eitaa logo
مرجع طب سنتی
40هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
محتوای این کانال تنها به منظور فرهنگسازی و آشنایی شما عزیزان با توانمندی‌های طب سنتی ایرانی اسلامی می‌باشد. (تبلیغ و تبادل نداریم😊) ارتباط با ادمین: @Iris_14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 وقت غذا خوردن ♻️ از حكيمي پرسيدند وقت طعام خوردن كِى است؟ حکیم گفت غنی را وقتی كه گرسنه شود و فقير را وقتی كه بيابد !! دهخدا عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درمان نیش پشه سالک ♻️ سمی که پشه سالک وارد انسان میکند باعث افزایش در آن موضع میشود و رطوبت ان موضع رو متعفن میکند. 🔹 با توجه به درخواست زیاد مخاطبین در مورد گزیدگی به واسطه پشه سالک مجدد این پست بارگذاری شد. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 یکی از اسرار فاش نشده‌ی بزرگان تاریخ ♻️ البته در نامه چهل و هفت نهج‌البلاغه و همینطور در آیه دو و سه سوره‌ی طلاق فاش شده هست، منتها از نگاه رابین شارما هست. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 داستان پیروی از منطق ♻️ مردى از اعراب به خدمت رسول اكرم (ص) آمد و از او نصيحتى خواست، رسول اكرم (ص) در جواب او يك جمله كوتاه فرمود و آن اين بود : (لا تغضب) يعنى: آن مرد هم به همين مقدار قناعت كرد و به قبیله خود برگشت. تصادفا وقتى رسيد كه حادثه اى بين قبيله او و يك قبيله ديگر رخ داده بود. هر دو طرف صف آرايى كرده و آماده حمله به يكديگر بودند، آن مرد هم از روى خوى و عادت قديم و تعصب قومى خود و براى حمايت از قوم خود سلاح بست و در صف قوم خود ايستاد. در همين حال گفتار پيامبر اكرم (ص) به يادش آمد كه نبايد خشم و غضب را در خود راه بدهد. خشم خود را ، به انديشه فرو رفت، تكانى خورد و منطقش بيدار شد، با خود فكر كرد چرا بى جهت بايد دو دسته از افراد بشر به روى يكديگر شمشير بكشند. خود را به صف دشمن نزديك كرد و حاضر شد آنچه آنها به عنوان ديه و غرامت مى خواهند از مال خود بدهد، آنها نيز كه چنين فتوت و از او ديدند از ادعاى خود چشم پوشيدند و با این کار او غائله ختم شد، و آتشى كه از غليان احساسات افروخته شده بود با و منطق خاموش گشت. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ بقره-271 اگر انفاقها را آشکار کنید، خوب است! و اگر آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است! و قسمتی از گناهان شما را می‌پوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید شد.) و خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. نکته ها: امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد. 749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289. پیام ها: - انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى» - شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء» - با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء» - شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء» - انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم» - انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم» - كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود. - آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 پاییز و مضرات آب سرد ♻️ با آب سرد موجب بسته شدن منافذ بدن می‌شود و مانع تبخیر و تجمع مواد درون بدن و ایجاد می‌شود، البته این کار در تمام فصول مضر است ولی در فصل ضرر آن بیشتر است. ♻ نوشیدن آب سرد نیز موجب سردی دستگاه گوارش از جمله معده و کبد می‌شود و در بصورت ، ، و درد آشکار میگردد و در کبد بصورت و بروز می‌یابد‌. عضویت در کانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جلوگیری از تحریک ♻️ مهمترین عضو بدن در ایجاد تحریک کدام است؟ 🥀 ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند، دل کند یاد 🥀 عضویت در کانال 👇🏻 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ بقره-172 ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش می‌کنید! نکته ها: از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507] قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند. از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509] 507) تفسیر صافى. 508) بقره، 168. 509) مؤمنون، 51. پیام ها: - خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات» - در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون» - اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم» - قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا» - شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون» - شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون» - شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه» - خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 بهترین زمان تفکر و تمرکز ♻️ اولین چیزی که بر مزاج اثر میگذارد، هوا است، هوا در آخر شب حدود یک ساعت مانده به اذان صبح، در لطیف‌ترین و پاکترین حالت خود قرار دارد و صرف بیداری در این زمان و درک نسیم سحر، مزاج را رو به اعتدال می برد، لذا بهترین ساعت برای تفکر و تمرکز است و زمانی است که غوغا و هیاهوی دنیا و مشغولیت‌ها کمتر است. 🔹 سحر، بهترین زمان برای کارهای علمی و تفکر است و یکی از بهترین موضوعات تفکر، تفکر در خلقت و آفرینش است. امام رضا (ع): « عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است.» 