💢 از اولویتهای فعالیت فرهنگی، واکسینه کردن کشور نسبت به #اغتشاش و آشوب است.
فعالیتهایی از قبیل :
1⃣ بیان دستاوردهای انقلاب و خدمات مسئولین
2⃣ ایجاد اعتماد بین مردم و ارکان نظام
3⃣ آگاه کردن مردم نسبت به عواقب فاجعهبار اقتصادی و فرهنگی و ... اغتشاشات
4⃣ آموزش سواد رسانه
5⃣ امیدآفرینی
6⃣ تقویت حس همبستگی و همدلی ملی
#جهاد_تبئین
#سیاسی
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۲
"الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ»
💐 ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی
🔹 ربوبیّت حقّ تعالی بر دو گونه است :
1) ربوبیت تکوینی : ربوبیّت عامّ الهی که تمام موجودات عالم را در بر می گیرد و با پرورش تکوینی، حقیقت مخلوقات را از نقص به کمال لایق خود می رساند. حرکت از مادّه اولی تا جایگاه حیوانیّت، ربوبیت تکوینی الهی است.
2) ربوبیت تشریعی : این ربوبیّت مخصوص انسان است و با ارائه و ارشاد به راه سعادت و خوشبختی محقّق می شود. ارسال کتب و انزال رسل در راستای ربوبیت تشریعی ذات اقدس الهی است.
🔹 نطفه انسان تا مرحله حیوانیّت با سایر حیوانات همسان بوده و مشمول ربوبیت تکوینی الهی بوده است. بعد از منزل حیوانیت، نوبت به ربوبیت تشریعی می رسد و حقّ تعالی با ابلاغ صراط مستقیم، ربوبیت تشریعی را محقّق می سازد. حال انسان دو منزل در پیش دارد که با اختیار بین آنها انتخاب می کند. منزل سعادت و منزل شقاوت.
🔹 کسی به منزل سعادت می رسد که با اختیار خود طبق موازین شریعت الهی عمل کرده باشد، توحید تشریعی الهی را باور کرده و به لوازم آن پایبند باشد. خود را تحت تربیت الهی قرار دهد و مسیر زندگی را طبق دستورات حقّ تعالی طیّ کند.
🔹 چنین کسی در نهایت از عمق وجود تسلیم محض خداوند – تبارک و تعالی- شده و توحید ربوبیّت تشریعی این ذات اقدس را با جان و دل پذیرفته و به تمام مقتضیات آن ملتزم شده است. تمام قلب و به تبع تمام اعضا و جوارح او تحت تربیت حقّ تعالی است، ربوبیّت الهی بر جان او نقش بسته، قلب او حرم الله، دست او ید الله، گوش او سمع الله و چشم او عین الله شده است. قطعا این شخص در عالم قبر در جواب ملائکه که می گویند «من ربّک؟»، زبانش گویاست به این که «الله –جلّ جلاله- ربّی».
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 13.mp3
13.15M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه سیزدهم، ادله لفظی، روایت سکونی ۱ (اقتضاء حجیت و بررسی تفصیلی سند)
زمستان ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
اسماعیل بن ابی زیاد السکونی..pdf
396.4K
📌 بررسی وثاقت و مذهب راوی مهم و اثرگذار «اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی»
🔹ترجمه
🔹ادلّه وثاقت
🔹ادلّه ضعف
🔹شواهد فساد مذهب
🔹شواهد صحت مذهب
#رجال_پیشرفته
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۳
"الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ»
💐 مراد از "العالمین"
🔹 کلمه «عالمین» جمعِ «عالَم» است. «عالَم» دارای جمع مکسّر «عوالم» نیز می باشد.
جمع با «ال» افاده عموم دارد.
💐 معنای عالَم
🔹 «عالَم» به مجموعه ای از موجودات مختلف که دارای صفات مشترک و یا زمان و مکان مشترک باشند، اطلاق می شود؛ مانند عالم انسان، عالم گیاه، عالم دنیا، عالم آخرت، عالم شرق، عالم آینده، عالم ملکوت و عالم مثال. جمع بستن «عالَم» برای اشاره به تمام این مجموعه هاست. البته با توجّه به معنایی که برای «ربّ» بیان شد، مراد از «عالمین» عوالمی است که سوق تدریجی به سمت کمال برای آنها معقول باشد، یعنی عوالم مرتبط با مادّه.
