وظیفه پدر و مادر در رشد دادن حیای فرزندان در همه ابعاد مسئله در باب تربیت یک نقش زیر بنایی دارد به این معنا که پدر و مادر که به طور معمول و متعارف دو مربی دست اول برای انسان هستند، اینها آنچه را که باید روی آن دقت کنند این است که نکند من پرده حیای این بچه را بدرم، بلکه پرده حیای او را حراست و حفاظت و رشد بدهند. نمیخواهد تو به او حیا بیاموزی نه❗️ سرکوبش نکن، خود او شرم ذاتی دارد. این را رشدش بده. چه در بعد ، چه در بعد ، چه در بعد ، چه با ات، چه با ، چه با . بالاترین جنایت پدر و مادر در باب تربیت نسبت به فرزند اینجاست که - نعوذ بالله - در این سه رابطه پرده حیای الهی این بچه را بدرند. اینکه بچه هر کاری دل او میخواهد بکند و هر چه میخواهد بگوید و هر چه میخواهد ببیند. لذا در باب تربیت این مسئله را داریم هیچ قابل شبهه هم نیست، که آن هسته مرکزی که کاربرد زیاد دارد در باب تربیت اینجاست. این را بدانید آن کسانی که اسیر هواهای نفسانیشان هستند که میخواهند در جامعه به اهداف شیطانیشان برسند از همین راه وارد میشوند: ، چه در بعد الهي آن، چه در بعد انسانی آن، در هر دو بعد. همین کار را میکنند و به اهدافشان میرسند، جامعه را سوق میدهند به بیبندوباری به معنای ، پرده حیای جامعه را میدرند چه در بعد دینی آن، و چه در بعد الهی آن، و چه در بعد انسانی آن و دیگر هر جنایتی بخواهند میکنند. « ». https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوستانی که میخوان متن پیام قبلی رو از زبان خود استاد با صوت و صورت دلنشینشون گوش بدن و ببینند، تقدیم با احترام👆👆👆 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
زن، خانواده و سبک زندگی
گر نباشد و درک و آدمی طعنه می‌زند به ستور جانِ انسان که تربیت نشود آدمی گاو می شود به مرور حَیَوانی پلشت و نکبت بار که فقط می توان از او شد دور می چرد هرچه را که می بیند وانگهی گند می زند در سور تن، تنومند و طبع ایشان پست چشم بینا و ذوق ایشان کور گر که خدمت کند به قصد ریاست ور عبادت کند، به نیّتِ حور گر دهان وا کند به دُر سُفتن متنفر شویّ و او منفور فی المثل گر رود به گورستان دم به دم رم کنند اهل قبور بارها دیده ام من ایشان را از قضا آدمی ست بس ✍️ مرتضی لطفی