🔹 مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است.(آیه ۱۹۰ آل عمران) 🔹خردمندان چه کسانی هستند؟ همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!(آیه ۱۹۱ آل عمران) عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نقش حجامت در و از زبان حکیم حسین خیراندیش ♻ چنانچه موارد درمان شده آلرژی و با این روش درمانی موید این ادعاست .. در حالیکه در پزشکی نوین چنین بیماری‌هایی درمان قطعی ندارند .. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ آل عمران-77 کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمی‌گوید و به آنان در قیامت نمی‌نگرد و آنها را (از گناه) پاک نمی‌سازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست. نکته ها: این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك. در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81] در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است. مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84] حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85] 81) تفسیر مراغى و نورالثقلین. 82) یس، 58. 83) مؤمنون، 108. 84) تفسیر نورالثقلین. 85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293. پیام ها: - امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است. - پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...» - سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم» - دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً» - بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً» - كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم» - عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 نکته طلایی ♻️ استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی از اساتید بزرگ و بنام مکتب طب ایرانی اسلامی به نقل از علامه حسن زاده آملی می گوید: «بعضی از بیماری ها برای استشفاء نیاز به تدابیر نفسانی و معنوی دارند. همه بیماری ها را با دادن منضج و مسهل و داروهای مختلف که در طب سنتی متداول است نمی شود درمان کرد بلکه یک درمان دیگری هم غالبا لازم است، چرا که ریشه بسیاری از بیماری ها(مخصوصا بیماری های متابولیک مانند دیابت و بیماری های خونی،قلبی، کبدی و...)، گناه(به معنی عام آن مانند حسادت ،کینه، دروغ و...) است، ریشه اش انحراف از «فطرت سلیم» است... 📚تدابیر نفسانی و معنوی در پیشگیری، درمان بیماری ها و ارتقاء سلامت/ص۴ عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پرورش خون آشام در مازندران! ♻️ فراموش نکنیم که بعد از سکته‌ی مغزی، فقط ۲ ساعت وقت داریم! عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 داستان پیغمبری بوعلی سینا (ره) ♻️ مشهور است که بوعلى در حواس و در فكر انسان فوق العاده اى بوده و شعاع چشمش از ديگران بيشتر و شنوايى گوشش تيز تر بود. به طورى كه مردم درباره او افسانه‌ها ساخته اند. مثلا مى گويند هنگامى كه در اصفهان بود، صداى چكش مسگرهاى كاشان را مى شنيد. شاگردش بهمنيار به او گفت: شما از افرادى هستيد كه اگر ادعاى پيغمبرى بكنيد، مردم مى پذيرند و واقعا از خلوص نيت ايمان مى آورند. بوعلى گفت: اين حرفها چيست؟ تو نمى فهمى؟ بهمنيار گفت: نه. مطلب حتما از همين قرار است. بوعلى خواست عملا به او نشان بدهد كه مطلب چنين نيست و در يك زمستان كه با يكديگر در مسافرت بودند و برف زيادى هم آمده بود، هنگام سحر مؤذن اذان مى گفت، بوعلى بيدار بود و بهمنيار را صدا كرد. بهمينيار گفت: بله. بوعلى گفت: برخيز. بهمنيار گفت: چه كار داريد؟ بوعلى گفت: خيلى تشنه ام. يك ظرف آب به من بده تا رفع تشنگى كنم. بهمنيار شروع كرد استدلال كردن كه استاد، خودتان طبيب هستيد. بهتر مى دانيد معده وقتى در حال التهاب باشد، اگر انسان آب سرد بخورد معده سرد مى شود و ايجاد مريضى مى كند. بوعلى گفت: من طبيبم و شما شاگرد هستيد. من تشنه‌ام شما براى من آب بياوريد، چكار داريد. باز شروع كرد به استدلال كردن و بهانه آوردن كه درست است كه شما استاد هستيد و لكن من خير شما را مى خواهم من اگر خير شما را رعايت كنم، بهتر از اين است كه امر شما را اطاعت كنم. پس از آنكه بوعلى براى او اثبات كرد كه برخاستن براى او سخت است. گفت: من تشنه نيستم. خواستم شما را امتحان كنم. آيا يادت هست به من مى گفتى: چرا ادعاى پيغمبرى نمى كنى؟ اگر ادعاى پيغمبرى بكنى مردم مى پذيرند. شما كه شاگرد من هستى و چندين سال است پيش من درس خوانده اى، مى گويم، آب بياور، نمى آورى و دليل براى من مى آورى، در حالى كه اين شخص مؤذن پس از گذشت چند صد سال از وفات پيغمبر اكرم (ص) بستر گرم خودش را رها كرده و بالاى ماءذنه به آن بلندى رفته است تا آن كه نداى (اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله) را به عالم برساند. او پيغمبر است، نه من كه بوعلى سينا هستم. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در ♻️ آیا گرسنگی که در شب پدید می‌آید، گرسنگی صادق است یا کاذب؟ آیا در و هر دو به یک علت است؟ عضویت در کانال 👇🏻 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا نساء-58 خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست. نکته ها: امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309] در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است. آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310] خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود. امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311] امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312] امانت سه گونه است: الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313] ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان) ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.) 309) كافى، ج 2، ص 105. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 به بخشهایی از علم پزشکی توجه کنید ♻️ آنفولانزا گرفته‌ایم یا کرونا 🤔⁉️ مهمترین تفاوت آنفلآانزا با کرونا از نظر رییس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری (جناب پیام طبرسی، کروناهراس اعظم): علائمی همچون تب و بدن درد در آنفلوآنزا حاد آغاز می‌شود، اما در کووید بروز این علائم معمولا تدریجی است. در کرونا ممکن است همه مبتلایان در ابتدا تب نداشته باشند، اما از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از مشخصه‌های ابتلا به کووید است. بیشتر علائم آنفلوآنزا در هفته اول رخ می دهد، در حالی که در کرونا بیشتر عوارض در هفته دوم آغاز می‌شود.‌ در حال حاضر بیشتر علائمی که در بین بیماران مشاهده می‌شود مربوط به کووید ۱۹ است، زیرا آنفلوآنزا هنوز شیوع نیافته است. پ.ن: اگر متوجه نشدید مشکل از خودتونه خصوصا بند آخر رو بیشتر توجه کنید عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا نبأ-40 و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده می‌بیند، و کافر می‌گوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمی‌شدم)!» پیام ها: - براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم» - دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً» - پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً» - در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه» - سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه» - خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معجزه بزرگ درمان زخم معده ♻️ کی فکرشو می‌کرد با چنین درمان ساده‌ای میشه زخم معده رو درمان کرد؟! 🤔 عضویت در کانال 👇🏻 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 علت و درمان ♻️ آیا آلزایمر فقط ناشی از زیاد است؟ ♻️ چه توصیه می‌شود؟ ♻️ چه برای این افراد است؟ عضویت در کانال 👇🏻 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ حجرات-10 مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید! نکته ها: این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله: الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است. ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه. ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى. د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر. ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است. و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است. ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است. امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست. در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74) در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است. در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد. اخوّت و برادرى از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید. بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد. طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است. پیام ها: - رابطه برادرى، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادى، سیاسى، نژادى، جغرافیایى، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة» جانِ گرگان و سگان از هم جداست متّحد، جان هاى شیران خداست - برادرى بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة» - هیچ كس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آرى، میان والدین و فرزند برترى است، ولى میان برادران، برابرى است.) - براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت آمیز و انگیزه آور استفاده كنیم. «اخوة فاصلحوا» - جلوگیرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظیفه ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا» - اصلاح كننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویكم» - اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه» - صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون» - جامعه بى تقوا، از دریافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 تدابیر تندرستی در فصل در یک نگاه ♻ مزاج فصل پاییز: سرد و خشک توصیه‌ها: ۱. پرهیز از گوشت گاو، فست‌فودها، ادویه تندوتیز، ترشی‌ها، بادمجان، عدس، پنیر شور، لبنیات ترش، رُب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه، کاکائو، کشک، پنیر، ماست، دوغ و... و در عوض مصرف خوردنی‌های گرم و تر مانند گوشت گوسفند، تخم‌مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی تهیه شده از عسل و بادام و پسته، مغزها، انجير، كشمش و مویز، شيره انگور، زيتون، به، سيب، انار، انگور، خربزه، گلابی،‌ سبزی خوردن، شلغم، خاكشیر و... ۲. پرهیز از نوشیدن آب سرد و دوری‌جستن از سرمای بامداد و شب و گرمای میانه‌ روز ۳. استفاده معقول از