💐 عالمین به جای عوالم
🔹 دلیل استفاده از جمع سالم (العالمین) به جای جمع مکسّر (عوالم) در آیه شریفه دارای دو احتمال است :
1) آیه شریفه تنها ناظر به عالم هایی است که دارای شعور هستند، مانند انسان و جنّ. شاهد این احتمال ادامه سوره مبارکه و آیه شریفه «مالک یوم الدین» است. «جزاء» برای ذوی العقولی مانند انسان و جنّ قابل تصوّر است.
2) مراد آیه شریفه تمام عوالم ذی شعور و غیر ذی شعور است، اما به دلیل تغلیب و اهمیت عوالم ذی شعور از جمع سالم (العالمین) استفاده شده است. ربوبیّت الهی برای تمام ما سوی الله تدریجی است (ربّ العالمین) و خدای سبحان سوق دهندة تمام این مجموعه ها به سوی کمال مناسبشان می باشد –چه ذی شعور باشند و چه ذی شعور نباشند-. «قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْء» (سورة مبارکة انعام، آیه شریفه 164).
🔹 البتّه ربوبیّت الهی برای تمام ما سوی اللهِ تدریجی است، لکن هدف اصلی از آن، انسان و هدایت او به سمت کمال است.
@y_talabegi
📌 مراتب مراقبه
1⃣ اول درجه #مراقبه اینست که سالک از محرمات اجتناب کرده و تمامی واجبات را اتیان کند و در این دو امر به هیچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد.
2⃣ دوم درجه آنست که مراقبه را شدید نموده و سعی کند هر چه می کند برای رضای خدا باشد و از اموری که لهو و لعب نامیده می شود اجتناب نماید و چون در این مرتبه اهتمام نمود، برای او تمکن پیدا میشود که دیگر خود را نباخته و این خودداری در او به سر حد ملکه برسد.
3⃣ سوم درجه آنست که پروردگار جهان را پیوسته ناظر خود ببیند و کم کم اذعان و اعتراف مینماید که خدای متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و این مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات باید رعایت شود.
4⃣ چهارم درجه مرتبه ای است از این عالی تر و کامل تر و آن اینست که خودش خدای را حاضر و ناظر ببیند و به طور اجمال مشاهده جمال الهی نماید.
📚 علامه طباطبایی، لب اللباب، ص۱۴۴ و ۱۴۵.
#اخلاق
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 14.mp3
9.87M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه چهاردهم، ادله لفظی، روایت سکونی۲ (مانع حجیت، جهت، مراحل ابتدایی دلالت)
زمستان ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۴
"الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ»
💐 تناسب حمد با الله، ربّ العالمین، الرحمن الرحیم و مالک یوم الدین
🔹در مورد حقیقت «الله» و ارتباط حمد به «الله» که اسم جامع صفات کمالی الهی است، سخن گفته شد. تمام کمالات و صفات کمالی ملک طلق «الله» است و از این رو حمد مخصوص «الله» است. در حقیقت «الله» بودن دلیل اختصاص حمد به ذات اقدس الهی است و شخصی که حقیقت «الله» را درک کند –بدون لحاظ احسان او و رجاء به او و خوف از او-، او را حمد خواهد کرد.
🔹«ربّ العالمین»، «الرحمن الرحیم» و «مالک یوم الدین» می توانند علّت برای حمد الهی باشند، همانطور که می توانند اشاره به هدف و غرض حامد تلقی شوند.
«رب العالمین» علت برای حمد هستند، چرا که «رب العالمین» است که افاضه کننده کمالات است و مفیض کمالات است که اولا و بالذات دارای کمال است و از این رو حمد مخصوص اوست. از سویی می تواند حمد الهی به غرض جلب انعام الهی باشد که ربّ همه جهانیان از جمله شخص حمد کننده است.
🔹 «الرحمن الرحیم» علت برای حمد است، چرا که مقام افاضه رحمت فرع مالکیت بر کمالاتی است که با رحمت به غیر افاضه می شود. حمد مخصوص کسی است که صفت رحمان و رحیم به طور مطلق مختصّ اوست. از سویی می تواند حمد الهی به غرض رجاء به محمود جهت جلب رحمت او باشد.
🔹 «مالک یوم الدین» علت برای حمد است، چرا که جز مالک مطلق دار وجود و کمالات وجودی کسی را چنین مقامی نیست که فرمانروای منحصر روز جزا باشد. از سویی می تواند حمد الهی از روی ترس از مقام و منزلت محمود به جهت فرمانروایی او در روز جزا و امکان عقاب و عذاب الهی باشد.
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۶)
📌 اهمّیّت مقدّمات و مبادی تصوّری و تصدیقی در تهذیب نفس
🔹 از مهمترین آسیب های تهذیب نفس در مدارس علمیّه، عدم اطلاع و آگاهی طلاب از مقدّمات و مبادی تصوّری و تصدیقی تهذیب نفس می باشد.
🔹 مباحثی مانند غایت نهایی تهذیب نفس، معنای قرب به خداوند، حقیقت ایمان، مراتب توحید و شرک، نقش اعمال در تکامل انسان، کیفیت اثرگذاری ذکر الهی در تحقق اخلاق فاضله و .... از مقدّمات و مبادی تصوّری و تصدیقی تهذیب نفس هستند که عدم اطّلاع درصد بالایی از طلاب نسبت به این امور –بلکه عدم دغدغه ایشان نسبت به این مباحث اساسی که جزو «فقه اکبر» تلقی می شوند- روند تهذیب نفس در ایشان را با سختیها و مشکلاتی همراه کرده است.
🔹 به عنوان مثال شخصی که تصویر صحیحی از غایت نهایی کمال انسانی ندارد، در انتخاب مسیر تهذیب نفس دچار اشتباه می شود یا طلبه ای که حقیقت ایمان را نمی داند، راه و روش افزایش ایمان را تشخیص نمی دهد.
📌 راه تحصیل مقدّمات و مبادی تصوری و تصدیقی
🔹 مباحث مقدّماتی و مبادی تصوّری و تصدیقی تهذیب نفس به طور مستقیم یا غیر مستقیم به "معرفت الله" و مباحث #خداشناسی مربوط است.
🔹 غایت تهذیب نفس، لقاء الله یا رسیدن به اوج توحید ذاتی و اسمائی معرّفی شده است (ر.ک. امام خمینی، چهل حدیث، ص657)، ایمان در درجه اوّل به توحید و معارف خداشناسی تعلّق می گیرد، نقش اعمال در روح انسان به نقش آنها در قرب و بُعد به خداوند –تبارک و تعالی- مرتبط است و ... .
🌟 وجود مقدس امام صادق - علیه الصلاه و السلام - : ثُمَّ قَالَ يَا مُعَاوِيَةُ [بن وهب] مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ يَأْتِي عَلَيْهِ سَبْعُونَ سَنَةً أَوْ ثَمَانُونَ سَنَةً يَعِيشُ فِي مُلْكِ اللَّهِ وَ يَأْكُلُ مِنْ نِعَمِهِ ثُمَّ لَا يَعْرِفُ اللَّهَ حَقَ مَعْرِفَتِهِ». (بحارالانوار، ج۴، ص۵۴) چقدر زشت است که ۷۰ سال یا ۸۰ سال انسان در ملک خدا زندگی کند و از نعمتهای او بخورد و شناخت به خداوند - آنگونه که شایسته است - نداشته باشد.
🌟 در توحید صدوق، ص۲۸۵ آمده است : «قَالَ اَلرَّجُلُ مَا رَأْسُ اَلْعِلْمِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ اَللَّهِ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ قَالَ اَلْأَعْرَابِيُّ وَ مَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ قَالَ تَعْرِفُهُ بِلاَ مِثْلٍ وَ لاَ شِبْهٍ وَ لاَ نِدٍّ وَ أَنَّهُ وَاحِدٌ أَحَدٌ ظَاهِرٌ بَاطِنٌ أَوَّلٌ آخِرٌ لاَ كُفْوَ لَهُ وَ لاَ نَظِيرَ فَذَلِكَ حَقُّ مَعْرِفَتِهِ».
متاسفانه درصد بالایی تصورشان از خداوند -تبارک و تعالی- مثل مجردات است، در حالی که «بلا مثل و لا شبه». درصد بالایی فرق واحد و احد را نمی دانند و تفسیر صحیحی از ظاهر و باطن و اول و آخر ندارند؛ پس حقّ معرفت الهی را به جا نیاورده اند.
#اخلاق
@y_talabegi