غذاهای مقوی سنگین مانند هلیم، آش‌ها، آبگوشت‌ها، کله‌پاچه و... به جهت قوی‌شدن دستگاه گوارش در فصول سرد سال ۴. کاهش فعالیت جنسی ۵. پوشاندن سر در زمان خواب و پرهیز از خواب روز، خواب با معده پر، خوابيدن در مكان‌های سرد و مرطوب، زیاد خوابیدن و زیاد بیداری‌ کشیدن ۶. دوری‌جستن از خشم، اضطراب و اندوه و پرداختن در حد اعتدال، به شادی و سرور و امید ۷. پرهیز از زالو درمانی، مگر به تشخیص طبیب متخصص ۸. بوئیدن عطرها و گل‌های خوش‌بوی ملايم و مناسب مزاج ۹. حمام یك‌روز درميان با آب نيم‌گرم و چرب‌کردن بدن با روغن بادام یا بنفشه بادام ۱۰. ورزش معتدل،‌ بیشتر از تابستان عضویت در کانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىَ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ اعراف-96 و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. نکته ها: «بركات» جمع «بركت»، به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مى شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت هاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن. سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟ پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند. ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى باشد. به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى ء» (186) چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند. در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى ء»، زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله ى مهلت و پرشدن پیمانه ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت ها براى مؤمنین باشد، مایه ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیله ى قهر الهى است. امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. (187) از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته ى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود. (188) 186) انعام، 44 187) تفسیر اثنى عشرى 188) تفسیر نورالثقلین پیام ها: - ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه ى كار بسیار سخت و نشدنى است) - براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (189) «أهل القرى آمنوا واتّقوا» - ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا» - سرمایه گذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات» - وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا») - بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست. - ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم» - انسان به طور غریزى به دریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات» - آنچه از بركات دریافت مى كنیم، گوشه اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت ها نمى شود) - زمین و آسمان، سرچشمه ى بركات اند. «بركات من السماء و الارض» - نقش آسمان در بركت رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین) - ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات» - عامل محرومیّت ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون» - لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون» 189) تفسیر فرقان عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب فصل پاییز، و غلبه خشکی : - خورش کدو - خورش بامیه - خورش به آلو - سوپ جو - شوربای جوجه‌مرغ محلی - حریره بادام - شیربادام - آب هویج - آب سیب شیرین - فرنی رقیق - شیربرنج رقیق - برگه هلو - برگه زردآلو عضویت در کانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ توبه-104 آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می‌پذیرد، و صدقات را می‌گیرد، و خداوند توبه‌پذیر و مهربان است؟! نکته ها: برخى از آنان كه در جنگ تبوك شركت نكردند، نزد پیامبر آمده و درخواست مى كردند كه توبه ى آنان را بپذیرد. این آیه مى فرماید: توبه پذیر خداست، نه دیگرى، و صدقات و زكاتى كه به پیامبر و امام داده مى شود، در حقیقت گیرنده اش خداوند است. چون پیامبر به فرمان خدا زكات مى گیرد، در حقیقت خدا زكات گیرنده است. نظیر آیه ى بیعت: «انّ الذین یبایعونك انّما یبایعون اللَّه» [150] هر كس با تو اى پیامبر بیعت كند، گویا با خدا بیعت كرده است. امام صادق علیه السلام فرمود: صدقه در دست فقیر قرار نمى گیرد، مگر آنكه در دست خدا قرار گیرد. آنگاه این آیه را تلاوت فرمود. [151] از امام صادق علیه السلام سؤال شد كه آیا گرفتن زكات مخصوص پیامبر است یا بعد از آن حضرت نیز ادامه دارد؟ حضرت فرمودند: آرى، ادامه دارد. [152] 150) فتح، 10. 151) تفسیر برهان. 152) تفسیر نورالثقلین. پیام ها: - پیامبر خدا نیز حقّ توبه پذیرى ندارد، تا چه رسد به كشیش ها و مقامات كلیسا. این مقام، خاصّ خداست. «هو یقبل التوبة» - پرداخت زكات، لازمه ى توبه ى واقعى است. «یقبل التوبة... ویأخذالصدقات» - انقلاب درونى، مقدّم بر كمك هاى مادّى است. «یقبل التوبة...یأخذالصدقات» - توبه تنها پشیمانى نیست، به دنبال آن اصلاح و عمل لازم است. «یقبل التوبه، یأخذ الصدقات» - چون گیرنده ى صدقات خداست، پس با دلگرمى بدهیم و بهترین جنس را با بهترین شیوه بپردازیم. «انّ اللّه... یأخذ الصدقات» - زكات، مالیاتى اسلامى است كه از قداست برخوردار است، زیرا گیرنده ى آن خداوند است. «یأخذ الصدقات» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir